Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Canter

Berichten: 1642
Geregistreerd: 04-12-04
Woonplaats: Bussum

Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 12:06

Nieuwsredactie


Afbeelding
Een van de kuddes Konikpaarden in de Oostvaardersplassen.
foto: http://www.horsecapture.nl

Vandaag heeft de stichting Het Nationaal Dierenleedfonds Staatsbosbeheer per email verzocht om binnen 24 uur bekend te maken welke maatregelen genomen zullen worden om de dieren in natuurgebied "De Oostvaardersplassen" te beschermen tegen de huidige omstandigheden. De stichting geeft tevens aan bij uitblijven van deze reactie aangifte te doen van mishandeling.

De Oostvaardersplassen, met een oppervlakte van ca 5700 hectare waarvan 60% open water, kent een populatie van bijna 4000 grote edelherten, paarden en runderen. De stichting geeft aan dat dit te kenmerken valt als een zomerbiotoop waarbij er onvoldoende voedsel is om de bestaande populatie in de winter in leven te houden. Zeker in de huidige weersomstandigheden leidt dit volgens de stichting tot ongewenste situaties waarbij de dieren bij het zoeken naar eten belemmerd worden door de geplaatste omheining. Dit heeft er toe geleid dat de paarden op het ijs terecht zijn gekomen, waarbij enkele zijn verdronken, aldus de stichting.

De stichting is van mening dat Staatsbosbeheer verplicht is tot verzorging van de dieren en ze verzoekt dan ook tot het nemen van maatregelen als het (deels) verwijderen van de hekken, bijvoeren en/of inslapen van noodlijdende dieren. Als er binnen 24 uur hierop geen reactie is, zal de stichting aangifte doen tegen Staatsbosbeheer wegens mishandeling bij dieren en tevens een kort geding aanspannen.

De Stichting Het Nationaal Dierenleed Fonds is in 2001 opgericht en heeft onder meer als doel de voorkoming, bestrijding en mogelijke beëindiging van het kwellen en/of het stelselmatig mishandelen van dieren alsmede het trachten te bewerkstelligen dat dieren, die al dan niet tot nut van mensen worden gehouden, goed worden verzorgd door diegene(n) die zodanig dier of dieren houdt of houden.


Verwante onderwerpen
[VN] Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen
Laatst bijgewerkt door Lielle op 13-01-10 16:41, in het totaal 8 keer bewerkt
Reden: persbericht omgeschreven naar nieuwsartikel

owens-mama

Berichten: 1049
Geregistreerd: 13-01-09

Re: Sommatie/aanzegging van aangifte SBB/Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:11

Dat is klare taal, ben benieuwd wat SBB hieraan gaat doen!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:03

Helemaal mee eens. Natuur met hekken is absoluut geen natuur en dan heb je gewoon voor je beesten te zorgen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:04

Idd helemaal terecht.
Daarbij moeten we WILDE vogels wel bijvoeren, maar de zogenaamde wilde paarden krijgen niks :?

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:04

Eindelijk.............. 5700 ha - 60% open water (nu dus ijs) = 3420 ha dus dan is er nog 2280 ha voor 4000 grote grazers................ in deze winter, zonder enige vorm van bijvoedering, geen vers drinkwater, schandelijk. Dat moeten jij en ik eens doen!

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:05

Dit krijgt nog een heeeeeeeeeeeeeeeeel lang staartje...

Want de wetgeving omtrent dieren is ook niet echt op regel... :=

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:08

Daarom worden de beesten hier in het Lauwersmeergebied nu ook bijgevoerd.
Goede zaak vindt ik!

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:08

Ik hoop dat ze dit bij staatsbosbeheer goed voelen

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:12

Ik hoop het met je mee.
Laat ze staatsbosbeheer maar aanpakken!!!!!

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:17

Citaat:
De Oostvaardersplassen, met een oppervlakte van ca 5700 hectare waarvan 60% open water, kent een populatie van bijna 4000 grote edelherten, paarden en runderen.

