Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:45

www.dvhn.nl


Gert van der Veen uit Winschoten en Jeannet Hulshof uit Midwolda zijn bezorgd over het dierenwelzijn van de konikspaarden in het Midwolderbos. Ze redden onlangs een veulen dat vast kwam te zitten in een sloot. Ze willen een discussie over de status van de paarden in het bos dat eigendom is van de stichting Het Groninger Landschap. Zijn het echt wilde paarden, of zijn ze alleen maar verwilderd en moet er meer toezicht komen. Hulshof stuurde zelfs een e-mail aan de Partij voor de Dieren. "Het zijn Poolse boerenpaarden die in het bos zijn losgelaten en in Nederland ook gebruikt worden als rijpaard."

Woordvoerder Rogier Verhagen van Het Groninger landschap. "Ik kan me de zorgen van de mensen goed begrijpen. Het probleem is dat ze de wilde paarden vergelijken met tamme paarden. Die vergelijking gaat mank. Natuurlijk houden we de dieren goed in de gaten, constant. Maar het zijn echt wilde paarden. De natuur laten we haar gang gaan. Onder alle omstandigheden."

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:49

Vast naar aanleiding van de Oostvaarderplassen???

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:51

Dat denk ik inderdaad wel ja :j

Anarya
Berichten: 176
Geregistreerd: 26-09-09

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:20

In de media is erg vaak ophef over wilde paarden in natuurgebieden. Ik vind het jammer dat ik over paarden die 23 uur per dag op stal staan nooit zulke heftige discussies zie. Dat is in mijn ogen veel erger, omdat dit volkomen tegennatuurlijk is voor het paard. Het brede publiek projecteert nogal makkelijk menselijke gevoelens en ideeen op een dier. Dat een dier niet gelukkig is binnen de vier muren van een lekkere warme veilige stal, maar beter af is buiten in de koude lucht met beweging en met overzicht op zijn omgeving kunnen mensen zich helaas vaak moeilijk voorstellen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:35

Anarya schreef:
In de media is erg vaak ophef over wilde paarden in natuurgebieden. Ik vind het jammer dat ik over paarden die 23 uur per dag op stal staan nooit zulke heftige discussies zie. Dat is in mijn ogen veel erger, omdat dit volkomen tegennatuurlijk is voor het paard. Het brede publiek projecteert nogal makkelijk menselijke gevoelens en ideeen op een dier. Dat een dier niet gelukkig is binnen de vier muren van een lekkere warme veilige stal, maar beter af is buiten in de koude lucht met beweging en met overzicht op zijn omgeving kunnen mensen zich helaas vaak moeilijk voorstellen...


Je hebt het ene en het andere uiterste..
Waarom heeft niemand het hier ooit over de gulden middenweg? :?

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:01

Inderdaad Cayenne, genoeg discussies ook over het 23/7 binnenstaan... Lijkt me een erg uit de tijd denken, of generaliseren...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:12

goh maken mensen zich ook zo druk om hertjes die het loodje leggen in de natuurgebieden? Of maken we ons zo druk omdat het nu om páárdjes gaat. En al die mensen die hier over vallen, eten die ook biologisch vlees? Of vinden ze het acceptabel dat er elke avond dierenleed op hun bord ligt?

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:14

Arabesk schreef:
goh maken mensen zich ook zo druk om hertjes die het loodje leggen in de natuurgebieden? Of maken we ons zo druk omdat het nu om páárdjes gaat. En al die mensen die hier over vallen, eten die ook biologisch vlees? Of vinden ze het acceptabel dat er elke avond dierenleed op hun bord ligt?


Ben het niet vaak met je eens, maar dit is wel een prachtige vergelijking. Ze zijn zich vrijwel nergens van bewust inderdaad!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:18

ja ik kan daar gewoon niet zo goed tegen hoor dat geneuzel over 'sielughe poooownies in de natuurgebieden' en toen in Marrum trouwens ook. De schapen die verzopen haalden het nieuws NIET.

Het is maar net hoe hoog de aaibaarheidsfactor is, of mensen zich druk maken of niet. En ondertussen eten ze wel met een gesust geweten vlees uit de bioindustrie :? (Op die enkele vegetariër na, of biologisch vleeseter)

Als we al die sielughe konikjes gaan redden zijn er straks weer teveel konikjes, en moeten ze weer een aantal konikjes afschieten.

