Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esther_X_

Berichten: 209
Geregistreerd: 22-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:29

8nnemiek schreef:
Ik begrijp ook echt niet hoe het nog steeds mogelijk is.. Ze zijn toch allemaal illegaal bezig, waarom worden daar dan geen boetes of andere straffen uitgeschreven?
Zou de dierenpolitie hier bv niks mee kunnen?


Inderdaad als het niet mag en het gewoon illegaal is hoe en waarom komen ze er dan zomaar mee weg? Te gek voor woorden. Het is ook gewoon pure dierenmishandeling als het om een gezonde staart gaat. :n

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:31

Ik heb een haflinger met stamboom, maar kon het niet meer aanzien.
Elke keer het verenigingsblad vol paarden zonder staart.
Heb het 6 jaar volgehouden hopende dat er elk jaar meer staarten zouden komen. Maar helaas. Daarom dit jaar mijn lidmaatschap opgezegd.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:32

esther_X_ schreef:
8nnemiek schreef:
Ik begrijp ook echt niet hoe het nog steeds mogelijk is.. Ze zijn toch allemaal illegaal bezig, waarom worden daar dan geen boetes of andere straffen uitgeschreven?
Zou de dierenpolitie hier bv niks mee kunnen?


Inderdaad als het niet mag en het gewoon illegaal is hoe en waarom komen ze er dan zomaar mee weg? Te gek voor woorden. Het is ook gewoon pure dierenmishandeling als het om een gezonde staart gaat. :n

Dat is simpel: lieden die voldoende invloed en "macht" hebben bepalen wat er gebeurt en blijkbaar reikt hun macht ver genoeg om boetes te ontlopen.......

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:38

oomens schreef:
Ik ben niet thuis in het trekpaardenwereldje, maar hoeveel van die paarden zijn ook daadwerkelijk in België en door Belgische dierenartsen gecoupeerd?

Ik had begrepen dat er vroeger, in het begin van het verbod, nogal eens werd uitgeweken naar landen waar een dergelijk verbod niet gold. Gebeurt dit nog steeds zo of is die route inmiddels afgetimmerd?

GEbeurt bij mijn weten nog steeds. :j

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:39

Dat stamboek is gewoon corrupt, doet of hun neus bloed want het intresseert ze geen ene flikker.

Misschien moet dat KONINKLIJK er maar eens af of opheven en opnieuw starten met mensen die zich wel aan de regels houden.

En dierenartsen die hier aan mee werken moeten maar eens gemeld worden bij het tuchtcollege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:09

Het was mij ook al opgevallen, mensen die bij mijn ouders in de buurt wonen hebben sinds een klein jaartje een trekpaard-jaarling erbij, ook zonder staart.. Ik dacht dat hun andere trekpaard geen staart had vanwege de leeftijd, maar nu met de jaarling begin ik daar toch aan te twijfelen (geen idee hoe oud hun andere trekpaard is).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:17

Als ik me niet vergis mag blokstaarten om medische redenen of indien het paard al geblokstaart is in het buitenland waar het wel nog toegelaten is in de wet.

Dus je krijgt er veel die plots een ontsteking of infectie hebben, of die "per toeval" een tussenstap naar een buitenlandse eigenaar (vb Frankrijk) hebben gemaakt.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:27

Vreemd dat de druk bij de dierenartsen worden neergelegd...

Bij de Rottweiler is staart couperen ook verboden. Dat verbod werkt wel, volgens mij is het ook zo dat als je hond uit Nederland komt en vanaf een bepaald geboortejaar is, de staart gewoon lang moet zijn, anders mag je de ring niet in? Zelfde geldt voor oren couperen o.a. bij de am. Staff geloof ik?

Misschien kan iemand dat bevestigen? Zouden ze bij deze paarden ook zo moeten oplossen. Deze mensen respecteren de wet helemaal niet, gewoon bull shit wat die voorzitter zegt.

SensaHorses
Berichten: 709
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:34

Belachelijk dat dit nog steeds gebeurt! Ik vind het ook dierenmishandeling. Hoop dat het met de nieuwe wet snel afgelopen is!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:39

Het is bij wet verboden, dan kan een stamboek toch gewoon een dikke vette boete krijgen als ze wel paarden goedkeuren met een blokstaart mits er een medische verklaring bij zit.

