Ligament- en peesblessures overheersen bij dravers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Ligament- en peesblessures overheersen bij dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:15

http://www.horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Een Amerikaanse draver in actie. Foto: Smerikal

Een onderzoek naar Amerikaanse (standardbred) dravers in training liet zien dat deze paarden minder stress fracturen (een incomplete breuk die wordt veroorzaakt door ongewone of herhaalde belasting op het bot) hadden dan Engels volbloed racepaarden maar meer pees- en ligamentblessures. De onderzoekers vonden ook een sterk verband tussen de race intensiteit en de mate van blessures.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Italiaanse en Canadese onderzoekers. Zij onderzochten 356 dravers van tien verschillende stallen. Samen liepen zij 8961 maanden met een risico op musculoskeletale letsels. In totaal werden er 429 blessures gerapporteerd, deze blessures werden vervolgens in zestien categorieën opgedeeld.

De verhouding tussen beweging en blessure lag op 4,79 blessures per 100 paardenmaanden. De onderzoekers, geleid door Andrea Bertuglia, stellen dat geslacht en leeftijd geen significante rol speelden bij de blessures. "De snelheid en intensiteit waarmee geracet wordt, naast de medische geschiedenis, waren significante risicofactoren. Of de paarden beslagen of onbeslagen waren tijdens de race, speelde geen rol." rapporteert Bertuglia.

De onderzoekers merken op dat er weinig onderzoeken zijn naar musculoskeletale blessures bij Amerikaanse dravers. De meeste studies bekeken alleen het Engels volbloed, van wie de biomechanica en racesnelheid veel verschilt met de Amerikaanse draver, waardoor vergelijkingen maken erg moeilijk gaat.

Terwijl stress fracturen en oppervlakkige digitale buigpees ontstekingen (SDFT) de meest voorkomende bewegingsgerelateerde blessures waren in Engels volbloeden, ontdekte men in de Italiaanse studie dat de meest voorkomende blessure bij Amerikaanse dravers ligamentbeschadiging was, gevolgd door SDFT. "Van alle musculoskeletale aandoeningen waren 38,3% beschadigingen aan deze structuren." zeggen de onderzoekers. "Tibiale stress facturen zijn ongewoon bij Amerikaanse dravers en laterale condylare fracturen en biaxiale breuken van de sesasmbeentjes kwamen helemaal niet voor."

"Naast het ontwerp en de bodem van de racebaan zorgen zeer waarschijnlijk de maximale racesnelheid en gangenverschillen een rol in de verschillen tussen de twee rassen. De biomechanica en de lagere snelheid van de "vliegende draf" lijken de kans op bot blessures te verkleinen in vergelijking met de rengalop."

In totaal had 92,9% van alle paarden tijdens het onderzoek op zijn minst één musculoskeletale blessure waarbij minimaal vijftien dagen rust nodig waren.

Klik hier voor het hele onderzoek.

iamsam
Berichten: 248
Geregistreerd: 10-12-12

Re: Ligament- en peesblessures overheersen bij dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:26

klopt voor zover ik het kon volgen.

Mijn Standardbred Sam heeft in het (verre) verleden peesblessures opgelopen en toont aan voorbenen "mooie" rijtjes witte haren, de peesbeschermers die in de drafsport gebruikt worden kunnen ook voor blessures zorgen doordat er onzorgvuldig mee om gegaan wordt zoals "omdoen en vastsjorren" en" wat vast zit zit vast" zonder te kijken of de boel wel past.
Mijn oude man is nu in zijn 29e jaar en keihard op de benen, en ze zijn nog steeds mooi droog maar elke dag zie ik die witte haren en vraag me af..............


SAM I SOOOO UTTERLY LOVE YOU TO PEACES OLD MAN !!!!!!

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:43

De titel dekt de lading niet helemaal, vind ik. Het is ten opzichte van Engels Volbloeden.

iamsam schreef:
Mijn Standardbred Sam heeft in het (verre) verleden peesblessures opgelopen en toont aan voorbenen "mooie" rijtjes witte haren, de peesbeschermers die in de drafsport gebruikt worden kunnen ook voor blessures zorgen doordat er onzorgvuldig mee om gegaan wordt zoals "omdoen en vastsjorren" en" wat vast zit zit vast" zonder te kijken of de boel wel past.


