In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 10:04

http://www.dvhn.nl


Voor de derde keer in korte tijd is in het Midwolderbos een konikpaard overleden. Of de dieren zijn gestorven vanwege de kou of door een ziekte is nog niet duidelijk.

Woordvoerder Rogier Verhagen van de stichting Het Groninger Landschap, eigenaar van het bos en de paarden, verklaart dat een onderzoek dat moet uitwijzen. De overleden paarden zijn uit het bos gehaald en weggevoerd. "We checken de kudde elke dag. Het welzijn van de dieren staat bij ons voorop. Maar met dit weertype kun je niet voorkomen dat een zwak exemplaar wellicht sterft vanwege de kou."

Verwant artikel:

[VN] Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:06

Dan maar wat minder natuurlijk ; bijvoeren en liefst direct

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:08

haan schreef:
Dan maar wat minder natuurlijk ; bijvoeren en liefst direct

En dan? Moeten ze in de lente weer gaan schieten.
Eerst eens even kijken hoe het komt voordat we 'maar' met extra voer gaan gooien.

kiolette

Berichten: 435
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:10

Hoofd koel houden, onderzoeken en eventueel de natuur zijn beloop laten gaan.

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:14

Tja, daar komt de eeuwige discussie van bij-voeren of niet weer....

Maar het is erg jammer, maar als ze gestorven zijn omdat ze gewoon zwak waren heb ik er minder moeite mee. Zo selecteert je wel de sterkste. Het is niet leuk, maar zoals hierboven al genoemd was, afschieten is ook niet fijn.

ben benieuwd wat het onderzoek gaat uitwijzen.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:30

Ze moeten eens ophouden over die flauwekul van niet bijvoeren.
Wedden dat die paardjes gewoon van de honger zijn gestorven.
Wanneer zeg maar in de bewoonde wereld een pony nu zonder hooi en water staat word de DB direct gebeld.
En aan die dieren doen ze niets........ik vind het een schande!!!!!!!!!
De natuur zijn beloop laten!!!!!!! Wat een bulshit !!!!!!
Wie heeft die dieren daar neergeplant,normaal komen die dieren hier niet eens voor....ook niet in het ZG ....wild...
Dus zorg er dan ook voor dat ze nu te vreten hebben!!!!
Laatst bijgewerkt door loriene op 14-01-10 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:35

Als ze de paarden zo natuurlijk mogelijk willen houden dan moeten ze de hekken om de gebieden weghalen zodat de paarden verder kunnen trekken naar gebieden waar wel nog voedsel is, zoals ze in het wild ook zouden doen. Zo niet, dan gewoon bijvoeren. Als ze bang zijn voor teveel paarden dan kunnen ze er toch gewoon een aantal vangen en ergens anders uitzetten, of een aantal merries opereren zodat ze geen veulens meer kunnen krijgen?? Doen ze bij katten ook, die worden ook niet gewoon afgeschoten.

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:36

ik zou eerst maar eens afwachten of het uberhaubt honger is of dat de overleden paardjes ziek waren voor je gaat rondgooien met hoe slecht niet bijvoeren is.

zullen we ook een petitie houden voor de hertjes die overlijden en niet bijgevoerd worden ? of de andere dieren in de natuurgebieden ? Nee tuurlijk niet, die zijn niet aaibaar genoeg.

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:42

Wij voeren de eendjes en vogels toch ook bij? Waarom dan geen herten en koeien bijvoeren? Kun je prima allemaal op een hoop gooien..
Herten zijn trouwens veel wilder dan paarden, en zullen zich ook beter zelf kunnen redden in deze omstandigheden.

ilse86
Berichten: 3220
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:42

Ik zou het ook eerst uitzoeken. Als je bijvoert, verstoor je wel natuurlijk gedrag en maak je ze afhankelijk van mensen. En dat is nou geloof ik net wat ze willen voorkomen. Als het sterftecijfer door bijvoeren aanzienlijk lager zou komen te liggen, moet er direct bijgevoerd worden. Maar of dat nou echt het verschil maakt, valt denk ik nog te bezien.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:45

Wanneer er hier een pak sneeuw ligt en de reeen hier hebben niets meer te eten dan word er hier wel degelijk bijgevoerd met hooi!!!.
Deze dieren lopen hier echt in het wild.
Die paarden en runderen niet.
Heeft niets te maken met aaibaarheidsfactor maar met dierenwelzijn!!!!

ilse86
Berichten: 3220
Geregistreerd: 16-11-09

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:47

Maar vind je niet dat de doodsoorzaak eerst onderzocht moet worden voordat je allerlei maatregelen neemt dan?

