Ooggetuigen: "Drie endurancepaarden overleden in Abu Dhabi"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Ooggetuigen: "Drie endurancepaarden overleden in Abu Dhabi"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 13:53

http://www.bokt.nl / http://www.dehoefslag.nl / http://www.khaleejtimes.com/
Ingezonden door PaysBas

Afbeelding
Foto: Nonoq8 / Flickr

Vorige week werd de endurancewedstrijd "Al Reef Cup" verreden in de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi. De winnares Sabrina Magali Mendez verreed de 120 kilometer lange wedstrijd in 4 uur, 12 minuten en 24 seconden. Daarbij had zij een gemiddelde snelheid van 28,526 kilometer per uur en lag zij zes seconden voor op de nummer twee.

De wedstrijd wordt echter overschaduwd door verklaringen van ooggetuigen die de race volgden. Deze zeggen namelijk dat er maar liefst drie paarden zijn overleden tijdens de wedstrijd, waaronder een paard dat beide voorbenen brak. Volgens een dierenarts zou één dood paard per race normaal zijn. De vele misstanden in Arabische endurancesport zouden ontstaan doordat er veel jockeys uit Pakistan aangenomen worden. Deze ruiters zouden de paarden in een te hoog tempo door het parcours rijden. De dood van de drie paarden is nog niet officieel bevestigd.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:04

Een dood paard per wedstrijd in normaal. Tja.

Alles is relatief en het BEGINT met het eerste streepje, euh stapje op het gladde hellende vlak van ruiterbelang boven dierenwelzijn.

Denk daar aan VOOR er een hele golf van verontwaardiging overheen klots hier.
Dit is niet echt iets nieuws en daarbij 'slechts' symptomatisch voor het hele fenomeen ruiter'sport'.

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:09

Ik blijf het gek vinden dat ze het normaal vinden dat een dood paard per race normaal is.
Dat een race zware omstandigheden kan bevatten is niet erg, alleen moet ten alle tijden het welzijn van de dieren vooropstaan.. Maar blijkbaar is dat niet over de hele wereld zo.

HC, niet echt nieuwswaardig klopt, maar het geeft men wel inzicht in wat andere mensen verlang van hun paard aan in dat opzicht zijn het wel goede berichten om te plaatsen :)(
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 04-02-15 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:10

Kleine correcte voor mensen over dat woord 'normaal' vallen: als je de Franse tekst letterlijk vertaalt staat er dat de dierenarts zegt dat er gemiddeld 1 paard per wedstrijd sterft. Het woord normaal komt er niet in voor..

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Ooggetuigen: "Drie endurancepaarden overleden in Abu Dhabi"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:18

en een gemiddelde snelheid van 28 km/u is wel NORMAAL.... Heeft iemand idee hoe hard dat gaat? Ik heb al recreant al redelijk door moeten rijden om een gemiddelde te halen van 14 km/u op een wedstrijd van 30 km...

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:20

De link van de Hoefslag komt uit bij een Restaurant :P

Hier de juiste link, direct naar het artikel:
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... dhabi.html

Djilna, dank je voor de aanvulling, ik vond het er een beetje vreemd staan, net alsof er elke internationale wedstrijd een paard dood neervalt... Daarbij blijft het natuurlijk erg zorgelijk dat er, zeker in de Arabische sport, zoveel paarden (onnodig?!) overlijden.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Ooggetuigen: "Drie endurancepaarden overleden in Abu Dhabi"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:30

Nou, helaas is er in die regio dus blijkbaar wel gemiddeld 1 dood paard per wedstrijd :(, alleen is dat zeker niet normaal te noemen.

De sport is daar erg groot en je hebt het over heel veel paarden. Er zijn stallen daar die wel goed voor hun paarden zorgen en goede trainers hebben. Helaas zijn er daar ook stallen die ten koste van alles willen dat hun paarden als eerste over de finish komen, vanwege de eer of prijzen(geld). Als er dan een paard sterft, tja helaas, volgende. Helaas bezorgen die stallen het Midden Oosten (en helaas wereldwijd de endurance als discipline) een slechte naam.

