Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:10

JewEmm schreef:
Zelf ben ik voor het zn gang laten gaan van de natuur. Ook een overpopulatie zal door de natuur weer hersteld worden, met of zonder roofdieren.
Voor nu hou ik het hierbij.
(Al ben ik nog wel heel benieuwd naar een antwoord op een eerdere vraag van mij over het gedrag van de paarden := )

Ik ook, zo min mogelijk bemoeienis. Maar dan voor een versie zonder geïntroduceerde dieren.

Gedrag? Even zoeken..
Bedoel je dat stukje over het veelvuldig vechten?
Ik heb geen idee van de concrete situatie waarover gesproken wordt, maar mijn hengsten spelen ook alle dagen, meerdere keren per dag, en dat ziet er ook uit als vechten. Lijkt me normaal paardengedrag. Behalve dan dat het zonder echte agressie is. Het gaat volgens vaste patronen, 'stop'tekens worden gerespecteerd, en er vallen geen gewonden bij. Of toch niet met opzet ;) Ik kan er alleen maar van denken dat het leuke activiteit voor ze is, dat ze daar een superconditie van krijgen en ongetwijfeld zit er een aspect aftasten van je partner bij. Ik kan goed zien dat ze al lang mekaars zwakke punten kennen en die beiden proberen uit te spelen.

Bedankt voor alle info trouwens :D

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:14

Hoe ver kun je van de werkelijkheid af komen te staan als je gaat geloven in je eigen opgedane kennis. Komen er weer een paar posting voorbij waar ik achter dit schermpje van moet gniffelen.

Aangezien de basiskennis over paarden in hun habitat ontbreekt zet ik er een punt achter. Alles is gezegd en men wil niet zelfstandig nadenken. Het otbreekt ook aan gewone basiskennis.
Zolang ezels nog verward worden met paarden en men niet weet dat paarden leren van elkaar (om eens wat te noemen). Honderden paarden bij elkaar is geen natuurlijke leefwijze van paarden. Gelet op de tijd dat die beestjes er lopen is er niets veranderd en klit het hele zwikje bij elkaar. De gevolgen blijken. Dan mensen hun woorden zodanig weten op te schrijven dat er geen touw aan vast te knopen is. Knap, dat wel.

Kennis van de natuur is geen wiskunde. Je kunt als mens de natuur niet beinvloeden, dat hebben mensen nog altijd niet geleerd.
Recht praten wat krom is klopt niet.

Nog een nabrandertje;
De wetenschapelijk ingestelde mensen sluiten werkelijk àlle gevoel uit, misschien hebben die ook zelf minder gevoel (geweten). Daarmee wordt alle 'eenvoudige' logica, het eigen hersengebruik om zeep geholpen. Geeft niks, moet je zeker doen.

Gelukkig is dat andersom niet zo en sluit gevoelsmensen en je gezond verstand gebruiken de wetenschap niet uit.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:20

Paardentango schreef:
Hoe ver kun je van de werkelijkheid af komen te staan als je gaat geloven in je eigen opgedane kennis. Komen er weer een paar posting voorbij waar ik achter dit schermpje van moet gniffelen.


Dat is ook een stuk makkelijker dan inhoudelijk reageren :) Ik ben nog steeds geinteresseerd in een antwoord op mijn vraag.

Citaat:
Het otbreekt ook aan gewone basiskennis.
Maar dat is niet erg, als je toch niet in kennis mag geloven - toch?

Citaat:
Kennis van de natuur is geen wiskunde. Je kunt als mens de natuur niet beinvloeden,


Da's natuurlijk onzin :) We kunnen als mens de natuur heel prima beinvloeden :j Dat doen we elk moment van de dag. Of en wat de veranderingen op lange termijn zijn, da's lastiger. Het naar eigen hand zetten en volledig beheersen beslist ook. Maar 'beinvloeden' - dat is niet zo sterk, dat kunnen wij prima :j

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:29


Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:39

Paardentango schreef:


Van wat is dat een voorbeeld?

En eh, slopen is ook beinvloeden hoor :)

Citaat:
@Shadow: Je leest niet goed, ik af al lang antwoord op je vraag maar je neemt het niet aan.


Of je schrijft niet goed :) Alles heeft twee kanten... En sta jij meer open voor mijn gelijk dan ik voor het jouwe?

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:45

Paardentango schreef:
De wetenschapelijk ingestelde mensen sluiten werkelijk àlle gevoel uit, misschien hebben die ook zelf minder gevoel (geweten).

Dit doet voor mij nu ook wel de deur dicht. Vanuit dit soort dogma's kan je niet discussiëren.
Was verder wel een boeiend topic.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:51

Ik heb zelf geen belang bij een gelijk, mijn belang is dat we leven met elkaar.

