Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:32

Cayenne schreef:
Waarom heeft niemand het hier ooit over de gulden middenweg? :?


Daar doe ik nou al jaren mijn best voor, maar dat is zo lastig !
Wie helpt ...?

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:41

MissPK schreef:
Arabesk schreef:
goh maken mensen zich ook zo druk om hertjes die het loodje leggen in de natuurgebieden? Of maken we ons zo druk omdat het nu om páárdjes gaat. En al die mensen die hier over vallen, eten die ook biologisch vlees? Of vinden ze het acceptabel dat er elke avond dierenleed op hun bord ligt?

Ik zou me net zo druk maken om die hertjes(en elk ander willekeurig dier) als we die ook gaan opsluiten met te weinig voedselvoorziening ja en ze een hongerdood moeten sterven omdat wij mensen.....ja wat willen eigenlijk???

Ik heb dus een algeme vraag over dit onderwerp: Waarom zijn er nou eigenlijk die zogenaamde wilde paarden gebieden gemaakt in Nederland?
Iemand die dit weet? En welk nut heeft het dan? Ik zie het nut helemaal niet namelijk...


Als ik me niet vergis is dat natuurlijke landinrichting, of iets in die richting ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:52

Janine1990 schreef:
Dan weet ik er nog wel eentje om het geweten te sussen, biologisch vlees, want die koeien komen wel buiten.
De meeste koeien uit de bio-industrie komen 's zomers ook buiten... :+
Voor mij is biologisch eigenlijk gewoon helemaal niet zo logisch... :n
Scharrel is pas logisch...

Ik eet biologisch scharrelvlees :D

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:55

Dan ben jij in ieder geval een stuk beter bezig dan de mensen die helemaal trots zijn omdat ze biologisch vlees eten :P Het enige wat ze eten zijn wat extra regeltjes voor de boer, waar de 'bio-industrie' boeren niet aan voldoen volgens de overheid... De dieren hebben het niets minder of beter, over het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:58

Nederland is geen land om wilde paarden te huisvesten, ze komen hier in het wild niet voor, dus waarom gebeurt het eigenlijk? Ik zie het nut niet, begrazing van gebieden kan niet door andere dieren?
Als je paarden een natuurlijk bestaan wil bieden, moet je paarden ook in de natuur zetten en niet in een verwilderd stukje nederland, zonder natuurlijke vijanden, behalve het geweer van de mens dan, met hekjes en slootjes.
Paarden natuur is er gewoon niet in nederland.

Natuurlijke landinrichting? het paard is in nederland niet inheems wild?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-10 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:59

Janine1990 schreef:
Dan ben jij in ieder geval een stuk beter bezig dan de mensen die helemaal trots zijn omdat ze biologisch vlees eten :P Het enige wat ze eten zijn wat extra regeltjes voor de boer, waar de 'bio-industrie' boeren niet aan voldoen volgens de overheid... De dieren hebben het niets minder of beter, over het algemeen.


Het vlees halen we direct van de boerderij, waar we gewoon een rondleiding krijgen in het bedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:02

Arabesk schreef:
In het wild verhongeren paarden ook hoor.

Dat is het probleem, nederland is niet "het wild" voor paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:06

MissPK schreef:
Mist schreef:
oh ja, ...ik heb al meer dan 15 jaar geen vlees meer op :D

Oh ik wel hoor! Vooral echt wild eet ik graag :Y)

Wild heeft een goed vrij leven gehad. Ik heb ook geen moeite met wild op het bord. Het schieten hoef ik niet te zien, alhoewel je er hier niet aan ontkomt.
Ik lust het helaas echt niet. Hier komt geen bio industrievlees meer binnen. Helaas heb ik nog geen biologisch scharrel rookworst kunnen vinden :D

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:08

Misschien is dit interessant om eens even naar te kijken.

Het is een wat langere film waarin verteld wordt over de natuurlijke, ofwel de leefwijze in het wild van de Przewalski.
Hier was jaren onderzoek, observaties, voor nodig om dat in beeld te krijgen.

Leuk om te weten is dat diverse verwilderde gedomesticeerde paarden na ankele generaties op soortelijke wijze gaan leven.