Ik ben zelf nooit in die regio geweest itt enkele andere NL enduranceruiters dus ik praat ook uit horen zeggen.

Het terrein leent zich daar voor hogere snelheden. Weinig obstakels daar in de woestijn. Nadeel is dat hoe hoger de snelheid is, hoe hoger de belasting op het beenwerk. Het gaat dus richting rensport. Precies de sport waar ook dit soort acute fracturen voorkomen. Zeker bij paarden die hiervoor niet voldoende zijn getraind en afgehard leveren die hoge snelheden problemen op.
I's not the distance, but the speed that kills the horse.

Elfie

Berichten: 775
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:35

Echt ik geraak ongelooflijk gedegouteerd van dit soort berichten :(
Is er echt niemand die een halt kan roepen aan dit soort praktijken??? Hoeveel paarden moeten er nog meer sterven voor dat iemand hier gaat ingrijpen?!
Ik vind het echt niet normaal dat er per race 1 paard zou overlijden en ik denk (hoop!) dat het merendeel van de enduranceruiters dit niet normaal vind. Ik ben zelf maar een recreatieve ruiter die slechts op laag niveau endurance gestart heeft maar mede door dit soort berichten begin ik hoe langer hoe meer een afkeer te krijgen van de sport.

Daarnaast stel ik me vragen bij de gehaalde snelheden van de winnaars, een snelheid van 28 km/u gemiddeld dat vind ik geen endurance meer, dat is racen... En slechts 30 combinaties van de 100 die de eindstreep halen, vind ik persoonlijk ook een enorme uitval...

Waar eindigt dit???

Wat is er gebeurd met dé endurance leuze 'To finish is to win'???

Arme paarden... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:42

Elfie schreef:
Wat is er gebeurd met dé endurance leuze 'To finish is to win'???


Nou... dit inderdaad :(

Ik heb zelf mijn hart verloren aan de endurance sport juist omdat het mij zo'n paardvriendelijke sport leek. Gewoon goed over de finish heenkomen met een gezond en fit paard. De tussentijdse dierenarts controles en strenge regels... mooi gedaan.

Als ik dit nieuws lees zakt mijn mond echter naar de grond... die snelheid vind ik inderdaad niet normaal meer en de uitval en laat staan het overlijden van paarden gaat echt te ver.

Ik blijf nog steeds dol op de endurance, maar dan wel zonder dit soort praktijken en gewoon to finish is to win... Endurance moet endurance blijven, geen rensport :n

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:34

zie onder
Laatst bijgewerkt door BMHP op 04-02-15 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:12

In het verslag worden paard 2 en 3 niet meer genoemd.

Ik wil dit op geen enkele manier vergelijken met de Endurance sport in Nederland of de ons omringende landen.

Om de sport te veranderen (en vooral in het MO) moeten er eerlijke op feiten gestoelde verslagen komen. De opmerking van een DA, het ontbreken van de waarnemingen van de ooggetuigen maakt dit helaas een populistisch stukje.

Endurance is zeker als breedte sport een fantastische manier om samen met je paard te genieten van heel veel mooie landschappen, natuur en ook een stukje buitensport.

In de absolute top gaat het maar om en ding, dat is in voetbal, autosport en paardensport niet anders en winnen vergoed alle offers.