Heb je wéér herrie in de tent. Zo houden we elkaar lekker bezig in NL

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:20

Dan weet ik er nog wel eentje om het geweten te sussen, biologisch vlees, want die koeien komen wel buiten.
De meeste koeien uit de bio-industrie komen 's zomers ook buiten... :+
Voor mij is biologisch eigenlijk gewoon helemaal niet zo logisch... :n
Scharrel is pas logisch...

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:34

Wij eten uitsluitend biologische verantwoord scharrelvlees, maar zijn tegen het aan hun lot overlaten van "wilde" paarden. Die Koniks zijn allesbehalve wild, ze schooien om lekkers en zijn inderdaad aaibaar.
Maar acher een hek opsluiten en dan zeggen "red je maar" gaat me echt te ver. In het echte wild gaan de dieren naar hogergelegen, bosrijke gebieden waar nog voedsel is en ze beschutting hebben. Hier staan ze op de vlakte achter een hek. Hoe bedoel je, "natuurlijk?" Dit heeft niets met de natuur te maken, Nederland is een cultuurlandschap. Kudde's houdt je op grootte door de hengsten er uit te halen en of af te maken of te castreren. Niet door ze dood te laten hongeren.
De Koniks van de Oostvaarderplassen gingen al op zoek naar eten en beschutting over het ijs richting Veluwe, met het welbekende gevolg. Meer dan 100 dieren door het ijs.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:40

tja natuurlijke selectie en uitdunning vindt hier in NL plaats via het ijs, in het echte wild zijn er roofdieren die hier dan weer niet zijn.

De eendenpopulatie in NL wordt in de lente ook weer uitgedund doordat ze voor de auto vliegen en 'matje' worden. Vroeger waren er veel meer roofdieren die op ze jaagden.

Érgens moet een selectiemoment zitten en of dat nou natuurlijk is of semi-natuurlijk, dat maakt eigenlijk niet uit. Wat ik al zei, straks worden het er teveel en moeten ze weer gaan afschieten; weer heel NL over z'n theewater. Konikjes afvangen en verkopen gaat ook niet werken, aangezien je er geen ZZ mee gaat halen. Je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.

Afvangen en in de worst draaien? Óók weer heel NL op de achterste benen. Zo blijven we lekker bezig. :Y)

cocochanel

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:55

Hoop dat er nu eindelijk iets aan gedaan word..

Meer als 10 jaar geleden toen ik nog in Limburg woonde had je ook zo'n groep,zijn er overigens nog,deze dieren zijn echt alles behalve wild,kan ze nog niet eens verwildert noemen,ik reed op de hengst en een paar merrie's kon ik ook berijden,met de veulens ging ik spelen,was nog maar een jong meisje en voor mij waren deze paarden op dat moment van mij ;)
veulens stonden tegen me aan met de voorbenen,rende met ze door de wei ,speelden met ze,gaf ze ook vaak wat lekkers etc... allemaal in de eerste weken/maanden van hun leven,werden dus in een belangrijke fase in hun leven helemaal vertrouwt gemaakt met de mens!
Hoe kunnen dit nou "wilde" paarden worden?
(zou dat nu natuurlijk niet meer doen maar was toen nog jong hé! )

Ik weet nog dat er toen ook helemaal NIETS aan de hoeven gedaan werden,werd toen ook gezegt, in de natuur slijt dat vanzelf,maar omdat de paarden hier in een drappige ondergrond stonden sleet er helemaal niks af,na lang actie voeren,moesten zelfs de media erbij halen om de aandacht te krijgen. hebben ze toen eindelijk besloten om de hoeven maar te gaan bekappen,want het sleet inderdaad niet.hoeven waren toen echt dramatisch ondertussen!

