In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:02

Ik kan hier zo kwaad om worden he. Ik kom er bijna dagelijks en die dieren hebben gewoon NIKS te eten. Het stuk waar ze op staan is klein, en sinds afgelopen zomer nog eens meer verkleind!

In de herfst hadden deze paarden alles al kapotgelopen en viel er al bijna niks meer te eten!

Ik had van tevoren al gezegd dat er deze winter zeker dieren zouden sneuvelen zonder bijvoeren, helaas is dat nu dus werkelijkheid geworden! :(

Hier nog een foto die ik een paar week terug heb gemaakt...

Afbeelding

jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:30

Je overdrijft wel enorm hoor Maaike! Juist deze herfst was er nog meer dan voldoende voedsel en waren de dieren allesbehalve dun!
Ben met je eens dat ze in een klein gebied lopen.

Ach joh...die dieren worden genoeg door de mensen bijgevoerd, beesten zijn zo mak als een lammetje!

Overigens is er naast de 15 dieren naar DL nog een groep 'uitgezet' elders.

Was het trouwens wel een veulen?! Volgens mij een veulen van vorig jaar dan...

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:51

jilleroo schreef:
ik zou eerst maar eens afwachten of het uberhaubt honger is of dat de overleden paardjes ziek waren voor je gaat rondgooien met hoe slecht niet bijvoeren is.

zullen we ook een petitie houden voor de hertjes die overlijden en niet bijgevoerd worden ? of de andere dieren in de natuurgebieden ? Nee tuurlijk niet, die zijn niet aaibaar genoeg.


Die hertjes in het wild hebben echter geen hek om hun terrein.
Hier lopen ze gewoon door onze weilanden, ons bosje, rond het huis door de tuin en kunnen op elk weiland, bouwland en bos in de omgeving terecht...

Ik heb zelf wat hooi neergelegd voor ze waar ik veel sporen zie, maar dat eten ze nog niet op. Blijkbaar kunnen ze nog genoeg anders te eten vinden.
Paarden in afgesloten gebied met hekken, hebben die mogelijkheid niet. Dan is het laten verhongeren omdat ze niet de `weide wereld`in kunnen trekken. Bijvoeren is dan het minste wat je zou kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:36

jufloontje schreef:
Je overdrijft wel enorm hoor Maaike! Juist deze herfst was er nog meer dan voldoende voedsel en waren de dieren allesbehalve dun!
Ben met je eens dat ze in een klein gebied lopen.

Ach joh...die dieren worden genoeg door de mensen bijgevoerd, beesten zijn zo mak als een lammetje!

Overigens is er naast de 15 dieren naar DL nog een groep 'uitgezet' elders.

Was het trouwens wel een veulen?! Volgens mij een veulen van vorig jaar dan...


De herfst is al weer even geleden hoor en alles lag toen ook nog niet onder een dik pak ijzige harde sneeuw.
De andere paarden zijn volgens sgl in februari en september 2008 'uitgezet' naar elders. Volgens hun nieuws zijn de paarden in december 2009 de enige keer afgelopen jaar dat er paarden zijn verhuisd.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:45

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal one-liners verwijderd zoals 'helemaal mee eens' en 'amen'. Buiten het feit om dat oneliners niet zijn toegestaan, is dit ook een onderwerp waarop meer inhoudelijk gereageert kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:46

Genoeg bijgevoerd door wandelaars vind ik onzin. Of zie jij mensen rondlopen met balen hooi op hun rug?

Dat hapje brood wat ze misschien van sommige wandelaars krijgen (ik heb het nog nooit gezien trouwens), is met zulke omstandigheden natuurlijk niet voldoende.

Overigens, in een plaatselijk krantje van hier stond laatst nog dat bijvoeren niet nodig was, en dat we deze ''paarden'' vóóral níet moesten vergelijken met onze tamme paarden! Dit waren wilde dieren!
Oh, come on. :roll:
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-10 17:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Bijinn

Berichten: 1796
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:47

Waarom niet gewoon de hengsten castreren? Op die manier houdt je de populatie toch ook in de hand?
En dan achter de schermen met een groepje fokken, om uiteindelijk het natuurlijke verloop aan te vullen.

Kijk, 'natuurlijk' is het toch niet zo lang er een hek omheen staan. Het klink wel heel schattig 'we houden de paarden zo natuurlijk mogelijk', maar deze paarden zijn gedomesticeerd dus 'natuurlijk' is het sowieso al niet meer.

Denk voor 1 keer gewoon aan de paarden.

rockwitch

Berichten: 11744
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:18

Nou ja als ik ze zo op die foto zie vind ik ze er absoluut niet uitzien alsof ze het elk moment kunnen begeven. Zien er prima uit.

jbtbh
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:24

Kijk, 'natuurlijk' is het toch niet zo lang er een hek omheen staan. Het klink wel heel schattig 'we houden de paarden zo natuurlijk mogelijk', maar deze paarden zijn gedomesticeerd dus 'natuurlijk' is het sowieso al niet meer.

Daar is het gebied en zelfs nederland te klein voor.

Ik wilde hier aandacht voor. Dat is gelukt, maar niet omdat de paardjes aaibaar zijn. Ik zou het voor ieder ander dier doen dat lijdt. En hier niet zelf is heen gekomen. In de krant heb ik ook gezegd dat er een ree had moeten liggen en geen pools boerenpaard.

Interesse in mijn mening, kijk dan bij: bezorgde vragen over konikspaarden in midwolderbos.

Daar heb ik wat uitgebreider gereageerd.
Laatst bijgewerkt door jbtbh op 14-01-10 18:32, in het totaal 2 keer bewerkt

jbtbh
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:26

rockwitch schreef:
Nou ja als ik ze zo op die foto zie vind ik ze er absoluut niet uitzien alsof ze het elk moment kunnen begeven. Zien er prima uit.