Ik als klein onderdeeltje van de natuur, met een jarenlange interesse in paarden. Me bewust van mijn kleine invloed. Sommige dingen hebben helaas maar één kant, er is maar één natuur.
Jij wil discussieren om je gelijk te behalen, prima maar ik heb daar geen trek in.
Het willen beinvloeden van dat grote geheel is voor mij enorme arrogantie van mensen zonder geweten.

JewEmm ik lees mijn woorden terug, bedoel ze niet zo onaardig als ze er staan.

Maar ik zie al dat de woorden anders worden opgevat.
Ook 'geweten' is nu een taboe-woord?

Bandida wetenschap is objectief toch? Mag niets van subjectiviteit in zitten.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 12-01-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:58

Paardentango schreef:
Ik heb zelf geen belang bij een gelijk,
En jouw aanname dat ik daar wel belang bij heb is waarop gebaseerd?

Citaat:
Jij wil discussieren om je gelijk te behalen, prima maar ik heb daar geen trek in.


Aanname.

Het is niet waar trouwens. Ik wil discussieren om de discussie open te houden, omdat ik niet wil dat we allerlei dingen maar onbekritiseerd gaan aannemen en elkaar makkelijk napraten. Als ik discussieer is het meestal niet om mijn gelijk te behalen, maar om tegen het gelijk van anderen in te gaan.
(Dat mag je trouwens nog steeds arrogant vinden en misschien is het ook niet zo vriendelijk. Daar valt wel wat voor te zeggen. Maar ik zou wel graag willen dat je mij de juiste motieven toeschrijft in plaats van daar onjuiste aannamen over te doen. Alvast bedankt.)

Dat je roept dat mensen geen geweten hebben omdat ze jouw mening niet delen vind ik een bijzonder onsportieve manier van reageren en illustreert zeg maar niet echt wat je verder zegt over een open manier van discussieren.

Citaat:
JewEmm ik lees mijn woorden terug, bedoel ze niet zo onaardig als ze er staan.


Misschien kun je ze dan beter zo schrijven dat ze er zo staan als je ze bedoelt?

Toevoeging: 'geweten' is geen taboewoord maar de manier waarop jij het gebruikt is wel onsympathiek.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:05

Kan helaas niet anders zeggen dan... 'je hebt helemaal gelijk' Shadow.

Daarom kan ik geen testjes uitvoeren op onschuldige dieren omdat ik daar last van krijg met mijn menselijke geweten.
Pijn in mijn hart, maar dan figuurlijk.

Ik ben een uitzondering daarin.... hoewel....?

Zie : [VN] Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

;)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 12-01-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:07

Karl66 schreef:
Een populatie past zich aan de grootte van een gebied en de beschikbaarheid van voedsel aan (en of er hekken of andere barrieres zijn, maakt niet zoveel uit) Als een gebied een populatie van honderd dieren kan herbergen, dan zal die populatie rond die honderd blijven schommelen. Dat wordt door de natuur zelf gereguleerd

You wish ;)

Wilde dieren, en voordat er weer een aantal over vallen, voor mij zijn wilde dieren wild wanneer ze zonder bemoeienissen van de mens, in de zin van in handen komen, wild.
Anders zijn de dieren in ZA ook niet wild meer, want daar worden dieren gevangen, onderzocht, een zender op geplaatst, elders uitgezet of weet ik het wat.
De dieren rondom de OVP zijn voor mij dus wild, wild met beperkingen welteverstaan!

Wilde dieren planten zich voort op goed geluk, of het gebied hen nu kan herbergen of niet.
Zie het als een gebied wat geteisterd word door zware regenval waardoor rivieren buiten hun oevers treden. Wilde dieren gaan hun gebied uitbreiden bij gebrek aan voedsel, water etc. En of dat nu het leefgebied van de mens is daar kijken zij niet naar...
Wij hebben hun gebied ingenomen en niet andersom!

En het zal me een worst wezen of het nou wilde dieren betreft of niet, SBB moet hun verplichtingen nakomen en voor deze dieren zorgen... Net zoals jij en ik dat moeten.
Omdat de werknemers van SBB niet op deze dieren rijden, of dezelfde doeleinden hebben als ik of jij met onze dieren hebben maakt geen zak uit!
Als jij 5 paarden op een hectare weiland gooit zul je ook bij moeten voeren wanneer ze door hun voedselvoorraad heen zijn!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:10

Kaja schreef:
Wilde dieren, en voordat er weer een aantal over vallen, voor mij zijn wilde dieren wild wanneer ze zonder bemoeienissen van de mens, in de zin van in handen komen, wild.


Volgens mij zijn er nauwelijks nog dieren die zonder "bemoeienissen" van de mens leven en daarmee zouden we dus geen wild meer hebben...

