Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 01:04

http://www.bokt.nl


Afbeelding

Eerder deze week werd bekend dat er drie paarden overleden waren tijdens de Al Reef Cup in Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. Een van de drie paarden zou beide voorbenen hebben gebroken. De dood van de paarden werd niet officieel bevestigd door de organisatie.

Op zes februari verscheen er echter een foto van het paard met de gebroken voorbenen in The Daily Telegraph en op de website Epona TV. (Let op: foto kan als schokkend bevonden worden). Het dier, genaamd Splitters Creek Bundy, zit geknield op een zandweg met zijn ruiter naast hem. Waarschijnlijk heeft hij beide pijpbenen gebroken.

Toevallig werd Splitters Creek Bundy in drie eerdere endurancewedstrijden al gediskwalificeerd vanwege kreupelheid. In deze wedstrijd kon hij echter toch door blijven lopen omdat de wedstrijd niet door de FEI gereguleerd was. Hierdoor zouden er, volgens de FEI, minder strenge regels gelden. Dit leidde tot grote ophef op de sociale media. Men vond dat de FEI de handen niet van dergelijke misstanden in de sport kon aftrekken en dat zij hun verantwoordelijkheid hadden moeten nemen.

Klik hier voor de foto in The Daily Telegraph.

Gerelateerd nieuws:
[VN] Ooggetuigen: "Drie endurancepaarden overleden in Abu Dhabi"

laran

Berichten: 702
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 01:06

Misschien handig om de foto in een link te plaatsen. Het is niet echt lekker om te zien l.

lideli

Berichten: 2447
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 01:06

Iew, wat een verschrikkelijk beeld zeg... :\

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 01:08

Ik dacht dat dit soort fotos niet toegestaan waren op bokt.

Walgelijke foto...en wat een walgelijke maniet van sport zo...

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 01:11

Op jullie verzoek foto omgewisseld voor een neutrale endurancefoto en de andere in link.

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 01:13

Misschien nog een waarschuwing erbij?
Dan ist helemaal beter denk ik.

Anoniem

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 01:14

Ah gadver arm dier , word ie nou aangespoord om te gaan staan?

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 01:15

Is er bij endurance geen verbod/sancties voor wilde wedstrijden?

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 01:30

Het is zo jammer dat dit soort situaties ontstaan en iedereen dit beeld onthoudt van de Endurance sport. Het geeft in mijn ogen een compleet verkeerd beeld van hoe de Endurance sport in Nederland beoefend wordt.

De foto heb ik niet bekeken. Ik hoef geen dierenleed te zien.

Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 01:50

Hoe krijgen ze het voor elkaar.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 02:02

Johnie schreef:
Hoe krijgen ze het voor elkaar.

Doping (op de renbaan zie je daar de laatste jaren ook meer beenbreuken door), verkeerd trainen, overbelasten en combi's laten starten die elkaar niet kennen.

xxrossiexx
Berichten: 922
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 02:03

De link werkt niet, krijg geen foto te zien.

jammer dat dit nog kan en mag.
jammer dat er weer een dier kapot moet gaan voor de mens.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 02:22

Ik heb de foto niet bekeken, enig voorstellingsvermogen deed mijn maag al bijna omdraaien.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 02:30

farahdiba46 schreef:
Ik heb de foto niet bekeken, enig voorstellingsvermogen deed mijn maag al bijna omdraaien.

Precies dit...

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 04:01

Ik krijg alleen maar meer afkeer tegen deze tak van de sport.
Ook al gebeurd er in de paardensport zo veel zonder we het weten...

gerban
Berichten: 650
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 06:47

farahdiba46 schreef:
Ik heb de foto niet bekeken, enig voorstellingsvermogen deed mijn maag al bijna omdraaien.


Ik had net hetzelfde gevoel!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:52

tamary schreef:
Johnie schreef:
Hoe krijgen ze het voor elkaar.

Doping (op de renbaan zie je daar de laatste jaren ook meer beenbreuken door), verkeerd trainen, overbelasten en combi's laten starten die elkaar niet kennen.


rensport heeft hier niets mee te maken, zorg dat je feiten in orde zijn gezien daar jaarlijks steeds minder gebroken pootjes zijn!!

Gebrek aan kennis en slechte training zie ik meer dan genoeg bij endurance voorbij komen. Paarden die geen reserves hebben en zodoende dus steeds zwakker worden. Dit kan ook goed een domme struikel partij zijn waarbij hij zich met z'n andere been heeft geprobeerd op te vangen waardoor die ook een knik opliep.

