Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:41

Tsja, die fokkers zijn meestal baasjes van de oude stempel. Dat gaat er natuurlijk niet in ;)

marjotje82
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:47

D'r zit al wel vooruitgang in in de heiveelheid trekpaarden met staart in Nederland.
Helaas gaat het alleen niet zo snel.....
Maar als je kijkt naar tien jaar geleden zit er wel zeker vooruitgang in.
Helaas blijft het zo dat er idd veel op keuringen nog steeds aan kortstaarten voorbij komt.
Er zijn er echter wel die goedgekeurd worden en en of vooraan staan bij de centrale keuringen maar idd nog veeeeel te weinig aanbod met staart.
Het punt zit t m in het feit dat er veel jury- en bestuursleden zelf fokkers zijn en deze dieren couperen, zolang dit niet aangepakt wordt en of veranderd zal hier weinig verandering in komen.
Veel trekpaard eigenaren die de dieren voor gebruik hebben hebben tegenwoordig wel een paard met staart.
Helaas gaat het hier ook mis in het vraag en aanbod zowel qua staarten als de bouw vd paarden.
Fokkers halen ze eraf en de dieren zijn vrijwel niet kwijt te raken en tegen een heel laag bedrag.
Daarentegen is de vraag naar dieren met staart hoog en ligt de prijs een stuk hoger dan de dieren zonder staart. De fokkers gaan dus niet mee met de vraag van de gebruikers.
Enkele fokkers daarin uitgesloten natuurlijk, kunnen ze niet allemaal over 1 kam scheren.
Er zijn wel fokkers die de afgelopen jaren zijn meegegaan en beter kijken naar de bouw voor gebruik en laten staarten eraan.

Dat ze soms zware staarten hebben dat is zo idd maar je kunt ze goed uitdunnen.
Dat ze geen vliegen wegslaan.......die van ons met staart zijn heeeeel blij met hun staart en gebruiken hem maar al te graag gezien we naast natuurgebied wonen waardoor we veel vliegen hebben.
M'n oude trekpaard zonder staart zou in de zomer maar al te graag een dagje willen ruilen met z'n buddys in de wei die er wel een hebben......

Hopend dat de komende jaren de hoeveelheid trekpaarden met staart in stijgende lijn zich voortzet!

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:51

Grit schreef:
En waarom zou dit je persoonlijk raken als je hier niet persoonlijk aan bij draagt? De paarden worden er niet minder om gewaardeerd, alleen degene die nog steeds de keuze voor couperen maken.


Het zou ons kunnen raken als de fokkers afhaken en alleen de staartvriendelijke fokkers doorgaan met de hobby. Minder fokkers. Smallere bloedlijnen. Meer inteelt. Kleiner ras. En tot slot: geen ras meer. Het is een doemscenario maar wel een reële.
Ik ben het niet eens met couperen. Laat me dat voorop stellen.aar je kunt niet zomaar het roer omgooien en verwachten dat het geen consequenties heeft.

De wetgeving heeft in deze gefaald. Die hadden een plan moeten bedenken met een uitsterfconstructie en sancties zodat langzamerhand de lange staart weer in het algemeen beeld opgenomen wordt. Dit kun je niet alleen de fokkers en de veearts aanrekenen.

marjotje82
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Goudswaard

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:53

Heb je een goed punt Abbyblues

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:57

Die uitsterfconstructie was er al...paarden vanaf een bepaald geboortejaar mochten niet meer op keuringen komen zonder staart...mits vergezeld van een medisch document.

Als de medische documenten "aangepast"worden doe je er verder weinig aan.

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:59

Ik zie in mijn omgeving zoveel trekpaarden dat ik mij weinig kan voorstellen bij het uitsterven. En de fokkers die ik ken, fokken nog steeds met dezelfde doelen/kwaliteit als voor het coupeerverbod, alleen hebben ze minder trek om op keuringen te verschijnen.
Maar ik kan een vertekend beeld hebben.

