Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110856
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:11

Qimm schreef:
Ik hoop dat er nu een oplossing komt voor deze stakkertjes, hup dierenbescherming doe jullie naam eens eer aan.

[/quote]

De DB loopt vaak tegen de regelgeving aan. Ze kunnen vaak niets uithalen omdat het gewoon volgens de wet niet mag. Dat is ook voor hen heel frustrerend.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 01:08

Cayenne schreef:
[

De DB loopt vaak tegen de regelgeving aan. Ze kunnen vaak niets uithalen omdat het gewoon volgens de wet niet mag. Dat is ook voor hen heel frustrerend.


Nou de DB heeft wel vaak veel geblaat en weinig wol of mag ik wil zeggen, mij is wel ter ore gekomen dat ze niet altijd een klacht serieus nemen. Ze vinden wel eens dat klachten overdreven zijn en niet de mankracht hebben om er zelf naar toe te gaan.
Dat geeft best te denken.

maXcomX

Berichten: 1256
Geregistreerd: 21-01-10
Woonplaats: Sefferweich (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 03:33

Ik geef ze daar niet geheel ongelijk in. Hoeveel mensen weten genoeg over dieren, dat ze kunnen beoordelen of er verwaarlozing in het spel is? Er zal daardoor wel een protocol ontwikkeld zijn om je geld, materiaal en mensen op de juiste momenten in te zetten. Probeer bijvoorbeeld zelf maar eens om al je spam buiten de deur te houden. Daar glippen ook wel eens berichten doorheen die geen spam zijn. Hoe vaak moeten politie of brandweer voor niets uitrukken en wie betaald dat? Dat is het probleem tegenwoordig: Veel mensen denken dat er altijd wel iets is om een hulp instantie in te schakelen, omdat ze zelf te weinig kennis hebben, maar op internet gelezen hebben, dat...
Onzin is eerder de wereld in, dan uit.

Koper

Berichten: 30415
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 04:08

dimmelim schreef:
Verschrikkelijk dit, als je dan bedenkt hoeveel moeite ik altijd moest doen om mijn ijslandermerrie op gewicht (lees: niet te dik) te houden dan is het pijnlijk je in te denken hoe ontzettend erg je deze paarden moet verwaarlozen om ze in deze staat te krijgen. Heel veel succes en sterkte voor iedereen die nu actie onderneemt.

Helemaal mee eens :j De palomino op de voor- en na-foto's is een broer van mijn paard, het had zomaar andersom kunnen zijn he... dat mijn lieverd daar terecht was gekomen. Nu is hij inderdaad moeilijk op gewicht te houden (hij is te dik) en ik moet er echt niet aan denken dat hij daar nu tussen die zieligerds zou staan. Iedere keer als ik de foto's van die kuddes zie moet ik toch even goed slikken hoor :\
Ik blijf de berichtgeving natuurlijk volgen, en heel veel respect voor iedereen die ter plaatse wat aan het doen is voor deze paarden +:)+

maessie

Berichten: 5773
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:51

Ook wij hebben gerust nog een stal over voor opvang mocht het nodig zijn. Ben benieuwd wat voor actie er vandaag word ondernomen.

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:02

Wat erg dit en zo dichtbij mijn huis. Eerlijk gezegd wist ik er niks vanaf, dat dit al jaren speelt wist ik ook niet. Wel had ik altijd al medelijden met de pony's langs de Trekweg en eerlijk gezegd dacht ik dat het een soort natuurgebied was waar een kudde wilde pony's waren losgelaten. Maar goed dat er mensen zijn die aan de bel trekken. Ik zou deze eigenaren beslist niet tegen willen komen, ik kan hier echt niks van begrijpen! Tuurlijk zou ik er ook wel 2 op willen vangen, de boer waar mijn paardjes staan wil vast nog wel een plekje vrij maken zodat ze lekker in t stro staan.
Succes aan degenen die hier bij betrokken zijn, ik hoop dat er nu echt een einde aan komt deze mensen mogen geen dieren houden.

mysa

Berichten: 10562
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:10

Over de db: idd er wordt regelmatig onnodig aan de bel getrokken, maar.........de inspecteurs laten zich in gevallen waar wel degelijk wat aan de hand is veel te snel in de luren leggen door mooie praatjes van de eigenaar. Heb het hier zelf meegemaakt hoor, ook een verwaarloosde kudde, al een paar keer een stervend paardje of kadaver aangetroffen. Met de inspectie om de tafel gezeten, wat doet die eigenaar: ja, dat was een heel bijzondere worm, waar dat laatste beest aan is overleden, is niet te voorkomen, kan iedereen gebeuren. En de inspecteur is weer gerustgesteld.................

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110856
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:13

maessie schreef:
Ook wij hebben gerust nog een stal over voor opvang mocht het nodig zijn. Ben benieuwd wat voor actie er vandaag word ondernomen.