Er staat in het artikel dat het dier eerder kreupel is geweest, toch jammer dat er dan gespeculeerd wordt.

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:25

Niemand die ik ken in de endurance vindt dit normaal en is echt heel erg geschokt. Het spookt al dagen door ons hoofd en we denken allemaal mee hoe we hier iets aan kunnen doen. Het is echt verschrikkelijk. Alleen wat ik erg jammer vind is dat mensen direct endurance verafschuwen door dit beeld. De endurance houdt niet in dat je paard zijn benen moet breken! Ik wil jullie vragen op youtube eens te kijken naar de filmpjes van Marijke Visser. Dat is wat mij betreft endurance en zoals zij met de paarden omgaat is wat mij betreft een voorbeeld.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:27

Agossie schreef:
Het is zo jammer dat dit soort situaties ontstaan en iedereen dit beeld onthoudt van de Endurance sport. Het geeft in mijn ogen een compleet verkeerd beeld van hoe de Endurance sport in Nederland beoefend wordt.


Aileen_Noël schreef:
Niemand die ik ken in de endurance vindt dit normaal en is echt heel erg geschokt. Het spookt al dagen door ons hoofd en we denken allemaal mee hoe we hier iets aan kunnen doen. Het is echt verschrikkelijk. Alleen wat ik erg jammer vind is dat mensen direct endurance verafschuwen door dit beeld. De endurance houdt niet in dat je paard zijn benen moet breken! Ik wil jullie vragen op youtube eens te kijken naar de filmpjes van Marijke Visser. Dat is wat mij betreft endurance en zoals zij met de paarden omgaat is wat mij betreft een voorbeeld.



Volgens mij post maar 1 iemand afkeer tegen endurance...

Valt wel mee dan toch?

Marlou_ schreef:
Ik krijg alleen maar meer afkeer tegen deze tak van de sport.
Ook al gebeurd er in de paardensport zo veel zonder we het weten...

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:30

Doelde eigenlijk niet op mensen hier op dit topic maar om mij heen.... jammer maar ik snap het aan de ene kant wel. Het is gewoon niet te bevatten.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:49

xxrossiexx schreef:
De link werkt niet, krijg geen foto te zien.

jammer dat dit nog kan en mag.
jammer dat er weer een dier kapot moet gaan voor de mens.


Bij mij wil de link ook niet openen.

Ongelofelijk dat mensen dit kunnen doen. Afschuwelijk.

RandyOrton25

Berichten: 1286
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Brielle

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:14

Voor de mensen die er baksteen gevoel in der maag hebben er valt weinig te zien op de foto een paard wat geknield zit op beide voorbenen dus het schokkende valt.

Wat ik veel erger vind is dat ze een paard wat al eerder kreupel was gewoon toch zo starten.
Dit staat los van de sport maar is gewoon puur een geld kwestie waarbij er door een stel hersenloze ......... Is besloten het paard maar gewoon de dood in te jagen.

Dit heeft dus absoluut niets met endurance of rensport te maken

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:23

Aileen_Noël schreef:
Doelde eigenlijk niet op mensen hier op dit topic maar om mij heen.... jammer maar ik snap het aan de ene kant wel. Het is gewoon niet te bevatten.

Ah, oke, duidelijk.

Ik begin een afkeer te ontwikkelen tegen een bepaald soort cultuur, waar men helaas wordt opgevoed met weinig respect voor dieren, ze worden niet opgevoed om ze als levend wezen te zien, en/of er van te houden, maar als materie. Dus hetzelfde als een sportwagen oid. Uiteraard zijn daar ook de uitzonderingen; maar dat is de cultuur gewoon.

En helaas in juist die cultuur is de endurance de paardensport.... Alhoewel de springsport volgens mij er ook redelijk vatbaar voor is; alleen in de springsport is het wellicht toch nog wel veel lastiger een paard als machine het parcours rond te krijgen als deze in slechte conditie is. In de endurance hoeven ze alleen maar te lopen en dat doen ze letterlijk tot ze er bij neer vallen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:26

Bij mij doet de link het niet. Krijg rare melding.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:28

Bij mij doet de link het ook niet. Volgens mij gebeurt in alle takken van sport (ook niet-paardensport) wel eens zoiets. Het is naar, maar je doet er niets aan.