Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:02

Ook in het verleden is de AID en DB erbij geweest Qimm heb ik begrepen toch? En die konden niets doen. Dus als die het niet kunnen beboeten als verwaarlozing dan kan bokt dat moeilijk wel doen. Dan is het nl smaad. Bokt beschuldigd nu de eigenaars ook niet van verwaarlozing. Bokt plaatst alleen het nieuwsbericht. Het is aan de AID en DB om het te kwalificeren als dierenmishandeling.

En hopelijk lukt dat dit keer.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:09

@ slimmerik: begin 2008 heeft een eerdere aangifte wegens verwaarlozing geleid tot een veroordeling tot 40 uur werkstraf plus 40 uur voorwaardelijke werkstraf. Uit het artikel in de Leeuwarder Courant daarover (zie mijn link naar het Bokt-topic hierover in een eerdere post) valt tevens op te maken dat dit niet zijn eerste veroordeling was. Het lijkt er dus op dat er wel sprake is van een patroon: de situatie escaleert totdat er weer eens iemand aangifte doet, ze worden op de vingers getikt waarna het tijdelijk verbetert en na verloop van tijd versloft de boel weer. Dit MOET nu gewoon een keertje afgelopen zijn.

aliealie

Berichten: 1894
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Damwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:10

Hopelijk wordt er morgen echt actie ondernomen en mocht iemand iets horen over eventuele opvang gevraagd...........ik woon in de buurt en kan zo een paar van die stakkertjes opvangen

KayC

Berichten: 3822
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:21

Ik hoop ook dat er nu echt actie ondernomen word.
Jaaaaren geleden ben ik eens met Nynke meegeweest naar deze mensen, dit was in de zomer dus de pony's hadden wel genoeg gras. Wel herinner ik me nog een hele donkere stal met een halve meter stront erin waar een pony in stond.
De eigenaren deugen van geen kant.
Veel respect voor Nynke, dat ze jarenlang zo haar best heeft gedaan voor de pony's. +:)+
Laatst bijgewerkt door KayC op 06-02-11 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:21

@Slimmerik, volgens mij doet de dierenbescherming enkel nog kleine huisdieren en kan niets doen behalve dan veel geblaat en weinig wol met hun plannen voor een welzijnswet zoals paardenhouder diploma.
Als deze schrijnende situatie voor de eigenaars en paarden al niet is te controleren hoe willen ze dan zo'n diploma gaan controleren?
De AID zou wel wat kunnen doen probleem is weer dat het zo'n log apparaat is dat het zo lang kan duren. Zij zijn weer afhankelijk van de mensen die op willen komen voor de paarden en melding doen en dan is er de wet die er eigenlijk niet is. Omdat deze situatie al jaren duurt en er al eens is veroordeeld hebben mensen het vertrouwen verloren in die logge organisaties.
Probleem is dat er eigenlijk geen welzijnswet is, het geeft ook rechtsongelijkheid, in een ene situatie is de ambtenaar erg ijverig en gebeurt er wat, in een andere situatie wordt er gedoogd door gebrek aan geld of mankracht. Deze rechtsongelijkheid is fataal voor recht en wet.
Daarom is publiciteit erg belangrijk en hebben grote paardenfora daar wel een rol in om die publiciteit te geven. Het staat wat mij betreft buiten kijf dat en de eigenaren en de paarden hier niet om hebben gevraagd en ze verdienen ook beiden hulp bij een goede oplossing. Hoe meer publiciteit hoe eerder er misschien ooit is een goede wet komt die ook is te handhaven. Een houdersdiploma is doodgewoon larie en oncontroleerbaar.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:31

EricPrast en EstherHegt bedankt voor de uitleg. +:)+

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:34

Sita schreef:
Oproep: ik verzoek met klem om NIET langs de pony's te gaan rijden...
De eigenaren zijn constant op pad om de boel in de gaten te houden bij de diverse weiden en om te voorkomen dat ze het spul toch nog gaan verplaatsen, alsjeblieft, NIET DOEN!!!
De oplossing ligt binnen handbereik en mensen, al hoe goed bedoeld, bewaar tot die tijd ALSJEBLIEFT de rust!!!
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 06-02-11 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:36