Ze hebben een bepaald beeld van hoe het vroeger was en proberen zo goed als ze kunnen het na te bootsen wat ik mooi inititief vind! maar als je er gaten in ziet zitten,moet je zorgen dat die anders opgevult worden,en niet de paarden laten lijden (door honger bijvoorbeeld)
Vroeger werden ze opgegeten door roofdieren -> nu hongeren ze dood.
Zorg dan dat je goede contacten krijgt met andere landen waar je het overschot misschien naartoe kunt brengen,zoek verkoop adressen voor het overschot etc! zijn genoeg andere alternatiefen te bedenken!

deze paarden kunnen ze geen wilde paarden noemen,het is maar gewoon een losgelaten groep paarden,die zich in de winter amper kunnen redden soms.
Dit is helemaal niet te vergelijken met de natuur van vroeger. En dan vind ik het echt heel jammer om te zien..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:56

In het wild verhongeren paarden ook hoor.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:58

Arabesk schreef:
tja natuurlijke selectie en uitdunning vindt hier in NL plaats via het ijs, in het echte wild zijn er roofdieren die hier dan weer niet zijn.

De eendenpopulatie in NL wordt in de lente ook weer uitgedund doordat ze voor de auto vliegen en 'matje' worden. Vroeger waren er veel meer roofdieren die op ze jaagden.

Érgens moet een selectiemoment zitten en of dat nou natuurlijk is of semi-natuurlijk, dat maakt eigenlijk niet uit. Wat ik al zei, straks worden het er teveel en moeten ze weer gaan afschieten; weer heel NL over z'n theewater. Konikjes afvangen en verkopen gaat ook niet werken, aangezien je er geen ZZ mee gaat halen. Je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.

Afvangen en in de worst draaien? Óók weer heel NL op de achterste benen. Zo blijven we lekker bezig. :Y)


Het is gewoon nooit goed, wat Nederland ook doet... Dat is over het algemeen zo bij dingen waar een bestuur voor staat... Er moet altijd ergens tegenaan worden geschopt... :)

CCindy

Berichten: 1348
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:18

Arabesk schreef:
goh maken mensen zich ook zo druk om hertjes die het loodje leggen in de natuurgebieden? Of maken we ons zo druk omdat het nu om páárdjes gaat. En al die mensen die hier over vallen, eten die ook biologisch vlees? Of vinden ze het acceptabel dat er elke avond dierenleed op hun bord ligt?


Die mensen waar het in de beginpost over gaat, misschien wel ja? >;) Generaliseren...

CCindy

Berichten: 1348
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:19

Janine1990 schreef:
Arabesk schreef:
tja natuurlijke selectie en uitdunning vindt hier in NL plaats via het ijs, in het echte wild zijn er roofdieren die hier dan weer niet zijn.

De eendenpopulatie in NL wordt in de lente ook weer uitgedund doordat ze voor de auto vliegen en 'matje' worden. Vroeger waren er veel meer roofdieren die op ze jaagden.

Érgens moet een selectiemoment zitten en of dat nou natuurlijk is of semi-natuurlijk, dat maakt eigenlijk niet uit. Wat ik al zei, straks worden het er teveel en moeten ze weer gaan afschieten; weer heel NL over z'n theewater. Konikjes afvangen en verkopen gaat ook niet werken, aangezien je er geen ZZ mee gaat halen. Je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.

Afvangen en in de worst draaien? Óók weer heel NL op de achterste benen. Zo blijven we lekker bezig. :Y)


Het is gewoon nooit goed, wat Nederland ook doet... Dat is over het algemeen zo bij dingen waar een bestuur voor staat... Er moet altijd ergens tegenaan worden geschopt... :)


Tsjah, ieder mens is anders en ieder mens heeft dus een andere mening. Goed zul je het nooit voor iedereen krijgen, dus er blijft altijd gezeik.

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:46

Arabesk schreef:
goh maken mensen zich ook zo druk om hertjes die het loodje leggen in de natuurgebieden? Of maken we ons zo druk omdat het nu om páárdjes gaat. En al die mensen die hier over vallen, eten die ook biologisch vlees? Of vinden ze het acceptabel dat er elke avond dierenleed op hun bord ligt?

Begrijp jou manier van denken maar op deze manier maken we iedere discussie monddood.
wie weet zijn die mensen wel veganisten.

Ik zeg niet dat het goed of slecht is maar het is wel zo gezond om afen toe een disscusie er over op te laden.
Persoonlijk vraag ik me af waarom zou er niet ingegrepen worden?
In zon bevolkt land als Nederland is er geen sprake meer van een natuurlijk beleid, kijk maar naar de herten, dan weer beschermd dan weer los wild, het gebeurd maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen het er ook maar mee eens is maar welke keuze heb je, de staat doet toch wel wat ze wil, alleen al hoe er met de wilde ganzen jaarlijks in Nederland omgegaan wordt zegt me al genoeg.

