Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:29

Ik heb afgelopen week iemand zien "proberen" dressuur te rijden met een bitloze optoming, die zowel druk gaf achter de oren, gekruist werd achter de kaken en ook nog op het neusbeen drukte. Het paard ging zelfs steigeren van de hoeveelheid druk die daarmee kon en werd gegeven. Toen bedacht ik me dat het toch maar goed is dat de KNHS niet alle bitloze optomingen maar gewoon geaccepteerd heeft.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:12

Het soort hoofdstel dat jij omschrijft is wél toegestaan. (Mits geen harde kern in de neusriem en de riempjes van de neusriem en het kaakgekruiste deel moeten aan bepaalde eisen voldoen.)

Met zo'n hoofdstel kun je prima dressuurrijden, als je maar rijdt zoals je hoort te rijden. Dus niet met veel druk in je handen.

Het is zeker goed dat niet alle optomingen toegestaan zijn. Maar ruiters die zo rijden zouden van mij ook wel wat harder afgestraft mogen worden.

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:26

horseyfries schreef:
Ik heb afgelopen week iemand zien "proberen" dressuur te rijden met een bitloze optoming, die zowel druk gaf achter de oren, gekruist werd achter de kaken en ook nog op het neusbeen drukte. Het paard ging zelfs steigeren van de hoeveelheid druk die daarmee kon en werd gegeven. Toen bedacht ik me dat het toch maar goed is dat de KNHS niet alle bitloze optomingen maar gewoon geaccepteerd heeft.


Dan vraag ik me af hoe hard jij aan de teugels trekt :7. Dit hoofdstel verdeelt namelijk de druk. Als je met 1 kg kracht aan de teugels trekt resulteert dit slechts in enkele grammen met cm2. Dit hoofdstel werkt kracht verkleinend, terwijl een hackamore krachtvergrotend werkt door de hefboom.

Als jij op diezelfde manier de teugels vasthoudt bij een hoofdstel met bit, moet jij even uitrekenen wat je je paard aandoet op die manier.

http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm

just_bassie

Berichten: 1995
Geregistreerd: 23-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:45

@Arabesk, als je goed leest dan heeft ze dat niet zelf geprobeerd!

Mijn moeder had zich opgegeven als jury, nu kreeg ze een brief thuis....
dat er verschrikkelijk veel aanmeldingen waren en dat ze er maar niet vanuit moest gaan dat ze geselecteerd werd als jury.
want ze zijn maar 22 juryleden nodig over heel het land!'
Dat vind ik toch best wel weinig, dat betekend dus maar 2 juryleden per provincie en volgens mij betekend dat ook dat je dan vaak dezelfde juryleden krijgt...of zie ik dit nu fout

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:01

Dat is dan wel weer een beetje jammer...

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:05

Ik denk dat ze eerst willen afwachten hoeveel animo er is. Als er bijna geen wedstrijden voor bitloos komen, of door weinig deelname of doordat er weinig georganiseerd wordt, heeft het weinig zin om een paar honderd juryleden bij te scholen.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:06

Of niet :) Die juryleden zullen de basis gaan vormen.
Ik denk dat het KNHS ook wil afwachten of er genoeg wedstrijden georganiseerd gaan worden.
Het is natuurlijk niet de bedoeling juryleden op te leiden die vervolgens 1 proef per jaar kunnen jureren.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:07

Mijn reactie is niet op KarinvdM :)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:09

Toch wel heel erg prositief dat er zoveel aanmeldeingen zijn +:)+

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:39

Daan_Ordeal schreef:
Het soort hoofdstel dat jij omschrijft is wél toegestaan. (Mits geen harde kern in de neusriem en de riempjes van de neusriem en het kaakgekruiste deel moeten aan bepaalde eisen voldoen.)

Met zo'n hoofdstel kun je prima dressuurrijden, als je maar rijdt zoals je hoort te rijden. Dus niet met veel druk in je handen.

Het is zeker goed dat niet alle optomingen toegestaan zijn. Maar ruiters die zo rijden zouden van mij ook wel wat harder afgestraft mogen worden.


Ik geloof niet dat deze is toegestaan, het was een soort scherp fijn touw wat over de nek en gekruist achter de kaken langs ging.

Arabesk, een "sorry, ik had het totaal niet begrepen en verkeerd gelezen" zou wel op zijn plaats zijn.... :roll: Ongelooflijk hoe mensen die pretenderen zo paardvriendelijk bezig te zijn dit soort hoofdstellen gaan verdedigen, ik weet zeker dat een ophouding op het bit met precies dezelfde kracht als er nu werd gezet op dit hoofdstel lang niet zo'n pijn had gedaan. Alsof aansnoeren aan alle kanten met scherp inwerkend touw zodat er nergens nog een ontsnappingsmogelijkheid is paardvriendelijker is "omdat het de druk verdeelt"?