Eloya

Berichten: 5195
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:04

Vera en bella hebben beide een korte staart. Bella is van voor 2001, maar vera daareentegen niet en in haar paspoort staat zelfs dat ze in frankrijk is geweest :P om te laten blokstaarten. Terwijl de eigenaar zelf liep te verkondigen dat hij het had gedaan

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:15

Ik vind het zo raar dat het wordt "goed gepraat" want er verschijnen al steeds meer met een staart. Maar het is verboden, dus vanaf het jaar dat dat zo is, zou gewoon élk veulen zijn staart moeten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:28

Er gebeurd niets illegaals. Er zit een maas in de wet (het veterinaire attest) en daarvan wordt op grote schaal gebruik gemaakt door de jonge dieren een 2 dagen op vakantie te doen naar Frankrijk, gezellig met z'n allen in de bus ehhhh vrachtwagen. Dus er is geen wettelijke grond om het stamboek aan te pakken. Veterinaire attesten uit het buitenland verbieden zal wettelijk niet kunnen ivm EU regelgeving, vrije markt enzo. Zoiets kan alleen vanuit het stamboek opgelegd worden. Maar aangezien het stamboek het couperen juist beloont denk ik dat we lang kunnen wachten voordat zij er iets aan gaan doen.

Stamboeken hebben een vergunning nodig van de staat. Ik denk niet dat er via wetgeving andere mogelijheden zijn dan inschrijving van alle gecoupeerde dieren te verbieden. Maar dat is wel een hele heftige ingreep wat het ras een enorme klap gaat geven. Ik zou het al een leuke stap vinden als ze de status 'koninklijk' kwijt raken. Maar nogmaals, strikt formeel doen ze niets wat niet mag..............

Ik heb een jaarling lopen met staart en heb bij mijn zoektocht ook duidelijk tegen de hengstenhouders gezegd dat dat een vereiste was. Daar werd ook helemaal niet raar over gedaan.

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:28

Het is wel apart dat de fokkers zeggen dat de paarden zulke zware staarten hebben dat je er niks mee kan dus moeten ze worden gecoupeerd. En dat de gebruikers allemaal paarden met lange staarten hebben,terwijl deze er juist hinder van zouden moeten ondervinden.
Het bestuur van het KVTH zijn bijna allemaal trekpaardmensen en dit zijn alles behalve eerlijke fijne mensen in de omgang. Dat is ook een van de redenen waarom het Nederlands Haflinger Paarden Stamboek er is gekomen. Deze is opgericht door o.a oudere KVTH bestuursleden die zich er jaren sterk voor hebben gemaakt om een het couperen te stoppen. Zonder resultaat overigens, je werd gewoon belachelijk gemaakt door zowel de voorzitter en zijn secretaris. En deze vriendelijke eerlijke fokkers.., nou die zijn niet zo aardig meer hoor als je te kennen geeft dat je vind dat het couperen moet stoppen..

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 09:41

Hier stonden er 4 waarvan 1 zonder staart (20 jaar en zo aangekocht) , als het zomer was stond ze maar al te graag tussen in haar dochters! zo werden haar vliegen toch weg gemept!
Hier ook langstaarten met 1e premie en het was bij ons als fokker geen vraag, als de staart niet nodig was geweest hadden ze hem niet gehad!
Mentalitijdsverandering duurt een generatie, onze dochter weet niet beter of ze hebben allemaal lange staarten.
Zo zal het ook bij het stamboek vergaan, die oude opa's zullen ook aftreden en er komt een andere generatie met die andere mening! en zo zal het steeds wat meer vervagen dat stereotype van een gekorte / blokstaart.

De geschiedenis met reden mbt het couperen heb ik van mijn opa gekregen dat het aangespannen op het land met ploegen en andere werkzaamheden ter voorkoming was van ongelukken omdat anders de staarten over de lijnen/teugels gingen en zo een paard zijn staart ging aanklemmen en op drift ging.
En dan kun je niet sturen nog stoppen!, zo zijn er mensen en dieren verongelukt
Dit heb ik zelf ook wel eens gehad tijdens het mennen en dat liep gelukkig goed af!
Ik praat het niet goed maar zo een paard was wel de economische motor op een bedrijf en de mensen konden het niet missen, en zo ter voorkoming van is de traditie ontstaan....die nu overbodig is geworden.

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:03

Zo zal het ook bij het stamboek vergaan, die oude opa's zullen ook aftreden en er komt een andere generatie met die andere mening! en zo zal het steeds wat meer vervagen dat stereotype van een gekorte / blokstaart.


