Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 12:49

http://www.hbvl.be


Paardenfokkers blijven het verbod op blokstaarten massaal negeren, zo is afgelopen weekend opnieuw duidelijk geworden tijdens de centrale hengstenkeuring in het Belgische Sint-Truiden. Van de 93 aanwezige hengsten liepen er slechts vijf rond met een lange staart. Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts werkt intussen hard aan een strengere regelgeving, die normaal in 2016 van kracht gaat.

Al sinds 2001 geldt er een verbod op het couperen van paarden, waardoor dierenartsen de staarten van paarden niet meer om cosmetische redenen mogen verwijderen. Bijna 15 jaar later blijkt de wet voor niets: Belgische fokkers blijven hun trekpaarden massaal ‘blokstaarten’, zo werd afgelopen zaterdag opnieuw pijnlijk duidelijk tijdens de centrale hengstenkeuring.

Dierenartsen mogen een veulen enkel nog couperen omwille van medische redenen zoals schurft of een infectie. “Onderzoek heeft aangetoond dat in slechts drie procent van de gevallen een amputatie van de staart nodig was omwille van geneeskundige redenen”, zegt Vlaams Volksvertegenwoordiger en lid van de commissie Dierenwelzijn Jelle Engelbosch. “Dat betekent dus dat verschillende dierenartsen hun deontologische code aan hun laars lappen. De staart wordt er op vraag van de fokker gewoon afgehaald omdat de traditie dat wil, niet omdat er een infectie is.”

Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts is bekend met de problematiek, en timmert al twee jaar aan een verstrengde regelgeving. “Het mag duidelijk zijn dat er in ons land heel wat paarden worden geblokstaart zonder dat daar medische redenen toe zijn”, zegt woordvoerder Jeroen Tiebout. “We zijn op dit moment hard aan het werk om de regelgeving aan te passen, zodat couperen omwille van cosmetische redenen niet meer kan. Maar hoe die controle precies zal gebeuren, moet nog worden beslist.” Een van de mogelijkheden is dat elke ingreep vooraf aan de dienst Dierenwelzijn moet worden gemeld, en dat er vervolgens voor elke paard een grondig medisch dossier moet worden opgesteld.

Jan de Boitseleer, voorzitter van de ‘ Koninklijke Maatschappij Het Belgisch Trekpaard’, was zaterdag bijzonder karig met commentaar. “Wij respecteren de wet, meer heb ik daar niet over te vertellen”, klonk het. Lutgarde Van Buggenhout was een van de weinig fokkers die met niet gecoupeerde paarden op de hengstenkeuring aanwezig was. . “Ik respecteer de wet, maar zolang dierenartsen in blijven gaan op de vraag van fokkers, zal het moeilijk zijn om blokstaarten aan banden te leggen.”

Professor en dierenarts Sarne de Vliegher, voorzitter van de Nederlandstalige raad van de Orde der Dierenartsen, erkent dat er een probleem is. “In principe mag een dierenarts enkel couperen omwille van medische redenen, maar we zien dat sommige artsen - veelal onder druk van de klant – de staart amputeren zonder medische redenen. Dat mag uiteraard niet, en als wij klachten ontvangen onderzoeken wij die. Maar de bewijslast in zo’n dossiers is erg moeilijk. De orde staat er natuurlijk niet bij wanneer een staart wordt geamputeerd, waardoor het moeilijk is om achteraf aan te tonen dat er geen medische noodzaak was.” Toch vindt de Vliegher het jammer dat de minister hen nu een extra regelgeving oplegt. “Wij hebben hier als sector een kans laten liggen.”

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:52

Het lijkt mij zo simpel? Paarden die in Nederland geboren zijn na 2001 of neem een random jaar zoals 2005 met een korte staart niet meer op nemen in het stamboek???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:52

Zolang staartloze trekpaarden onder een bepaalde leeftijd nog welkom zijn op keuringen (en hoger worden beoordeeld dan met staart), zal dit in stand gehouden worden.
Kijk op marktplaats hoeveel Trekpaarden er zonder staart worden aangeboden, incl. veulens, jaarlingen en twenters...

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:53

Inderdaad. Zie niet hoe dit lastig is...
Paarden met blokstaarten gewoon niet meer accepteren. Klaar is kees.
Hoezo zou ‘ Koninklijke Maatschappij Het Belgisch Trekpaard’ er niks aan kunnen doen... Als ze nog steeds paarden met blokstaarten laten keuren en die nog steeds laten winnen, ja, dan gaat er niks veranderen...
En dan kan je wel de schuld leggen bij de dierenartsen, maar ben bang dat als die gaan weigeren mensen het misschien wel zelf doen. Als 't gedrag beloont wordt.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:55

Dat wisten we jammer genoeg ook allemaal al langer. Hemeltergend dat al die regelgeving jaren moet duren en dan ook nog veel te lax gecontroleerd wordt. {:)-:( Veel te veel paarden zijn daar helaas de dupe van.

