Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:32

Als het in andere landen nog wel echt gewoonte is om alle dieren van een bepaald ras te couperen wordt het natuurlijk wel lastig om ooit nog een beetje vers bloed in je ras te krijgen als je die dieren overal van uitsluit. (Iig dat lijkt me met honderassen de redenatie)

Als je inderdaad al illegaal een staart afkapt ben je vast niet te beroerd om er een briefje bij te doen. Wellicht zouden dergelijke attesten dan met meer bewijs moeten worden ingediend, toon dan ook maar de foto waaruit bleek dat de staart gebroken was oid. Of gewoon toch uitsluiten, zovaak gebeurt het immers niet echt := .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:36

Maartje1990 schreef:
[naam] schreef:
Dit is geen onzin.
Mijn merrie heeft er ook moeite mee gehad met als resultaat; hele staart onder de mest elke keer.
Ik heb de staart toen flink uitgedunt en dat heeft enorm geholpen.


Is dat niet gewoon luihuid? Mijn haf scheet ook haar staart onder maar kon m tegen de vliegen opeens wél optillen
Nee, was echt heel erg zwaar.
Na het uitdunnen was hij nog enorm dik en vol.
Zo ziet het er nu uit, hij was 2x zo dik.

Afbeelding

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:37

liedje89 schreef:
Als het in andere landen nog wel echt gewoonte is om alle dieren van een bepaald ras te couperen wordt het natuurlijk wel lastig om ooit nog een beetje vers bloed in je ras te krijgen als je die dieren overal van uitsluit. (Iig dat lijkt me met honderassen de redenatie)

Als je inderdaad al illegaal een staart afkapt ben je vast niet te beroerd om er een briefje bij te doen. Wellicht zouden dergelijke attesten dan met meer bewijs moeten worden ingediend, toon dan ook maar de foto waaruit bleek dat de staart gebroken was oid. Of gewoon toch uitsluiten, zovaak gebeurt het immers niet echt := .


Uitsluiten van fokken lijkt me ook overbodig toch? Een gecoupeerde staart is niet erfelijk :') Maar uitsluiten van showen lijkt me prima mogelijk. Is het paard Nederlands (of Belgisch dan in dit geval)? Dan moet deze gewoon een lange staart hebben. Klaar.
Zat er een medische reden achter, dan heb je pech... Je kan ook niet showen met een paard die een oor mist lijkt me.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:38

Leffroi schreef:
s0173957 schreef:
Niet meer opnemen in het stamboek... als ze een geldig veterinair attest hebben?

Sta je wettelijk nergens mee.
[/quote

Dat is een ander verhaal. Als het om medische reden gedaan is, helaas. Maar een gezonde staart afhakken...



Je snapt em niet... er is geen medische reden, wel een meewerkende dierenarts die een attest schrijft..

Dan zal het dus op gaan vallen dat er dierenartsen zijn waarbij er wel erg vaak om "medische"reden een staart eraf wordt gehaald....dat is wel te controleren!

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:39

Ja, die staarten zijn echt enorm zwaar.. die haren zijn zo ontzettend dik, lijkt wel touw.. Ik heb ook nog nooit een trekpaardenstaart zien wapperen en zwieren in de wind..

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:40

Helenalena schreef:
Ik zag dit topic en was alweer bang voor de reacties..
Laat ik eerst mijn eigen mening hier over uiten en daarna wat ik om me heen zie betreft de kort en de langstaarten.

Ik zelf loop nu een aantal jaren mee in het trekpaarden wereldje, laten we voorop stellen.. dit is wat mij betreft het meest gezellige, open en eerlijke paardenvolk wat ik ooit ben tegen gekomen. Ik heb altijd een passie voor paarden gehad, maar me nooit thuis gevoeld in die wereld.. ik was altijd een soort buitenbeentje, omdat ik juist voor de lol samen met je knol ging en niet omdat de knol voor mij moet presteren, dat ik anders geen lol zou hebben.
Ik rij nu trekpaarden en vond ze in het begin echt foeilelijk met staart, heel de verhoudingen vielen weg naar mijn idee. Ik vind een kortstaart nog steeds mooier, maar begin aan het idee met staart te wennen.

Wat ik om me heen zie, als ik naar alle trekpaarden om me heen kijk.. en ze komen en gaan.. dan valt het mij echt op dat er steeds meer MET LANGE staart voorbij komen. Het is dus zeker wel dat er steeds minder staarten gecoupeerd worden, voor de verkoop al helemaal! Mensen willen geen kort staart..

