Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:25

Nieuwsredactie | http://www.nieuwedockumercourant.nl/


Het weekblad De Nieuwe Dockumer Courant bericht deze week over een schrijnend geval van verwaarlozing. In een weiland bij Broeksterwâld staat een kudde ernstig verwaarloosde en ondervoede paarden. Diverse dieren zijn sterk vermagerd, terwijl ze in een dikke laag modder staan. De dieren worden gevoerd, maar met kuil van dubieuze kwaliteit. Via het internet zijn er diverse acties gestart, zo heeft iemand foto's gemaakt waarop onder andere een paard met een open wond op de rug te zien valt. De dierenbescherming is langs geweest en heeft de eigenaar een waarschuwing gegeven. Volgens De Nieuwe Dockumer Courant worden de dieren door omwonenden op eigen kosten bijgevoerd.

Op http://112-nof.nl/?p=6458 is verder te lezen dat een groep vrienden uit de omgeving bezig is om actie te nemen tegen de AID en de eigenaren van de paarden. Deze site bericht dat er tijdens een brand op Oudejaarsdag ook al dieren zichtbaar waren die niet goed werden verzorgd. Mensen die in de nabijheid wonen van de boerderij zouden al een paar jaar klagen over ondervoede en ongezonde dieren.

De foto's zijn hier te zien. Let op, ze kunnen als schokkend worden ervaren.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:38

Moderatoropmerking:
Lieve mensen,
We begrijpen dat dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, maar toch zullen er wat regels zijn betreft de discussie hier.
* Het is niet toegestaan om op te roepen tot acties.
* Het is niet toegestaan om te speculeren over de eigenaren
* Wij zullen dit streng volgen en offtopic berichten zullen worden verwijderd

Hopelijk kan de discussie op een nette en respectvolle manier worden voort gezet.

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:41

ironisch, die laatste foto "paarden worden gevoerd"....
vind het in en in triest dat zulke praktijken hier in nederland kunnen gebeuren.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:42

Wat vreselijk! Dat is hier niet zo ver vandaan.. Ik hoop dat het goedkomt, sterkte!

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:42

Hopelijk komt het nu wel goed door bij de juiste instanties.

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:46

heb echt geen begrip voor dit soort situaties ;( zo te zien duurt dit al een tijdje en mijn vraag is ? hoe ver kun je gaan ? zo te zien ver dus...
Heb begrepen dat er al lange tijd-een jaar zeker- geklaagd wordt door omwonenden,wanneer grijpen instanties nu eens op tijd in? en dan graag met personeel dat doordacht met paarden om kan gaan [niet zoals dat topic laatst geleden dat er paarden in beslag werden genomen door aid ,en dat een paard gewond raakte door dom gedrag en achteraf moest worden afgemaakt]

mika11

Berichten: 11114
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:46

Dat ziet er ernstig uit. Ik zie dat wel eens op Animal Cops in Amerika dat zulke dingen gebeuren. Maar vaak op veraf gelegen plekken. Hier gebeuren zulke dingen dus ook.

Christiene
Berichten: 7731
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:47

ben benieuwd of er nu wel iets gebeurd.
en of de aid nu wel iets kan doen.

Kimberley84

Berichten: 1484
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: In het wonderschone Drenthe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:50

Amerika heeft het beter voor elkaar... wet-regelgeving

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:51

Hoop op veel publiciteit, zodat de AID hier ook niet meer omheen kan.

Cemlys

Berichten: 14961
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:52

zo niet al te best, hoop dat er binnekort actie ondernomen wordt.

mika11

Berichten: 11114
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:52

Kimberley84 schreef:
Amerika heeft het beter voor elkaar... wet-regelgeving


Het lijkt er wel op idd. Ik weet niet hoe de regelgeving hier is, hoe snel zulke paarden in beslag genomen kunnen worden.
Of dat de eigenaren nog heel veel kansen krijgen om iets te verbeteren.

Samy

Berichten: 11077
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:53

Hey dit gaat toch over de IJslanders, waar van de week een topic over was geopend? Gelukkig dat er naar de media gestapt is! Hopelijk onderneemt de AID nu wel actie.

mysa

Berichten: 10500
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:55

De aandacht hiervoor speelt al enige dagen, op diverse fora, ben blij dat bokt ook eindelijk overstag is. Waarschijnlijk omdat er 'teruggevallen' kan worden op een andere publicatie?

Enfin, hoe meer aandacht, hoe beter. AID kan niet altijd wat, wetgeving is belabberd in NL, misschien beter rechtstreeks eens kamerleden te benaderen, en dan niet alleen om onderhavig geval onder de aandacht te brengen, maar misschien als illustratie. Heb iets dergelijks bij de hand gehad hier, is wel minimale verbetering opgetreden na inschakelen DB, althans, geen kadavers meer gevonden, sinds die tijd.

linnke

Berichten: 868
Geregistreerd: 21-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:56

Ging hier dat topic niet over?
Moedeloos al jaren geen actie ofzoiets?
Volgens mij gaat dit over dezelfde kudde.