Heel nobel, maar realiseer je aub wel dat dit soort paarden vaak onder de wormen en andere parasieten zitten :) Je zult daar dus wel flinke maatregelen tegen moeten nemen wanneer het zover zou komen, zeker gezien je eigen dieren die dan ook potentieel gevaar lopen.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:53

maXcomX schreef:
Onzin is eerder de wereld in, dan uit.


Als een groepje ter plaatste al jaren schreeuwt om hulp en niet gehoord wordt, dan moeten anderen gewoon mee kunnen schreeuwen net zo lang tot het gehoord wordt en er passende maatregelen komen, Wat het probleem is dat er nu al en jaar of 20 over een welszijnswet wordt gesteggeld,
De wet die in maart volgend jaar zijn 20ste verjaardag alweer mag gaan vieren en die nog steeds niet af is, die door de voorlaatste minister op briljante wijze ineens door de sector moest worden ingevuld, je weet wel de beroemde sectorraad paarden die geheel ondemocratisch gekozen is, en ons allemaal als paardenhouders vertegenwoordigd, terwijl de DB ook van de geweldige plannen heeft.
Prachtig die raamwetten, ooit bedacht omdat je dan zonder verdere volksraadpleging sneller kon inspelen dan bij een wet die wel zowel strafbaarheid, uitvoering en strafoplegging in zich verwerkt heeft.
Jaar na jaar zijn er vragen over gesteld, zijn burgers en opsporingsambtenaren hopeloos geraakt, want je kunt er nu niets mee voor het echt te laat is.

Niet raar als je niets kunt dat burgers gaan dreigen het recht dan zelf maar te gaan uitvoeren, het zou gewoon niet moeten hoeven,

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:56

Ik denk ook niet dat je zomaar zo'n dier op stal krijgt, ik heb me ooit ingeschreven als opvangadres dat kun je doen via de dierenbescherming maar heb er nooit meer wat over gehoord. Ik weet wel dat de dierenbescherming gebruik maakt van grote opvang locaties die liever anoniem blijven.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:01

Er wordt in dat laatste artikel gezegd dat de AID inmiddels heeft ingegrepen.
Is dit ook daadwerkelijk het geval of ook weer loos geroep?
Deze situatie is zeer schrijnend, van de meeste pony's zou ik niet eens kunnen ontdekken
wat ze nu eigenlijk voor moeten stellen. Dat de dierenbescherming tegen regelgeving aanloopt klopt helemaal,
maar de AID zou hier toch meer moeten kunnen betekenen??

chanicha

Berichten: 12195
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:09

Het is geen onwil van de DB of AID, ze hebben zich aan de wet te houden die, volgens mijn mening, voor geen hout klopt!
Ik ken persoonlijk controleurs van de AID en ik weet ook hóe gefrustreerd ze kunnen zijn als ze ergens niet door kunnen pakken.

Om je op te geven als opvang moet je je aanmelden via Dienst Regelingen, ik meen in Assen!

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:51

De AID is langsgeweest en vandaag komen ze weer langs met een veearts die de situatie gaat beoordelen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:02

Liezel1 schreef:
De AID is langsgeweest en vandaag komen ze weer langs met een veearts die de situatie gaat beoordelen.


Fijn om te horen!
Ook ik ben via poetsplaats maar bij gaan lezen, jammer dat dit op Bokt niet mogelijk is |(

Jessicauvita

Berichten: 2579
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:05

Hadden we sommige wetten van amerika ook maar hier in NL. Hup de cel in voor dierenverwaarlozing. NL is veel en veel te zacht :x

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:03

JessicaChico schreef:
Hadden we sommige wetten van amerika ook maar hier in NL. Hup de cel in voor dierenverwaarlozing. NL is veel en veel te zacht :x

Ben er persoonlijk meer voorstander van dieren eerder in beslag te kunnen nemen en een verbod op het houden van dieren gemakkelijker te kunnen bewerkstelligen. Aan alleen een eigenaar in de cel hebben paarden in de blubber niet zo gek veel....

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:07

wat een schrijnende situatie,jammer dat bokt zich distansieert van verdere info en deze op een ander forum gelezen moet worden.
we hebben als paardenliefhebbers toch allemaal hetzelfde streven...

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:13

Ik denk dat deze mensen meer gebaat zijn met goede begeleiding i.p.v. cel etc. Voor wat ik heb begrepen zitten ze er zelf ook al jaren niet rooskleurig bij en dus is er sprake van een structureel probleem.

Persoonlijk zou ik deze mensen in een fris flatje zetten, onder curatele laten plaatsen en ze opnieuw leren mens te zijn. Want eerlijk is eerlijk, een menswaardig bestaan hebben ze zelf ook niet.