Persoonlijk vindt ik het prachtig die wilde paarden, ben al 2 keer in het natuurgebied geweest maar helaas nog niet het genoegen gehad ze tegen te komen maar toch als ik er eentje in nood zou treffen, hoe realistisch ik ook ben ik zou niet weg lopen en de natuur zijn gang laten gaan echt niet.

Verderwel respect voor ieders mening hier, echt een onderwerp waar de meningen uit een lopen en dat is ook goed.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:03

Arabesk schreef:
goh maken mensen zich ook zo druk om hertjes die het loodje leggen in de natuurgebieden? Of maken we ons zo druk omdat het nu om páárdjes gaat. En al die mensen die hier over vallen, eten die ook biologisch vlees? Of vinden ze het acceptabel dat er elke avond dierenleed op hun bord ligt?

Dit zei ik vanmiddag exact hetzelfde tegen mijn moeder! :o ;)

Tammy_lover_

Berichten: 306
Geregistreerd: 27-12-09
Woonplaats: Bergen op Zoom (In Tammy's stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:19

Die paarden redden zich daar heus wel hoor!

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:26

Het gaat erom dat dit zg "wild" door de mens is uitgezet in veel minder dan "normale" omstandigheden. Als er in ons kikkerlandje nog wilde paarden "over" waren dan was het een heel andere discussie!

Zelfde reden dat wolven ook zijn verdwenen...die konden zich niet handhaven. Maar nu is door een stel geiten-wollen-sokken-figuren bedacht dat het wel leuk zou zijn wilde paarden te hebben in NL. Terwijl er een hek omheen staat ! (figure of speech)

Zelfde als NBer proberen te realiseren, geen deken, geen schuilgelegendheid, maar wel een hek- om ...laat ik gul zijn : 5000m2 . Leer nu eens accepteren dat paarden al jaren door mensen gebruikt worden ! en dat ze zich daardoor hebben moeten aanpassen. Gras stond trouwens ook niet op het oorsrpronkelijke menu van een paard. Da's gelijk de reden dat we de paardentandarts nodig hebben ;)

Dus...ik vind, als je dat wilt ("wilde" paarden in NL) dat je er dan ook voor moet zorgen. En als die zorg geboortebeperking inhoudt, dan so-be-it, je bent toch al niet natuurlijk bezig !

MissPK

Berichten: 1315
Geregistreerd: 12-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:26

Arabesk schreef:
goh maken mensen zich ook zo druk om hertjes die het loodje leggen in de natuurgebieden? Of maken we ons zo druk omdat het nu om páárdjes gaat. En al die mensen die hier over vallen, eten die ook biologisch vlees? Of vinden ze het acceptabel dat er elke avond dierenleed op hun bord ligt?

Ik zou me net zo druk maken om die hertjes(en elk ander willekeurig dier) als we die ook gaan opsluiten met te weinig voedselvoorziening ja en ze een hongerdood moeten sterven omdat wij mensen.....ja wat willen eigenlijk???

Ik heb dus een algeme vraag over dit onderwerp: Waarom zijn er nou eigenlijk die zogenaamde wilde paarden gebieden gemaakt in Nederland?
Iemand die dit weet? En welk nut heeft het dan? Ik zie het nut helemaal niet namelijk...

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:27

oh ja, ...ik heb al meer dan 15 jaar geen vlees meer op :D

MissPK

Berichten: 1315
Geregistreerd: 12-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:28

Mist schreef:
oh ja, ...ik heb al meer dan 15 jaar geen vlees meer op :D

Oh ik wel hoor! Vooral echt wild eet ik graag :Y)

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:30

MissPK schreef:
Mist schreef:
oh ja, ...ik heb al meer dan 15 jaar geen vlees meer op :D

Oh ik wel hoor! Vooral echt wild eet ik graag :Y)


Mijn ouders kregen toen ik jong was vlees bijna niet door mijn strot :D vind het gewoon niet lekker + wordt ik gewoon al niet goed van de geur....en dan te bedenken dat mijn katten dagelijks vers vlees krijgen. Maar altijd scharrel of biologisch (heb dure katten :P )