Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:32

RaafSmits schreef:
Dit soort dingen gebeurt in elke paardensport waarbij ménsen rondom het paard steken laten vallen.

Het ergste vind ik nog dat het ook gebeurt bij hobby dieren.
Die halen alleen niet het nieuws maar verdwijnen met veel hete tranen door de achterdeur, waarna er een verhaal voor de buitenwereld in elkaar gedraaid wordt waaruit blijkt dat men kosten nog moeite heeft bespaard om het dier toch maar te redden.
Wat dan weer de nodige schouderklopjes oplevert zodat we toch weer fijn kunnen slapen en kunnen gaan dromen over een nieuw paard
.


Nou idd..Zo zijn wij ook bijna in zo'n zielig verhaaltje getrapt. Hadden zelfs geld voor dr ingezameld voor een nieuw paard. Godzijdank zijn we achter de waarheid gekomen wat er werkelijk met het paard gebeurd was. En geloof me; die is gruwelijk.
Hoef niet te zeggen dat ze het paard waarvoor het geld was ingezameld ook niet heeft gekregen. Al scheelde het niet veel.



ontopic; gruwelijk dit, maar helaas niet alleen van toepassing bij endurance in het Midden Oosten. In alle takken van paardensport gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Wat dat betreft heeft Huertacilla helemaal gelijk met zijn post.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:38

Citaat:
Er is per definitie een conflict tussen mensenbelang en dierenbelang bij 'sport' met dieren.
Daarom behoren welzijnseisen/-garanties voor dieren NIET door de beoefenaars van de 'sport' met die dieren opgesteld/bewaakt te worden: De belangen zijn inherent verstrengeld.
Mijns inziens behoren de FEI en georganiseerde sport met paarden in elk land wat aan FEI wedstrijden deelneemt onder curatele te staan van dierenwelzijnsorganisaties.


oeps door dierenwelzijnsorganisaties?

ff een kleine opmerking, De reglementen van zowel FEI als KNHS geven voor alle zaken betreffende het paard aan dat er door een DA moet worden gekeurd.
De DA is onafhankelijk en bezit een goede opleiding om zijn werk te kunnen doen.

DierenWelzijnsorganisaties zijn voornamelijk bezig met andere problemen en hebben in mijn ogen niet standaard de benodigde kennis in huis.
Voorts zijn Dierenwelzijnsorganisaties vaak bezig met het bedrijven van politiek en beïnvloeden van de publieke opinie.
Dat maakt ze de laatste om te betrekken bij paardensport.

Voorts is dit in mijn ogen een MO probleem en ik ben benieuwd van wat de gemiddelde bewoner in het MO van een dierenwelzijns organisatie denkt.
m.a.w. de cultuur bepaald wat een dierenwelzijnsorganisatie kan bereiken.

Ik hoop dat de FEI zelf haar verantwoordelijkheid neemt en haar leden aanspreekt op deze misstanden.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:40

Even een minder betrokken voorbeeld.
In de jaren zeventig/tachtig was het een onschuldig tijdverdrif te paard om te paard met een luchtdruk-pistool/karabijn te schiet.
Vergelijkbaar met het boogschieten te paard anno nu in NL.

Zodra dit enigzins aan populariteit won, richtten enkele individuen een vereniging op en riepen zichzelf uit tot de organiserende/regelgevende autoriteit.

Inmiddels is dit uitgegroeid tot een industrie met een eigen, comercieel, blad en maar liefst vijf fabrikanten van VUURwapens maken specifieke standaardmodellen welke tot 1000 €uros kosten.

Niemand die zich over het onderweg veranderen van de voor het paard probleemloze luchtdrukpoppertje tot een zwart kruitwolk-braker druk maakt.

Idem het veranderen van ontspannen rondhobbelen tot een equivalent van het zwaarbelastende barrelracing.

