Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:06

excuus ... foute post :o

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:13

Het scheelt trouwens als je bij de externe link ook aangeeft wat die link volgens jou illustreert. Dus niet zoiets vaags als 'zoek de verschillen' maar concreet uit te leggen wat volgens jou de belangrijkste verschillen zijn.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:32

O.k. nog ééntje dan.

http://www.joost.com/351kscb/t/Brumby-H ... id=351kscb

Ooit gedomesticeerde paarden en nu verwilderd, de zoveelste generatie die dezelfde leefwijze er op na houdt als de Przewalski.

De beelden tonen natuurlijk wel de meest spectaculiare momenten, er heerst alleen in het voorjaar zoveel onrust. Voortplanting ofwel lentekriebels.
De rest van het jaar leven de groepen vrij stabiel.

Let maar eens op de uiterlijke verschillen van deze voormalige cavalerie paarden. Er zijn er bij met sokken en zonder.
Veel kijkplezier.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:02

Ik weet niet precies wat je hier mee wilt illustreren maar wat me vooral opvalt is de niet zo vriendelijke manier waarop de brumby's uit het wild weer terug naar de gedomesticeerde wereld worden getrokken.

Overginens geloof ik niet dat ik de tijd heb om drie kwartier film te gaan bekijken als je niet vooraf heel duidelijk kunt aangeven wat ik daarvan opsteek.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:30

Niemand hoeft iets, althans van mij niet.

Als je de moeite niet wil nemen om iets op te steken over een tweetal landen waar wel wilde paarden leven en de verschillende ervaringen daarmee.
De leefwijzen van de dieren, hoe hun gedrag is, hoe ze leven en alles wat je op zou kunnen vallen.

Ja.. je kunt een paard naar het water leiden, maar je kan hem niet dwingen om te drinken nietwaar.
;)

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:36

Paardentango schreef:
Als je de moeite niet wil nemen om iets op te steken over een tweetal landen waar wel wilde paarden leven en de verschillende ervaringen daarmee.


Van de andere kant is het voor jou wel lekker makkelijk: jij kunt nu verwijzen naar iets zonder dat je zelf na hoeft te denken over je argumenten :)

Toevoeging: het is vervelend, omdat je blijkbaar het idee hebt dat jij de Waarheid kent, en die met ons deelt. Maar dat heeft weinig te maken met discussieren, waarbij je respect hebt voor elkaars argumenten en probeert je eigen argumenten duidelijk uit te leggen (ipv te verwijzen naar een soort Hoger Gelijk waar geen discussie over gevoerd kan worden.)

Ik vind dat vooral een beetje zwak: als je echt goede argumenten hebt kun je die ook best gewoon eerlijk voor het voetlicht brengen, ipv je een beetje te verschuilen, ze indirect te brengen en verder vooral dramatiek te gebruiken om je punt te versterken.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:31

Overigens omdat het terugbrengen van roofdieren hier in het topic eerder ter sprake kwam, hier een stukje uit een verenigingsblaadje van de faculteit. Heb het hele topic niet echt meer bijgehouden sinds pagina 8 omdat genoemde studie nogal wat tijd vreet, maar vond dit toch wel even interessant:

Deze man vindt namelijk dat de wolf en de lynx prima geïntroduceerd zouden kunnen worden in Nederland om bv. kadavers op te eten of een te veel aan reeën en bv. dus Konikpaarden te doden.

Waarom vindt hij dat dit kan in ons overbevolkte land?
Hij stelt dat Nederlanders de afgelopen jaren steeds meer in steden gaan wonen. De kleine dorpjes lopen leeg en het platteland zoals hij dat noemt wordt dus ook steeds leger. Daar komt nog de intensivering van de landbouw, waardoor deze ook steeds minder ruimte nodig heeft.
Zodoende zouden wolven en lynxen meer plek hebben om te wonen in Nederland.

Nou ben ik het, als iemand die absoluut allergisch is voor steden, niet met die man eens. Ik ken ook heel veel mensen die liever niet in de stad wonen.
Nu is het aardrijkskundig gezien logisch dat na de suburbanisatie er weer urbanisatie optreedt, maar daarna zal weer suburbanisatie komen. Dat wisselt elkaar af met de generatie zo'n beetje, als ik het me goed herinner.

Er zullen dus altijd genoeg mensen op het "platteland" blijven wonen en ik vind dat deze meneer in te korte termijn denkt. Ik neem aan dat hij als kenner (hij werkt voor een stichting) heeft uitgezocht hoeveel ruimte de lynxen en wolven nodig zouden hebben.
Voor de lynx wordt gesteld: 100-400 km2.
Voor de wolf: 300 km2.

Krijgen ze in Nederland niet voor elkaar. Moet je dan 3 kleine roedels in het hele land gaan houden tijdens de periode dat mensen in de steden wonen?
En wat wanneer ze weer terug naar het platteland komen?

Ik denk dat er dan niet over de gevolgen op lange termijn nagedacht wordt. En iets te veel vanuit het "ach wat zijn het toch mooie beesten" (want dat ZIJN het ook) idee...

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:59

Citaat:
Deze man vindt namelijk dat de wolf en de lynx prima geïntroduceerd zouden kunnen worden in Nederland om bv. kadavers op te eten of een te veel aan reeën en bv. dus Konikpaarden te doden.


