Eerste veiling van omgeschoolde renpaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Eerste veiling van omgeschoolde renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:20

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk


Woensdag 20 mei zal de eerste veiling van omgeschoolde renpaarden plaats vinden in Malvern, Groot-Brittannië.

De paarden die onder de hamer gaan zijn 30 volbloeden die allen hebben geracet en zijn omgeschoold door Retraining of Racehorses (RoR). Trainers als Tom George, Venetia Williams en Anabel King Murphy hebben de paarden omgeschoold om ze zo nog een tweede leven te geven na een succesvolle carrière als renpaard.

De ex-renpaarden variëren in leeftijd van de drie jaar oude Reet Petite tot Storey Coburn een twaalfjarige ruin.

Veilingmeester Andrew Elliot zegt: "Dit is de eerste veiling in zijn soort en we hadden echt geen idee hoe het ontvangen zou worden. Desondanks is de feedback van de trainers zeer positief en we worden gemotiveerd door de positiviteit waarmee het ontvangen wordt." Elliot is verheugd over de kwaliteit van de paarden die verkocht zullen worden en heeft geen twijfel dat ze allemaal een goed huis zullen vinden voor een tweede carrière na het racen.

De verwachte startprijzen liggen tussen de £400-£500 en kunnen stijgen tot £2,000 of hoger.

Di Arbuthnot, hoofd van RoR, zegt: "Er zijn momenteel meer dan 10.000 paarden geregistreerd bij RoR die een actieve tweede carrière hebben. Deze veiling is een volgende stap in het promoten van de omscholing van voormalige renpaarden."

Elk verkocht paard heeft een "niet racen overeenkomst" clausule in het paspoort wat moet voorkomen dat de paarden in de toekomst weer terugkeren in de rensport.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Eerste veiling van omgeschoolde renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:22

Leuk initiatief, ik ben benieuwd! :)

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:23

Wat een leuk initiatief, nu maar hopen dat de 'niet-race'-clausule ook daadwerkelijk effect heeft.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:28

Wat een topideeom dat zo groot aan te pakken! Genereert lekker veel aandacht. Al wordt er geen paard verkocht dan nog is het een duidelijk signaal dat deze dieren nog genoeg te bieden hebben na hun racewerk.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:45

De 3 jaar oude "Reet" :=

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:49

Reet Petite was een liedje van Elvis ;)

Super goed man, lijkt me erg boeiend om hier straks een lijst van te zien :)

7ofhearts

Berichten: 2828
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Eerste veiling van omgeschoolde renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:28

Mooi streven.

Helemaal als de paardeneigenaren een niet meer racen verklaring hebben getekend en daarop ook worden gecontroleerd.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Eerste veiling van omgeschoolde renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:51

Een mooi idee, dat zouden er meer moeten gaan doen over de hele wereld bij de ren en draf wereld.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Eerste veiling van omgeschoolde renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:14

Wat leuk dat er nu ook een veiling is! Ik heb zelf ook een omgeschoold renpaard uit Engeland. Ik ben erg benieuwd wat er zoal wordt aangeboden :D

zandvangers

Berichten: 1206
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:46

Woogy schreef:
Reet Petite was een liedje van Elvis ;)

Super goed man, lijkt me erg boeiend om hier straks een lijst van te zien :)


Ik weet niet zeker of ik de juiste site heb ( mijn engels is -O- ) , maar op deze pagina kan je zo te zien de catalogus downloaden .

http://www.brightwells.com/Equine/Horse ... fault.aspx

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Re: Eerste veiling van omgeschoolde renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:23

Wat een super goed idee! Elk dier verdient een tweede "kans".

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Eerste veiling van omgeschoolde renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:43

Voor degenen die niet bekend zijn met de rensport, als er een niet-race verklaring is, is het onmogelijk om aan legale races mee te doen.
Goed initiatief zeg!

northequest1

Berichten: 169
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Ruakaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:44

Wij hebben hier jaaren TB's getrained (Racepaarden) helaas als ze 1maal zijn gebrandmerkt (wat ze allemaal worden) is en blijft het altijd een Thoroughbred. Erg jammer want mensen stereotype ze terwijl het geweldige paarden zijn hence ze goed zijn geselecteerd en getrained. Wij gaan nu over naar crossbreeds gezien ze 10x beter verkopen dan een TB. Jammer genoeg denk ik dat ex racers nooit heel populair worden :(

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:13

northequest1 schreef:
Wij hebben hier jaaren TB's getrained (Racepaarden) helaas als ze 1maal zijn gebrandmerkt (wat ze allemaal worden) is en blijft het altijd een Thoroughbred. Erg jammer want mensen stereotype ze terwijl het geweldige paarden zijn hence ze goed zijn geselecteerd en getrained. Wij gaan nu over naar crossbreeds gezien ze 10x beter verkopen dan een TB. Jammer genoeg denk ik dat ex racers nooit heel populair worden :(


Dat is inderdaad jammer. Mijn ex-racepaard is echt een fantastisch dier, ik heb nog nooit zo'n goed en lief paard onder mijn kont gehad :=
In Engeland worden ze volgens mij niet gebrandmerkt, althans, ik ken er een hele hoop van daar en geen enkele heeft een brandmerk. Volgens mij staan ze daar wel redelijk positief tegenover omgeschoolde volbloeds, zeker in mijn sport zijn ze zelfs erg geliefd.
Waar kruisen jullie de Thoroughbreds mee? Quarter? ASH?

northequest1

Berichten: 169
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Ruakaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:27

Citaat:
Dat is inderdaad jammer. Mijn ex-racepaard is echt een fantastisch dier, ik heb nog nooit zo'n goed en lief paard onder mijn kont gehad :=
In Engeland worden ze volgens mij niet gebrandmerkt, althans, ik ken er een hele hoop van daar en geen enkele heeft een brandmerk. Volgens mij staan ze daar wel redelijk positief tegenover omgeschoolde volbloeds, zeker in mijn sport zijn ze zelfs erg geliefd.
Waar kruisen jullie de Thoroughbreds mee? Quarter? ASH?


Onze hengst is een QH x TB, wij fokken niet veel meer met TB merries aangezien mensen hier altijd denken dat ze gestoord zijn. Erg jammer want bijna elk Eventing paard hier is een TB! Ze zijn erg goed om mee te werken. Wij gaa nu over op Paint etc. die zijn veel meer gewild gezien hun kleur etc, mensen kunnen erg shallow zijn :') :') .
Zelf hebben we nog 6 TB's, en het zijn echt geweldige paarden! http://www.northlandequestrian.co.nz