Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 10:01

http://www.galop.be / http://www.dehoefslag.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door bokker Angela


Net zoals zijn stalgenoten werd de 21-jarige Montreal afgelopen maandag via de executieve veiling van Stal Eurocommerce verkocht. Het was Judy Ann Melchior die Montreal voor Stoeterij Zangersheide aankocht.

Melchior legt de beweegredenen voor de aanschaf uit: “Montreal was één van de meest succesvolle paarden van zijn generatie. Hij heeft een buitengewoon palmares en uitstekend pedigree. Voor Zangersheide was het een ideale gelegenheid om de genen van deze ruin vast te leggen voor de toekomst. Het is onze bedoeling om hem te klonen en zo zijn waardevolle bloed binnen enkele jaren beschikbaar te stellen aan de fokkers.”

Zangersheide heeft al meerdere klonen in haar fokprogramma opgenomen. Denk hierbij aan de klonen van internationale toppers Air Jordan Z, Levisto Z, Chellano Z en natuurlijk Ratina Z. Maar ook jongere klonen zoals deze van Zandor Z en de legendarische ruin Gem Twist xx. De Olympische Montreal brengt op Zangersheide opnieuw het waardevolle bloed van oude Zangersheide-bewoners Athlet Z en Cor de la Bruyere.

De gebroeders Schröder benaderen intussen de kopers van de andere pensionado's (Geneve en Monaco) van voormalig stal Eurocommerce. Zij zouden hen graag een pensioen op de stal in Tubbergen geven, tezamen met de door Ger Visser Jr. aangeschafte 25-jarige Les Etoiles.

Melchior geeft aan dat ze inmiddels contact heeft gehad met de Schröders. Zij zullen, na het klonen, samen bekijken waar Montreal van zijn pensioen mag genieten. Melchior stelt: “Een paard met zijn palmares verdient een rustig en mooi pensioen en wij gaan er alles aan doen om hem dat te schenken”.

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:18

Flew schreef:
“Een paard met zijn palmares verdient een rustig en mooi pensioen en wij gaan er alles aan doen om hem dat te schenken”.


Mooi gebaar +:)+

Neon

Berichten: 4937
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:19

:r tegen klonen... mensen moeten eens met hun gore fikken van dit soort zaken afblijven... god weet wat voor effecten dit op de toekomst gaat hebben... en als het mis gaat is het zeker: ooooo dat wisten we niet hoor...

jst_lyske
Berichten: 599
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Friesland

Re: Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:38

Vind ik ook, iedereen komt en gaat. Wie gaat op een respectievelijk oude leeftijd heeft zijn tijd gehad. Ik denk dat de risico's voor a.s. Veulentjes groot is. Dit verdienen ze niet. Zij zullen worden geboren, met mogelijk verminkingen die ze niet zouden hebben gehad, als de mensen hier geen invloed op uitoefenen. Ik snap dat je de goed eigenschappen wilt behouden, maar waarom geen combinatie proberen te creëren op een natuurlijke manier. Bah, ik ben ook tegen klonen!

pluisje88

Berichten: 8094
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:57

Bah waarom altijd weer dat klonen... Gatver. :r Iets tegennatuurlijkers bestaat niet. Wanneer houden mensen eens op om de schepper uit te hangen? Yak... Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Laat de genen van het verleden rusten in vrede...

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:28

Klonen, klonen en nog eens klonen... Geen nieuw bloed, dezelfde paarden, geen verbeteringen of verslechtering. Wat een eentonigheid allemaal, geef andere nieuwe paarden ook een kans. Stilstand is achteruitgang!!

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:30

Ach ja, de mens en zijn speeltjes.
Als er geen vraag naar was zou het ook niet gebeuren, zo simpel is het.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:33

Ik hou er ook niet van.
Denk dat de mensen die er naar vragen alleen maar denken er geld mee te kunnen verdienen

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:48

Bah, wie weet wat zoiets op lange termijn voor gevolgen heeft, ik vind dit soort dingen echt totaal niet nodig.

Eikenbos
Berichten: 133
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:17

Waarom moeten mensen toch altijd zo krampachtig vasthouden aan wat is geweest... Tijd voor de nieuwe toppers dacht ik zo.

celtica
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: aalten

Re: Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:24

Ben er ook op tegen!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:26

Bah klonen. Wat ontzettend jammer. Hou ik echt niet van.
Montreal is uniek en dat moet zo blijven, net als alle andere paarden. Je moet niet willen klonen.
Lekker makkelijk ook, ipv dat ze naar nieuw interresant bloed gaan kijken klonen ze een oude topper zodat ze zekerheid hebben. Zielig zeg.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:43

nee, het is niet mijn ding.
maar als zij dat doen willen, moeten ze dat vooral zelf weten.

