Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17882
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 08:47

Ik heb meer problemen met een rit van 160 km door de hitte en zwaarte van een woestijnrit als wedstrijd.
dat kan niet gezond zijn voor mens en paard.
zeker niet als er ook nog een wedstrijd element is waar veel geld mee verdiend wordt.
dit kan alleen maar leiden tot ellende

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 08:51

Jannepauli schreef:
Als er sprake is van 'mishandeling' dan zal ik dat zeker niet goedpraten. Maar heeft één van jullie ooit in de woestijn in een zand- of stofstorm gelopen? Zoiets is niet te voorspellen en kan opeens opsteken. Dan wil je niet dat paardenogen en oren niet beschermd zijn. Zie hier een klein voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=hnV514vSyM8
Of de paarden met de getoonde maskers niks kunnen zien kan ik niet beoordelen van de foto, maar is er nou werkelijk zo veel verschil met het gebruik van oogkleppen bij menpaarden? Een paard kijkt zijwaarts en met een oogklepziet een paard toch ook haast niks meer. En dat is volledig geaccepteerd en normaal. Dus..

Dat van die bescherming tegen zand en stof in de ogen en oren was inderdaad ook mijn eerste gedachte..
Maar duikt dit nieuwsbericht alleen op naar aanleiding van foto's of hebben mensen die erbij waren ook echt zelf gezien dat de paarden niks door die maskers kunnen zien....

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:38

Eh als die niks meer kunnen zien hebben die toch alle vertrouwen in hun ruiter,maar dat ze dat aandurven..
Mij lijkt ook dat het gaat om het stof......ik denk wel dat het gemakkelijk tecontroleren is of ze überhaupt wat kunnen zien.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:41

Lijkt mij dat dit bescherming is tegen stof en fel zonlicht...en de paarden hierdoor wel nog voldoende kunnen zien. Heb die kappen al eerder zien gebruikt worden om paarden met oogletsels / operatie te beschermen tegen vuil en lichtinval :j

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:46

Ik vraag me af wat het nut is van je paard blind maken?

Daarbij vind ik dat dit de endurance in een heel slecht daglicht zet. Dit gebeurd in de Arabische emiraten. Ik denk dat je dit in europa of Nederland niet ziet

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:54

Het blijft nu toch speculeren wat de achterliggende reden is en hoeveel de paarden wel of niet kunnen zien met deze kappen op. Op het eerste oog ziet het er toch wat eigenaardig uit en ik vind het dan ook minstens net zo vreemd dat de FEI dit pas achteraf gaat onderzoeken en nu niet gewoon een verklaring kan afleggen over het gebruik van de oogkappen. Je mag toch hopen dat de officials ter plaatse dit ook hebben gezien en zich gebogen hebben over de vraag of dit moet worden toegelaten of niet?

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:57

Pandora2 schreef:
Lijkt mij dat dit bescherming is tegen stof en fel zonlicht...en de paarden hierdoor wel nog voldoende kunnen zien. Heb die kappen al eerder zien gebruikt worden om paarden met oogletsels / operatie te beschermen tegen vuil en lichtinval :j


Maar hoe zien ze dan? Ik zie bij deze kappen alles helemaal afgeplakt met ducktape?

Tancreda4

Berichten: 24064
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:01

Waarom zou je dat ook willen? Zeker met een lange tocht moet een paard toch ook op zijn benen letten? Waarom zou je dat op een blind paard willen doen? Ik zou ook denken dat het om stof etc tegen te gaan zou zijn, maar het lijkt inderdaad ducktape. Maar aan de hand van foto's ophef, hoe zit het met de organisatie dan? Die letten toch ook op tuigage neem ik aan?
Ik ben misschien naief, maar ik zou er vanuit gaan dat het is om zand etc tegen te houden... hoop ik dan toch.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:09

Wist niet dat er ook zwarte ducttape bestond.
Ik ga er ook vanuit dat het paard beschermd word tegen zon en zand.
Ik rij ook regelmatig met mijn paard met een vliegenmasker en dan vragen mensen me ook altijd geschrokken of mijn paard wel wat kan zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:11

yarrah schreef:
Wist niet dat er ook zwarte ducttape bestond.
Ik ga er ook vanuit dat het paard beschermd word tegen zon en zand.
Ik rij ook regelmatig met mijn paard met een vliegenmasker en dan vragen mensen me ook altijd geschrokken of mijn paard wel wat kan zien.

De kleur van de bollen zijn toch grijs? :+

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:14

Zwarte duct tape bestaat zeker, wij hebben eigenlijk nooit de grijze in huis, alleen de zwarte. Maar ik zie ook grijs afgeplakte bollen op de foto. Je ziet zelfs de randen van de tape aan de uiteinden.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:19

Joolien schreef:
yarrah schreef:
Wist niet dat er ook zwarte ducttape bestond.
Ik ga er ook vanuit dat het paard beschermd word tegen zon en zand.
Ik rij ook regelmatig met mijn paard met een vliegenmasker en dan vragen mensen me ook altijd geschrokken of mijn paard wel wat kan zien.

