Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:52

aikon schreef:
Wat ik me ook afvraag is of deze dieren wel gechip/geregistreert zijn, zoals iedere paardachtige houder wettelijk verplicht is. Deze dieren zijn toch wettelijk van iemand? En moet geboorte en dood doorgegeven worden ook ivm besmettelijke uitbraak. Weet iemand dit? .



ik vraag me af hoe jij voor je ziet dat deze dieren gechipt worden. er mag dan wel een hek om dit natuurgebied staan maar de dieren zijn wel degelijk wild. ik denk dat er niet veel dierenartsen zijn die zich vrijwillig in elkaar laten trappen door moeder lief om het veulen te chippen. daarbij komt dat deze dieren niet vervoerd worden dus dat er daarvoor dus ook geen paspoort nodig is. als het dier wat ernstigs mankeert word het simpelweg afgeschoten om het uit zijn lijden te verlossen.

daarbij is er naar mijn weten maar 1 paard omgekomen bij het oversteken over het ijs, en is deze niet verdronken maar afgeschoten omdat deze niet op eigen kracht uit het water kon komen. ik vind nogal een groot verschil zitten tussen afgeschoten worden of verdrinken, dus naar mijn idee klopt niet alle informatie in die brief naar SBB. daarbij is het niet de bedoeling dat de dieren wennen aan het gevoerd worden door mensen (daar bedoel ik ook SBB mee) omdat mensen kunnen wandelen in een groot deel van de oostvaardersplassen en het niet de bedoeling is dat de dieren naar de mensen toe komen omdat dit gevaarlijk kan worden (aangezien het nog steeds wilde dieren zijn).

begrijp me niet verkeerd. ik vind het vreselijk als die dieren honger moeten lijden en er mischien aan zouden sterven, maar het blijft de natuur. eventueel zou SBB ernstig verzwakte dieren die waarschijnlijk eind van de winter niet meer halen ook af kunnen schieten om te zorgen dat ze geen langzame hongersdood sterven. zo word ook de populatie kleiner zodat de rest weer meer voedsel heeft. het is een beetje de kringloop van het leven en ik denk dat dat wel grotendeels zo gehouden moet worden. mensen moeten deze paarden en de rest van de dieren niet vergelijken met hun eigen paard die elke avond lekker in stal komt te staan en een lekker warme deken op heeft en voer en water naar behoeve krijgt (voel je niet aangevallen want zo staat mijn paard er ook bij). ik vind wel dat SBB ervoor moet zorgen dat de dieren voldoende kunnen drinken d.m.v. delen van het ijs te breken en dat er een oplossing moet komen voor het oversteken over het ijs.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:56

Precies wat ik dacht. Blij dat er door meer mensen zo over gedacht wordt en hopelijk wordt er ook wat aan gedaan. :j Nabootsen van wild is geen daadwerkelijk wild.

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:03

Heb een goed plan, we laten de heren van staatsbosbeheer het dunne ijs
over steken als er aan de andere kant warme boerenkool met worst staat
en warm drinken nadat ze een week of twee niks gegeten hebben

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:07

Je kunt een kudde ook kleiner houden door hengsten te castreren, een paar honderd dieren kunnen daar misschien nog overleven, maar 4000? Wat is daar nog natuurlijk aan? En wild zijn ze ook niet, je kunt ze gewoon aaien. Staat nog een foto van op Horses.nl

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:09

linky schreef:
Je kunt een kudde ook kleiner houden door hengsten te castreren, een paar honderd dieren kunnen daar misschien nog overleven, maar 4000? Wat is daar nog natuurlijk aan? En wild zijn ze ook niet, je kunt ze gewoon aaien. Staat nog een foto van op Horses.nl


Lijkt me nogal een gevolg van het feit dat paarden zo dicht bij huisdieren staan, ookal zijn het wilde paarden...

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:27

Dit is een discussie die elke keer weer opspeelt en waar dieren de dupe van zijn. In ons kleine landje is het gewoonweg onmogelijk om paarden zichzelf te laten redden in een strenge winter. Als ik mijn shet vergeet een emmertje water te geven heb je de DB aan het hek (bij wijze van spreken) en dit is gewoon legaal. Het gebied is te klein om dieren in de winter zichzelf te laten redden zonder bijvoeding. Selectie van de sterkste klinkt leuk maar zonder natuurlijke vijanden sterven de meesten een gruwelijke dood. Ik wil niet beweren dat roofdieren hun prooi "humaan euthanaseren" maar het gaat in ieder geval sneller dan een langzame hongerdood.

maureen_85

Berichten: 294
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:35

Het zijn geen wilde paarden!!

