Het gaat nog niet bergafwaarts met Anky van Grunsven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Het gaat nog niet bergafwaarts met Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:23

Nieuwsredactie / http://www.nrc.nl


"ik kom nog meer in het nieuws wanneer ik niet win."

Afbeelding
Anky en Salinero.
foto: Kit Houghton / FEI

"Zelfs ik moet toegeven dat de nieuwe topruiters verfrissend zijn," aldus drievoudig Olympisch kampioene Anky van Grunsven in het NRC Handelsblad.

Afgelopen jaar was Anky voornamelijk in het nieuws omdat ze de titels, waar ze voorheen favoriet voor was, niet won. Ze maakte deel uit van het Nederlandse team dat de Europees gouden medaille won tijdens het EK in Windsor, maar individueel behaalde ze "slechts" de bronzen medaille. In Windsor versloegen net als op andere wedstrijden, collegaruiters Edward Gal en Adelinde Cornelissen haar keer op keer.

Paardenmagazine de Hoefslag plaatste haar als zevende in de lijst van meest belangrijke Nederlandse ruiters van 2009. "Dressuurkoningin Anky van Grunsven zag in 2009 haar onverslaanbaarheid verkruimelen en miste verschillende individuele overwinningen in alle grote competities," aldus het tijdschrift over haar lage plaatsing. "Búllshit," aldus Van Grunsven zelf.

Tijdens haar alweer vijfentwintig jaar oude carriere heeft zij een heleboel talent zien komen en gaan. De enige manier om ongeslagen te blijven is door vroeg in je carriere te stoppen, aldus Anky. "Als ik direct na mijn Olympische overwinning in Sydney met Bonfire, met pensioen was gegaan, dan hadden de mensen mij misschien nog steeds als onverslaanbaar gezien, maar dan had ik nooit de gouden medailles tijdens de Olympische Spelen in Athene en Hong Kong gewonnen. Ik volg gewoon mijn hart."

De vragen die ze continue moet beantwoorden over haar zakkende lijn van overwinningen na haar titel in Hong Kong vallen de amazone zwaar. "Maar ik ben niet voor anderen aan het rijden. Ik rij alleen maar voor mezelf. Ik geef zelfs helemaal niets om wat anderen van mij denken."

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar?

"De Nederlandse dressuur heeft het fantastisch gedaan. De Duitsers waren nog in shock door het dopinggeval van Isabell Werth, en de FEI had administratieve problemen, maar de Nederlandse dressuurruiters hadden alleen maar succes. Ik ben niet helemaal tevreden met mijn eigen wedstrijdresultaten. Ik geef toe dat ik een aantal slechte wedstrijden gereden heb, maar ik wist al dat ik na Hong Kong een moeilijk jaar zou krijgen. Ik werkte naar de Olympische Spelen toe, won daar de gouden medaille en toen... ik heb erg lang last gehad van motivatieproblemen."

Het lijkt er niet op dat die motivatieproblemen je tegen houden?


"Nee, want ik ken mezelf goed genoeg om zeker te weten dat ik er wel weer overheen kom. Van Grunsvens stoppen nooit. Wij gaan door, hoe dan ook.
Een terugval kan soms juist erg motiverend werken. Ik leerde van de dingen die niet goed gingen. Op die manier denk ik: Wat ging fout, waarom en wat kan ik doen om het beter te maken? Terugslagen maken voor mij duidelijk waarom ik zo graag rijd. Geloof me, stoppen en iets anders gaan doen is veel te makkelijk voor mij."

Heb je er weleens aan gedacht om te stoppen?

"Die gedachte is twee keer door mijn hoofd gegaan. De eerste keer was in 1998, toen ik tweede werd achter Isabell Werth tijdens de Wereldkampioenschappen dressuur in Rome. Ik vond dat ik beter had gereden dan haar en dat zorgde er voor dat ik mijn motivatie kwijt was. Ik vroeg me af waar ik het allemaal nog voor aan het doen was. De tweede keer was na de Olympische Spelen van Sydney. Ik had er jaren naar toe geleefd en toen ik ook daadwerkelijk het goud won, wist ik echt niet meer wat ik verder nog wilde bereiken.
Bonfire ging op dat moment met pensioen. Als ik niet zo'n extreem getalenteerd paard had gevonden in Salinero, zou ik niet weten hoe dingen waren gelopen. Winnen is nooit mijn ambitie geweest. Ik wil gewoon goed rijden, maar ik ga ook weer niet voor de veertigste plaats.