Door het creeren van een competitie en groot economisch belang is een onschuldige hobby met paard verworden tot mensenambitie op de rug van het paard met het welzijnbelang van dat paard in dienst van de competitie/het geld. Terug naar paardvriendelijke luchtpoppers van 100 €uro en goedkoop schieten is volstrekt onmogelijk vanuit de 'sport'organisatie.

Dit al bij wijze van voorbeeld.
Zelfregulering van paarden-welzijnsbelang is een illusie omdat het nooit verder zal gaan dan het minimale wat nodig is om het belang van de beoefenaars zeker te stellen onder druk van buitenaf.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:45

Ben het helemaal met je eens Huertacilla. Zoals je het zegt in je tweede post is het precies. Je laatste zin vat het heel mooi samen.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:02

xxCYNNxx schreef:
Ben het helemaal met je eens Huertacilla. Zoals je het zegt in je tweede post is het precies. Je laatste zin vat het heel mooi samen.



...en dan schrijf ik het nog heel netjes want de krachtige politieke lobby wordt gevoerd door de bedrijfstak(ken).

Het gaat onder de streep om economisch belang versus het dieren-welzijnsbelang. De ietwat navieve beoefenaars staat in het vermeende eigenbelang op de bres voor het economische belang.

Een punt om over na te denken:
Stel dat ruiters in eerste instantie paardenliefhebbers zijn.
Dan zijn ze in eerste instantie VOOR paardenwelzijn.
Waarom zijn ZIJ dan niet degenen die het hardste roepen om het normstellen door organisaties met dierenwelzijn als hoogste belang?

tamary

Berichten: 29222
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:17

Huertecilla schreef:
Een punt om over na te denken:
Stel dat ruiters in eerste instantie paardenliefhebbers zijn.
Dan zijn ze in eerste instantie VOOR paardenwelzijn.
Waarom zijn ZIJ dan niet degenen die het hardste roepen om het normstellen door organisaties met dierenwelzijn als hoogste belang?

1. Geen eenheid qua wat die norm moet zijn
2. Geen organisatie die vanuit het uitzichtpunt paard een paardwaardige norm kan opstellen, uitgangspunt is wat zij zelf zielig vinden/wat de sponsoren denken.

- Aantal jaar terug was er bv een Belgische dierenwelzijns organisatie die een wet wilde om paarden in de winter 3+ maanden verplicht op te stallen omdat zij het zelf zo koud vonden.
- Er komen hier ook regelmatig voorbeelden langs van paarden (en andere dieren) die opgevangen worden met de vreselijkste wonden, etc. waarbij velen terecht stellen dat dit te ver gaat. Echter als zo'n opvang het dier laat inslapen kost dat ze sponsoren en kunnen ze de simpele gevallen die zonder lijdensweg geheel gezond te krijgen zijn niet meer helpen.

Door alle lagen en groepen heen is de balans zoek of ontbreekt de nodige kennis. Voor het terug gaan naar gewoon samen met je dier/teamgenoot voor het plezier meedoen aan een "competitie", is een cultuuromslag nodig en daar is geen motivatie voor.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:27

Huertecilla schreef:
Het gaat onder de streep om economisch belang versus het dieren-welzijnsbelang. De ietwat navieve beoefenaars staat in het vermeende eigenbelang op de bres voor het economische belang.

Een punt om over na te denken:
Stel dat ruiters in eerste instantie paardenliefhebbers zijn.
Dan zijn ze in eerste instantie VOOR paardenwelzijn.
Waarom zijn ZIJ dan niet degenen die het hardste roepen om het normstellen door organisaties met dierenwelzijn als hoogste belang?


pfff wat een hoogdravende BS.

het eerste conflict bij paardenwelzijn is ga ik op de rug van het paard zitten, in het belang van het paard is er maar een antwoord mogelijk.

Het belang van dierenwelzijnsorganisaties is dierenwelzijn?
pfff, over de rug van zielige gevalletjes prevaleert eigen belang.
een heel verhaal over pistooltjes maar nergens onderbouwd met hoe giftig de rook is en hoeveel het paard binnenkrijgt.

een klein jaar geleden moesten die welzijnsorganisaties bieden op de paarden van Tara Manda, nu Paarden opvang Amsterdam de boel heeft opgelicht is niemand thuis.