Wat ik me wel afvraag, en dat zou de tijd moeten leren, zijn deze klonen wel echt zo goed als hun origineel?
Volgens mij is het zo afhankelijk van veel externe factoren dat je niet gegarandeerd bent van succes.
maar, ik kan er naast zitten.....

Gini
Berichten: 17949
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:02

Ach, zoveel jaar geleden was men ook tegen KI. Nieuwe ontwikkelingen lokken altijd een schrikreactie uit. Binnen 50 jaar is klonen zo normaal als wat of juist niet omdat bewezen is dat het toch niet werkt.
Niet altijd bij voorbaat de kont tegen de krib gooien.

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Re: Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:05

het kloonen staat me niet aan, vind het 10x niks, plus het is maar de vraag wat het terweeg brengt voor zijn toekomstigen veulens.
maar dat het hij verder van zijn pensioen mag genieten is top

Ragdollcat
Berichten: 14669
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:10

Neon schreef:
:r tegen klonen... mensen moeten eens met hun gore fikken van dit soort zaken afblijven... god weet wat voor effecten dit op de toekomst gaat hebben... en als het mis gaat is het zeker: ooooo dat wisten we niet hoor...



Walgelijk!
Ze moeten ermee ophouden met zulke rare dingen uit te gaan voeren.

En het overlaten aan moeder natuur.

Toekomstige "veulen" is gewoon oud qua telomeren/ DNA.

Het wordt echt geen kopie van de merrie en of de hengst waarvan het gekloond is qua kunnen maar wel qua leeftijd.

Moet evengoed opgevoed worden en beleerd worden.

palousa_boy

Berichten: 10423
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:15

Klonen zal best voor de wetenschap z'n nut hebben, al ben ik daar voor paarden niet helemaal uit.
We zullen vast wel op weg zijn naar 1 super paard ofzo, die samengesteld is uit meerdere top paarden, en waarom?
Omdat er iemand is die zo ontzettend veel geld heeft en een nieuw speeltje wil hebben.
1 paard die 3 onderdelen van de olympische spelen wint ofzo, das toch leuk 8)7

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:19

Ragdollcat. Dat klopt niet bij paarden.
Paarden herstellen hun telomeren bij het klonen, daarom is het ook zo simpel. Jij baseert je uitspraak waarschijnlijk op schapen (dolly).

KI en ET zijn ook niet door moeder natuur bedacht, op een paard zitten ook niet.

Miekemuis_
Berichten: 1218
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:01

Ik ben er ook niet voor. Maar als de fokkers de klonen niet veel gaan gebruiken zal het klonen vanzelf wel weer stoppen toch?
Ik zou in elk geval mijn merrie niet laten dekken door een kloon..

kimberley12
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje

Re: Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:10

Ik snap niet dat je moet klonen. Er zijn honderden goede hengsten met goede pedigree's, waarom kan het niet via een natuurlijke manier gaan, bah.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:38

We hadden een poos terug een Gem Twist kloon op stal. Supergave bok hoor, niks mis mee. 4 benen, hoofd, beetje een druktemaker.

Gini
Berichten: 17949
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:06

Ik vraag me af of mensen wel beseffen hoe natuurlijk de sportpaardenfokkerij nog is?

palousa_boy

Berichten: 10423
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:29

Bij de kleinschalige fokkerij vast nog wel natuurlijk, echter de massaproductie van tegenwoordig, dus dat er meerdere merries met 1 kwakkie worden "gedekt" daar zal een heel ander beeld van zijn.

Gini
Berichten: 17949
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:33

Op zijn minst KI, op zijn minst. Ik heb het over sportpaarden he. Sportstamboeken als BWP, Zangersheide, KWPN.

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:50

Gini schreef:
Ach, zoveel jaar geleden was men ook tegen KI. Nieuwe ontwikkelingen lokken altijd een schrikreactie uit. Binnen 50 jaar is klonen zo normaal als wat of juist niet omdat bewezen is dat het toch niet werkt.
Niet altijd bij voorbaat de kont tegen de krib gooien.



Helemaal mee eens! KI is ook zo normaal geworden ondertussen, ik vraag me af of er uberhaupt nog top hengsten zijn binnen het springen/dressuur segment die nog natuurlijk dekken.