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:06

Als het van touw is dan is het inderdaad niet toegestaan, alleen leer mag (gelukkig).

AmonRe

Berichten: 1087
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:25

Ik mag de opleidingsavond bitloos gaan doen in maart, ik ben benieuwd! Spannend hoor.

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:17

Daan_Ordeal schreef:
Als het van touw is dan is het inderdaad niet toegestaan, alleen leer mag (gelukkig).


Dus als ik het begrijp is het Emiel Voest hoofdstel (kaakgekruist met touwtjes) niet toegestaan en bijv. de Barefoot Wallnut (kaakgekruist met rondgenaaid leder) wel?
Terwijl de Emielvoest met touwtjes wel een betere release heeft?

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:24

Bit of bitloos zou het zelfde gejureerd moeten worden.
Het gaat namelijk om hoe de ruiter zit en dat is weer bepalend voor het totale beeld en daar heeft bitloos rijden geen invloed op. (behalve dat je de mondhoekreflexen niet mee kunt pakken)

Anoniem

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:12

bij is ons het vraagprogramma voor het 100 jarig bestaan weg, als we goedkeuring krijgen komt er bij ons een bitloze rubriek.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:09

Ik ben ook erg ebnieuwd of het mettouw echt niet mag.
Er staat geschreven dat het hoofdstel van leer moet zijn en de kaargekruist KOORDEN een minimale dikte van 6 mm moeten hebben, dus erg duidelijk vind ik het niet.

Ik vind de koorden van nylon een veel betere release geven dus veel minder stropwerking.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:29

Als je loslaat wel ja.....

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:24

horseyfries schreef:
Ik heb afgelopen week iemand zien "proberen" dressuur te rijden met een bitloze optoming, die zowel druk gaf achter de oren, gekruist werd achter de kaken en ook nog op het neusbeen drukte. Het paard ging zelfs steigeren van de hoeveelheid druk die daarmee kon en werd gegeven. Toen bedacht ik me dat het toch maar goed is dat de KNHS niet alle bitloze optomingen maar gewoon geaccepteerd heeft.


Misschien was dit paard wel een beroepsstijgeraar.
En hoopte de ruiter het bitloos op te kunnen lossen.
Mijn ervaring met dit soort bitloze hoofstellen is dat er behoorlijk wat druk achter de oren ontstaat.
Maar ja, druk achter de oren, of druk op de lagen of slof of etc.
Teveel druk is overal teveel.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:12

Het woord TE is nooit goed, behalve in TEvreden en TEquilla :)

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:30

horseyfries schreef:
Ik heb afgelopen week iemand zien "proberen" dressuur te rijden met een bitloze optoming, die zowel druk gaf achter de oren, gekruist werd achter de kaken en ook nog op het neusbeen drukte. Het paard ging zelfs steigeren van de hoeveelheid druk die daarmee kon en werd gegeven. Toen bedacht ik me dat het toch maar goed is dat de KNHS niet alle bitloze optomingen maar gewoon geaccepteerd heeft.


Elk bit-hoofdstel met een bit erin dat een schaar heeft werkt ook met druk achter de oren. :7

Het gaat er ook om of de druk VERDEELD wordt, of VERGROOT wordt door een hefboomwerking.

Bij een dr. cook hoofdstel wordt de druk verdééld, bij een hackemore wordt de druk vergóót door de hefboomwerking van de scharen.

Verdiep je eens in natuurkunde voordat je maar wat in de ruimte roept.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:41

Als iets kruist en aangetrokken wordt wordt de druk vergroot zegt de natuurkunde.... en dat zei het paard ook op zijn geheel eigen manier!

Jammer dat mensen altijd zo doorschieten in hun overtuiging. Het doet paarden geen goed als kromme dingen rechtgepraat worden omwille van een geloofsovertuiging.

AmonRe

Berichten: 1087
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:45

Tweede Pinksterdag is er een bitloze rubriek in Heerjansdam en 29 mei in Sommelsdijk!

vrijruiter
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:25

Op www.bitloos.nl worden alle bitloze wedstrijden geplaatst incl verwijzing naar waar je je kunt inschrijven.
Er zijn er al diverse verspreid over het land.