Ik maakte wel een klein foutje, er is wel een wet maar geen goede wet nog, water en voer moeten ze hebben volgens de wet, ook registratie hoort in orde te zijn. Je mag ookgeen medische verzorging onthouden, de wet is echter vaag.
Wat een erg groot probleem is dat oplettende burgers die dit aanhangig maken vaak niet serieus worden genomen, een klacht zou altijd onderzocht horen en niet afhankelijk mogen zijn van mankracht en publiciteit.

patricia6
Berichten: 185
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:28

Ik wordt hier zo enorm maar dan ook enorm verdrietig van.
Getver, die arme beesten staan nog lief te kijken ook.
;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110858
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:55

Gelukkig dat er actie wordt ondernomen, maar ik hoop ook dat er hulp voor de eigenaren komt.
Het is duidelijk dat ze dat wel nodig hebben. Het heeft dan ook geen zin om deze mensen te veroordelen denk ik. We kennen hun situatie verder niet goed genoeg.
Ik denk dat het niet zo handig geweest is om nu al contact te zoeken met de media. Op die manier geef je de eigenaren teveel kans om de situatie er beter te doen uitzien voor de AID en DB, waardoor je het hen weer moeilijk maakt om actie te mogen ondernemen. De wetgeving zit in Nederland nou eenmaal krom in elkaar en de dieren mogen op het moment dat de DB / AID langskomen geen voer hebben, omdat de organisaties alleen van de situatie op dat bepaalde moment mogen uitgaan. Foto's waarop de dieren zonder voer staan hebben dan dus weinig nut en omdat de media is ingeschakeld, hebben de eigenaren daar uiteraard lucht van gekregen en wordt er nu bij gevoerd. Dat maakt de situatie helaas niet bepaald makkelijker, al is het vast heel goed bedoeld geweest.
Met dit soort situaties kun je beter eerst de instanties hun werk laten doen voor je naar de media stapt. Dat kan altijd nog.

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:38

Cayenne:
De AID is langsgeweest op een moment dat er geen voer lag voor de paarden. Na dit bezoek hebben de mensen zgn. bermkuil bij de paarden neergegooid. Deze kuil wordt doorgaans vernietigd en níet aan paarden gevoerd.
Maandag komt de AID langs samen met een veearts die de situatie gaat beoordelen. Ik denk toch wel dat een veearts er doorheen kan prikken wanneer paarden tijdenlang op veel te weinig, en soms helemaal geen voedsel hebben geleegd.
Door mijn bericht op bokt hebben we met zoveel mensen naar de AID gebeld dat er actie is ondernomen, dus ik vind het heel dubbel. Dankzij de media en het optrommelen van mensen hebben we al heel veel meer kunnen bereiken. En na al de pogingen lijkt het nu wat te gaan loskomen... We hopen het beste!

knollentuin
Berichten: 10409
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:43

ik snap je post cayenne,maar wat ik me afvraag is waarom dit zo lang heeft moeten duren? ik heb alles zo een beetje gelezen en dit is dus al zeker6 !!jaar aan de gang,hoe is het in godesnaam mogelijk 8)7 dat daar niet al aktie op is ondernomen..je zou toch in staat zijn om dat zootje uit den haag een dagje mee te nemen op excursie naar dit soort plekjes,eens zien of er dan wat met spoed veranderd wordt aan de regelgeving aid en dierenbescherming

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:47

In die 6 jaar is er al het één en ander gebeurd, zoals ook blijkt uit de veroordeling bv.
Het is echter nog nooit zover gekomen dat er ook daadwerkelijk paarden worden weggehaald.

knollentuin
Berichten: 10409
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:50

heftig hoor allemaal,maar wat eerder al ergens anders postte...er worden ook nog steeds elke dag kinderen mishandeld of misbruikt in nederland is ook niet of nauwelijks aan te pakken... ;( rare wereld...

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:12

@Cayenne, ik begrijp wel wat je bedoelt maar ik denk dat de media nu juist wel belangrijk is om de kromheid en gebrek aan wetgeving aan te tonen. Deze situatie duurt al jaren en volgens het 'boekje' heeft niet gewerkt om hulpverlening in gang te gaan zetten. Voor alle betrokken partijen is dit dieptriest. De paarden kunnen niet spreken, als ze het zouden kunnen was er een oorverdovend lawaai geweest.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:20

Deze situatie duurt nu al jaren voort. Dus wat er ook gebeurt, ditmaal zetten we door en moeten we niet het hoofd afwenden totdat er alsnog wel iets gebeurt.
Die dieren moeten daar vandaan... en snel ook!
Tegen de tijd dat het maart is, kunnen we botten rapen ipv paarden vangen.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:29