Even voor de duidelijkheid, ik ben het absoluut niet eens met hoe deze dieren verzorgd zijn voor zover je van verzorging kan spreken. Dit is giga uit de klauwen gelopen, en die mensen zijn waarschijnlijk zogenaamde hoarders. Ze hebben niks meer dus ze houden wanhopig vast aan hetgeen ze wel hebben.
Dat dat ten koste gaat van het welzijn van de dieren dat zien ze zelf niet meer.

Dus ik ben meer voorstander van de dieren per direct weghalen, redden wat er te redden valt, en de mensen ook direct hulp verplichten. Of ze dat nou willen of niet, er is daar al jaren een probleem. Emotioneel, financieel... de dieren verdienen een beter leven. Maar ik denk zij ook. Ik denk dat als je ze een dergelijke situatie 20 jaar geleden had voorgehouden, dan hadden ze waarschijnlijk gelachen en gezegd joh doe 's effe gewoon zeg.

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:17

vreselijk dat op deze manier pony,s en paarden wordt gehouden :( _-:( :n

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:17

Citaat:
Ziezo... er is weer heel wat heen en weer getelefoneerd... ik kan niet alles zeggen maar kan wel met zekerheid zeggen dat er al meer gaande is, dan je nu zou kunnen zien en denken!!
Er wordt dus wel degelijk keihard gestreden voor de dieren!!!
AID vraagt even geduld te oefenen...


Goed nieuws dus!

En het staat mét foto in de huis-aan-huis regiokrant die woensdag uit komt. Dus we mogen terecht trots zijn op wat we al bereikt hebben!

Trice

Berichten: 602
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:20

Ceriadwen schreef:
Ik denk dat deze mensen meer gebaat zijn met goede begeleiding i.p.v. cel etc. Voor wat ik heb begrepen zitten ze er zelf ook al jaren niet rooskleurig bij en dus is er sprake van een structureel probleem.

Persoonlijk zou ik deze mensen in een fris flatje zetten, onder curatele laten plaatsen en ze opnieuw leren mens te zijn. Want eerlijk is eerlijk, een menswaardig bestaan hebben ze zelf ook niet.

Even voor de duidelijkheid, ik ben het absoluut niet eens met hoe deze dieren verzorgd zijn voor zover je van verzorging kan spreken. Dit is giga uit de klauwen gelopen, en die mensen zijn waarschijnlijk zogenaamde hoarders. Ze hebben niks meer dus ze houden wanhopig vast aan hetgeen ze wel hebben.
Dat dat ten koste gaat van het welzijn van de dieren dat zien ze zelf niet meer.

Dus ik ben meer voorstander van de dieren per direct weghalen, redden wat er te redden valt, en de mensen ook direct hulp verplichten. Of ze dat nou willen of niet, er is daar al jaren een probleem. Emotioneel, financieel... de dieren verdienen een beter leven. Maar ik denk zij ook. Ik denk dat als je ze een dergelijke situatie 20 jaar geleden had voorgehouden, dan hadden ze waarschijnlijk gelachen en gezegd joh doe 's effe gewoon zeg.

Klopt wat je zegt, die mensen zien vaak door de bomen het bos niet meer.
Vaak is het dat problemen langzaam aan vergergeren, maar denken ze het zelf nog aan te kunnen. Tot het gruwelijk uit de hand loopt en het dus te laat is.
Het meest trieste is nog wel dat ze zijn begonnen uit een goed hart; dieren helpen en een betere toekomst proberen te geven. Ze zien op een gegeven moment niet meer in dat zij juist schadelijk zijn voor de dieren door de manier waarop ze de dieren houden.
Ik weet niet of het ook het geval is bij deze pony's, maar toch hoop ik dat vooral de pony's zo snel mogelijk worden geholpen.

1olivier
Berichten: 25
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:45

svdijk schreef:
ironisch, die laatste foto "paarden worden gevoerd"....
vind het in en in triest dat zulke praktijken hier in nederland kunnen gebeuren.

Wat ik ook dacht.... hemel :n

kwekk
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: limburg

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:55

Jammer dat zoiets hier in nederland voorkomt.
En dat die arme beestjes er zo onder moeten leiden, voordat ze echt gered zijn.
Waarom worden die mensen niet vanaf de eerste waarschuwing begeleid, hoe men wil dat de beestjes er uit moeten zien. veel mensen weten het niet , of willen het niet weten, totdat ...
En ze willen vaak hulp , zolang ze hun beestjes niet weg hoeven te doen.

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:57

En we hebben voorpaginanieuws! Ik weet niet of foto's hier van op bokt mogen worden geplaatst, maar ze staan in ieder geval zichtbaar op poetsplaats.

Trice

Berichten: 602
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:27

Avalon_ schreef:
En we hebben voorpaginanieuws!

Wat goed!!! Nu maar hopen dat de publiciteit er mede verantwoordelijk voor wordt dat de dieren een beter leven krijgen!!!