Ik vind het idee om elk couperen voortaan vóór de "behandeling" te laten controleren niet slecht. Daarmee wordt het veel moeilijker om door de mazen van het net te glippen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:57

Ik ben niet thuis in het trekpaardenwereldje, maar hoeveel van die paarden zijn ook daadwerkelijk in België en door Belgische dierenartsen gecoupeerd?

Ik had begrepen dat er vroeger, in het begin van het verbod, nogal eens werd uitgeweken naar landen waar een dergelijk verbod niet gold. Gebeurt dit nog steeds zo of is die route inmiddels afgetimmerd?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:57

LoveBodin schreef:
Inderdaad. Zie niet hoe dit lastig is...
Paarden met blokstaarten gewoon niet meer accepteren. Klaar is kees.
Hoezo zou ‘ Koninklijke Maatschappij Het Belgisch Trekpaard’ er niks aan kunnen doen... Als ze nog steeds paarden met blokstaarten laten keuren en die nog steeds laten winnen, ja, dan gaat er niks veranderen...
En dan kan je wel de schuld leggen bij de dierenartsen, maar ben bang dat als die gaan weigeren mensen het misschien wel zelf doen. Als 't gedrag beloont wordt.

Omdat degenen die bepalen wat er binnen het stamboek gebeurt dezelfde mensen zijn als die staan te beoordelen op keuringen. Die conclusie lijkt me vrij simpel te trekken.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:57

Het lijkt mij ook simpel. Niet meer opnemen in het stamboek. Ben je zo van het hele probleem af. (Wat er daarna gebeurd is nog steeds moeilijk te controleren, maar dit zal al heel wat schelen).

Wat is er trouwens mis met het opbinden van de staarten tijdens een keuring? Of mag dat (ook) niet?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:57

Niet meer toelaten zonder duidelijke medische reden en dus voorzien van een medisch dossier.
En dierenartsen die meegaan in onnodige dierenkwelling hoge boetes opleggen!

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:58

Ben ik half blind, of is het verbod in Nederland wel gewoon succesvol? Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor 't laatst een trekpaard met korte staart zag...

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:00

ikke schreef:
LoveBodin schreef:
Inderdaad. Zie niet hoe dit lastig is...
Paarden met blokstaarten gewoon niet meer accepteren. Klaar is kees.
Hoezo zou ‘ Koninklijke Maatschappij Het Belgisch Trekpaard’ er niks aan kunnen doen... Als ze nog steeds paarden met blokstaarten laten keuren en die nog steeds laten winnen, ja, dan gaat er niks veranderen...
En dan kan je wel de schuld leggen bij de dierenartsen, maar ben bang dat als die gaan weigeren mensen het misschien wel zelf doen. Als 't gedrag beloont wordt.

Omdat degenen die bepalen wat er binnen het stamboek gebeurt dezelfde mensen zijn als die staan te beoordelen op keuringen. Die conclusie lijkt me vrij simpel te trekken.


Ja, maar zij zijn dus de enigen die er wat aan kunnen doen.
In plaats van miepen dat het de schuld is van de dierenartsen..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:00

En als je de kvth hierover mailt krijg je een boze mail terug.... :roll:

Nee hoor bunn, bij de kvth lopen ook allemaal kortstaarten op de keuringen

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:01

LadyMadonna schreef:
Nee hoor bunn, bij de kvth lopen ook allemaal kortstaarten op de keuringen


Dan ben ik inderdaad gewoon blind. Verschrik daar wel van, ik was er echt heilig van dat 't in Nederland niet meer gedaan werd. Hmmm... :(

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:02

Niet meer opnemen in het stamboek... als ze een geldig veterinair attest hebben?

Sta je wettelijk nergens mee.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:03

s0173957 schreef:
Niet meer opnemen in het stamboek... als ze een geldig veterinair attest hebben?

Sta je wettelijk nergens mee.


Dat is een ander verhaal. Als het om medische reden gedaan is, helaas. Maar een gezonde staart afhakken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:04

Bunn schreef:
Ben ik half blind, of is het verbod in Nederland wel gewoon succesvol? Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor 't laatst een [ras] met korte staart zag...
Hier helaas nog heel veel hoor, neem voor de grap eens een kijkje op MP.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:05

Komend weekend is de veulenkeuring weer in Gerwen. Ben benieuwd wat daar voorbij komt.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:11

Ik ken iemand die heeft een trekpaard zonder staart (gecoupeerd toen het al verboden was) en daar zit een soort inlegvel bij. Daarop staat dat het paard gecoupeerd is op medische gronden ..... wat dus gewoon een leugen is maar ze hebben wel een 'geldig' veterinair attest. Wel apart dat je zelden een gewoon paard ziet wat geblokt is .... trekpaardstaarten zijn blijkbaar nogal gevoelig voor infecties etc 8)7

