Mogelijke oorzaak plotseling dood bij renpaarden gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110770
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Mogelijke oorzaak plotseling dood bij renpaarden gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 22:47

Nieuwsredactie / http://www.thehorse.com


Afbeelding
foto door eyesplash Mikul

Het komt veelvoudig voor dat renpaarden en andere prestatie-paarden sterven aan een hartaanval tijdens of na een training of wedstrijd. In de meeste gevallen wordt de oorzaak van het hartfalen nooit gevonden.

"Het is een welbekend fenomeen," aldus Peter W. Physick-Sheard, drs aan de Universiteit van Guelph.

Om te kunnen onderzoeken welke effecten de oefeningen op het hart van een paard hebben, hebben onderzoekers recentelijk draagbare ECG-apparaten, genaamd Holter Monitors, gebruikt om Standardbred-renpaarden te kunnen volgen op de Ontario renbaan. De apparaten maakten het mogelijk om de hartslag en het ritme te volgen in rust, tijdens de warming-up, de race en na de wedstrijd. De speciale electrodes die op de paarden werden bevestigd, kwamen niet in contact met de gewone uitrusting van de paarden.

Er werd geconstateerd dat bij 16% van de paarden, de langzamer gaande hartslag na de race te maken had met zeer complexe en mogelijk serieuze ritmestoornissen in de hartkamers (ventrikels).
Bij eenderde van de paarden bestonden deze ritmestoornissen uit het feit dat de hartslag na de race eerst vrij rustig omlaag ging, waarna het harttempo plotseling weer enorm toenam, om vervolgens weer rustig te zakken. Het viel de onderzoekers vooral op dat de hartritmestoornissen steeds voorkwamen na de race, en niet tijdens de wedstrijd.

"We weten nog niet hoe en of deze ritmestoornissen ervoor zorgen dat er veel renpaarden plotseling sterven, maar we weten wel dat meerdere paarden dit beeld lieten zien, en dat er dus een reeele kans aanwezig is dat dit de oorzaak zou kunnen zijn. Het komt vaak voor dat een paard na de race overlijdt, en de ritmestoornissen komen juist op dat moment veel voor."

Psysick-Sheard liet weten dat veterinaire experts altijd hebben gedacht dat de paarden tijdens of na een wedstrijd stierven aan abnormale hartritmes, maar dit niet zeker wisten. "Ons onderzoek kan deze theorie ondersteunen, maar nog niet bewijzen. Het laat echter wel zien dat de complexe stoornissen in de hartkamers erg veel voor komen na een race, en dat veel paarden hier goed van kunnen herstellen."

Omdat het onderzoek nog niet volledig is afgerond, is hij van mening dat andere manieren voor de cooling down van een renpaard na de race, nog niet uitgeprobeerd hoeven worden. "Een paard na een intensieve training of wedstrijd af laten koelen kun je het beste doen goed te letten op uitdroging, de hoeveelheid electrolyten die je het paard geeft, en door ervoor te zorgen dat het paard niet teveel buiten adem raakt."

Meer info over het onderzoek kun je hier vinden.

fransje23

Berichten: 15415
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:02

Ik vind het een hele mooie foto die bij dit bericht geplaatst is maar het onderzoek is gedaan met dravers.

Standardbred= draver

;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110770
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 23:12

Dat weet ik, maar het komt ook veel voor bij ''gewone renpaarden'' en een andere foto is even niet voorradig, vandaar ;)

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:00

ja topsporters vallen ook wel eens dood neer dus waarom topsportpaarden niet. ik ben niet verbaasd

willyr

Berichten: 74
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Vlakbij Leeuwarden

Re: Mogelijke oorzaak plotseling dood bij renpaarden gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:31

Wat doen ze eigenlijk voor cooling down na zo'n wedstrijd?

Magnummm

Berichten: 6830
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:39

fransje23 schreef:
Ik vind het een hele mooie foto die bij dit bericht geplaatst is maar het onderzoek is gedaan met dravers.

Standardbred= draver

;)

Ik geloof je hoor, daar niet van, maar waarom staat er dan renpaarden achter? Dit zorgt toch voor verwarring?

Ben idd ook wel benieuwd wat voor cooling down gebruikt wordt?!

Liekekeira

Berichten: 266
Geregistreerd: 07-02-10
Woonplaats: Heibloem

Re: Mogelijke oorzaak plotseling dood bij renpaarden gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 01:16

Zelf zie ik vaak dat de mensen vaker zoiets hebben van even losrijden en dan rust en dan een piek inspanning en dan stop, heel slecht voor t hart

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Mogelijke oorzaak plotseling dood bij renpaarden gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 05:12

je kan een cooling down als uitstappen zien.
Ze hebben dravers gebruikt omdat daar geen persoon opzit die perongeluk een van de electrodes er af schuurt. Door dat de rijders benen toch in de buurt bij het hart zitten waar, lijkt mij, alle belangrijke electrodes zitten. En met de dravers zal je hier minder tot geen last van hebben dat er perongeluk eentje afvalt.

fransje23

Berichten: 15415
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 07:57

Het originele onderzoek:
Background: A lack of information on normal heart rhythm at maximal effort hampers investigation of poor performance and sudden death in Standardbred racing.