De kleur van de bollen zijn toch grijs? :+


Op de foto's in de link staat een paard met zwarte bollen.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:30


ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:31

Aan de onderkant is een, heel kleine, opening waardoor de paarden dus wel iets ( waarschijnlijk alleen de grond) kunnen zien.
De watten in de oren vind ik nog niet zo'n ramp ( dat gebeurt in heel veel disciplines en kan hier puur voor bescherming zijn) , maar ik zou graag de reden voor de afgeplakte bollen willen weten. Als deze zijn ter bescherming van de ogen heb ik daar geen probleem mee.
De FEI gaat over deze "outfit" overigens wel vragen stellen: http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... paard.html

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:33

WendyBZ schreef:
De bollen hoeven niet persé met ducttape blind gemaakt te zijn, zo kan je ze gewoon kopen.
http://www.kbchorsesupplies.com/browse. ... 4,526.html

Dit is de zonnebril versie, wordt hier vaak gebruikt voor paarden met maanblindheid
[ [url=m/roACOo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paard van een vriendin loopt met een gaasversie, ziet er van een afstandje ook uit alsof ze niets ziet, maar kan er prima doorheen kijken.
[TEN-ITP] Siberisch Kootwijkerbroek met Zok(ira Dragon)



Dat kan, maar op de foto in de OP, zie ik toch echt grijze duct tape zitten, zoals ik al eerder zei je kan zelfs de randen zien van de tape en waar het is afgeplakt.

sloffiee

Berichten: 2305
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:43

Ik vermoed dat ze het gebruiken voor het zand...want van zand in je ogen word je ook niet bepaald blij

Anoniem

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:50

Maar dat is dan humaner, je paard blinderen omdat hij geen zand in de ogen krijgt, of het paard blinderen zodat hij niks meer ziet, wat behoorlijk stressvol is voor een vluchtdier.

Overigens heb ik totaal geen moeite met de oren dichtzetten, dat heeft namelijk enkel een dempende en rustgevende werking.

sloffiee

Berichten: 2305
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:53

Ja ik vind het er ook vreselijk zielig uitzien.... -O-

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:55

bigone schreef:
De Fei trekt zijn handen er af want de wedstrijd viel niet onder hun programma!!!! Bullshit, dit soort landen met hun sheiks, daar komt een grote smak geld vandaan waar de Fei maar al te blij mee is.


Maar even voor mijn beeldvorming:
als ik besluit morgen een wedstrijdje te organiseren met 5 vriendinnen van de manege en hierbij gebruik maak van allerlei hulpmiddelen, gruwelijk of niet, dan kan daar toch ook de KNHS oid niet verantwoordelijk voor gehouden worden? Ik snap evenv niet waarom de FEI hier bij betrokken wordt, terwijl zij die wedstrijd niet hebben georganiseerd...

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:59

De wedstrijd met de gebroken benen viel niet onder de FEI, deze wedstrijd met de oogkappen wel. Beetje spijtig dat ze daar niet gewoon ter plekke een mening over durven hebben.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:00

Wat ik begreep van iemand die ter plaatse was, had het paard de dichte bollen alleen voor de start op om hem rustig te houden en onderweg niet meer. Toen had hij wel een hoofdkap om, maar zonder het dichtgetapete.

Die watten vind ik ook niet erg, alleen tapen ze dan soms de oren ook dicht met ducktape. Dat vind ik naar.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:08

Orenproppen worden hier soms ook afgesloten met een stukje tape om de oren (maar dan gewoon van die smalle), omdat sommige paarden heel handig zijn met het uitschudden van de watten.

7ofhearts

Berichten: 2830
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:12

Mijn eerste gedachten bij het zien van de bollen op de ogen en watten in de oren is ook het zand.
Watten werken als een soort filter zoals ook bij een aquarium.
Vroeger werd er daar nog veel met een soort wattenmatjes gewerkt dat de kleine deeltjes in het water opving.
Ik denk/ hóóp dan ook niet dat de watten tot diep in de gehoorgang opgestopt zitten.
Of de paarden met de bollen wel iets kunnen zien is mij ook niet helemaal duidelijk.
Maar er bestaan ook blinde paarden die volledig op hun rijder vertrouwen......
Of ik het diervriendelijk vind???
Daarvoor ken ik het fenomeen gewoon nog niet goed genoeg.

Rare vind ik dan eigenlijk dat de neus zonder bescherming is.
Neusnetjes zie je tegenwoordig toch ook steeds meer??
Als zo een paard met zo een dikke 50 km per uur door het zand ploegt lijkt het me geen overbodige luxe.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:31

Paard heeft in de rit zelf ook met deze kap gelopen daar zijn gewoon foto's van.
Overigens zijn er ook genoeg deelnemers die wel netjes gereden hebben zonder weet ik wat voor poespas.

JeaDH

Berichten: 2170
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:40

Wat ik mij nu afvraag, wat is het nut van een paard opzettelijk (bijna) blind maken? In welke zin helpt dat de prestaties verbeteren?