Een terugslag lijkt jou niet wakker te houden, maar anderen vinden het groot nieuws wanneer jij verslagen bent door andere ruiters.

"Ja, ik kom nog meer in het nieuws wanneer ik niet win. Dat blijft me steeds weer verbazen."

Kun je goed tegen je verlies?
Ik heb in Windsor wel goed gereden en niet verloren. Ik heb toen juist erg goed gereden."

Maar andere combinaties hebben jou toch verschillende keren weten te verslaan dit jaar.

Kijk, ik was de enige dressuuramazone aan de top in Nederland. Ik moest op mijn best zijn tijdens twee belangrijke wedstrijden: De wereldbekerfinale en de Nederlandse kampioenschappen. Ik heb de rest van het seizoen als experiment gebruikt. Wanneer ik nu nieuwe dingen ga proberen is de kans groot dat ik niet win. Het is een onderdeel van het spel, want als ik niet experimenteer, kan ik mezelf ook niet verbeteren; en ik denk dat iedereen wel had kunnen voorspelen dat Totilas een hele grote zou gaan worden."

Ben je jaloers op Edward Gal en Totilas? Volgens zeggen zou het paard inmiddels ruim 15 miljoen euro waard zijn.

Nee, als ik jaloers zou zijn, zou ik een heel ongelukkig persoon zijn. Ik vind dat ik blij mag zijn met wat ik heb. Totilas is een geweldig paard, maar wie zou mij kunnen garanderen dat ik dezelfde band met hem zou hebben als dat Edward heeft met hem? Nee, zelfs als ik het geld zou hebben, zou ik Totilas niet willen hebben. Hij is nog maar negen jaar en om hem zijn hele carriere lang te blijven trainen en uitbrengen op wedstrijden, zou me nog eens zeven jaar kosten.
Ik ben nu ook moeder en ik wil niet aan nieuwe projecten beginnen. Ik heb mijn kinderen niet op de wereld gezet om hen steeds maar thuis te moeten laten."

Hoe combineer jij het ouderschap en dressuur?

"Tot een paar maanden geleden nam ik mijn kinderen altijd mee naar wedstrijden, maar de oudste gaat nu naar school, dus dat is een stuk moeilijk geworden. Dat wist ik echter al toen ik besloot dat ik kinderen wilde."

Veel mensen denken dat het ouderschap je veranderd heeft. Wat denk je zelf?

"Ik ben een heel stuk milder geworden, en ik kan dingen beter in een perspectief plaatsen. Wanneer ik mijn kinderen weer zie na een slechte dressuurproef, denk ik: who cares, morgen is er weer een dag. Wanneer je alles hebt wat je hart begeert, neemt dat de druk van het presteren af. Ik kan nu rijden omdat ik het gewoon echt graag wil, iets wat ook niet onbelangrijk is. Ik moet namelijk tegenwoordig drie keer zo hard werken voor goede scores als voorheen."

Denk je dat juryleden denken: "Je hebt zo lang aan de top gestaan, het is tijd voor nieuw bloed"?

"Dat lijkt er wel op ja. Ik heb het afgelopen jaar geen punt teveel gehad. Dat is frustrerend, maar ik vind ook weer weer dat nieuwe ruiters erg verfrissend zijn voor onze sport."

BentofanJarig

Berichten: 368
Geregistreerd: 13-09-07
Woonplaats: Silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:41

Mooi stuk. Ze blijft voor mij toch de dressuurkoningin!! ;)

Rienepien_
Berichten: 973
Geregistreerd: 07-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:44

Mooi stuk :)

Ik vind het niet eerlijk tegenover Anky dat zoveel mensen nu roepen dat het Anky tijdperk voorbij is en dat ze niet goed meer is.
We moeten blij zijn dat de sport zich ontwikkelt en de ruiters én paarden beter worden.
Maar, ik wil eerst zien welke ruiter alle prestatie die Anky behaald heeft ook weet te behalen, zoals 3x olympisch kampioen met twee verschillende paarden. Maar tot die tijd vind ik haar nog steeds de beste amazone ter wereld.