@Ninx misschien hoeven de dieren er niet eens vandaan maar zou het mogelijk zijn dat de AID een goedkopere oplossing bedenkt, dat is bijvoorbeeld iemand in dienst nemen om te zorgen voor de basisvoorzieningen voor alle partijen, de mensen en de dieren. Dat is denk ik nog goedkoper dan de dieren ergens op te slaan.
Het zou wel een volle baan zijn voor iemand, zeker in het begin als er begonnen wordt met registreren, chippen, ontwormen andere nodige medische behandelingen, land regelen weide-onderhoud etc.
Ik denk helaas dat de wet ook daar geen mogelijkheid voor biedt, maar wie weet is het wel een goedkopere optie die wel hout snijdt. Beetje hersenspinsel dus.

Fleur1977

Berichten: 1278
Geregistreerd: 23-03-04
Woonplaats: Het drentse landschap

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:36

Bah, wat naar dat dit nog voorkomt zeg, deze paarden zien er echt niet goed uit. Oke, die van mij lopen ook gewoon 24 uur per dag in het land maar je ziet echt wel het verschil tussen een gezonde goed doorvoede pony en deze pony's. Hier moet echt wat aan gedaan worden, dat kan niet anders!! Ik hou dit topic even in de gaten. Is iemand bekend waarom deze mensen eigenlijk paarden houden?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:38

Deze mensen zijn echt het spoor volkomen bijster, het zal ondoenlijk zijn voor iemand om daar te werken en alle maatregelen door te voeren.
Verder is het huidige terrein meer te vergelijken met een oorlogsgebied dan een plek waar je paarden houdt.
Dus in alle eerlijkheid: nee... ben bang dat alles daar weg moet.
Deze mensen moeten hulp krijgen, en een houdverbod... er mogen daar NOOIT meer dieren gehouden worden. Met een dossier van tien bijbels dik zou dat moeten lukken.

Fleur1977

Berichten: 1278
Geregistreerd: 23-03-04
Woonplaats: Het drentse landschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:39

Ik heb het er even over gehad thuis, evt. kunnen wij ook opvang aanbieden indien mogelijk! Ik weet niet waar we dat evt. kunnen melden maar in elk geval, het kan.

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:40

Dat is vlak bij waar mijn paard staat. Ik ga er volgend weekend eens kijken.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:48

Searcher schreef:
Dat is vlak bij waar mijn paard staat. Ik ga er volgend weekend eens kijken.


Voorlopig even helemaal niets doen, aub.....
Ook niet gaan kijken. Dit op verzoek van de AID.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:04

Ik blijf er versteld van staan hoe stroef het Nederlandse wetssysteem is af en toe.
Aan de andere kant, tikje offtopic, maar er leven in Nederland ook duizenden koeien en varkens in dit soort ermbarmelijke omstandigheden. Maar van de mensen die megastallen beheren zal niemand ooit roepen dat ze een verbod op het houden van dieren moeten krijgen..

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de pony'tjes daar lekker mogen blijven staan van mij. Dierenleed (of mensenleed), legaal of niet, of er nu een wet voor is of niet, MAG niet meer bestaan in de wereld van vandaag.

Ik denk dat ik maar eens PvdD ga stemmen :+

linnke

Berichten: 868
Geregistreerd: 21-02-09

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:36

Ik zou willen dat ik iets voor die arme beestjes zou kunnen doen....
Ik zou alleen niet weten wat....

maXcomX

Berichten: 1256
Geregistreerd: 21-01-10
Woonplaats: Sefferweich (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:02

Qimm schreef:
maXcomX schreef:
Ik snap de terughoudendheid van bokt wel.


ik snap het niet, deze situatie is al jaren zo (al in 2005), er zijn al vele meldingen geweest naar verschillende instanties en ook al verschillende topics op bokt. Dus dat het opgeblazen is is echt geen sprake van, terughoudend zijn lijkt míj dan ook niet nodig.

Ik hoop dat er nu een oplossing komt voor deze stakkertjes, hup dierenbescherming doe jullie naam eens eer aan.


Als jouw website bijdraagt aan een soort "volksoproer" met nare gevolgen, dan is dat absoluut niet leuk. Ik denk ook zelfs dat het juridische consequenties kan hebben.