Ze hebben onderzoek gedaan omdat die problemen schijnbaar bij dravers veel voorkomen. Het onderzoek zal waarschijnlijk ook wel betaald zijn ut die hoek. Voordeel is dat je natuurlijk ook veel paarden kan testen die nagenoeg dezelfde inspanning leveren.

The Horse.com heeft er weer een eigen draai aangegeven en met de vertaling wordt het weer net ene beetje anders.

letsgoko
Berichten: 433
Geregistreerd: 07-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:18

Vergelijk de manieren van uitstappen/cooling down en je weet het. Bij welke manier komt het voor en bij welke niet.

Durf te wedden dat onvoldoende uitstappen de reden is (misschien in combinatie met lichaamstemperatuur). Zie op de maneges ook wel eens van die ruiters die met een schuimend paard aan komen vliegen en het vrijwel meteen op stal zetten terwijl de neusgaten nog wijd open gaan. Profs zijn ook lang niet altijd goed bezig wat dit betreft.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Mogelijke oorzaak plotseling dood bij renpaarden gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:21

het lijkt mij dat een hartritmestoornis meestal de oorzaak is van een hartaanval?

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:26

Deze fluctuaties in HR heb ik ook met mijn endurancepaard gehad!Dat werd toen geweten aan een disbalans tussen sympatisch en parasympatisch zenuwstelsel (wel cooling down gedaan)

maaikj

Berichten: 664
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:00

willyr schreef:
Wat doen ze eigenlijk voor cooling down na zo'n wedstrijd?



een lang stuk lopen vooral..

Ik heb een keer meegemaakt dat een paard is overleden OP de baan.. nog nooit na de ren.. wil ik ook graag zo houden.

Tineeex

Berichten: 36
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Rijkevorsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:57

Da's echt supererg!
Ik snap ni dat ze die races dan nog blijven houden als er zoveel paarden sterven!รถ

mebianca

Berichten: 625
Geregistreerd: 09-04-10
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:28

goh 8-17 juli was er weer in Calgary-Canada Stampede ik ben daar ook geweest een dagje. Er waren in deze 10 dagen 3 paarden doodgegaan aan een hartaanval en nog 3 door een andere reden. Er zijn daar verschillende races o.a Chuckwagon racing en dat gaat met zo'n geweld niet normaal..niet zo heel gek dat een paard daarvan een hartaanval krijgt

Linde_

Berichten: 1738
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:08

EdskoTakens schreef:
Vergelijk de manieren van uitstappen/cooling down en je weet het. Bij welke manier komt het voor en bij welke niet.

Durf te wedden dat onvoldoende uitstappen de reden is (misschien in combinatie met lichaamstemperatuur). Zie op de maneges ook wel eens van die ruiters die met een schuimend paard aan komen vliegen en het vrijwel meteen op stal zetten terwijl de neusgaten nog wijd open gaan. Profs zijn ook lang niet altijd goed bezig wat dit betreft.


Ik denk dat men erg voorzichtig is met zijn eigen sportpaard. En er alles aan doet om hem gezond te houden. Dus altijd een normale cooling down. Er blijven natuurlijk uitzonderingen zijn.

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mogelijke oorzaak plotseling dood bij renpaarden gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:17

En wat denken jullie van de ervelijkheid mbt hartritmestoornissen? Het lijkt me dat dat het volgende onderzoek zal moeten worden, wanneer er duidelijk vast gesteld is of dit de oorzaak is.

Maar, dit is een onderzoek in Amerika? Iemand die weet hoe het staat met dit verschijnsel in Europa?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110770
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:19

mebianca schreef:
goh 8-17 juli was er weer in Calgary-Canada Stampede ik ben daar ook geweest een dagje. Er waren in deze 10 dagen 3 paarden doodgegaan aan een hartaanval en nog 3 door een andere reden. Er zijn daar verschillende races o.a Chuckwagon racing en dat gaat met zo'n geweld niet normaal..niet zo heel gek dat een paard daarvan een hartaanval krijgt


Daar loopt overigens een ander topic over. Misschien dat je daar je mening wilt geven hierover?
Overigens geen verwijt hoor, alleen een tip ;)
Wanneer je op Calgary Stampede zoekt, dan vind je hem vast wel!

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mogelijke oorzaak plotseling dood bij renpaarden gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:32

wat hebben ze daar op de uni weer een mooi onderzoek te pakken. ze doen er veel onderzoek met elyctrolyten, dus er komt vast een vervolg.

zou me ook niks verbazen als er genetishc een verband is bij deze hartritme stoornissen.

niet te hard van stapel lopen om te roepen dat ze moeten stoppen, laat ze het nou eerst is goed de oorzaak onderzoeken. er is al een mooie start dat er nou onderzoek word gedaan door de uni, naar aanleiding dat de da's een vermoeden hadden.
in de draf en renwereld (buiten nl) gaat er zoveel geld om. deze tak geeft veel geld uit aan onderzoeken waar we vroeg of laat allemaal gebruik van kunnen maken. en vinden ze een oplossing dan word die zeker toegepast.

ben benieuwd naar het afgeronden onderzoek als het zover is.