Bij ons staat een asiel paard, het is hier stukken beter af dan in het asiel.
Ze is ons aangeprezen als 5 jaar, gezond, wij zagen dat er een hoop mis was, wel ze is 20 heeft peesoperaties gehad en kreeg absoluut niet de juiste verzorging. De lijst is lang, evenals de lijst van misstanden.

Dierenwelzijnsorganisaties werken voornamelijk met vrijwilligers die hun werk soms zo serieus nemen dat ze in het buitenland dieren in beslag nemen zonder de juiste bevoegdheid.

Citaat:
Paardrijden is voor mij: het betrouwbaar en veilig van een willekeurig punt A naar een willekeurig punt B rijden op elk moment, onder alle omstandigheden, via elke route.


Daar voldoet endurance volledig aan, maar jouw quote voldoet niet aan dierenwelzijn, de conditie van het paard is nergens genoemd, mag het mank zijn, honger en dorst hebben? of teveel dragen? hoelang is de route en wanneer mag het paard rusten?


een ongeluk zit in een klein hoekje, wat doe je als het paard onverhoopt toch een been breekt? daar komt het grijs gebied, laat je de benen genezen ten koste van pijn of verlos je het paard uit zijn leiden.

Vaak is de natuur een heel harde onverbiddelijke scheidsrechter. Maar als het paard bij mensen staat zijn wij vaak (in)direct verantwoordelijk. Ook voor ongelukken in de wei, stalondeugden en noem maar op.

Dat een paard overlijd is normaal, de vraag is echter zijn de omstandigheden ook normaal?

terug naar het topic, de ruiter en de omstandigheden van de race zijn niet bepaald in het belang van dit paard, maar is het een ongeluk of is het onachtzaamheid en overvragen van het paard?

De vraag is waren er genoeg signalen om deze combinatie eerder te stoppen? De andere vraag is of de FEI genoeg doet om de regels te handhaven.

zolang die vragen niet beantwoord zijn heeft een discussie over dieren welzijnsorganisaties geen enkele zin, voorop gesteld dat ze daadwerkelijk de benodigde kennis in huis hebben en onafhankelijk zijn.
normstellen, nee aub niet, krijgen we dan wedstrijden paard vertroetelen?

wel ons asielpaard wil niet geborsteld worden dat doet pijn, dan sta ik liever achter de endurance regels die er zijn.
Maar ook achter het handhaven van die regels.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:08

BMHP schreef:
pfff wat een hoogdravende BS.


Dat biedt geen basis voor enige discussie.

Citaat:
het eerste conflict bij paardenwelzijn is ga ik op de rug van het paard zitten, in het belang van het paard is er maar een antwoord mogelijk.


Exact. Dat heb je goed gelezen op mijn site waar je een andere zinsnede uit geknipt hebt.

Het geneuzel over 'bewijs' van schadelijkheid dient het grote eigen RUITERbelang want een PAARDENliefhebber geeft het DIER het voordeel van de twijfel; laat het welzijnsbelang het zwaarste wegen: Je doet iets NIET met het dier tot de onschadelijkheid ervan bewezen is.

Zie daar dat het reguleren van paardwelzijn nooit vanuit de ruiterij zelf kan komen en nog minder uit de sector die leeft van die ruiterij.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:12

Ik ben het eens met""je doet iets NIET met een dier totdat de onschadelijkheid ervan bewezen is"

Helaas denkt men met dieren (in dit geval paarden) ALLES te kunnen doen tenzij de schadelijkheid er van bewezen is (en dan gaan sommigen nog unverfroren -om wat voor zelfgenoegzame reden dan ook - door ermee).

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:33

Ik ben eens gaan zoeken naar filmpjes van de cup.
Zie geen dramatische dingen...
of zijn dit dan gewone de goede ruiters?

https://www.youtube.com/watch?v=hDoPQ4jJ5jM

Lekker gallopje, ontspannen paardjes.

edit: of is dit een hele andere cup in Abu Dhabi?

