Marc v/d Dungen trekt zich terug als voorzitter TC Endurance

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Marc v/d Dungen trekt zich terug als voorzitter TC Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 22:37

http://www.bokt.nl


Marc van den Dungen, voorzitter van de Technische Commissie Endurance van de KNHS heeft vanavond op zijn Facebookpagina bekend gemaakt dat hij zich terug trekt. Als voorzitter van de Technische Commissie Endurance maakte hij deel uit van een groep, onder andere bestaande uit de bondscoach en een aantal andere experts, die het sporttechnisch beleid in de endurance ontwikkelt. Op de website van KNHS wordt uitgelegd dat de commissie zich bezig houdt met topsport en daarnaast de fora adviseert over verbeteringen in de breedtesport. De commissie beoordeelt verder wat er vanuit de KNHS met FEI-beslissingen gedaan kan worden, maar adviseert ook richting FEI namens de KNHS.

Van den Dungen geeft aan dat hij niet geassocieerd wil worden met een organisatie die naar zijn mening paardenwelzijn predikt, maar met betrekking tot successen op de Wereldruiterspelen het welzijn niet op de eerste plaats zet.

Op zijn Facebookpagina omschrijft hij de situatie die zich voordoet, waarna hij besloten heeft zich terug te trekken:

"Enige weken geleden werd duidelijk dat een tweetal paarden, in eigendom van een stal binnen de Emiraten (UAE), deel zou uitmaken van de selectie voor de WEG. Enige dagen later werd mij duidelijk dat er een derde UAE paard deel zou gaan uitmaken van die selectie. Alle drie de paarden zijn inmiddels nominatief ingeschreven voor de WEG.

Waar het betreft de eerste twee paarden werd duidelijk dat deze:

- Bij uitzending naar de WEG 5 zware CEI wedstrijden zouden rijden binnen een tijdsbestek van 8 maanden.
- Door Nederlandse ruiters binnen een tijdsbestek van 3 weken op zware wedstrijden gestart zijn.
- De betreffende paarden door jockeys worden gereden, zijnde ruiters die meestal maar één maal het betreffende paard op een wedstrijd rijden en daarna niet meer en derhalve een zeer geringe band met het paard hebben."

Hij geeft aan dat deze omstandigheden in Nederland door zowel ruiters, veterinairen als trainers niet als wenselijk worden gezien. Tevens stelt hij dat de omstandigheden in strijd zijn met de richtlijnen die het begeleidingsteam aan de ruiters van het Nederlandse A-kader geeft. Hij meent bovendien dat situaties als deze de aanleiding zijn geweest voor de veterinairen op de wedstrijd in Compiègne om de aandacht van de FEI te vragen voor het misbruik van paarden in de endurancesport

Van den Dungen schrijft dat hij dit aan de kaak heeft gesteld bij de KNHS als voorzitter van de TC Endurance. Hij stelt dat het vanuit politiek oogpunt ondenkbaar is dat de KNHS paarden uitzendt naar een kampioenschap die in eigendom zijn van de UAE. Zeker omdat zij in woord en geschrift geprobeerd heeft de wanpraktijken in met Midden Oosten met betrekking tot paardenwelzijn in de endurance aan te kaarten. Hij heeft de KNHS dan ook geadviseert om de paarden niet uit te zenden, een advies dat niet is opgevolgd.

Van den Dungen besluit zijn bericht als volgt: "Zoals genoemd wens ik niet een functie te hebben binnen een organisatie die kiest voor succes en prijzen, boven het welzijn van paarden. Om deze reden heb ik dan ook de functie neergelegd."

Gerelateerd nieuws:
[VN] Opinie: Endurancepaard als wegwerpproduct
[VN] Mager endurancepaard zorgt voor opschudding in Frankrijk

Springs

Berichten: 533
Geregistreerd: 29-12-13
Woonplaats: NL - Brabant

Re: Marc v/d Dungen trekt zich terug als voorzitter TC Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:56

Respect dat hij dat doet +:)+

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Marc v/d Dungen trekt zich terug als voorzitter TC Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:19

Idd respect _/-\o_

nicolanca
Berichten: 941
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Marc v/d Dungen trekt zich terug als voorzitter TC Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 06:21

Respect

Aelin
Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 06:22

Respect!!