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:11

Ik vraag me nogsteeds af waar mensen het vandaan halen dat de voedselvoorraad nu op is. Met de paarden gepraat daar?

Paarden zijn geen mensen.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:13

Uh, en als het er jaar daarop 10 zijn, en het jaar daarop 15 wat dan?

Behalve dat ze het jaar daarop met 20 zijn en daarna met 25 en daarna met ... 45 dat gaat rap.

Wat mij betreft hoeft er niet gevoerd te worden, maar regel de hoeveelheid. Haal die groepen uit elkaar en kijk eerlijk naar paarden en normaal paardengedrag.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 12-01-10 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:13

Paardentango schreef:
Daarom kan ik geen testjes uitvoeren op onschuldige dieren omdat ik daar last van krijg met mijn menselijke geweten.
Het jouwe ja :) Dat is niet een of ander hoger gelijk maar gewoon maar je eigen menselijke opvatting. Waar je trouwens het volste recht op hebt... maar het is zo jammer dat je in deze discussie benadrukt dat jouw opvatting beter (gewetensvoller, emotioneel gezonder) is dan een andere.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:16

Paardentango schreef:
JewEmm ik lees mijn woorden terug, bedoel ze niet zo onaardig als ze er staan.


Waar ik van uit ga is dat als mensen met elkaar in discussie gaan ze dat niet op de persoon richten, en zo zal ik dat dus ook niet opvatten. Er kunnen altijd misverstanden ontstaan tussen schrijver en lezer.

Dingen uit het volgende doen me alleen wel lichtelijk pijn.

Paardentango schreef:
Hoe ver kun je van de werkelijkheid af komen te staan als je gaat geloven in je eigen opgedane kennis. Komen er weer een paar posting voorbij waar ik achter dit schermpje van moet gniffelen.

Aangezien de basiskennis over paarden in hun habitat ontbreekt zet ik er een punt achter. Alles is gezegd en men wil niet zelfstandig nadenken. Het otbreekt ook aan gewone basiskennis.
Zolang ezels nog verward worden met paarden en men niet weet dat paarden leren van elkaar (om eens wat te noemen). Honderden paarden bij elkaar is geen natuurlijke leefwijze van paarden. Gelet op de tijd dat die beestjes er lopen is er niets veranderd en klit het hele zwikje bij elkaar. De gevolgen blijken. Dan mensen hun woorden zodanig weten op te schrijven dat er geen touw aan vast te knopen is. Knap, dat wel.

Kennis van de natuur is geen wiskunde. Je kunt als mens de natuur niet beinvloeden, dat hebben mensen nog altijd niet geleerd.
Recht praten wat krom is klopt niet.

Nog een nabrandertje;
De wetenschapelijk ingestelde mensen sluiten werkelijk àlle gevoel uit, misschien hebben die ook zelf minder gevoel (geweten). Daarmee wordt alle 'eenvoudige' logica, het eigen hersengebruik om zeep geholpen. Geeft niks, moet je zeker doen.

Gelukkig is dat andersom niet zo en sluit gevoelsmensen en je gezond verstand gebruiken de wetenschap niet uit.


Al bedoel je het misschien niet zo, je zegt in principe wel dat wetenschappers hun gevoel uitsluiten. (Het mocht denk ik wel duidelijk zijn dat ik student ben (zie profiel) in biologie :+ ) Ook zeg je (want ik neem aan dat een heleboel over opmerkingen gaan die ik heb neer gezet) dat er basis kennis van paarden ontbreekt.
Mijn gevoel uitsluiten is het laatste wat ik doe. Maar ik heb wel met veldwerk geleerd dat als je vanuit je emotie gaat redeneren je dieren alleen maar kunt helpen. Dat wil ik ook best, maar dat kan niet altijd en dat is soms voor de natuur ook niet goed.
Basis kennis van paarden mag ik nu toch wel hopen dat ik dat heb. Elke keer weer als ik paarden zie blijf ik me er over verbazen hoe ze een taal beheersen met hun gedrag die ik echt niet kan evenaren. De meeste uitspraken die ik heb gedaan gaan ook niet alleen over paarden, maar ook over de herten en koeien.
En basis kennis over paarden in hun habitat. Dat zie ik eerder andersom en daar verschillen we dus van mening. Ik zie een habitat met paarden, omdat voor mij alle organismen in een systeem relatief gelijk aan elkaar staan. Misschien snap ik nu het verschil in standpunten, dat het om dit eigenlijk eenvoudige punt uiteen loopt.
Eenvoudige logica heb ik ook wel. Maar zo eenvoudig is de wereld helaas niet.
Misschien lijkt het soms dat er aan mijn woorden geen touw vast te knopen is. Ik probeer het wel zo helder mogelijk op te schrijven, maar omdat er zoveel verschillende kanten zijn, die ook nog weer eens elkaar beinvloeden wordt het al lastiger. (En daarnaast ook nog "even" een scriptie schrijven helpt ook niet mee :Y) )

Toch ben ik steeds wel benieuwd hoe aan het gedrag van paarden dan is te zien dat ze elkaar in de weg lopen. Van leren kan ik niet genoeg krijgen! Ik heb zelf ook wat basis principes uit de biologie onder worden te brengen en dat is (vind ik) wel redelijk gelukt.