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:00

Jolliegirl schreef:
Ik ben eens gaan zoeken naar filmpjes van de cup.
Zie geen dramatische dingen...
of zijn dit dan gewone de goede ruiters?

https://www.youtube.com/watch?v=hDoPQ4jJ5jM

Lekker gallopje, ontspannen paardjes.

edit: of is dit een hele andere cup in Abu Dhabi?



Dat zijn de filmpjes van Marijke Visser, waarvan ik zei dat jullie daar eens naar moesten kijken en dat dát endurance is. De El Reef Cup is geen FEI wedstrijd maar een CEN . Het filmpje wat je ziet is dus in mijn optiek zoals het hoort.

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:10

Ah oke! Dan was ik even in de war.

Ja dit is een mooi filmpje, al vind ik t paard wel retemager... maar dat terzijde.

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:22

Jolliegirl schreef:
Ah oke! Dan was ik even in de war.

Ja dit is een mooi filmpje, al vind ik t paard wel retemager... maar dat terzijde.



Dat vind ik juist helemaal niet. Opgetrokken buikje e.d. tijdens en na wedstrijd is heel normaal. Weleens een dikke marathonloper gezien??? :D

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:21

Eh opgetrokken buik probeer je toch wel te voorkomen hoor ;)

Maar rank klopt. Ze moeten zeker niet graatmager zijn, maar wel slank. Dan raken ze makkelijker hun warmte kwijt.

Edit. De paarden in dit filmpje zijn en niet mager en niet opgetrokken. Gewoon afgetraind.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 10-02-15 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:27

Huertecilla schreef:
Het geneuzel over 'bewijs' van schadelijkheid dient het grote eigen RUITERbelang want een PAARDENliefhebber geeft het DIER het voordeel van de twijfel; laat het welzijnsbelang het zwaarste wegen: Je doet iets NIET met het dier tot de onschadelijkheid ervan bewezen is.

Zie daar dat het reguleren van paardwelzijn nooit vanuit de ruiterij zelf kan komen en nog minder uit de sector die leeft van die ruiterij.


Als je de post hier hebt gelezen dan heb je ook gezien dat ik meer info heb gegeven en dat ik de informatie uit dit en het eerdere topic als zwaar onvoldoende en populistisch heb bestempeld.

een eerlijke discussie gaat over feiten en niet over vermoedens.
In het door jouw geschetste verhaal is geen enkele onderbouwing.
Het is enkel en alleen bedoeld om mensen zonder kennis van zaken op het verkeerde been te zetten, dus kom met een gedegen onderbouwing als je dingen beweerd.

Een organisatie die ik een warm hart toedraag is de World Horse Welfare.
Zij zijn trots als een paard wordt ge rehomed en zelfs een bescheiden sportcarrière kan krijgen. Dat is op het hoogste niveau onder de regels van de FEI.

Je spreekt over normstellend zonder dat (veronderstelling) je bekend bent met de bestaande normen.

Ik heb geprobeerd de KNHS en de FEI regels door te komen, daarnaast gelden voor Nederland nog een aantal richtlijnen en de wet. Om heel eerlijk te zijn heb ik geen kennis van de wettelijke regels van de UAE of andere landen uit het MO of Pakistan.

vergelijkingen zonder de situatie te kennen zijn in mijn ogen alleen speculaties, hoezo omdraaien van bewijslast?

Dus nogmaals de vraag heb je gegevens over de schadelijkheid van kruitdampen voor het paard?

Het paard wat wij heden ten dage kennen is al vanaf zeg de 13é eeuw onderhevig aan kruitdampen, vanaf de industrialisering al onderhevig aan andere vormen van luchtvervuiling. maar ik snap met de beste wil niet welk punt jij wil maken met je vergelijking zolang er geen enkele onderbouwing is.