lijntje87

Berichten: 1551
Geregistreerd: 17-11-05
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:49

ik denk... dat als zij haar motivatie weer terug heeft, dat ze weer knalt. Maar ja, het is ook lastig na 3 OS winnen om dan nog motivatie te vinden. En edward.. die heeft wel vaker getalenteerde paarden onder zijn gat gehad. Die gingen nooit lang mee (lingh, san remo, gribaldi) Ik denk dat tegen de tijd dat het weer OS tijd is, dat Anky weer heerst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:51

Mooi stuk :)
Iedereen heeft wel eens een dipje :j
Ik vertrouw er zeker op dat het over een tijdje weer super gaat met d'er ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:52

lijntje87 schreef:
En edward.. die heeft wel vaker getalenteerde paarden onder zijn gat gehad. Die gingen nooit lang mee (lingh, san remo, gribaldi) Ik denk dat tegen de tijd dat het weer OS tijd is, dat Anky weer heerst


Ik vind deze opmerking een beetje vreemd :=
en ik denk ook niet dat ze het over Edward als bedreiging heeft voor haar status.

lijntje87

Berichten: 1551
Geregistreerd: 17-11-05
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:52

anky niet, maar de pers wel. (en menig bokker)

palo2
Berichten: 268
Geregistreerd: 27-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:56

Ik vind het sowieso vreemd dat ze zich steeds weer moet verdedigen tegenover mensen waarom ze niet wint! Daar zou ze gewoon boven moeten staan! Voorlopig komt er nog niemand in de buurt wat betreft het aan de top blijven met verschillende paarden! En ze krijgt momenteel idd geen punt teveel, imo had het stuivertje wisselen kunnen zijn in Windsor met Edward maar zeker geen derde plaats. Goed om te horen dat ze er voorlopig nog geen punt achter zet. Kunnen we nog ff genieten van deze topamazone!

palo2
Berichten: 268
Geregistreerd: 27-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:59

lijntje87 schreef:
ik denk... dat als zij haar motivatie weer terug heeft, dat ze weer knalt. Maar ja, het is ook lastig na 3 OS winnen om dan nog motivatie te vinden. En edward.. die heeft wel vaker getalenteerde paarden onder zijn gat gehad. Die gingen nooit lang mee (lingh, san remo, gribaldi) Ik denk dat tegen de tijd dat het weer OS tijd is, dat Anky weer heerst


idd een beetje vreemde opmerking; Lingh deed, zolang Edward hem reed, gewoon mee, San Remo heb ik persoonlijk nooit GP zien lopen en Gribaldi heeft toch een aardige tijd aan de top meegedaan terwijl ik denk dat dat niet het beste paard is/was!

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:03

lijntje87 schreef:
ik denk... dat als zij haar motivatie weer terug heeft, dat ze weer knalt. Maar ja, het is ook lastig na 3 OS winnen om dan nog motivatie te vinden. En edward.. die heeft wel vaker getalenteerde paarden onder zijn gat gehad. Die gingen nooit lang mee (lingh, san remo, gribaldi) Ik denk dat tegen de tijd dat het weer OS tijd is, dat Anky weer heerst


Ik vind dit ook een rare opmerking. Gal is heus zuinig op Totilas, en met de OS als doel denk ik dat hij ook goed genoeg beseft hoe zuinig hij er op moet blijven. De andere paarden die je noemt waren goed, maar niet goed genoeg. Onmacht daar gelaten, denk ik niet dat Gal zijn paarden de vernietiging inrijd (wat jouw opmerking wel doet suggereren), en dat Gal gewoon met Totilas op de spelen zou kunnen verschijnen. Het paard is ook nog maar 9!


Trouwens het gaat hier niet weer over Gal, maar Van Grunsven. Ik vind dat ze het geweldig doet, een sprotvrouw die zoveel jaren meedoet, dat vind ik echt bewonderingswaardig. Van mij hoeft ze zich ook echt niet te verdedigen, zo in de laatste jaren van haar glansrijke carrière.

reslicun

Berichten: 77
Geregistreerd: 29-12-09
Woonplaats: Maastricht

Re: Het gaat nog niet bergafwaarts met Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:41

Tsja ik vind dat Van grunsven het awesome doet. Diegene die altijd commentaar op dr hebben rijden zelf meestal maar B ofzo

Tammy_lover_

Berichten: 306
Geregistreerd: 27-12-09
Woonplaats: Bergen op Zoom (In Tammy's stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:55

Ik vind haar nog steeds super goed! :o Doe haar maar eens na!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:57

Mooi stukje

DaanBanaan
Berichten: 54
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Het gaat nog niet bergafwaarts met Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:56

Queen!