Even snel:
Dat is dan 0,8 hectare per grote grazer. De kleine grazers; ganzen, reeën en dergelijke niet meegerekend. Netto zal het neerkomen op minder dan 0,5 Ha per grote grazer (de afmeting van een dressuurring), terwijl minimaal 1 ha WEILAND per paard nodig is om het jaar rond weidegang te hebben zonder bijvoeren. oh, wat zijn ze toch natuurlijk bezig :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:18


zoetjes
Berichten: 478
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:19

Ze hoeven voor mij niet zozeer staatbosbeheer aan te pakken maar wel de "heren" duidelijk zien te maken dat dit zo echt niet langer gaat. De discussie laait iedere keer weer op. Aangezien de dieren dus kennelijk aan iemand (of vereniging/stichting) toebehoren zullen die ook voor een juiste verzorging moeten zorgen. Net als jij en ik. Echte wilde dieren hebben geen eigenaar en is dus een ander verhaal. Die zijn helaas aan de goden overgeleverd. Wat mij betreft wordt er met twee maten gemeten. Jij en ik moeten GOED voor onze dieren zorgen, staatbosbeheer heeft kennelijk een uitzonderingspositie omdat de die zg wild zijn.

zoetjes
Berichten: 478
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:20

Albert schreef:
Citaat:
De Oostvaardersplassen, met een oppervlakte van ca 5700 hectare waarvan 60% open water, kent een populatie van bijna 4000 grote edelherten, paarden en runderen.

Even snel:
Dat is dan 0,8 hectare per grote grazer. De kleine grazers; ganzen, reeën en dergelijke niet meegerekend. Netto zal het neerkomen op minder dan 0,5 Ha per grote grazer (de afmeting van een dressuurring), terwijl minimaal 1 ha WEILAND per paard nodig is om het jaar rond weidegang te hebben zonder bijvoeren. oh, wat zijn ze toch natuurlijk bezig :r



Helemaal correct!

petradek

Berichten: 507
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:22

Eindelijk gaan ze er nu iets aan doen (zo lijkt het iig).

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:23

Hier de volledige tekst van de brief van de stichting aan SBB: * link *

+:)+

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:24

dank Erik, ik zal het in de OP zetten, die link had ik nl niet.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:29

Albert schreef:
Citaat:
De Oostvaardersplassen, met een oppervlakte van ca 5700 hectare waarvan 60% open water, kent een populatie van bijna 4000 grote edelherten, paarden en runderen.

Even snel:
Dat is dan 0,8 hectare per grote grazer. De kleine grazers; ganzen, reeën en dergelijke niet meegerekend. Netto zal het neerkomen op minder dan 0,5 Ha per grote grazer (de afmeting van een dressuurring), terwijl minimaal 1 ha WEILAND per paard nodig is om het jaar rond weidegang te hebben zonder bijvoeren. oh, wat zijn ze toch natuurlijk bezig :r


5700 ha X 40% droge grond = 2280 ha / 4000 grazers = 0.57 ha per grazer.
De afmetingen van een dressuurring zijn ofwel 20 x 40 = 800 m² = 0.08 ha., dan wel 20 x 60 = 120 m² = 0.12 ha.

Je rekenwerk klopt dus niet helemaal, maar met de strekking ervan ben ik het wel eens.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:30

voor alle duidelijkheid, die zijn globale getallen; in het persbericht staan de exacte getallen genoemd, gebaseerd op een internet najaarstelling, volgens de stichting.

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:34

EricPrast schreef:
5700 ha X 40% droge grond = 2280 ha / 4000 grazers = 0.57 ha per grazer.
De afmetingen van een dressuurring zijn ofwel 20 x 40 = 800 m² = 0.08 ha., dan wel 20 x 60 = 120 m² = 0.12 ha.

Je rekenwerk klopt dus niet helemaal, maar met de strekking ervan ben ik het wel eens.