Er wordt gestreefd naar 1 wedstrijd per maand per provincie. Dit om er voor te zorgen dan men geen vele km hoeft af te leggen.
En de organisaties niet op hoge kosten te jagen mochten er weinig inschrijvingen zijn.
Dit zal vermoedelijk in de opstart fase het geval zijn daar er nog niet zo veel bekendheid is dat bitloos dressuur nu toegestaan is.
Daar wordt druk aan gewerkt.

De bitloze ruiters rijden gewoon tussen de "bit ruiters" in. Er wordt alleen een ander protocol erbij gepakt. Er kunnen winstpunten behaald worden.

Mocht je bijv. altijd met bit rijden en je paard heeft een vervelende tandarts behandeling gehad, maar je wilt graag in het wedstrijdritme blijven kan je bitloos starten je punten behalen en de volgende keer weer met bit starten indien je dat wilt. Ook dat behoord tot de mogelijkheden.

Je kan beginnen met wedstrijdrijden met een bitloze optoming mocht je dan in de M belanden kan je verder met bit. Je kunt dus gewoon groeien naar het volgende niveau. Punten tellen mee. (mocht je dit uberhaupt halen binnen 1 jaar)

Er is tijdens de scholing van de jury rekening gehouden met de verspreiding van de juryleden zodat elke provincie een paar juryleden heeft die bitloos mogen beoordelen.

De scholing was nodig om duidelijkheid te geven in de soorten optomingen, de werking en hoe men moet jureren. Er wordt gewoon gejureerd zoals er ook met bit wordt gedaan. Het paard behoord gewoon goed te lopen, volgens het scala der ausbildung zoals dat met een mooie zin heet.
De enige verandering / wijziging hierin is dus het bit. Dit staat appart vermeld onderaan het protocol.
Het is voor de KNHS onmogelijk om alle juryleden in enkele maanden lees voor 1 april bijgeschoold te hebben er is mede daarom voor deze oplossing gekozen.

Er is over een jaar een evaluatie.

Dus vooral veel reclame maken dat je nu indien je dat wilt bitloos dressuur kan rijden. Vraag hierna bij je rijvereniging of ze het mee willen nemen in hun vraagprogramma.

De lijst men juryleden wordt zeer binnenkort bekend gemaakt aan alle kringen. Dus daar is het bekend wie er bitloos mag jureren. Zij zorgen voor doorsturen van deze lijst naar de vereningen.
Een aantal juryleden zijn al gevraagd, er wordt geprobeerd om de wedstrijd dan ook open te laten stellen voor bitloosrijders. Dit om de opstart zo spoedig mogelijk op de rit te hebben en men idd per 1 april kan starten.

Voor details van de bitloze hoofdstellen verwijs ik naar de site van de KNHS daar wordt alles netjes omschreven.
Een aantal Voest hoofdstellen zijn toegestaan. Deze touwtjes die daar gebruikt worden voldoen aan de eisen die de KNHS gesteld heeft.
Een aantal hoofdstellen, de oudere modellen van bijv Harry horse en Norton zijn niet toegestaan omdat de neusriem te dun is.
HH komt binnenkort met een nieuwe versie met juiste neusriem.
Nogmaals kijk op de site van de KNHS voor alle details.

De meroth die hier in dit topic genoemd werd is niet toegestaan omdat er metaal in de neusriem zit.

Waarom bepaalde hoofdstellen wel en waarom niet?
Dit om het klassieke uiterlijk te behouden die men binnen de dressuursport gewend is te behouden. Parelli touwhoofdstellen en westernlookhoofdstellen behoren vooralsnog niet in de dressuur thuis om een voorbeeld te noemen.
De scherpte van de inwerking op de neus van het paard, hard of zacht.
Er zijn perslot van rekening ook vele bitten uitgesloten dit vanwege de inwerking. Dit geldt dus ook voor bitloze optomingen.

De neusriem behoord op de juiste plek te liggen, ten allertijden, net zoals het bit dit ook hoort.
Dus niet te laag ivm de belemmering van de ademhaling en niet te hoog omdat je dan geen goede communicatie meer hebt.

Alle overige nieuwtjes betreffende wedstrijden zijn te vinden op de site van de NVBP (Nederlandse Vereniging Bitloos Paardrijden)
de link is www.bitloos.nl
Er is een aparte link voor wedstrijden gemaakt en wordt nog steeds aan gewerkt om dit in de toekomst een overzichtelijker beeld te gaan geven.
Dit is veel werk en kost dus wat tijd. Nu kan men voorlopig alles vinden om je in te schrijven voor een wedstrijd en waar natuurlijk
Ook voor vragen kan je hier terecht, mochten zij er niet uitkomen dan wordt je automatisch doorverwezen naar de KNHS of rijvereniging.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:16

Leuk, bedankt voor je duidelijke uitleg!