Citaat:
Je doet iets NIET met het dier tot de onschadelijkheid ervan bewezen is.
je beweert iets niet voordat je kennis van zaken hebt.

De youtube video,s lijken heel mooi, maar laten slechts een heel klein deel van alles wat er gebeurd zien. Zolang de trainingsprogramma,s en de dopingvragen niet zijn beantwoord hebben wij hier alleen vermoedens van wat er gebeurd. Het zou goed zijn als de FEI de regels in het MO punctueel naleeft en doping niet afdoet met vervuilde etensbakken.
Verder denk ik dat het een mentaliteits probleem is, voordat wij in het westen dat in het midden Oosten India en Pakistan hebben veranderd hebben we ook heel veel kunnen veranderen aan de misstanden hier.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:40

Ik denk dat je meer aan dit soort filmpjes moet denken bij bovenstaand artikel

Anoniem

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:44

Kyrke :oo , die lui kunnen niet eens rijden en maar aansporen en als een stuiterbal in het zadel,

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:56

En begrijp me niet verkeerd.
Ik vindt de endurance een erg mooie tak van sport.
Zeker als het uitgevoerd wordt zoals het hoort.
En ook echt niet alle stallen daar zijn hetzelfde.
Maar wat mij wel opvalt is dat veel paarden die daarheen vertrekken dat je er nooit meer wat van terug ziet of hoort. Maar dat is niet alleen met de endurance paarden die er heen gaan zo.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:00

Serieus, is dit niet gewoon een cultuurverschil, ze gaan in die landen naar mijn inziend ook wreed om met mensen.

Je kunt dat land niet als graadmeter nemen om te zeggen: endurance is dierenleed.

Zelfde geld imo voor de post van tamary over de rensport in de US, dat is niet te vergelijken met bijv. Nl en zo generaliseer je een hele sport op basis van een land wat zich misdraagt.

Daarnaast is het hilarisch dat de endurance en draf&rensport altijd genoemd worden als doping/dierenleed terwijl dat nou net de enige takken van sport zijn waar er bij elke klasse een dierenarts aanwezig is.

Filmpje is gewoon geen endurance, als een stel idioten door de woestijn racen en dat zelf endurance noemen maakt het nog geen endurance. Omdat een idioot zijn paard in de krul trekt zeggen we toch ook niet: dressuur is slecht.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:19

Dat tweede filmpje is echt triest idd ;( Dat is idd gewoon keihard racen en hopen dat je paard niet voor de finish dood neer valt. Dat kun je idd geen endurance noemen.

Dat filmpje van Marijke Visser ken ik wel; vaak zat gezien, want is een leuk filmpje met lekkere chille muziek eronder. Overigens is geen enkel paard in dat groepje mager. Gewoon afgetrainde paarden, maar echt niet mager...laat staan veel te mager.

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:23

In mijn ogen is dit mager.
Ribben hoor je te voelen, maar niet te zien.

Afbeelding

tamary

Berichten: 29222
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:49

ruitje schreef:
Zelfde geld imo voor de post van tamary over de rensport in de US, dat is niet te vergelijken met bijv. Nl en zo generaliseer je een hele sport op basis van een land wat zich misdraagt.

Het ging mij meer om het duidelijk maken van de link tussen het doping gebruik en paarden die letterlijk in stukken breken dan het land waar het gebeurt.

Al is het wel zo dat in de endurance de banden (financieel o.a.) tussen het M.O. en Europa een stuk sterker zijn dan die tussen de Europese en Amerikaanse rensport. En ik krijg daarbij de indruk dat de misstanden die ook mee komen vanwege het geld wat er bij hoort niet aangepakt worden.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:55

Duidelijk en goed punt. Doping is nooit oke, het hele lichaam gaat over een grens heen.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:15

Ze dronken een glas.
Ze deden een plas.
...en lieten de zaak zoals die was.

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:25

Huertecilla schreef:
Ze dronken een glas.
Ze deden een plas.
...en lieten de zaak zoals die was.



Dat zal vast gebeuren idd!