Zoek de verschillen met NL :P

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:12

Mindim schreef:
Janine1990 schreef:
Dan ben jij in ieder geval een stuk beter bezig dan de mensen die helemaal trots zijn omdat ze biologisch vlees eten :P Het enige wat ze eten zijn wat extra regeltjes voor de boer, waar de 'bio-industrie' boeren niet aan voldoen volgens de overheid... De dieren hebben het niets minder of beter, over het algemeen.


Het vlees halen we direct van de boerderij, waar we gewoon een rondleiding krijgen in het bedrijf.


+:)+
Weet je in ieder geval wat je eet!
Vroeger kregen wij van vrienden ook elk jaar een stuk koe... Heerlijk was dat!

Wat betreft natuurlijke landinrichting, het gaat om de invloed van dieren op het landschap. Zoiets kan je met menselijke hand niet maken... Snap je? ;)

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:15

Arabesk schreef:
goh maken mensen zich ook zo druk om hertjes die het loodje leggen in de natuurgebieden?
Zo'n natuurgebied met hertjes hebben we hier op een steenworp afstand. Helaas leggen ze niet het loodje, maar schakelen, als het eten zoeken in het natuurgebied ze teveel moeite begint te kosten, in kuddes van honderd en meer stuks tegelijk moeiteloos om naar het afgrazen van de weilanden van de belendende agrarische bedrijven. Een hert kan namelijk wat verder en hoger springen dan een paard, weet je, die hou je niet zomaar binnen. Wat de beheerders van het betreffende natuurgebied ook categorisch weigeren, want op het moment dat ze er een hek omheen zetten zijn het geen wilde herten meer maar hún herten en zijn ze ook verantwoordelijk voor de schade die die krengen aanrichten. Met alle gevolgen van dien, want schade aanrichten doen ze. Niet alleen aan de landbouw, maar er belandt er ook regelmatig eentje eerst op de provinciale weg en dan op de motorkap van een auto. Tot nu toe heeft dat bij mijn weten voor bestuurders nog niet tot een dodelijke afloop geleid, maar het wachten is op de eerste. En dat alles omdat ze onder het mom van "natuurlijk beheer" te laf, of te besodemieterd, of allebei zijn om het overschot er tussenuit te schieten. Bottom line: of het nou om hongerige Koniks of herten gaat, dat "natuurlijk beheer" van al die stadse bureaugeleerden daar schijt ik op. :r
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 12-01-10 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Elliebelle

Berichten: 3045
Geregistreerd: 26-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:15

Er staat niet duidelijk aangegeven in het bericht wat er nu precies gebeurd is. En bokt is altijd zo snel met hun conclusies trekken...

Jeannet Hulshof is mijn lerares Duits, en heeft ons vanaf het begin alles verteld wat er gebeurd is. En het veulen wat ze gered hebben, heeft minstens 5 uur in het water gelegen in de vrieskou. De mensen van het bosbeheer namen niet eens de moeite om langs te komen toen het diertje daar lag. Het veulen is met hulp van de brandweer uit het water gehaald. Toen heeft hij nog een aantal dagen bij Jeannet thuis gestaan. De eerste paar dagen ging hij steeds liggen, en kwam hij niet in de benen en toen hij in de benen kwam verloor hij snel zijn evenwicht, waardoor hij weer om viel. Na een paar dagen kwamen ze toch maar langs en wouden ze hem meenemen, het veulen was zo mager en nog zo ernstig verzwakt, maar daar werd op gezegt dat dat helemaal niet zo was en dat paarden best wel mager mogen zijn. Toen ze het veulen op de trailer wouden zetten, is hij nogmaals door zijn knieen gezakt.

De dag naardat hij opgehaald was is Jeannet naar het bos gegaan met haar dochter. Daar trof ze een stel vogels aan die niet weg vlogen toen ze eraan kwam. Dat vond ze vreemd, en toen ze verder keek zag ze een doodde merrie veulen liggen. Waarvan de achterkant al half weggevreten was. Maar op dit moment met dit weer is dat ook alleen maar "mooi", zo hebben de andere dieren wat extra's te eten.