Dit ben ik niet met je eens. Mijn ervaring is dat de jongere generatie, nog feller is wat betreft het in stand houden van couperen dan hun voorouders.

Tinkers4ever
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:16

Helemaal met je eens mimp3 !

Het grote probleem mbt het couperen is het KVTH. Vooral de voorzitter en de secretaris zijn absoluut pro couperen.. Zegt een lid daar wat van? Dan zijn ze niet zo aardig meer!

Het NHPS voor de haflingers is er niet voor niets gekomen...

Het wordt tijd dat de overheid het KVTH aanpakt, predikaat koninklijk eraf en per direct een verbod om paarden met gecoupeerde staart op een keuring toe te laten..

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:30

Ibbel schreef:
Ik trek even de vergelijking met de Pyreneese herders, want dat is het hondenras waar ik ervaring mee heb. Gecoupeerde honden mogen niet meer geshowd worden, ook niet met medisch attest. Als een hond met een aangeboren korte staart (dat komt soms voor) wordt geboren, moet een DA meteen bij de geboorte daar een verklaring voor uitschrijven, anders mag zo'n dier ook niet meedoen.

Zo simpel is het dus: als stamboek domweg deze dieren niet meer toelaten op de keuringen. En dat die beslissing niet genomen is en niet genomen wordt, heeft niets met 'langzaam wennen aan het idee' te maken, maar met een stamboek dat niet mee wil werken. Ze hadden die beslissing al jaren geleden kunnen nemen, en dan gewoon per geboortejaar.


Dat dus, bij verschillende hondenrassen werkt het. Waarom zou dat bij dit paardenras niet werken? Verschil is denk ik dat als je je hond showt, de show eigenlijk 'van' de Raad van Beheer is. Een overkoepelende organisatie dus. Als ik het goed begrijp is een keuring voor deze trekpaarden 'van' het KVTH. Dus zouden regels als deze echt per vereniging/stamboek opgelegd moeten worden. Zonder loophole dan.

Het gevaar van een kleiner wordend of verdwijnend ras snap ik ook niet helemaal. Denk je echt dat al die fokkers gaan stoppen omdat ze de staarten er niet meer af mogen halen? :') Als dat zo is ga ik echt stuk, dat is echt ronduit belachelijk.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:52

Nou lees ik dit allemaal, en er valt me een grote tegenstrijdigheid op...
De staarten moeten er af, want anders slaan ze er in het werk mee over de leidsels en dat is gevaarlijk.
Er wordt ook gezegd, dat de staarten zo zwaar zijn, dat ze er toch geen vliegen mee kunnen verjagen en dat ze er daarom net zo goed af kunnen.
Dus ik begrijp dat vliegen verjagen niet kan, maar staart over de leidsels wel?
Heel bijzonder.
Zo blijkt maar weer dat mensen praten naar wat ze uitkomt....
Ik denk trouwens dat er wel grotere problemen bij deze paarden zijn als de staart...
De poten rotten er onder vandaan door de zware beenbeharing, maar ook dat mag niet anders, want dat is mooi.....
Laatst bijgewerkt door Billy op 02-12-15 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:52

Thesserd schreef:
Het gevaar van een kleiner wordend of verdwijnend ras snap ik ook niet helemaal. Denk je echt dat al die fokkers gaan stoppen omdat ze de staarten er niet meer af mogen halen? :') Als dat zo is ga ik echt stuk, dat is echt ronduit belachelijk.


Het is inderdaad ronduit belachelijk. Net zo belachelijk als dat staarten nog steeds geblokt worden. Maar ook dat is gewoon nog een feit.

Anoniem

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:08

We moeten overigens niet álle fokkers over 1 kam scheren.
De fokker waar mijn paard weg komt, fokt wel met een gecoupeerde merrie (Kim's moeder), maar zijn veulens worden niet gecoupeerd.
Sowieso 11 jaar lang al niet.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:57

De fokkers zullen echt niet stoppen met fokken, het is de jury die moet neutraal zijn een wet in die richting zou helpen.(Als de blok/kort staarten niet meer mogen deelnemen of opgenomen mogen worden)
En de oude garde leid de jonge mensen op dus die nemen dat zo over ...wel kortzichtig maar er zullen mensen komen die kwaltijd voor ideaal beeld met blokstaart laten gaan maar dat kost jaaaaren.
En tja als eerste vang je altijd veel weerstand....
Maar kim heeft wel gelijk hier zijn ook fokkers die keurig langstaart veulens hebben .