Het stamboek houdt het zelf in stand zolang deze paarden gewoon op de keuring mogen verschijnen, opgenomen worden in het stamboek en hoog (of zelfs hoger) geplaatst worden. Gewoon de dieren die geboren zijn na een bepaalde datum niet meer opnemen in het stamboek en uitsluiten van deelname aan keuringen als ze geblokt zijn en dan ook degene met een veterinair attest.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:12

Ik begrijp ook echt niet hoe het nog steeds mogelijk is.. Ze zijn toch allemaal illegaal bezig, waarom worden daar dan geen boetes of andere straffen uitgeschreven?
Zou de dierenpolitie hier bv niks mee kunnen?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:17

Bunn schreef:
Ben ik half blind, of is het verbod in Nederland wel gewoon succesvol? Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor 't laatst een trekpaard met korte staart zag...



Hier in zuidoost Brabant zie je ze nog overal. Ook veulens etc die gewoon naar de keuringen gaan later. Ik ken iemand die zijn Trekpaarden ook na België brengt daarvoor en die zegt dat je paarden niet eens serieus genomen worden met staart.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:19

Moratoetje schreef:
Ik ken iemand die heeft een trekpaard zonder staart (gecoupeerd toen het al verboden was) en daar zit een soort inlegvel bij. Daarop staat dat het paard gecoupeerd is op medische gronden ..... wat dus gewoon een leugen is maar ze hebben wel een 'geldig' veterinair attest. Wel apart dat je zelden een gewoon paard ziet wat geblokt is .... trekpaardstaarten zijn blijkbaar nogal gevoelig voor infecties etc 8)7

Het stamboek houdt het zelf in stand zolang deze paarden gewoon op de keuring mogen verschijnen, opgenomen worden in het stamboek en hoog (of zelfs hoger) geplaatst worden. Gewoon de dieren die geboren zijn na een bepaalde datum niet meer opnemen in het stamboek en uitsluiten van deelname aan keuringen als ze geblokt zijn en dan ook degene met een veterinair attest.

Kleine populatie maakt dat lastig. Forse stap voorwaarts zou al zijn als de 1e premies, e.d. enkel gegeven kunnen worden aan paarden met staart. Op die manier komt de druk ook vanuit het stamboek zelf.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:21

tamary schreef:
Moratoetje schreef:
Ik ken iemand die heeft een trekpaard zonder staart (gecoupeerd toen het al verboden was) en daar zit een soort inlegvel bij. Daarop staat dat het paard gecoupeerd is op medische gronden ..... wat dus gewoon een leugen is maar ze hebben wel een 'geldig' veterinair attest. Wel apart dat je zelden een gewoon paard ziet wat geblokt is .... trekpaardstaarten zijn blijkbaar nogal gevoelig voor infecties etc 8)7

Het stamboek houdt het zelf in stand zolang deze paarden gewoon op de keuring mogen verschijnen, opgenomen worden in het stamboek en hoog (of zelfs hoger) geplaatst worden. Gewoon de dieren die geboren zijn na een bepaalde datum niet meer opnemen in het stamboek en uitsluiten van deelname aan keuringen als ze geblokt zijn en dan ook degene met een veterinair attest.

Kleine populatie maakt dat lastig. Forse stap voorwaarts zou al zijn als de 1e premies, e.d. enkel gegeven kunnen worden aan paarden met staart. Op die manier komt de druk ook vanuit het stamboek zelf.

Dan moeten ze dat wel zelf willen. Ze hebben natuurlijk ook al van hogerhand door druk van allerlei 'softies' dit verbod opgelegd gekregen. Dat ging echt niet van harte lijkt mij.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:24

Snap die eigenaren niet...zou het zelfs weigeren als het stamboek het verplicht zou stellen...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:26

Ik heb er hier een lopen mét staart, en met een eerste premie. Dus het is echt niet zo dat je carriëre als fokker voorbij is als je niet coupeert..
Het stamboek zou paarden zonder staart gewoon niet op shows toe moeten laten. Maar het schijnt dat een van de hogere piefen, een jurylid die veel te zeggen heeft, ook dierenarts is en oa zijn eigen gefokte veulen coupeert _-:(

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:28

LoveBodin schreef:
ikke schreef:

Omdat degenen die bepalen wat er binnen het stamboek gebeurt dezelfde mensen zijn als die staan te beoordelen op keuringen. Die conclusie lijkt me vrij simpel te trekken.


Ja, maar zij zijn dus de enigen die er wat aan kunnen doen.
In plaats van miepen dat het de schuld is van de dierenartsen..

Maar heb jij het lef om zo'n gast op z'n schouder te tikken en 'm met een honkbalknuppel op andere gedachten te brengen.....??
Dat is namelijk zo ongeveer het overtuigingsniveau wat je aan de dag moet leggen om bij die gasten binnen te komen.....