Grappig, want die worden juist helemaal niet vaak gebruikt :+ Dat is een rijpaardending. Bij de voorbenen worden vaak wel kniebeschermers gebruikt, maar geen peesbeschermers.

RianneH

Berichten: 28253
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:51

Interessant artikel, begreep pas bij het lezen dat er vergeleken werd met Engelse Volbloeden. Wel opvallend dat er relatief veel verschil tussen die sporten te vinden is. Ben benieuwd wat de verhouding van blessures bij de dravers in Nederland is, of het vergelijkbaar is, of toch anders ligt.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:58

Dan krijg je rare aantallen denk ik. Het aantal koersende paarden is niet hoog in Nederland, dan zal het lastig zijn om genoeg paarden te vinden die worden getraind onder dezelfde omstandigheden.

RianneH

Berichten: 28253
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ligament- en peesblessures overheersen bij dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:02

Verwacht inderdaad ook niet dat het ooit uitgevoerd zal worden, ook gezien de kosten van zo'n onderzoek vs wat het op zal leveren. Toch lijkt het me wel interessant :)

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:40

iamsam schreef:
klopt voor zover ik het kon volgen.

Mijn Standardbred Sam heeft in het (verre) verleden peesblessures opgelopen en toont aan voorbenen "mooie" rijtjes witte haren, de peesbeschermers die in de drafsport gebruikt worden kunnen ook voor blessures zorgen doordat er onzorgvuldig mee om gegaan wordt zoals "omdoen en vastsjorren" en" wat vast zit zit vast" zonder te kijken of de boel wel past.
Mijn oude man is nu in zijn 29e jaar en keihard op de benen, en ze zijn nog steeds mooi droog maar elke dag zie ik die witte haren en vraag me af..............

Weer duidelijk een reactie van iemand die geen weet heeft van het omgaan en trainen van een draver.peesbeschermers worden bijna niet gebruikt! En de link tussen witte haren wat duiden op een eerdere peesblesure is ook vergezocht.een eerdere blessure kun je alleen aan de buitenkant zien als er een harde verdikking zit of de pees gebogen is.anders kun je het alleen met een scan zien.
Ga eens een dagje bij een trainer op stal kijken zou ik zeggen,denk dat je dan je oordeel wel bij stelt.

Vind het wel een interessant onderzoek.maar een volbloed en een draver kun je niet echt vergelijken in een onderzoek. De training, de baan, de beweging en de bouw zijn totaal verschillend.volbloeden racen op een zachte baan dravers op een hardere baan waardoor de impact ook totaal verschillend is.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:08

knooopje schreef:
iamsam schreef:
klopt voor zover ik het kon volgen.

Mijn Standardbred Sam heeft in het (verre) verleden peesblessures opgelopen en toont aan voorbenen "mooie" rijtjes witte haren, de peesbeschermers die in de drafsport gebruikt worden kunnen ook voor blessures zorgen doordat er onzorgvuldig mee om gegaan wordt zoals "omdoen en vastsjorren" en" wat vast zit zit vast" zonder te kijken of de boel wel past.
Mijn oude man is nu in zijn 29e jaar en keihard op de benen, en ze zijn nog steeds mooi droog maar elke dag zie ik die witte haren en vraag me af..............

Weer duidelijk een reactie van iemand die geen weet heeft van het omgaan en trainen van een draver.peesbeschermers worden bijna niet gebruikt! En de link tussen witte haren wat duiden op een eerdere peesblesure is ook vergezocht.een eerdere blessure kun je alleen aan de buitenkant zien als er een harde verdikking zit of de pees gebogen is.anders kun je het alleen met een scan zien.
Ga eens een dagje bij een trainer op stal kijken zou ik zeggen,denk dat je dan je oordeel wel bij stelt.

Vind het wel een interessant onderzoek.maar een volbloed en een draver kun je niet echt vergelijken in een onderzoek. De training, de baan, de beweging en de bouw zijn totaal verschillend.volbloeden racen op een zachte baan dravers op een hardere baan waardoor de impact ook totaal verschillend is.