Billy de reden die ik aangaf is echt afkomstig uit een boerenfamilie, wij hebben al generaties paarden in de familie.... ik /wij praten niet hoe het uitkomt.(al heb je wel een punt)
Een ongeluk was gelijk aan een doodvonnis voor jezelf en je bedrijf en bittere armoede voor de achterblijvers!
Ik ben ook de eerste generatie die geen blokstaarten prefereert desondanks een ongeluk door juist dat item de staart die er dus wel nog aanzat!
Daarna heb ik nooit meer gehad dat er een staart over de leidsels vloog in jaren, gewoon pech dus!
(En natuurlijk is me dat echt wel ingewreven met zie je nou ... -:(- )
En de sokken en benen worden steeds lichter gefokt over het algemeen.
Maar ook dat duurt jaren voor er standaard een lichter been uitkomt!

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:39

kwita schreef:
De fokkers zullen echt niet stoppen met fokken, het is de jury die moet neutraal zijn een wet in die richting zou helpen.(Als de blok/kort staarten niet meer mogen deelnemen of opgenomen mogen worden)
En de oude garde leid de jonge mensen op dus die nemen dat zo over ...wel kortzichtig maar er zullen mensen komen die kwaltijd voor ideaal beeld met blokstaart laten gaan maar dat kost jaaaaren.
En tja als eerste vang je altijd veel weerstand....
Maar kim heeft wel gelijk hier zijn ook fokkers die keurig langstaart veulens hebben .

Billy de reden die ik aangaf is echt afkomstig uit een boerenfamilie, wij hebben al generaties paarden in de familie.... ik /wij praten niet hoe het uitkomt.(al heb je wel een punt)
Een ongeluk was gelijk aan een doodvonnis voor jezelf en je bedrijf en bittere armoede voor de achterblijvers!
Ik ben ook de eerste generatie die geen blokstaarten prefereert desondanks een ongeluk door juist dat item de staart die er dus wel nog aanzat!
Daarna heb ik nooit meer gehad dat er een staart over de leidsels vloog in jaren, gewoon pech dus!
(En natuurlijk is me dat echt wel ingewreven met zie je nou ... -:(- )
En de sokken en benen worden steeds lichter gefokt over het algemeen.
Maar ook dat duurt jaren voor er standaard een lichter been uitkomt!
een staart die direct onder de staartwortel wordt afgeknipt is ook heel kort en vangt niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:29

farahdiba46 schreef:
een staart die direct onder de staartwortel wordt afgeknipt is ook heel kort en vangt niks.

Klopt vanaf de positie van een koets niet maar als je erachter loopt om bijvoorbeeld te ploegen dan hangt het leidsel heel anders. Bekijk anders voor de duidelijkheid eens wat filmpjes op youtube. Het werken op het land gaat ook maar met 1 leidsel en die hangt zo goed als los over de kont van het paard heen naar beneden. Ook met afknippen onder de staartwortel kan het paard dan nog steeds het leidsel vast pakken. Heb je maar 1 teugel dan is je paard meteen compleet stuurloos. Dus van oudsher had het couperen wel degelijk noodzaak. Nu is het achterhaald en moet het stoppen. Die enkeling die voor de hobby ploegt mag niet de legitime reden zijn om een compleet paardenbestand te verminken.

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:36

Maar mij lijkt dat een paard met lange staart juist helemaal geen leidsel vast kan pakken, of hij zou zijn complete staart erover moeten zwiepen..

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:48

Dat kan mijn kwpnner ook gewoon hoor en daar heb je gewoon oplossingen voor...
Een verlengde culeron lost dat probleem gewoon op

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:30

Billy schreef:
Dat kan mijn kwpnner ook gewoon hoor en daar heb je gewoon oplossingen voor...
Een verlengde culeron lost dat probleem gewoon op


ja dat hebben wij nu maar tja toen was dat anders !
Dus reden te meer om een langstaart te hebben!

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:02

Nu is dat dus geen argument meer maar het wordt nog wel gebruikt....

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:15

Afbeelding