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:50

Doodsoorzaak onderzoeken??
Gewoon voelen of de overige paarden te dun zijn, en of ze niet aan t uitdrogen zijn.. Lijkt me niet lastig. Hier in de buurt zijn de koniks iig zo tam dat je er op zou kunnen rijden..

ilse86
Berichten: 3220
Geregistreerd: 16-11-09

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:56

ff voor de duidelijkheid: ik ben ook zeker voor bijvoeren als het nodig is, hoor! en als dat zo makkelijk te onderzoeken is, vraag ik me af waarom dat nog niet gedaan is dan...

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:59

Cayenne schreef:
http://www.dvhn.nl


Voor de derde keer in korte tijd is in het Midwolderbos een konikpaard overleden. Of de dieren zijn gestorven vanwege de kou of door een ziekte is nog niet duidelijk.

Woordvoerder Rogier Verhagen van de stichting Het Groninger Landschap, eigenaar van het bos en de paarden, verklaart dat een onderzoek dat moet uitwijzen. De overleden paarden zijn uit het bos gehaald en weggevoerd. "We checken de kudde elke dag. Het welzijn van de dieren staat bij ons voorop. Maar met dit weertype kun je niet voorkomen dat een zwak exemplaar wellicht sterft vanwege de kou."

Verwant artikel:

[VN] Bezorgde vragen over de konikspaarden in Midwolderbos


Eerst roepen dat dieren in de "natuur" niet bijgevoerd hoeven en dan toch die dieren af gaan voeren?
In de natuur worden ze niet afgevoerd :+
Daar blijven ze liggen en worden ze door de wolven opgegeten :Y)
Of is het stiekem toch geen natuurgebied maar een stukje gemaakt kunstwoud :o

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:04

Idd.. ik denk dat vossen (en mss dassen?) en roofvogels/eksters heel blij zouden zijn met een dood paard :j

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:09

die dieren zijn weggehaald voor onderzoek ofdat het idd honger is of ziekte. lijkt mij een redelijke reden

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:15

jilleroo schreef:
ik zou eerst maar eens afwachten of het uberhaubt honger is of dat de overleden paardjes ziek waren voor je gaat rondgooien met hoe slecht niet bijvoeren is.

zullen we ook een petitie houden voor de hertjes die overlijden en niet bijgevoerd worden ? of de andere dieren in de natuurgebieden ? Nee tuurlijk niet, die zijn niet aaibaar genoeg.


Altijd dezelfde kromme vergelijking; Niemand heeft reeen, eenden en andere echt wilde dieren in het buitenland aangekocht, in een vrachtwagen gezet en in een beperkt stuk gebied gedumpt,vervolgens verklaart "hierbij definieer ik je als wild dier" en laten verrekken. Nogmaals dit heeft met natuur geen zier te maken.

schimanski
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:20

Natuur??? Waar hebben we het over. Hier in NL is er zowat geen natuur. Oh, misschien voor plantjes en boompjes. Maar niet voor "groot wild"
De bossen en en de zgn natuurgebieden zijn in mijn ogen maar parken, verder zijn er overal sporen van menselijke bemoeienissen, en dan ook nog het liefst omheiningen er omheen op het moment dat ze wat dieren hebben uitgezet. Hoe kun je hier nou van dieren in de vrije natuur praten????

Samy

Berichten: 11077
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:20


Shanedow

Berichten: 1491
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Zekerwol ien Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:31

Het is de natuur togg ? (De poging tot natuur in iedergeval..)

Zolang er geen sprake is van vergif of ziekte niks aan doen. Hoe hard het ook klinkt :o !

kiolette

Berichten: 435
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:34


DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:44

jilleroo schreef:
ik zou eerst maar eens afwachten of het uberhaubt honger is of dat de overleden paardjes ziek waren voor je gaat rondgooien met hoe slecht niet bijvoeren is.

zullen we ook een petitie houden voor de hertjes die overlijden en niet bijgevoerd worden ? of de andere dieren in de natuurgebieden ? Nee tuurlijk niet, die zijn niet aaibaar genoeg.


dit is de geweldigste tekst en meest korekte tekst in heel dit topic!!! ;( _/-\o_

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:53

Ik durf haast te wedden dat de uitkomst van het onderzoek geen honger is.......... }>

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:54

misschien wormen...worden ze ontwormd eigelijk?
Of is dat te onnatuurlijk?