In Polen worden ze gewoon nog gebruikt in de landbouw, in Duitsland worden ze ook gefokt en zelfs in Nederland zijn er mensen die Koniks hebben als rijpony. Een echt wild paard is bijvoorbeeld het Przewalski paard, maar de konik niet!

Daarnaast zijn er gewoon veeeeeeeeeeel te veeel dieren in dat kleine gebied wat inderdaad voornamelijk bestaat uit water. En wat een gelul dat een hongerdood natuurlijk is. Aan dit gebied is helemaal niets natuurlijk. In de natuur trekken dieren verder en vinden ze verderop wel eten.

Dit gebied hoort beheert te worden. Inderdaad de meeste hengsten erbij weghalen. Deze merries zijn amper bevallen of er zit alweer een hengst op. En er zijn zoveel hengsten dat ze allemaal gigantisch onder de wonden zitten. Heb hier ook lange tijd een dossier over bijgehouden. (niet alleen over de koniks, net zo goed de runderen). Ook heb ik met eigen ogen kunnen aanschouwen vanuit de trein dat er dichtbij het spoor diverse kadavers lagen van runderen en paarden, en dat was alleen nog maar een heel klein stukje gebied wat ik kon zien. Daarnaast hebben wij heel wat jaren terug een konikveulen opgevangen die was verstoten door zijn moeder. Dit diertje lag voor de hekken dood te gaan, staatsbosbeheer wilde er niets aan doen tot de politie en de dierenbescherming eraan te pas kwam. Gelukkig heeft ze het (nog maar net) gehaald en is het een gezond paardje geworden.

Anoniem

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:37

De dieren worden niet vervoerd? De 'wilde' konikpaarden in het midwolderbos bijvoorbeeld, die worden vervoerd. Zo zijn er vorige maand, 15 koniks overgeplaatst naar een boer in duitsland, die zijn 120 ha grote weiland wil laten begrazen.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:45

@ mindim: dat wist ik niet, mijn fout. maar ik neem aan dat er dan papieren geregeld zijn die duidelijk maken waar deze dieren vandaan komen en waar ze heen gaan en of ze al dan niet gezond zijn.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:31

wat betreft de hengsten weghalen: dat zal niet veel zin hebben: een hengst is genoeg om alle dames in het gebied te kunnen dekken..als je de populatie wilt indammen zuk je de merries moeten afschieten.

Ik heb niets tegen wild beheer en het "wild" houden van deze groep paarden, maar zelfs de herten worden op veel plekken bijgevoerd om te voorkomen dat die beesten verhongeren. Waarom niet een keer per week met een jeep het gebioed in om her en der balen hooi uit de wagen te gooien? Je hoeft er niet met een bakje brokjes heen 3 keer per dag? Het gebied is te klein en wat die dieren doen, dus verder trekken over ijs naar ander gebied, is het enige natuurlijke aan deze situatie. Dat er beesten dood gaan vanwege de natuurlijke omstandigheden vind ik prima, maar beesten toch min of meer opsluiten en vervolgens laten verhongeren kan mi echt niet!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:39

wat ik niet begrijp he .. (en dan met name richting de sbb)
laten we paarden even geheel buiten beschouwing laten

we hebben hier 2 hectare dijk
mooi vol gras , meerdere soorten , veel kruiden , aantal soorten bomen struiken en andere planten

op die dijk wonen konijntjes hazen muizen mollen ratten vogels
deze dieren lopen op in over de dijk en soms in het land rechts ernaast dan weer links

soms word er wat gevangen , door mens of roofdier
of word er een ziek

maar dood door de honger zal niet snel gebeuren
(of ze moeten zo ziek zijn of iets anders mankeren waardoor ze niet meer bij hun eten kunnen komen)

stel om die 2 hectare gooien we een hek zodat geen dezer dieren weg kan , dan gooien we der een paar hertjes bij
of schaapjes of 2 koeien , stel 1 stier 1 koe
en dan laten we de natuur zijn beloop
hoe lang denk je dat het duurt voordat er daar te weinig eten is ?
te veel dieren op te klein stukje
hoe lang denk je dat het duurt voordat bepaalde planten zover weg is dat het ook niet meer terug komt ?
muizen en konijnen en mollen holen worden vertrapt?

simpel , gooi er een hek omheen en het is geen vrije natuur meer


op de ovp zouden ze de kuddes , om te beginnen , minimaal moeten halveren
nu sterft 1/3 de hongersdood ..
en met name de runderen hebben het nu zwaar

zelfs (?)de jagers spreken van schande
..