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Marc v/d Dungen trekt zich terug als voorzitter TC Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 07:32

Zo hoort het, dierenwelzijn voor alles. Hoop dat de rest nu wakker geschud wordt.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:48

Als ik het goed lees zijn het dus Nederlandse ruiters die hier dus gewoon aan mee doen. En niet een maar meerderen. Blijkbaar denken die daar dan anders over.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:53

Erg veel respect voor deze publieke statement! Ik hoop dat het de discussie verder los gaat trekken!

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:55

Het is vooral een bondscoach die een andere mening heeft en dan volgen zijn pupillen trouw.

Jammer dat het zo moet gaan, maar ik vrees dat er weinig gaat veranderen.
KNHS is dus schijnbaar ook gewoon een achterbakse organisatie, die het welzijn van paarden minder belangrijk vind dan een goede prestatie.

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:01

MarliesR schreef:
Erg veel respect voor deze publieke statement! Ik hoop dat het de discussie verder los gaat trekken!

En dat er ook actie ondernomen gaat worden.

Goede actie, Marc +:)+ , alhoewel het wel jammer is dat zulke statements nodig zijn.

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:07

Klasse om dierenwelzijn voorop te stellen en geen compromissen te laten afdwingen.
Respect
Hopelijk volgt een publieke discussie waarbij ook de knhs de keuze maakt voor dierenwelzijn

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Re: Marc v/d Dungen trekt zich terug als voorzitter TC Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:09

KNHS heeft zijn keuze gemaakt...... Prestatie gaat boven dierenwelzijn

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:08

Ruud_O schreef:
KNHS heeft zijn keuze gemaakt...... Prestatie gaat boven dierenwelzijn


Als het om topsport gaat over duidelijk.

Ik denk dat je mag concluderen dat de KNHS een heel andere agenda heeft als de EV.
mooi signaal, dat hier wordt afgegeven aan de leden, de sporters en de andere Nationale bonden.

Ik stel voor ook nieuwe teamkleding te lenen, de cap kan vervangen worden door een tulband.
de Bondscoach noemen we Sjeik ipv coach en om er een team van te maken hebben we olie nodig.

Westernfreak

Berichten: 5496
Geregistreerd: 06-05-01

Re: Marc v/d Dungen trekt zich terug als voorzitter TC Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:14

Respect voor Marc die zo een duidelijk statement maakt. +:)+ Inderdaad erg jammer dat het blijkbaar nodig is...

jibberjabber

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:32

Oh, prachtig dat deze meneer dit kan en durft te doen. En ook heel mooi dat het op facebook gezet wordt. Immers, ook een machtig medium om grote getalen te bereiken.
En ook verdrietig dat je als mens vol enthousiasme en goede bedoelingen ergens instapt en dat je verwachtingen dan niet mogen uitkomen omdat respect voor mens en dier niet opgebracht kan worden door personen waar je het wel van mag verwachten............

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Marc v/d Dungen trekt zich terug als voorzitter TC Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:14


Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:25

Tja de reactie van de knhs verbaast mij niet zo. "Wij doen het volgens de regels" dus dan is het goed. Vind het wel een kop in het zand reactie. Maar ja wie ben ik!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Marc v/d Dungen trekt zich terug als voorzitter TC Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:14


Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Marc v/d Dungen trekt zich terug als voorzitter TC Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:20

Ik hoop dat hij is afgetreden uit oogpunt van paardenwelzijn en niet omdat zijn partner nog niet gekwalificeerd is en dit voor haar wat moeilijker schijnt te zijn.
Hij had zich beter moeten realiseren wat het voorzitterschap inhield, de regels zijn pas nog wat aangescherpt, hij zal toch wel weten, dat men geduld moet hebben om de regels nog strenger te maken.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:19

Nou Electra, ik kan je vertellen dat het hem wel degelijk om het welzijn gaat. Zijn vrouw rijdt al heel wat jaren iin de top mee en als die een keer niet mee zou kunnen vergaat voor haar de wereld niet ;)

Het gaat hem erom dat de KNHS bij de FEI ageert tegen de misstanden in het Midden Oosten vanwege de manier van omgaan met paarden en dan vervolgens wel 2 of 3 paarden uit die regio in het NL team opneemt. Dat is politiek gezien niet bepaald netjes en zorgt ervoor dat je als land door de omringende landen niet erg serieus genomen kunt worden. Plus de manier van kwalificatie van deze paarden.
Dus welzijnsproblematiek.

Het gaat dus niet om strenger maken van regels, maar paarden in een team opnemen uit een regio die zwaar ter discussie staat.
En zijn keuze om dan op te stappen is aan hem lijkt me.
Ik vind het wel erg jammer want hij was een aanwinst voor die commissie.