Wat je op een keuring ziet is niet representatief voor wat er verder rondloopt, hier in Nederland in elk geval. Ook op de keuringen zie je er steeds meer met staart, vooral op de regio keuringen. Ik vind het daarom heel erg jammer dat er mensen zijn 1 foto of bericht zien en gelijk denken dat er nog het zelfde wordt gehandeld als pakweg 10 jaar geleden. Het gaat niet zo vlot als we hopen, maar het gebeurt wel..
Mijn idee is dat er kortstaarten op marktplaats staan, omdat deze niet verkocht worden. Juist de langstaarten gaan snel "over de toonbank", hier is vraag naar.

Trek ieder je eigen conclusie van mijn verhaal.. Er is verandering, maar het gaat niet snel.. Het is een eeuwen oude traditie. Voornamelijk bij de oude stempel fokkers, die een heel ander denkpatroon moeten aanleren.


Dit dus, met 4 sterren.

Ik kom uit de hondenwereld en ken het coupeerverhaal van A tot Z. Het is erg moeilijk om dit gedachtegoed om te keren.
Ikzelf vind een Duitse dog met gecoupeerde oren mooier dan een met flappers (en ja ik heb er een met flappers).
Ik vind ook een knol zonder staart op een bepaalde manier mooier dan mét staart.
Maar ik wordt misselijk bij de gedachte om bewust een functionerend deel van een dier te snijden als het medisch gezien nergens voor nodig is.

Die tegenstrijdigheid is eigenlijk best wel grappig en laat zien hoe diep zo'n gedachtegoed ingeworteld is.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:41

Helenalena schreef:
Ja, die staarten zijn echt enorm zwaar.. die haren zijn zo ontzettend dik, lijkt wel touw.. Ik heb ook nog nooit een trekpaardenstaart zien wapperen en zwieren in de wind..


En daarom bestaan er van die handige uitdun mesjes... :j

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:46

Jep, die gebruik ik zelfs voor de manen!!

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:49

Die van mij tilt zijn staart prima op, en die is ook enórm! Zit weinig tot geen mest in. En door veel hooi te voeren is de mest hier zo stevig dat die sowieso niet plakt.. Maar al zou er mest in de staart blijven hangen, dat is toch geen reden om te couperen?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:54

8nnemiek schreef:
Die van mij tilt zijn staart prima op, en die is ook enórm! Zit weinig tot geen mest in. En door veel hooi te voeren is de mest hier zo stevig dat die sowieso niet plakt.. Maar al zou er mest in de staart blijven hangen, dat is toch geen reden om te couperen?!
Precies, uitdunnen werkt langdurig in zo'n geval.

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:56

Thesserd schreef:
liedje89 schreef:
Als het in andere landen nog wel echt gewoonte is om alle dieren van een bepaald ras te couperen wordt het natuurlijk wel lastig om ooit nog een beetje vers bloed in je ras te krijgen als je die dieren overal van uitsluit. (Iig dat lijkt me met honderassen de redenatie)

Als je inderdaad al illegaal een staart afkapt ben je vast niet te beroerd om er een briefje bij te doen. Wellicht zouden dergelijke attesten dan met meer bewijs moeten worden ingediend, toon dan ook maar de foto waaruit bleek dat de staart gebroken was oid. Of gewoon toch uitsluiten, zovaak gebeurt het immers niet echt := .


Uitsluiten van fokken lijkt me ook overbodig toch? Een gecoupeerde staart is niet erfelijk :') Maar uitsluiten van showen lijkt me prima mogelijk. Is het paard Nederlands (of Belgisch dan in dit geval)? Dan moet deze gewoon een lange staart hebben. Klaar.
Zat er een medische reden achter, dan heb je pech... Je kan ook niet showen met een paard die een oor mist lijkt me.


Gelukkig niet nee, maar de meeste fokkers fokken toch liever met ouderdieren die ook iets achter de naam hebben staan natuurlijk. Als je dan met je buitenlandse dier nergens aan mee mag doen dan is dat wel een domper voor je bloedverversing denk ik.

Of je er nog mee naar een show kan weet ik niet, maar een wedstrijd mag je naar ik aanneem nog gewoon meedoen als je dier een lidteken heeft of een stukje mist wat daarvoor verder niet van essentieel belang is.

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:07

Gypsy, vergeet niet dat deze regels er al wat jaren zijn. Er worden niet "ineens" harde maatregelen genomen, het is juist een slappe hap geweest op dit gebied. Maar maatregelen zijn overduidelijk nodig, omdat de verschuiving naar met staart teveel achter blijft.

Gypsy schreef:
Verder word er hier ook nog echt met ze gewerkt, ploegwedstrijden, stroarieje, ringsteken, aangespannen werk, van alles. Wat ik gehoord heb is dat het levensgevaarlijk kan zijn als zo'n grote zware staart over het leidsel gegooid word. Zeker met ploegen kan ik me daar wel wat bij voorstellen..
Dat is het goed praten voor zichzelf. Er is hier in de buurt een actieve trekpaarden organisatie, die onder andere meedoen aan ploegenwedstrijden en de power horse competition en dat gaat prima met een lange staart.
Tinkers en andere koudbloeden kunnen ook te zware/dikke staarten hebben. Die worden toch ook niet gecoupeerd. Je kan ze tijdens het werk opbinden of ze gewoon uitdunnen.

