De waarheid over ezels, paarden en longwormbesmettingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

De waarheid over ezels, paarden en longwormbesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:31

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz


Afbeelding
foto door Fiffill

Een vooraanstaande ezelbeschermingsorganisatie wil voor eens en altijd de mythe ontkrachten dat paarden en ezels niet samen zouden kunnen leven in verband met het risico op de longworm parasiet Dictyocaulus arnfieldi.

De organisatie, die tevens een ezelopvang situeert in het Engelse Devon, wil iedereen laten weten dat ondanks de risico's van het oplopen van longwormen, ezels, paarden en pony's veilig samen kunnen leven, zolang ze maar regelmatig goed worden ontwormd en hier bij worden begeleid door een goede veearts.

Ben Hart, woordvoerder van de organisatie: "Tijdens onze open dagen horen we altijd van mensen dat paarden en ezels niet samen kunnen staan vanwege het hoge risico op longworm, maar ze kunnen wel degelijk samen staan en het is jammer dat men dit niet aandurft."

De stichting wil tevens de misverstanden rond de berichtgevingen over dat Engelse ezels een enorm aantal parasieten met zich meedragen, uit de weg ruimen. Recentelijk wees een studie namelijk uit dat slechts 4% van alle ezels met longworm besmet zou zijn. Eerder werd nog aangenomen dat het om maar liefst 70% zou gaan.

De organisatie probeert ezels en muildieren van over de gehele wereld te beschermen en hun welzijn te promoten. Inmiddels zorgt de stichting voor meer dan 13.600 ezels, verspreidt over Engeland, Ierland en andere delen van Europa. Ook wordt er veel werk verricht in Egypte, Ethiopie, India, Kenia en Mexico, om het welzijn van deze dieren te verbeteren.

Anoniem

Re: De waarheid over ezels, paarden en longwormbesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:50

Goed dat hier aandacht aan wordt besteed!

evanescence

Berichten: 2995
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:50

Inderdaad fijn om tehoren!
Ik opende net bokt om even snel tekijken, en zat echt zo.. Hea! Jason! hoezo staat jason op de voorpagina, maar ik snap het al!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:51

Haha, en toen zag ik ineens de lieve wolbol Jason op de voorpagina staan... :)) :+:

Maar geweldig! +:)+
Ik krijg zelfs via Bokt af en toe nog een pb'tje van mensen die beweren dat ezels en paarden echt niet bij elkaar kunnen en zich af vragen waar ik mee bezig ben... heb zelfs een keer een pb gehad van een woedend persoon die me uitschold en beweerde dat ik mijn 'pony vermoordde' op deze manier. :roll:

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: De waarheid over ezels, paarden en longwormbesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:56

Ah, de ezelopvang in Devon is zo geweldig :j . Super goede organisatie met prachtige verblijven en super verzorging.

Fijn dat er nu duidelijk gemaakt wordt dat ezels en paarden gewoon bij elkaar kunnen staan :j . Ezeltjes zijn lief :+: .

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:31

O dat vind ik goed nieuws. Had me er verder nog niet in verdiept maar vind ezels erg leuk

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 01:25

toppie +:)+ ik heb altijd al een ezeltje willen hebben maar werdt iedere keer gewaarschuwd zet ze niet bj de paarden..
dus wie weet komen er dan toch nog ezels hihi.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 02:33

Ik vraag mij af waar hij dit op gebaseerd heeft. Er zijn div wetenschappelijke onderzoeken dat het wel degelijk een gevaar voor paarden is om ze te weiden met ezels.....

FromNorway

Berichten: 746
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Tussen de buren

Re: De waarheid over ezels, paarden en longwormbesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 02:45

Eindelijk. Heb het altijd al geweten, maar dat gezeur erover :P

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:10

Dat ze samen kunnen oke, maar het is wel belangrijk dat je je ontworming goed aanpast want er zijn veel wormenspuiten die niet tegen longwormen zijn en daarom is er een risico.
Ik heb ooit een paard gekocht die bij ezels stond en dus longwormen had, toen ik wist wat het uiteindelijk was was het al bijna te laat zijn longen zijn beschadigd en hij heeft de rest van zijn leven er last van.
Er zijn 2 dierenatsten bij geweest en die zeiden allebei dat hij dampig was dus de verkoper gebeld en die zei dat al zijn vee besmet was incl zijn koeien.
Doordat ik dit heb meegemaakt voor mij geen ezels meer.

savana
Berichten: 29
Geregistreerd: 25-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:43

Uit dit onderzoek blijkt dus dat er wel een risico is, je moet van te voren dus wel goed weten waar je aan begint (dan heb ik het over de ontworming). En ik heb ooit ook eens horen zeggen dat ezels een ander "dieet" hebben dan paarden. Ik heb er verder geen verstand van. maar ik zou nog steeds geen ezel bij mijn paarden zetten. Maar dat is mijn idee......