verder word de ovp als proef studeer project gebruikt
hallooooooo .. kijk eens naar wat er gebeurd bij de (ver)wilde(rde) paarden in australie en amerika
waarom zou het hier erg veel anders gaan ?

idem voor introduceren nieuw dier zonder vijanden en zonder daadwerkelijke regulering door de mens
voorbeelden ten over wat er dan gebeurd
Laatst bijgewerkt door nickyu op 13-01-10 18:47, in het totaal 2 keer bewerkt

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:44

Je zet gewoon hekken langs elke gevaarlijke oversteek, of dat nu een snelweg is of water maakt niet uit.
Of je gaat eens nadenken en komt tot de conclusie dat Nederland niet geschikt is om dit soort dieren het jaar door in het wild te laten leven!
Dat laatste gaat sowieso niet gebeuren, en nadenken word ook een zeer moeilijk verhaal.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:58

Kijk nickyu, nu begrijp ik jullie denkwijze wel, nu ga ik ook zeker twijfelen!

Maar anderszijds neem ik in goed vertrouwen aan dat SBB alles goed heeft uitgezocht en dit enkel wantrouwigheid van mensen is...

Anoniem

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:02

ik vertrouw de instanties niet zo, ook niet het ssb

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:07

Mindim schreef:
ik vertrouw de instanties niet zo, ook niet het ssb


Maar ik ga er dus weer vanuit dat die PvdD niet voor niets in de eerste EN tweede kamer zit, en er dus streng op toegezien wordt, alvorens een vergunning of dergelijke wordt afgegeven...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:13

nah, heeft tweede of eerste kamer weinig mee te maken :D

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:16

KiWiKo schreef:
nah, heeft tweede of eerste kamer weinig mee te maken :D


Ik dacht dat die toch wel wat invloed hadden op het beleid dat verscheidene regeringen hebben op dit soort kwesties...
Maarja, dat is niet helemaal waar mijn interesses liggen op school, dus dan let ik ook niet zo goed op :o

Edit: In ieder geval wel vertegenwoordigd in provinciale staten, muv friesland, drenthe en overijssel...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:20

nee hoor die doen niks met vergunningen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:22

Elke idioot kan toch zien dat een paard met nog geen halve hectare niet aan voldoende voedsel kan komen met dit weer. Dit is gewoon goedkoop gebiedsonderhoud, wat onder een romantisch kopje wordt verkocht. Maar het mag allemaal niets kosten, dat gooien we op de natuur. Dat ze er totaal aan voorbij gaan dat die beesten afgerasterd worden gehouden, dus zo wild niet zijn en op sommige punten aangewezen zijn op de mens die ze daar heeft neergezet, vind ik schandalig.
Die paarden zijn geen inheemse diersoort en leven hier al helemaal niet in de vrije natuur. Ze leven op een verwilderd stukje afgerasterd nederland, omdat dit goedkoper is dan het terrein machinaal te onderhouden, je hoeft er namelijk niet meer naar om te kijken? Als er wat dood gaat, dan schuiven we het op 'dat is nu eenmaal de natuur?", bullshit.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:25

KiWiKo schreef:
nee hoor die doen niks met vergunningen :D


Wel het beleid van landschapsinrichtingen, of heb ik soms liggen slapen? Ik heb m'n toetsen hierover niet gehaald, dus misschien zegt dat genoeg en kan ik me beter stilhouden... :')

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:44

gemeenten en provicie doen landschapsinrichting......... tweede of eerste kamer niet :D

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:46

KiWiKo schreef:
gemeenten en provicie doen landschapsinrichting......... tweede of eerste kamer niet :D


Ja, ik had m'n andere bericht ge-edit, in alle provinciale staten (muv friesland, drenthe en overijssel) zitten leden van de PvdD...

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:39

Eindelijk weer goed nieuws, sbb heeft een geweldig groot bord voor de kop.
Tunnelvisie, om dat woord ook maar eens te gebruiken. Wat zij vinden IS JUIST,
discussie is niet mogelijk,
quote van een beheerder: "De dieren lijden niet".
Wanner zien ze eens in dat deze dieren geen echte kans hebben om te overleven.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:40

tja ........... eigenlijk rest er niks anders dan in het jachtseizoen af te gaan schieten :)

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:45

"In het Lauwersmeergebied krijgen bijvoorbeeld de Schotse hooglanders en de Konikpaarden een extraatje.
De vrieskou en de dikke laag sneeuw maken het voor wilde dieren lastig om voedsel te vinden. De Hooglanders en Konikpaarden zouden ondervoed dreigen te raken en daarom zijn medewerkers van Staatsbosbeheer in touw om de grazers bij de voeren."
Bron: RTL Noord.

Snapt iemand het nog? :?