Het gaat haar er niet om dat dit paarden zijn, voor een ander dier had ze dit ook gedaan.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:19

Maar Elliebelle, zo is 'de natuur' (maar even tussen aanhalingstekens omdat zondag wel is gebleken dat natuur een relatief begrip). Dat gebeurd ook in grote gebieden met 'echte' wilde paarden....
Vind het ook ronduit onverstandig dat mensen zich van dichtbij gaan moeien met 'wilde' paarden...

Elliebelle

Berichten: 3045
Geregistreerd: 26-07-06

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:24

Ze verwaarlozen die paarden gewoon, met deze weeromstandigheden zou er controle moeten zijn, en moeten de paarden bijgevoerd worden.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:27

Doen ze dat in Polen e.d. ook dan? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:29

Dank paardentango! Prachtige film. Zo zet je paarden in het wild uit, dat is land waar paarden wild leefden en dat nog steeds kunnen.
Paarden in nederland zijn noem ik geen wild, nederland biedt niet genoeg ruimte en noem het maar op. Het is gewoon een goedkope manier van begrazing. Zet je die dieren in omheid gebied, dan vind ik dat je een veulen gewoon uit een sloot(ook echts iets uit de natuur) moet trekken.
Dan kun je beginnen over sielugge poownies en over hertjes, dat heeft er niets mee te maken.
Paarden zijn niet inheems in nederland en wil je ze voor een doel gebruiken, dan heb je verantwoording voor het welzijn. Vooral als je ze in afgerasterde gebieden zet. In groningen nog wel onder andere in het midwolderbos, dat zijn 3 bomen en 6 struiken.

Janine in Polen leven die dieren in het wild en behandelen ze de paarden net als wij hier herten behandelen. De paarden zijn daar wild, staan niet op een terrein en zijn niemands eigendom, dat is het verschil.
Kijk het filmpje van paardentango maar eens en zie hoe wilde paarden leven en vergelijk dat dan met hoe het hier in nederland geregeld is.

MissPK

Berichten: 1315
Geregistreerd: 12-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:30

Janine1990 schreef:
Wat betreft natuurlijke landinrichting, het gaat om de invloed van dieren op het landschap. Zoiets kan je met menselijke hand niet maken... Snap je? ;)

Nee! Ik snap werkelijk het nut niet om zoiets hier in het overbevolkte kleine Nederland zoiets te willen :n
Dat filmpje van Paardentango is prachtig maar wie verzint er nou zoiets om hier te willen neerplanten dan?
Mensen die denken een echte natuur voor die paarden te kunnen realiseren hier in Nederland hebben teveel van bepaalde groene plantjes genuttigd denk ik hoor... :\

Ohja! Laten we Polen als goed voorbeeld nemen hoe het moet in de wereld! Die zorgen ook al zooo goed voor hun mensen... :roll:

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:45

Wat een misselijkmakend verhaal zeg van dat merrieveulen van Elliebellie. :r Iedere dierenliefhebber zou zo'n veulen helpen, en ook als het een hertje was.

Dat is je reinste dierenmishandeling om dat diertje zomaar weer uit te zetten. Het zal niet meer bij zijn moeder terecht kunnen en zou zeker verstoten worden.
Maar als je iemand in de problemen ziet ben je als mens, vind ik, verplicht te helpen. Dat is zelfs bij wet geregeld, behalve voor Koniks dus... :x

Gadver, ik word echt onpasselijk van zo weinig 'geweten' maar vastklampen aan vermenselijkte natuurwetten.
O.k. nog een filmpje, dan is het de komende 50 min hier weer eventjes stil. :+

Hier wordt heel veel verteld over het natuurlijke gedrag, alleen hebben ze de meest spectaculaire beelden uitgekozen. Al die drukte speelt zich voornamelijk af in het voorjaar, als de merries hengstig zijn. De rest van het jaar heerst er voornamelijk rust.

Veel kijkplezier
http://www.joost.com/351kscb/t/Brumby-H ... id=351kscb

Waarschuwing: niet alles is even mooi er zitten ook mogelijk schokkende beelden bij !