Ik snap deze quote niet...
Het 2e deel is duidelijk niet van iamsam. En ik lees het toch echt anders als jij.
Volgens mij doelt iamsam op de witte haren mbt de peesbeschermers en niet op de peesblessure. Zoooo vaak peesbeschermers ***edit: meestal tijdens de trainingen**** en andere bescherming om de benen van dravers gezien. 1 keer vergeten af te halen en je heb er al kans op bij een gevoelig paard.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:17

zo klopt ie ;)

iamsam schreef:
klopt voor zover ik het kon volgen.

Mijn Standardbred Sam heeft in het (verre) verleden peesblessures opgelopen en toont aan voorbenen "mooie" rijtjes witte haren, de peesbeschermers die in de drafsport gebruikt worden kunnen ook voor blessures zorgen doordat er onzorgvuldig mee om gegaan wordt zoals "omdoen en vastsjorren" en" wat vast zit zit vast" zonder te kijken of de boel wel past.
Mijn oude man is nu in zijn 29e jaar en keihard op de benen, en ze zijn nog steeds mooi droog maar elke dag zie ik die witte haren en vraag me af..............


knooopje schreef:
Weer duidelijk een reactie van iemand die geen weet heeft van het omgaan en trainen van een draver.peesbeschermers worden bijna niet gebruikt! En de link tussen witte haren wat duiden op een eerdere peesblesure is ook vergezocht.een eerdere blessure kun je alleen aan de buitenkant zien als er een harde verdikking zit of de pees gebogen is.anders kun je het alleen met een scan zien.
Ga eens een dagje bij een trainer op stal kijken zou ik zeggen,denk dat je dan je oordeel wel bij stelt.

Vind het wel een interessant onderzoek.maar een volbloed en een draver kun je niet echt vergelijken in een onderzoek. De training, de baan, de beweging en de bouw zijn totaal verschillend.volbloeden racen op een zachte baan dravers op een hardere baan waardoor de impact ook totaal verschillend is.


Babybeertjes schreef:
Volgens mij doelt iamsam op de witte haren mbt de peesbeschermers en niet op de peesblessure. Zoooo vaak peesbeschermers en andere bescherming om de benen van dravers gezien. 1 keer vergeten af te halen en je heb er al kans op bij een gevoelig paard.


Ja, ze hebben wel beschermers om, maar peesbeschermers bij de voorbenen wordt bijna niet gedaan. En het per ongeluk laten zitten zal eerder gebeuren bij het gemiddelde recreatiepaard dan bij een topsporter als een draver.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Ligament- en peesblessures overheersen bij dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:44

wat ik jammer vind is dat dit soort berichten de sport ook niet te goed doen...Waarom worden dit soort berichten eruit gepikt terwijl er zoveel leuke dingen over te melden zijn...

Het is een feit, dat spreekt voor zich, maar zou het fijn vinden als er leuke berichten op de VP kunnen staan...

RianneH

Berichten: 28253
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ligament- en peesblessures overheersen bij dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:47

Er staan best veel leuke en interessante berichten over de drafsport op VN. Een bericht als deze vind ik erg interessant en zou ik anders niet tegen zijn gekomen. Vind het ook boeiend om te lezen dat er toch zo'n verschil in blessures is ondanks dat de sporten beide met snelhed te maken hebben. Zal het artikel zeker helemaal willen lezen voor alle info :)

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:23

Woogy schreef:
wat ik jammer vind is dat dit soort berichten de sport ook niet te goed doen...Waarom worden dit soort berichten eruit gepikt terwijl er zoveel leuke dingen over te melden zijn...

Het is een feit, dat spreekt voor zich, maar zou het fijn vinden als er leuke berichten op de VP kunnen staan...


Ik denk dat deze cijfers wel redelijk gelijk liggen in alle vormen van topsport paarden. Elke discipline zal vast een andere blessure opleveren maar elke athleet raakt geblesseerd ooit eens.

Ik hoor vaker over dressuur/springpaarden dat ze kreupel staan dan over koerspaarden..

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Ligament- en peesblessures overheersen bij dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 02:49

Interessant bericht, als nou maar niet iedereen weer gaat denken dat dravers altijd stuk gereden zijn, en nergens meer goed voor zijn........