Oeps, sorry iets te snel gerekend; al rij ik in een iets grotere ring (40 X 100) :D

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:34

Cayenne schreef:
Helemaal mee eens. Natuur met hekken is absoluut geen natuur en dan heb je gewoon voor je beesten te zorgen.


:)* :)* eindelijk iemand die het snapt
nu SBB nog :+

Beren die in het wild leven wonen ook niet achter hekken. Zodra ze geen voedsel meer kunnen vinden gaan ze de bewoonde wereld in. Lastig om in de bewoonde wereld te komen om je voedsel te zoeken als er hekken omheen staan 8)7

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:58

goeie zaak. Allemaal goed en wel om de natuur zijn gang te willen laten gaan, maar ben het volledig eens met de quote van Cayenne. Natuur met hekken is absoluut geen natuur en dan heb je gewoon voor je beesten te zorgen.

en als er teveel beesten komen, castreer de mannelijke exemplaren dan hé zeg.

Nederland is veel te klein om de natuur z'n gang te laten gaan (België net zo goed hoor), die dieren hebben veel te weinig ruimte.

edit; waar ik woon leven een hele hoop 'wilde' reeën (enfin, toch iets van dat soort). Niets geen omheining, beestjes kunnen gaan en staan waar ze willen (zijn hier een paar kleine reservaatjes, maar die zijn niet omheind). Nochtans worden zij in de winter bijgevoerd omdat er anders te weinig eten te vinden is. Me dunkt dat dat dan voor een omheind gebied al helemaal nodig is.
Laatst bijgewerkt door jokari op 13-01-10 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mercedes1969
Berichten: 65
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:00

Hé hé,gelukkig dat er nu ook aan de dieren wordt gedacht!!!!!!

En ik zie nog steeds het probleem niet om ze tegaan voeren hoor,alle
dieren die leven in gevangschapkrijgen immers voer.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:02

EricPrast schreef:
5700 ha X 40% droge grond = 2280 ha / 4000 grazers = 0.57 ha per grazer.
De afmetingen van een dressuurring zijn ofwel 20 x 40 = 800 m² = 0.08 ha., dan wel 20 x 60 = 120 m² = 0.12 ha.

Je rekenwerk klopt dus niet helemaal, maar met de strekking ervan ben ik het wel eens.


20 x 60 = 1200 vierkante meter ( nulletje vergeten ;) ).

Ik hoop dat er nu inderdaad iets gedaan gaat worden; wilde paarden in een onberperkt gebied niet bijvoeren; oke, maar dit is een grof schandaal :( , dieren zo laten verkommeren!

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:03

Wat ik me ook afvraag is of deze dieren wel gechip/geregistreert zijn, zoals iedere paardachtige houder wettelijk verplicht is. Deze dieren zijn toch wettelijk van iemand? En moet geboorte en dood doorgegeven worden ook ivm besmettelijke uitbraak. Weet iemand dit? De dieren hebben al eens op een snelweg gestaan, wij mogen onze dieren niet eens zonder chip het erf af laten gaan, lopen we risico dat ze inbeslag genomen worden.

Omdat er te weinig te eten is voor al die dieren kan ik me voorstellen dat ze weer gaan uitbreken op zoek naar voedsel, dat is hun natuurlijke drang, en geef ze eens ongelijk. Als er aan de andere kant van hek/water wel voedsel te vinden is, waarom zouden ze dan een honger dood afwachten?
Ik vind niet dat hier sprake is van "wilde" paarden, de ruimte hebben ze er niet eens voor dus MOET sb de dieren bij voeren. Het is in mijn ogen anders diermishandeling met voorbedachterade, lekker op een afstandje kijken hoe ze lijden.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:12

Ik wil eerst de uitkomsten wel eens zien. Wat een belabberd geschreven brief trouwens. Vol met kromme taal, zo'n brief zou ik niet snel serieus nemen.