Jammer dat de zwarte Piet (mag dat taalgebruik nog wel na het Nederlandse Sinterklaas debacle?) bij de Pakistanen wordt neergelegd, de meeste van hen volgen orders op.
Dat ze zo lekker licht zijn heeft ook bepaalde oorzaken, die niet zo heel mooi zijn. Het woord uitbuiting is niet alleen op de arme paarden van toepassing.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Ooggetuigen: "Drie endurancepaarden overleden in Abu Dhabi"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:17

ik ken niet veel van endurance, maar krijgen de paarden water tijdens de race?
En zijn er geen dierenartsen die meerijden (in auto's welverstaan en paarden te hulp kunnen schieten?!)
hoe kan een paard uberhaupt (hoe schrijf je dit woord juist? :o ) 2 benen breken?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Ooggetuigen: "Drie endurancepaarden overleden in Abu Dhabi"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:20

Ja de paarden krijgen veel koelwater en op sommige plekken ook drinkwater onderweg. Al rijden sommigen zo hard dat ze alleen in de vetgates laten drinken. In de vetgates zijn ook de keuringen en dus dierenartsen. Dierenartsen rijden normaal gesproken niet mee op de route.

Dat kan, overbelasting. Daarom heet het een stressfractuur.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:30

nanoukkie schreef:
ik ken niet veel van endurance, maar krijgen de paarden water tijdens de race?
En zijn er geen dierenartsen die meerijden (in auto's welverstaan en paarden te hulp kunnen schieten?!)
hoe kan een paard uberhaupt (hoe schrijf je dit woord juist? :o ) 2 benen breken?



Dat kan, door het vele trainen en werken zonder tussentijdse rust om zich te kunnen herstellen, het bot krijgt van die haarscheurtjes door belasting of overbelasting en dat hersteld weer tijdens de rust en wordt harder, maar wanneer de paarden geen rusttijden krijgen kunnen ze zich ook niet herstellen en als er almaar doorgetraind / wedstrijden gereden worden met al die haarscheurtjes in de botten en ja dan kunnen ze ineens gaan breken..........dat heet stressbreuken zoiets...

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Ooggetuigen: "Drie endurancepaarden overleden in Abu Dhabi"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:50

Gatverdamme... Walgelijke manier van sport weer dit!

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Ooggetuigen: "Drie endurancepaarden overleden in Abu Dhabi"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:43

ben ik blij dat mijn paard zomervakantie heeft..
Bah, verschrikkelijk

Tomos
Berichten: 94
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:55

nanoukkie schreef:
hoe kan een paard uberhaupt (hoe schrijf je dit woord juist? :o ) 2 benen breken?


Voor elke tak van sport, en dan met name die takken waar piekbelasting voorkomt (springen, rennen, crossen), geldt dat de klappen van de piekbelasting worden opgevangen door een mooie samenwerking van spieren, pezen, gewrichten en beenderen.
Als het paard moe wordt, vallen de spieren het eerste af en moet de rest (pezen, gewrichten en beenderen) het opknappen. Hiermee wordt de kans op een peesblessure dus significant groter.
Als het paard heel erg moe wordt, vallen ook de pezen af (de peesblessure is dan waarschijnlijk al een feit), en moeten de gewrichten en beenderen de klappen opvangen. Daar waren ze nooit op ontworpen. Het paard breekt dan vaak eerst het voorbeen (gewoonlijk het kootbeen) waarmee hij als eerste op de grond komt, en vervolgens het andere voorbeen (kootbeen) waarmee hij zich probeert te redden.
Einde verhaal uiteraard, maar de ruiter had dit véél en véél eerder kunnen opmerken, doordat de galop van het paard al een tijdje niet optimaal was.

Je kan natuurlijk ook pech hebben doordat een paard zich verstapt (een misstap, of een kuiltje of ander obstakel dat hij niet zag). In dat geval kan een peesblessure of erger ook bij een topfit en goed op z'n taak voorbereid paard overkomen en is het echt een geval van pure pech en geen tekort aan training. Daar moet je dus altijd aan denken, voordat je iemand (of jezelf) ergens van beschuldigt.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:01

Huertecilla schreef:
Een dood paard per wedstrijd in normaal. Tja.

Alles is relatief en het BEGINT met het eerste streepje, euh stapje op het gladde hellende vlak van ruiterbelang boven dierenwelzijn.