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:35

AbbyBlues schreef:
Helenalena schreef:
Ik zag dit topic en was alweer bang voor de reacties..
Laat ik eerst mijn eigen mening hier over uiten en daarna wat ik om me heen zie betreft de kort en de langstaarten.

Ik zelf loop nu een aantal jaren mee in het trekpaarden wereldje, laten we voorop stellen.. dit is wat mij betreft het meest gezellige, open en eerlijke paardenvolk wat ik ooit ben tegen gekomen. Ik heb altijd een passie voor paarden gehad, maar me nooit thuis gevoeld in die wereld.. ik was altijd een soort buitenbeentje, omdat ik juist voor de lol samen met je knol ging en niet omdat de knol voor mij moet presteren, dat ik anders geen lol zou hebben.
Ik rij nu trekpaarden en vond ze in het begin echt foeilelijk met staart, heel de verhoudingen vielen weg naar mijn idee. Ik vind een kortstaart nog steeds mooier, maar begin aan het idee met staart te wennen.

Wat ik om me heen zie, als ik naar alle trekpaarden om me heen kijk.. en ze komen en gaan.. dan valt het mij echt op dat er steeds meer MET LANGE staart voorbij komen. Het is dus zeker wel dat er steeds minder staarten gecoupeerd worden, voor de verkoop al helemaal! Mensen willen geen kort staart..

Wat je op een keuring ziet is niet representatief voor wat er verder rondloopt, hier in Nederland in elk geval. Ook op de keuringen zie je er steeds meer met staart, vooral op de regio keuringen. Ik vind het daarom heel erg jammer dat er mensen zijn 1 foto of bericht zien en gelijk denken dat er nog het zelfde wordt gehandeld als pakweg 10 jaar geleden. Het gaat niet zo vlot als we hopen, maar het gebeurt wel..
Mijn idee is dat er kortstaarten op marktplaats staan, omdat deze niet verkocht worden. Juist de langstaarten gaan snel "over de toonbank", hier is vraag naar.

Trek ieder je eigen conclusie van mijn verhaal.. Er is verandering, maar het gaat niet snel.. Het is een eeuwen oude traditie. Voornamelijk bij de oude stempel fokkers, die een heel ander denkpatroon moeten aanleren.


Dit dus, met 4 sterren.

Ik kom uit de hondenwereld en ken het coupeerverhaal van A tot Z. Het is erg moeilijk om dit gedachtegoed om te keren.
Ikzelf vind een Duitse dog met gecoupeerde oren mooier dan een met flappers (en ja ik heb er een met flappers).
Ik vind ook een knol zonder staart op een bepaalde manier mooier dan mét staart.
Maar ik wordt misselijk bij de gedachte om bewust een functionerend deel van een dier te snijden als het medisch gezien nergens voor nodig is.

Die tegenstrijdigheid is eigenlijk best wel grappig en laat zien hoe diep zo'n gedachtegoed ingeworteld is.


:j dat ja

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:50

LoveBodin schreef:
Inderdaad. Zie niet hoe dit lastig is...
Paarden met blokstaarten gewoon niet meer accepteren. Klaar is kees.
Hoezo zou ‘ Koninklijke Maatschappij Het Belgisch Trekpaard’ er niks aan kunnen doen... Als ze nog steeds paarden met blokstaarten laten keuren en die nog steeds laten winnen, ja, dan gaat er niks veranderen...
En dan kan je wel de schuld leggen bij de dierenartsen, maar ben bang dat als die gaan weigeren mensen het misschien wel zelf doen. Als 't gedrag beloont wordt.
precies, die verstokte knippers vinden zelf wel een weg, hoe walgelijk ook. Weren van keuringen en geen stamboekopname, let maar op hoe snel het klaar is dan. Stamboek is hier gewoon mede-schuldig aan, allemaal ons kent ons en een pot nat.

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:53

Ik snap niet dat het Haflinger stamboek nog steeds bij deze club wil horen.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:21

liedje89 schreef:
Thesserd schreef:

Uitsluiten van fokken lijkt me ook overbodig toch? Een gecoupeerde staart is niet erfelijk :') Maar uitsluiten van showen lijkt me prima mogelijk. Is het paard Nederlands (of Belgisch dan in dit geval)? Dan moet deze gewoon een lange staart hebben. Klaar.
Zat er een medische reden achter, dan heb je pech... Je kan ook niet showen met een paard die een oor mist lijkt me.