En ook voor de duidelijk mijn belang bij mijn bijdrage aan de discussie. In het begin van het topic moest ik even wat kwijt, omdat er totaaaal niet aan de achtergrond van zo'n systeem werd gedacht en er over een paar basis dingen niet werd nagedacht. Langzaam aan ben ik in de discussie verzeild geraakt. Maar mijn belang is geen belang. Behalve elkaar er bewust van maken dat er meer dan 1 kant aan zit en het leren van de mening van anderen.

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:17

Adil18 schreef:
Kaja schreef:
Wilde dieren, en voordat er weer een aantal over vallen, voor mij zijn wilde dieren wild wanneer ze zonder bemoeienissen van de mens, in de zin van in handen komen, wild.


Volgens mij zijn er nauwelijks nog dieren die zonder "bemoeienissen" van de mens leven en daarmee zouden we dus geen wild meer hebben...

Zelfs niet in Zuid-Afrika dus....

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:18

x_Marr schreef:
Ik vraag me nogsteeds af waar mensen het vandaan halen dat de voedselvoorraad nu op is. Met de paarden gepraat daar?

Paarden zijn geen mensen.

Er zijn mensen die zich daadwerkelijk ergens in verdiepen, in plaatst van alleen maar handelen naar eer en geweten van achter hun computer....

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:19

Oh nee hoor Shadow, hele drommen mensen denken zo. Ik bedoel anders eigenlijk dan ik de dingen zie.

Dat is mijn ding nu eenmaal zonder een waarde daar aan te geven van goed of fout. Ze noemen mij al mijn leven lang 'gevoelig' daarom kan ik het denk ik ook zo goed met paarden vinden. :(:)
Hoop dat mijn eerste boek eens af komt, daar beschrijf ik e.e.a. in.

Nee, begrijp me niet verkeerd ik oordeel niet, respecteer ieders eigen visie, alleen ik bekijk het alleen vaak 'anders'.
;)

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:21

Paardentango schreef:
Daarom kan ik geen testjes uitvoeren op onschuldige dieren omdat ik daar last van krijg met mijn menselijke geweten.

Gelukkig bestaan daar goede regelingen voor.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:24

Paardentango schreef:
Nee, begrijp me niet verkeerd ik oordeel niet, respecteer ieders eigen visie, alleen ik bekijk het alleen vaak 'anders'.
;)

En daar heb ik ook last van :P (dat ik het anders bekijk, en trouwens ook dat ik gevoelig ben :P)

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:26

Zit net je post aandachtig door te lezen, eerlijk wat je schrijft.

Uh en nee hoor, het was me niet opgevallen dat je iets studeert. :+
Succes met je scriptie.

Um en je laatste post, dat denk ik ook.... moet je iets mee doen !
;)

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:27

Paardentango schreef:
Oh nee hoor Shadow, hele drommen mensen denken zo.


Wat bedoel je met 'zo'?

Citaat:
Dat is mijn ding nu eenmaal zonder een waarde daar aan te geven van goed of fout.


Jij denkt het misschien, maar zo komt het beslist niet over.

JewEmm: ach, het grootste deel van de mensen vindt zichzelf slimmer en gevoeliger (en een betere chauffeur) dan gemiddeld, da's dus eigenlijk niks unieks :)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:40

Kaja schreef:
x_Marr schreef:
Ik vraag me nogsteeds af waar mensen het vandaan halen dat de voedselvoorraad nu op is. Met de paarden gepraat daar?

Paarden zijn geen mensen.

Er zijn mensen die zich daadwerkelijk ergens in verdiepen, in plaatst van alleen maar handelen naar eer en geweten van achter hun computer....


Ah dus jij hebt de magen van de paarden onderzocht? :D

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:49

Voedseltekort/honger en zelfs een hongersdood sterven is niet alleen maar aan te tonen door een maagonderzoek :)*

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:02

Misschien is dit leuk of de moeite waard om even naar te kijken.

Het is een wat langere film maar vertelt een stukje over de natuurlijke, ofwel de wilde leefwijze van de Przewalski. Daar was jaren onderzoek voor nodig om dat in beeld te krijgen.
Diverse verwilderde gedomesticeerde paarden leven na meerdere generaties op soortelijke wijze. Het is voor paarden een efficiente manier.



Zoek de verschillen :P