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:14

Rienepien_ schreef:
Mooi stuk :)

Ik vind het niet eerlijk tegenover Anky dat zoveel mensen nu roepen dat het Anky tijdperk voorbij is en dat ze niet goed meer is.
We moeten blij zijn dat de sport zich ontwikkelt en de ruiters én paarden beter worden.
Maar, ik wil eerst zien welke ruiter alle prestatie die Anky behaald heeft ook weet te behalen, zoals 3x olympisch kampioen met twee verschillende paarden. Maar tot die tijd vind ik haar nog steeds de beste amazone ter wereld.

Vind ik ook. Het is niet dat ze op het moment minder goed rijd, het is gewoon; er komen meer goede ruiters, en goede paarden bij. Het zegt niet dat zij slechter word, alleen dat de rest ook beter word. Snap niet dat ze zich steeds moet verdedigen wáarom ze niet 1e geworden is met dit en dit, zo word haar plezier ook een stuk minder & dat kan ik best begrijpen!

Baal
Berichten: 365
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:16

Misschien zorgen Gal & Totilas en de Hoefslag wel voor precies de juiste motivatie ...

syl81

Berichten: 29
Geregistreerd: 29-12-09

Re: Het gaat nog niet bergafwaarts met Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:34

een mooi stuk

Whizzard
Berichten: 1367
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Markelo

Re: Het gaat nog niet bergafwaarts met Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:25

Mooi stuk :). Openhartige antwoorden en gun haar een goede "come-back" van harte, maar zie Totilas nu ook wel graag verschijnen in de ring :D.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Het gaat nog niet bergafwaarts met Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:14

Het stuk geeft mooi weer hoe ze alles goed kan relativeren. Chapeau als je zoveel jaar mee kunt draaien en ook anderen hun succes van harte gunnen. Daaraan zouden een boel anderen een voorbeeld kunnen nemen.

Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Re: Het gaat nog niet bergafwaarts met Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:07

Heel mooi stukje.
Aan de top komen is ookal een kunst, maar er zo lang als Anky blijven, is nog veel moeilijker.

naadjuuuh

Berichten: 125
Geregistreerd: 18-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:19

Ze blijft gewoon een toppertje!! +:)+ Zo succesvol, doe het maar eens na
Hopelijk doen de nieuwe toppertjes het net zo goed als haar

Roka
Berichten: 179
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:46

Wat een sportvrouw die Anky chapeau!
Denk dat er niemand haar prestaties gaat evenaren!

En Gal en Totilas ook super!

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re: Het gaat nog niet bergafwaarts met Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:55

En al zou ze stoppen of in de middenmoot rijden wat dan nog?! Als Anky op een bepaalde manier haar leven wil leiden, laat haar dan. Ze zorgt er zelf wel voor dat het geen lijden wordt. Go Anky!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Re: Het gaat nog niet bergafwaarts met Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:22

Aan de top komen is al moelijk genoeg inderdaad, en zie er maar eens te blijven! En wie heeft dát beter gedaan dan Anky? En wees trots op alles dressuurtalent wat we hebben in Nederland, Anky is gewoon niet de enige topper meer;) We hebben nu Adelinde en Edward Gal ook! Je kan toch ook niet altijd de beste van de wereld blijven?! Er moeten ook ruiters zijn om Nederland te vertegenwoordigen áls Anky er ooit meer stopt, ik denk dat het een goede ontwikkeling is, en dat ook Anky trots mag zijn om met zo'n sterk team op te mogen treden, en volgens mij ís ze dat ook, ze gunt iedereen zijn/haar geluk!

sharon_quiz

Berichten: 1822
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:29

Dat Anky niet alles meer wint is niet zo gek. Je kunt niet altijd eerste worden en de concurrentie wordt steeds groter. Maar wat hierboven al gezegd is, ze moeten haar eerst maar eens na zien te doen door 3 keer goud op de OS te behalen en nog meer grote wedstrijden achter elkaar te winnen!