Gelukkig niet nee, maar de meeste fokkers fokken toch liever met ouderdieren die ook iets achter de naam hebben staan natuurlijk. Als je dan met je buitenlandse dier nergens aan mee mag doen dan is dat wel een domper voor je bloedverversing denk ik.

Of je er nog mee naar een show kan weet ik niet, maar een wedstrijd mag je naar ik aanneem nog gewoon meedoen als je dier een lidteken heeft of een stukje mist wat daarvoor verder niet van essentieel belang is.


Die hond kan dan gewoon in Frankrijk wel kampioen zijn toch? Ik zie het punt niet :)

Verder kan je op de show al een klein minnetje krijgen als je hond een tand mist (omdat deze is afgebroken bijv). Een hap uit een oor oid zie je ook vrijwel nooit. Ik denk dat het wel mag, maar je hond is dan niet in goede showconditie...

Whoknows
Berichten: 438
Geregistreerd: 11-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:26

Korte staarten medisch verantwoord?

Nou dan had Onze Lieve Heer er wel een kort staartje aangemaakt bij de geboorte. ;(

Ibbel

Berichten: 49202
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:56

Ik trek even de vergelijking met de Pyreneese herders, want dat is het hondenras waar ik ervaring mee heb. Gecoupeerde honden mogen niet meer geshowd worden, ook niet met medisch attest. Als een hond met een aangeboren korte staart (dat komt soms voor) wordt geboren, moet een DA meteen bij de geboorte daar een verklaring voor uitschrijven, anders mag zo'n dier ook niet meedoen.

Zo simpel is het dus: als stamboek domweg deze dieren niet meer toelaten op de keuringen. En dat die beslissing niet genomen is en niet genomen wordt, heeft niets met 'langzaam wennen aan het idee' te maken, maar met een stamboek dat niet mee wil werken. Ze hadden die beslissing al jaren geleden kunnen nemen, en dan gewoon per geboortejaar.

Susie1992

Berichten: 166
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:08

Dat een zwaar paard zijn staart vanwege het gewicht niet op kan tillen is ook onzin.
[/quote]Dit is geen onzin.
Mijn merrie heeft er ook moeite mee gehad met als resultaat; hele staart onder de mest elke keer.
Ik heb de staart toen flink uitgedunt en dat heeft enorm geholpen.[/quote]

Is dat niet gewoon luihuid? Mijn haf scheet ook haar staart onder maar kon m tegen de vliegen opeens wél optillen[/quote]

De staart van een haf is lang niet zo zwaar als van een teekpaard. Mijn haf kon m rechtop zetten ons trekpaard (Ja, met staart) kan dat niet. Ze kan m wat heen en weer zwieren, dan houdt het op. Vooral in de zomer moet je oppassen met smetten etc. Ook komem de haren sneller vast te zitten in het tuig als je het niet invlecht. Dit omdat ze gewoon een veel dikkere bos hebben.

Het raakt me ook weer dat er veel afgegeven wordt op de korte staarten, ik ben ook niet voor maar dit is de keuringswereld. Vooral de gebruikers, kijk naar powerhorse etc zijn vaak liefhebbers die trekpaarden hebben met staarten. Ik zeg vooral het positieve beeld belonen!

Ik zeg alle mensen die afgeven op korte staarten, geef het goede voorbeeld, help dit zeldzame huisdier ras vooruit, koop een trekpaard!

Susie1992

Berichten: 166
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: Oene

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:09

:\ ging iets mis met de quotes...

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:18

Dat bedoelde ik ook te zeggen. +:)+

amazone77

Berichten: 4883
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:23

KVTH is hier de schuldige van!!! Daar zitten de schoften die dit in stand houden. Je word daar met de nek aangekeken als je daar met een hengst aan komt zetten MET staart, Je kan net zo goed dan thuis blijven want de kans is zeer klein dat je met staart door de keuring gaat komen..... Ze moeten de jury leden en het bestuur daar kei hard aanpakken, Dan pas zullen de fokkers het aandurven om de staart te laten zitten.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:26

Dan zijn die fokkers gewoon een stel slappingen!
Als iedereen de staart laat zitten, valt er wenig onderscheid te maken ;)

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:31

Susie, dan dun je de staart toch uit, zodat deze minder zwaar is en er minder kans is op smetplekken?
Moet je voor de gein eens zoeken in tinkertopics naar het probleem dikke/zware staart die niet goed opgetild kan worden. Couperen komt daar niet voorbij als oplossing.
Te dikke/zware staarten komen bij alle koudbloedrassen voor, niet alleen bij trekpaardenprobleem.


En waarom zou dit je persoonlijk raken als je hier niet persoonlijk aan bij draagt? De paarden worden er niet minder om gewaardeerd, alleen degene die nog steeds de keuze voor couperen maken.

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:39

Uit het artikel: staart met schurft? Staartschurft??? Nooit van gehoord....