Deze paarden hebben een dikke vacht, maar juist van deze groep zijn er 2 dood. Alsof je hun ruggegraat op een foto kunt voelen...

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:45

Ze zouden ook nog slachtoffer kunnen zijn van AM (zie medisch) maar dan had ik er meer dan 3 verwacht.

Weet iemand hoeveel paarden er totaal lopen ?

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:19

Uhm ik weet niet hoor, ben al lang niet meer bij deze paarden geweest. Een jaar of 4 geleden volgens mij voor het laatst, maar toen werden ze wél bijgevoerd? Er was tenminsten toen een auto van stichting groninger landschap die er balen hooi heen bracht...

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:46

Ik heb het niet zozeer specifiek over hertjes , maar over enig ander diersoort wat er rondloopt in de gebieden

oh en trouwens, dit is mijn mening, dat jullie een andere mening hebben is prima, maar ga niet met zn allen mijn pb inbox volgooien met over hoe slecht ik wel niet ben om dit te denken. je kunt mijn mening ook respecteren.

LauraM

Berichten: 531
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: In het zuiden van Brabant

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:36

Die paarden zijn er gewoon niet meer voor gemaakt om zo'n strenge winter met veel sneeuw door te komen. Het is echt jaren geleden dat ze echt in de natuur rondliepen, en ze hebben zich er waarschijnlijk aangepast op het betere weer. Bijvoeren die kudde!

MissPK

Berichten: 1315
Geregistreerd: 12-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:37

Dierenmishandeling dat is wat ik er van vind! :(
Verschrikkelijk om deze dieren bewust te laten lijden en zo niet van deze tijd en onnodig...en dat er nog mensen zijn die het wel begrijpen of mee vinden vallen.....ongelooflijk hoe sommige mensen in een schijnwereld kunnen geloven ten koste van dieren... :\
En dat het gewoon NIET strafbaar lijkt te zijn voor bepaalde mensen ook nog om dieren op deze walgelijke manier uit te laten hongeren.....te zot voor woorden dit!

lovelanga

Berichten: 1970
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Twente/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:36

gewoon bijvoeren die dieren! als je de natuur haar gang wil laten gaan, moeten wij er ook maar weer als holbewoners bij gaan lopen, want wij hebben de natuur zelf bewerkt tot wat het nu is

quintusgl

Berichten: 4452
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:01


Shanedow

Berichten: 1491
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Zekerwol ien Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:05

Het is nog niet eens duidelijk of het van de honger komtt !!!

Hoe kunnen er dan zulke uitspraken gedaan worden van 'Gewoon bijvoeren' en 'Ondervoeding'!!
Snap dat niet helemaal. Laat ze eerst is uitzoeken wat het iss :+

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:35


MissPK

Berichten: 1315
Geregistreerd: 12-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:38

Oh en wie zijn 'ze' dan? Zijn 'ze' dezelfde mensen die het best wel rot vinden dat er wat dode paarden zijn daar maar ja, zo is de natuur en helaas voor ze toevallig is het winter? :roll:
Zijn 'ze' ook die mensen die vinden dat natuur moet kunnen hier en dieren achter gesloten hekken neerzetten?
Lekker geloofwaardig zeg...

Ik snap al helemaal niet dat iemand zulke dingen als 'dit soort gebieden zomaar neerplanten in Nederland' verzinnen en verantwoorden kan :n

Nee ik snap er écht helemaal niets van....

jUstkiimmiej

Berichten: 628
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:40

Er wordt door de boswachter vriendelijk verzocht de paarden niet bij te voeren! Dit omdat ze niet alles mogen eten, en er erg vervelend van worden, want als ze van een mens een wortel krijgen gaan ze dat bij iedereen doen! en dat is niet de bedoeling. Als ze bijgevoerd moeten worden dan weten de boswachters heel goed wanneer dat gebeurd moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:46

Mist schreef:
Ze zouden ook nog slachtoffer kunnen zijn van AM (zie medisch) maar dan had ik er meer dan 3 verwacht.

Weet iemand hoeveel paarden er totaal lopen ?

Rond de 40 dacht ik

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:01

Mindim schreef:
loriene schreef:
Volgens mij zetten ze die dieren alleen maar uit omdat het een ....goedkoop onderhoud... van het gebied is.

Daar sla je de spijker op zijn kop en je hoeft geen da te halen bij ziekte, want dat is de natuur ;(

Als je echt denkt dat het beheer door middel van koniks goedkoop is, moet je je er nog iets meer in verdiepen! :n

Daarnaast kan ik aangeven dat deze paarden wel worden bijgevoerd. Ik ben er deze week geweest, voor mijn werk. Omdat de dieren in korte tijd snel terugvallen in conditie, is in overleg met de dierenarts besloten dat de dieren bijgevoerd worden. Dat is al even zo, dus dat er toch dieren omgevallen zijn, heeft niet te maken met honger. Wat dan wel, dat komt ongetwijfeld uit het onderzoek wat nu gestart is. Ik wil er verder niet op in gaan, maar er is in ieder geval goede veterinaire begeleiding en er wordt wel degelijk naar de dieren omgekeken.

Jammer dat er weer meteen zoveel conclusies worden getrokken, terwijl niemand precies weet hoe het zit. :n

MissPK

Berichten: 1315
Geregistreerd: 12-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:07

Ik vind het jammer voor die dieren die zogenaamd wild gehouden worden op te sluiten achter hekken en dat er blijkbaar eerst overleg met een dierenarts voor nodig is om dan pas te besluiten ze toch maar bij te gaan voeren.. 8)7

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:10

Dus nu is het niet goed dat ze veterinaire begeleiding hebben...? :?