Denk daar aan VOOR er een hele golf van verontwaardiging overheen klots hier.
Dit is niet echt iets nieuws en daarbij 'slechts' symptomatisch voor het hele fenomeen ruiter'sport'.


En nu maar wachten op relativerende reacties als: "ja, maar in de wei kunnen ze ook zomaar dood gaan dus zo vreemd is het nu ook weer niet dat er een paard doodgaat tijdens een wedstrijd..."

We willen ten slotte aan het sporten blijven...

Het schijnt trouwens zo te zijn dat sommige sjeiks (tevens geldschieters/mede-organisatoren van zulke evenementen) niet op een paardje meer of minder hoeven te kijken, en ze dus letterlijk tot het uiterste laten gaan. Want met geld is heel veel te koop, ook nieuwe arabische volbloeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:04

Zoolgangster schreef:
Huertecilla schreef:
Een dood paard per wedstrijd in normaal. Tja.

Alles is relatief en het BEGINT met het eerste streepje, euh stapje op het gladde hellende vlak van ruiterbelang boven dierenwelzijn.

Denk daar aan VOOR er een hele golf van verontwaardiging overheen klots hier.
Dit is niet echt iets nieuws en daarbij 'slechts' symptomatisch voor het hele fenomeen ruiter'sport'.


En nu maar wachten op relativerende reacties als: "ja, maar in de wei kunnen ze ook zomaar dood gaan dus zo vreemd is het nu ook weer niet dat er een paard doodgaat tijdens een wedstrijd..."

We willen ten slotte aan het sporten blijven...

Het schijnt trouwens zo te zijn dat sommige sjeiks (tevens geldschieters/mede-organisatoren van zulke evenementen) niet op een paardje meer of minder hoeven te kijken, en ze dus letterlijk tot het uiterste laten gaan. Want met geld is heel veel te koop, ook nieuwe arabische volbloeds.


Ik denk niet dat je die gaat krijgen, in ieder geval niet uit de endurancewereld die ik ken.
Als enduranceruiter vind ik dit absoluut niet iets om trots op te zijn en heeft in mijn ogen niks met de sport te maken. 120 km binnen 5 uur uitrijden vind ik geen topsport maar dierenmishandeling.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Ooggetuigen: "Drie endurancepaarden overleden in Abu Dhabi"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:07

En die 120 km binnen 5 uur uitrijden schijnen dus stunts te zijn die met paarden van sjeiks uitgehaald worden, wat ik er tenminste van gehoord heb.
De vraag is: wat zeggen de andere sportmensen daarvan?

jetski8

Berichten: 254
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:08

Ik moet op mijn racefiets (aardig getraind, geen beginner) al flink doortrappen om een snelheid te halen van 28 km/h en dat hou ik dan geen 120 km vol hoor :-O

Djaropony14
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:15

Ik vind het echt geen fatsoen dat die paarden zo 'kapot' gereden worden!
Eigenlijk is paardensport toch ook voor de mensen...?
En toch vind ik dat het tot op zekere hoogte wel leuk en mooi is maar als ik dit soort dingen lees slik ik toch..

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Ooggetuigen: "Drie endurancepaarden overleden in Abu Dhabi"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 08:26

De grote meerderheid van de Nederlandse endurance ruiters walgen van deze berichten en willen zich dan ook niet associëren met deze vorm van "Endurance "

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 08:29

Vreselijk zeg! Zou eens in de westerse wereld moeten gebeurden dat het normaal is dat er bij elke dressuur wedstrijd 1 dood paard valt. Of voetballen, elke wedstrijd 1 dode speler. Arme dieren dat ze zo extreem worden uitgeput daar.

Edhunter
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-07-13

Re: Ooggetuigen: "Drie endurancepaarden overleden in Abu Dhabi"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:15

Ja en dan zeiken heel veel over de rensport gelukkig gebeurd het daar niet !!!