Bah, hoe kunnen mensen dieren toch zo behandelen!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:58

Dit is al jaren en jaren zo, iedereen uit de buurt heeft minstens 10 keer aangifte gedaan bij de dierenbescherming, maar nooit was het ernstig genoeg! Het zijn allemaal inteelt pony's, kruisingen Ijslander-fjord, zitten onder de wormen, niet best. Laatst stond zijn boerderij in de fik, hebben jongens die aan het carbidschieten waren de paarden die binnen stonden nog gered. Ik ben blij dat er na al die jaren van doffe ellende eindelijk eens wat gedaan wordt! Aan de trekweg bij Dokkum staan ook nog een aantal pony's van deze gast in de drek, hoop dat ze die niet vergeten dan.

lisantjuhh

Berichten: 1441
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: sibrandabuorren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:59

Wat erg die paarden. Ik heb sinds een aantal maanden een haflinger jaarling merrie die ook zo vermagerd was opgevangen. Ze is in 2á 3 maand tijd al mooi op gewicht en dat alleen door hooi en biks. ik zou zeggen haal die paarden daar weg en breng ze bij mensen die er wel voor willen zorgen etc..

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:08

het wordt tijd dat hier iets aan gedaan wordt ........ dit is niet paardwaardig en een schande

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:10

Dit is niet normaal....echt niet.....

jet99
Berichten: 159
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:10

lisantjuhh schreef:
Wat erg die paarden. Ik heb sinds een aantal maanden een haflinger jaarling merrie die ook zo vermagerd was opgevangen. Ze is in 2á 3 maand tijd al mooi op gewicht en dat alleen door hooi en biks. ik zou zeggen haal die paarden daar weg en breng ze bij mensen die er wel voor willen zorgen etc..

ja ik vind het ook heel erg als mensen dieren mishandelen/verwaarlozen! maar wat goed van je van die haflinger!
veel sterkte ermee!

X

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:13

arme beesten |( volgens mij stikken ze ook van de wormen....dat kan ook niet anders,als ze geen eten krijgen,krijgen ze ook geen wormkuur kijkt mij.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:18

Oei! Vind die pony's er zo lief uitzien...

Hoop dat er inderdaad snel verandering in hun situatie komt, want dit is absoluut zielig. Hoe het zo ver kan komen? Ik heb ook een tijd pony's verzorgd, die in de winter ook in de blub stonden, en erg mager werden. Maar nooit open wonden, en toch niet zo vreselijk erg als hier! Vreemd dat bordje met de vermelding dat de paarden worden gevoerd. Als je het opschrijft, voorkomt dat toch geen klachten? Of wat zou de bedoeling daarvan zijn?

DiaBelle

Berichten: 431
Geregistreerd: 02-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:20

Ongelooflijk dat dit in Nederland kan, en dat er na herhaaldelijke aangiftes niet is ondernomen. Schandalig!

Het is te hopen dat deze dieren per omgaande een goed thuis krijgen met de zorg die ze verdienen. Zo ga je niet met dieren om.

djnien

Berichten: 166
Geregistreerd: 19-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:21

;( jemig wat vreselijk. hoe kan het nou dat er niks aan gedaan word? die knollies hebben toch verzorging nodig?!! moet er dan eerst 1 of meer dood gaan voor er word ingegrepen?? krijg er echt tranen van in me ogen.... hopelijk word er snel iets aan gedaan!

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:24

Safiera schreef:
Oei! Vind die pony's er zo lief uitzien...

Hoop dat er inderdaad snel verandering in hun situatie komt, want dit is absoluut zielig. Hoe het zo ver kan komen? Ik heb ook een tijd pony's verzorgd, die in de winter ook in de blub stonden, en erg mager werden. Maar nooit open wonden, en toch niet zo vreselijk erg als hier! Vreemd dat bordje met de vermelding dat de paarden worden gevoerd. Als je het opschrijft, voorkomt dat toch geen klachten? Of wat zou de bedoeling daarvan zijn?


Ook mijn pony's - toevallig ook IJslanders - staan overdag in de blub. Maar 's nachts staan ze in een dik strobed, ze krijgen goed te eten, zijn eerder aan de dikke dan aan de schrale kant en worden op tijd ontwormd en geënt. Hiermee wil ik zeggen dat je overal in Nederland foto's kunt maken van paarden in de blubber, maar dat het daarmee niet gelijk dierenmishandeling is.
Helaas is het bij de pony's in Friesland anders gesteld. Ik lees er al jaren van tijd tot tijd over, het is al eerder in de media geweest, en er is hier echt meer aan de hand dan 'alleen in de blub staan'.