Het zal toch op moeten vallen als er bij 1 bepaalde dierenarts heel veel paarden met een geamputeerde staart vandaan komen, daar kan dan ook gewoon onderzoek naar worden gedaan....dierenbescherming waar ben je!!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:41

En je dan druk maken om een niet te pakken paardenmishandelaar...deze dieren zijn niet eens veilig bij hun eigen baas en arts :n

Anoniem

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:46

Trekpaarden zonder staart (de jongere generatie) worden vaak naar Frankrijk gebracht, daar mag het nog gewoon.
Tenminste, 5 jaar geleden nog wel.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:46

Gillbo schreef:
Het is bij wet verboden, dan kan een stamboek toch gewoon een dikke vette boete krijgen als ze wel paarden goedkeuren met een blokstaart mits er een medische verklaring bij zit.

Het zal toch op moeten vallen als er bij 1 bepaalde dierenarts heel veel paarden met een geamputeerde staart vandaan komen, daar kan dan ook gewoon onderzoek naar worden gedaan....dierenbescherming waar ben je!!


Tsja, in politiek correct Nederland is dat allemaal heel lastig... Iedere boeren gek weet hoe het zit, maar toch kan de politie/justitie/whatever er niks aan doen :')

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:47

KoudbloedKim schreef:
Trekpaarden zonder staart (de jongere generatie) worden vaak naar Frankrijk gebracht, daar mag het nog gewoon.
Tenminste, 5 jaar geleden nog wel.


Trekpaarden zonder staart worden naar Frankrijk gebracht? Tsja weinig aan te doen toch... Gaat hier om een keuring in België :P

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:49

Is de partij voor de dieren hier eigenlijk actief mee bezig?

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:51

Thesserd schreef:
KoudbloedKim schreef:
Trekpaarden zonder staart (de jongere generatie) worden vaak naar Frankrijk gebracht, daar mag het nog gewoon.
Tenminste, 5 jaar geleden nog wel.


Trekpaarden zonder staart worden naar Frankrijk gebracht? Tsja weinig aan te doen toch... Gaat hier om een keuring in België :P


Ze bedoeld: die gaan naar frankrijk met staart en komen (zomaar en toevallig bijna altijd) zonder staart weer terug..

Anoniem

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:54

Precies, :D staat er misschien een beetje knullig.
Ze worden inderdaad in Frankrijk gecoupeerd en dan weer naar Nederland gebracht.

Anoniem

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:57

Idioten, wordt er misselijk van.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:07

Gewoon alle paarden met blokstaart verbieden op de keuring, medische reden of niet. Als je gewoon zegt dat willen we niet.
Of ze standaard onderaan gaan zetten in de uitslag, dan geef je ook een signaal af.

KimD

Berichten: 20442
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:11

Zolang het met omwegen gewoon legaal is blijft het bestaan, zeker als ze ook op keuring welkom zijn. En eerlijk is eerlijk, het is ook een kwestie van smaak. Ik vind de gecoupeerde staarten mooier en handiger, maar ik zal een paard niet zomaar zijn staart afnemen.

Hetzelfde geldt voor de gecoupeerde oren en staarten bij honden, bij sommige rassen vind ik die lange staarten en oren echt afschuwelijk en wil ze dus ook niet in huis als ze niet gecoupeerd zijn. Resultaat, ik schaf die rassen gewoon niet aan.

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:13

Belachelijk, ongelooflijk en een duidelijk geval van gebrek aan handhaving.

Op het moment dat je een nieuwe wet invoert bij een dergelijke eigenwijze starre mensen, doe het dan goed en zorg dat bevoegde personen toezien op handhaving. Ook bij medische redenen kunnen zodanige regels opgesteld worden dat frauderen moeilijk wordt.
Daarnaast vind ik 3% van de gecoupeerde paarden met een terechte medische reden nogal hoog. Hoe vaak zie je bijvoorbeeld kwpn'ers met een gecoupeerde staart? Ik kan mij niet voorstellen dat dit ook maar in de buurt komt van 3%.
Staarten kunnen gewoon opgebonden worden tijdens werkzaamheden en ook op keuringen.