:')

Citaat:
denk dat er dan niet over de gevolgen op lange termijn nagedacht wordt. En iets te veel vanuit het "ach wat zijn het toch mooie beesten" (want dat ZIJN het ook) idee...


yep , eens , + dat ze proberen opnieuw het licht uit te vinden terwijl er al zoveel onderzoek naar gedaan is en voorbeelden ten over hoe het iig niet moet (dumpen en niet meer mee bemoeien )

:+ weet echt niet hoe het precies zit
maar er zjin meer nederlandse geleerden die opnieuw licht uit proberen te vinden
ipv vanaf punt waar ander gebleven is verder te gaan
of SAMEN te werken met geleerden van andere landen :Y)

me regelmatig over verbaasd :o
maar ja zal wel aan mij liggen dat ik dat niet begrijp :7

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:25

Ik vind het zo raar dat mensen die beter horen te weten gezien hun opleiding en werk etc. toch dit soort meningen hebben. Hij hield zelfs rekening met het feit dat er schapen opgegeten gingen worden, maar zodra het territorium van de wolf zich meer kan uitbreiden (wanneer de dorpen dus spookstadjes worden? wat voor raar scenario heeft ie bedacht?) er weer minder schapen per vierkante kilometer opgegeten gaan worden.

Ja maar voor zo'n boer telt elk schaap...

Zo jammer. Dat is net als al die geleerden die beweren dat ons klimaat verandert door onze schuld. Is niet zo. (Maar daar ga ik hier niet over in discussie hihi.)

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:27

Als wij als MENS gaan proberen de natuur na te bootsen. Zo moet dit heten. We zorgen idd niet voor jagers, behalve wijzelf. Nou MENS, doe je plicht en verlos zieke en door het ijs gezakte beesten van hun lijden. Verzorg hongerlijdende beesten met voeding, dit was zgn onze keus?
Als je je eigen beesten niet op orde hebt, komt de db. Heeft niets te maken met biologisch vlees, maar met een MENSmachtsvertoon over zogenaamde natuur en het afschieten ervan, vossen, ganzen, hazen, fazanten, reeën, konijnen en mss nu ook paarden.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:27

Ik vind het een beetje ver gaan om het machtsvertoon te noemen. In mijn geval zou ik het precies zo afhandelen en voor mij is dat geen machtsvertoon.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:55

Ik noem het een "zogenaamde reden" om op een hele goedkope manier het onderhoudt van "het natuurgebied" te laten doen - wat dus de echte reden is.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 15-01-10 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:55

Ik heb binnen mijn kennissen kring een aantal jagers zitten, heb ze gevraagt hoe het zit met "wild" in nederland. Blijkt dat ze wel degelijk grote grazers/volgels bij voeren in de winter zodat ze tijdens het jacht seizoen meer afschot kunnen hebben. :j

Word de konik nu ook toe gevoegt aan het bejaagbare "wild"? Koniks hebben hier in nederland geen natuurlijke jagers.
Leuk voor de gezelligheids jager, jachtseizoen knollen afschieten. :(
"per ongeluk" ook onze dieren? "ik zag het verschil niet" smoes? -:(- -:(-

Het verhaal van wolven en linxen terug laten keren in het nederlandse "wild" heb ik ook gehoort, ik woon ook in een dorp en ben ook niet van plan om in een stad te gaan wonen. De dorpen in de buurt breiden uit en worden niet kleiner, waar moeten die beesten dan lopen? In weides waar veel mensen/boeren hun paarden/pony's/schapen/koebeesten hebben lopen? Kan je iedere ochtend met knikkende knieën gaan kijken of ze er nog wel lopen. Nee, strak plan wolven introduceren. :(

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:01

Afschieten van wild door jagers vind ik niet zo'n probleem, beter dan het dood laten gaan door de honger of wachten tot we er overlast van krijgen en dat is dus ook wachten op uitbraak van ziektes etc... echter moeten het wel goede jagers zijn die overal rekening mee houden en ook goed kunnen richten etc - die zijn er ook genoeg :j . Het grote vee is niet zo wild en zou je imo een hoop best kunnen castreren of steriliseren

_ED_

Berichten: 255
Geregistreerd: 20-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:42

evdpanne schreef:
Dierenbescherming doet trouwens ook niets.... Bij ons achter de stal op een landje van de gemeente staan twee shetlanders (merrie en hengstenveulen), ze worden niet verzorgd door de eigenaars en kunnen nergens bij. Dierenbescherming is geweest en die vond ze er goed bij staan. De beestjes hebben echt niks te eten of te drinken....

Ik heb vanmiddag met iemand van stal de shetjes op een ander land gezet bij de schapen, die worden bijgevoerd door de staleigenaar dus kunnen ze daar met mee eten :P. Of die er blij mee is weet ik niet maar ach hij zal ze niet weer verhuizen. Dierenbescherming doet niks, het is niet erg genoeg. En gemeente doet ook niks... Geloof me er is genoeg gebeld ;).


Ik had laatst ook even gekeken, ze krijgen beide al sultanhoefjes! Wanneer hebben jullie voor het laatst die mensen gezien eigenlijk? Ik vind echt dat je dan geen paarden waard bent! Ze zijn nooit gekapt, ontwormd en ze schuren zich helemaal kapot.. Volgens mij is er ook nog schurft in het spel. :(