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: De waarheid over ezels, paarden en longwormbesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:50

Ik zet ook geen ezels bij paarden. gebruik liever schapen voor mijn weides.

Whisperke

Berichten: 3362
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Thorn

Re: De waarheid over ezels, paarden en longwormbesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:03

Hehe eindelijk.... Tegen hoeveel mensen heb ik al moeten zeggen dat het gewoon onzin is dat ze niet bij elkaar kunnen staan..
Als je goed ontwormd met regelmaat kan het helemaal geen kwaad.. Maar ja de helft ontwormd dan weer niet goed tja en dan is er indd een risico!!

vanRijnwoude

Berichten: 575
Geregistreerd: 06-05-04

Re: De waarheid over ezels, paarden en longwormbesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:24

Strikt om de 8 weken ontwormen met een ivermectine bevattende stof, dat is het enige wat helpt tegen longworm :)

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: De waarheid over ezels, paarden en longwormbesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:58

AMEN!

Ik krijg regelmatig te horen dat het 'gevaarlijk' is dat we ezels en paarden hebben. Als je dan vraagt waarom kan de helft van de mensen het vaak niet uitleggen.

inderdaad: gewoon ontwormen, en er is niets aan de hand.

mara1
Berichten: 705
Geregistreerd: 03-09-06

Re: De waarheid over ezels, paarden en longwormbesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:05

erg fijn dit bericht en ook zeer verhelderend!
tuurlijk bestaat de kans, maar die wordt hier toch wat kleiner gemaakt dan dat mij is verteld!

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: De waarheid over ezels, paarden en longwormbesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:36

Ja, ze kunnen bij elkaar. Die wormbesmetting loopt met de juiste ontworming wel los.
Maar.... ezels en paarden zijn wel heel erg verschillend. Ze spreken niet exact dezelfde taal, ze hebben een hele andere voedselbehoefte, zijn voor verschillende dingen extra gevoelig en ezels zijn natuurlijk véél slimmer ;) .
Ik zou dus niet één pony en één ezel bij elkaar zetten, maar altijd zorgen dat het gepaard gaat. Daar maak je de dieren veel gelukkiger mee.
O en dan natuurlijk ervoor zorgen dat je de ezels niet overvoert, want helaas is 90% van de ezels in Nederland véél te dik.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:49

Hier in Frankrijk zie je het heel vaak, ezel en paard samen in de wei. Gewoon goed ontwormen en inderdaad een goede dierenarts die symptomen goed herkend voor het geval dat.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:16

Dat leerde ik 17 jaar geleden al op school en tijdens mijn stage.
Niks nieuws voor mij dus.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: De waarheid over ezels, paarden en longwormbesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:50

ik heb nooit begrepen waarom die 2 niet samen zouden kunnen. :D Goede ontworming is toch het enige waar je moet op letten ? Hier in de buurt staan al jaren een ezeltje en een pony vrolijk samen.

vlaaia
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-11-09

Re: De waarheid over ezels, paarden en longwormbesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:17

vind het wel raar dat er nu pas aandacht aan besteed word want die fabel heerst al jaren?

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:29

petraaken schreef:
Ik zet ook geen ezels bij paarden. gebruik liever schapen voor mijn weides.


Schapen dragen leverbot met zich mee. Ook een potentieel risico.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:44

scoxxx schreef:
petraaken schreef:
Ik zet ook geen ezels bij paarden. gebruik liever schapen voor mijn weides.


Schapen dragen leverbot met zich mee. Ook een potentieel risico.

Ook dat is maar voor een heel klein gedeelte waar. Schapen kunnen (!) leverbot hebben. Leverbot komt voor in natte weilanden als polders en langs slootkanten. Omdat in dat soort weides vaak schapen staan wordt er gemakshalve maar vanuit gegaan dat schapen de boosdoeners zijn als het gaat om leverbot. Dus een natte wei zonder schapen kan net zo goed leverbot-gevaarlijk zijn als een wei met schapen en een krukdroge zandwei levert geen leverbot-gevaar, ook al staan er honderd schapen.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: De waarheid over ezels, paarden en longwormbesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:52

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal oneliners verwijderd. Bedenk dat een post meer inhoud moet hebben dan 'wat fijn om te horen' etc.

Tieneke

Berichten: 21687
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:53

Eindelijk wordt het nog eens gezegd.

Hier staan ze al 4 jaar zonder problemen samen. Gewoon goed ontwormen en dan is er geen probleem.