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:56

Goh waar de discussie in het andere topic ophoud gaat het hier weer verder... misschien handig om er 1 topic voor te gebruiken en 1 gewoon geheel ontopic te houden? :)

Lijkt mij een beetje zinloos om weer dezelfde discussie te gaan voeren namelijk, maar kan zijn dat ik dat verkeerd zie. :+

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:58

Als je de natuur na wilt doen prima, maar zet dan ook de ' jagers' uit, dus de dieren die de andere dieren opeten.
Nu gaan de diverse instandties schandalig om met hun dieren, omdat ze nu helemaal verhongeren.
(als jij en ik dit zouden doen met onze dieren dan komt wel iedereen in opspraak)
In de echte natuur zouden ze zwakkere dieren er tussen uit gevangen worden voordat ze 'helemaal' verhongeren (lees gaan dus eerder dood).
Hiervan is hier in de NL geen enkele sprake, ze gaan nu dood doordat ze compleet verhongeren (en dat is vele malen erger voor het dier in kwestie), doordat ze o.a. niet voldoende ruimte hebben om voedsel te gaan zoeken, maar er zijn meer factoren (door de mens in stand gehouden en deze worden helaas niet vakkundig opgelost).
Ik heb er geen goed woord voor over.
Over het andere wild, zoals herten, reeen, e.d., die hebben veel meer mogelijkheden om aan eten te komen, maar ook daar komt de hongerdood voor, en dat vind ik net zo walgelijk. Als men een beter beleid zou voeren dan kan je dit soort zaken voorkomen (en ook nog eens vrij gemakkelijk)!

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:05

Helemaal eens met Josie; in het wild is een dier dat van de honger of welke oorzaak dan ook niet meer overeind komen kan, diezelfde dag nog een prooi van roofdieren die hem uit zijn lijden verlossen. Hier in Nederland sterft een dier dat niet meer overeind komen kan een zeer langzame, zeer pijnlijke, wrede dood. Dat is geen natuur, de natuur is barmhartig; dat is ronduit walgelijk.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:19

Hier had ik het met mijn vriend ook al over, wat betreft of we de eenden die hier echt spastisch worden van de honger (ze hangen nog net niet aan je been als je de hond uitlaat) en de koniks die door het ijs gezakt waren. Naar mijn idee is een natuurgebied vor paarden in NL zeker niet te realiseren, tenzij je ook wolven uitzet ofzo :Y)
Wat nou als zo'n paard een been breekt, dan ligt het daar maar te creperen, dat kan toch niet en is ook absoluut niets natuurlijks aan :(
Een goed begin zou het zijn, om de hengsten er jaarlijks uit te halen en castreren/verkopen/slachten (mooi stukje biologisch vlees :)* ) zodat de populatie niet groeit, want dan komen er alleen maar meer problemen van!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:48

MissPK schreef:
Arabesk schreef:
goh maken mensen zich ook zo druk om hertjes die het loodje leggen in de natuurgebieden? Of maken we ons zo druk omdat het nu om páárdjes gaat. En al die mensen die hier over vallen, eten die ook biologisch vlees? Of vinden ze het acceptabel dat er elke avond dierenleed op hun bord ligt?

Ik zou me net zo druk maken om die hertjes(en elk ander willekeurig dier) als we die ook gaan opsluiten met te weinig voedselvoorziening ja en ze een hongerdood moeten sterven omdat wij mensen.....ja wat willen eigenlijk???

Ik heb dus een algeme vraag over dit onderwerp: Waarom zijn er nou eigenlijk die zogenaamde wilde paarden gebieden gemaakt in Nederland?
Iemand die dit weet? En welk nut heeft het dan? Ik zie het nut helemaal niet namelijk...

goedkoop onderhoud aan het "natuurpark"

Anoniem

Re: Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:23

Nou idd Superwoman en voor de rest laten we de 'natuur' zijn gang gaan.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:30

Voor zover ik weet is dat de echte reden hoor :j
Het was een goede oplossing voor de hoge onderhoudskosten wat ook nog eens leuk was/is voor de bezoekers.
Helaas zijn ze even vergeten dat deze dieren ook (imo licht) onderhoud nodig hebben.
Door wat dieren te castreren, hou je imo de populatie netjes in toom en niet doormiddel van hongersnood. Zo wild zijn ze immers niet en volgens mij zijn daar toch geen mensen op tegen? .