Gelukkig gunnen de trekpaardeneigenaren die ik ken, hun paard een lange staart. Maar sommige mijden om deze reden wel keuringen, omdat ze zelf ook pissig worden van de hoeveelheid gecoupeerde paarden die er aangeboden worden, maar ook omdat ze vaker achteraan eindigen met bloedlijnen waar ze eerst hoger mee scoorden.

Djilna, daar zit mede het probleem. Keuringmeesters houden deze traditie voor een groot gedeelte juist in stand.
Gelukkig lees ik hier ook een voorbeeld van een eerste premie voor een trekpaard met staart en deze zullen er wel meer zijn. Hopelijk gaat deze goede toon zich sneller uitbreiden.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:13

KoudbloedKim schreef:
Precies, :D staat er misschien een beetje knullig.
Ze worden inderdaad in Frankrijk gecoupeerd en dan weer naar Nederland gebracht.


Aha, ergens vermoedde ik wel dat je dat bedoelde maar het stond er anders idd :')

Maarja ook voor dat probleem geldt als oplossing dat ze op de keuring gewoon niet meer welkom zijn. Zoiets moet er toch door te krijgen zijn met ondersteuning van de wet? :oo

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:14

Thesserd schreef:
Vreemd dat de druk bij de dierenartsen worden neergelegd...

Bij de Rottweiler is staart couperen ook verboden. Dat verbod werkt wel, volgens mij is het ook zo dat als je hond uit Nederland komt en vanaf een bepaald geboortejaar is, de staart gewoon lang moet zijn, anders mag je de ring niet in? Zelfde geldt voor oren couperen o.a. bij de am. Staff geloof ik?

Misschien kan iemand dat bevestigen? Zouden ze bij deze paarden ook zo moeten oplossen. Deze mensen respecteren de wet helemaal niet, gewoon bull oliebol wat die voorzitter zegt.


Bij honden is de staart eraf op vakantie loophole niet mogelijk, ik denk dat dat veel verschil maakt. Bij de meeste verenigingen is het namelijk zo dat een hond alleen gecoupeerd mag zijn als hij ook een papier heeft uit een land waar couperen nog legaal is. Een hond met een Nederlands papier zonder staart is dus meestal uitgesloten van raskeuringen, sportexamens etc. ook als het couperen is gebeurt in een land waar het nog legaal is, die maas gebruikt men bij de paarden volgens mij nog erg vaak en is bij honden dus niet mogelijk.

Desondanks wordt er volgens mij nog best wat gecoupeerd, tenminste ik zie nog wel af en toe een hond zonder oren of staart rondlopen. Er zijn er ook die dus speciaal bemiddelen in honden uit het buitenland om er een zonder staart te hebben. Ik vind het allemaal wat omslagtig ik kan me niet voorstellen dat je nu daadwerkelijk meer of minder plezier beleeft omdat ie wel of geen staart heeft. Onze hond heeft haar staart een tijd terug gebroken en toen was er sprake van dat ie eraf moest als het niet verder zou herstellen, viel mee en staart is nu weer helemaal functioneel en pijnvrij, maar had ie eraf gemoeten dan was onze hond toch niet ineens minder leuk geworden?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 01-12-15 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:18

Thesserd schreef:
KoudbloedKim schreef:
Precies, :D staat er misschien een beetje knullig.
Ze worden inderdaad in Frankrijk gecoupeerd en dan weer naar Nederland gebracht.


Aha, ergens vermoedde ik wel dat je dat bedoelde maar het stond er anders idd :')

Maarja ook voor dat probleem geldt als oplossing dat ze op de keuring gewoon niet meer welkom zijn. Zoiets moet er toch door te krijgen zijn met ondersteuning van de wet? :oo

Vergis je niet in de macht van de lobby!
De wet biedt uiteindelijk niet de handvaten om zo'n club echt aan te pakken (lees: uit te roeien), daar hebben ze wel voor gezorgd, met precies dezelfde insteek als waarom de paardenhandel nog zo open is (vergelijk het eens met andere dieren).

Uiteindelijk draait het maar om een ding: belangen (lees: macht).

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:21

Zijn er mensen van deze rasvereniging op dit forum?
Wat geeft de vereniging als standpunt?