Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Staatssecretaris Van Dam wil geen gecoupeerde staarten

 
Profiel   

*http://www.bokt.nl / http://www.dierenbescherming.nl
Ingezonden door Bokkers Amaris en Roadracer

[ img ]
Paard met gecoupeerde staart. Bron: Wikimedia Commons

Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken wil geen paarden met gecoupeerde staarten meer bij tentoonstellingen of keuringen. Hij vindt het vanuit het oogpunt van dierenwelzijn niet gewenst en wil dat er de komende periode op gecontroleerd wordt. Overtreders riskeren een boete.

Het couperen van dieren is sinds 2001 verboden in Nederland, behalve als er een medische noodzaak is. Het is ook verboden om gecoupeerde dieren toe te laten bij tentoonstellingen en keuringen. Maar door een uitspraak van het College van Beroep uit 2002 is dit verbod afgezwakt. Een dier dat legaal in het buitenland is gecoupeerd mag toch worden toegelaten. De staatssecretaris wil het verbod nu toch voor alle dieren gaan handhaven. Hij vindt dit vanuit Europees-rechtelijk perspectief gerechtvaardigd.

Van Dam: "Ik ben van mening dat dit tonen van gecoupeerde dieren op tentoonstellingen of keuringen, zeker als dergelijke dieren in de prijzen vallen, het couperen van dieren stimuleert. Het kan er toe leiden dat dieren illegaal in Nederland worden gecoupeerd of dat houders dieren laten couperen in landen waar couperen niet verboden is".

De staatssecretaris deed zijn uitspraken na vragen van Tweede Kamerlid Henk van Gerven van de SP. In zijn reactie gaf Van Dam ook aan dat er meerdere keren aan de Koninklijke Vereniging "Het Nederlandse Trekpaard en De Haflinger" (KVTH) gevraagd is om in hun wedstrijdreglementen op te nemen dat geamputeerde staarten niet zijn toegestaan. De KVTH wil het couperen echter niet vrijwillig uitbannen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 12:33 



 
Profiel   

Graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 12:35 



 
Profiel   

Ja en nee..

Ik ben helemaal tegen het couperen van staarten "omdat dat zo hoort/mooier uitziet.."

Maar als je showdier een trauma aan de staart krijgt, waardoor medisch noodzakelijk is om te couperen, dsn mag je ineens niet meer showen..

Moeilijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 12:36 



 
Profiel   

beter laat dan nooit...
15 jaar na een verbod :roll: .

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 12:37 



 
Profiel   

nine1987 schreef
Ja en nee..

Ik ben helemaal tegen het couperen van staarten "omdat dat zo hoort/mooier uitziet.."

Maar als je showdier een trauma aan de staart krijgt, waardoor medisch noodzakelijk is om te couperen, dsn mag je ineens niet meer showen..

Moeilijk..


Ik ben voor, maar ik snap wat jij bedoeld. Misschien met uitzondering van medische noodzaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 12:41 



 
Profiel   

Hoe vaak komt het nou voor dat een showdier een trauma aan z'n staart krijgt? Eén keer op de 10.000?
Als je zo'n loophole laat van medische noodzaak, hebben alle veulens opeens met hun staart tussen de hooischudder gezeten.

Bij de Pyreneese herders is het al jaren zo. Gecoupeerd, al dan niet met medische noodzaak, al dan niet in Frankrijk waar het nog steeds mag = niet toegestaan op shows. Jammer dan.


Laatst bijgewerkt door Ibbel op 02-04-16 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 12:44 



 
Profiel   

Geen uitzondering meer maken, trauma aan de staart, jammer dan. Dan maar geen shows meer. Een hond op drie poten loopt ook geen shows meer. Ik vind het al jaren van de zotten dat dit niet gehandhaafd word. Het couperen werd vroeger gedaan omdat een grote lange staart het werk voor de ploeg bemoeilijkte, kort knippen van de haren was de heren al te veel. En nu maar hopen dat het doorgezet word zodat er werkelijk word opgetreden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 12:45 



 
Profiel   

Goed zo. Volgens de natuur hoort er een staart aan te zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 12:48 



 
Profiel   

Ik hoop van harte dat ze dit doorzetten, heel vervelend voor de eigenaren met paarden en pony's die wel door een trauma de staart hebben verloren.
Maar anders hebben ze weer een ''maas in de wet''

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 12:52 



 
Profiel   

Hoop dat het er doorheen komt!, geen mazen in de wet toestaan. Want dan word het bewust dieren verminken zodat het wel medisch noodzakelijk word alleen maar groter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 12:57 



 
Profiel   

nine1987 schreef
Maar als je showdier een trauma aan de staart krijgt, waardoor medisch noodzakelijk is om te couperen, dsn mag je ineens niet meer showen..


Tsja, stel dat het paard niet met z'n staart maar met z'n oor vast had gezeten of z'n oog was verwijderd, maakt 'ie dan nog veel kans op een show? Sommige dingen zijn gewoon pech. Erg jammer, maar risico van het vak.

Daarnaast heeft het stamboek deze situatie natuurlijk wel zo laten ontstaan - zij hebben jaren de tijd gehad om een wenselijke regeling te vinden waarin vrijwel alle paarden met staart hadden gelopen, op die paar zeer uitzonderlijke pechgevallen na. Zij hebben dat echter nadrukkelijk niet ingevuld, dan gebeurt dat op een bepaald manier op een wat strengere manier. En dan heb je dus gewoon pech als er iets gebeurt. Erg sneu voor de fokker die er oprecht niks aan kan doen, maar volkomen verdiend voor de fokkerswereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 12:58 



 
Profiel   

Even serieus, hoeveel paarden hebben jullie in je hele leven ontmoet die écht een trauma aan de staart hadden (en dan ook nog een trekpaard was)?

In alle jaren dat ik met paarden om ga of met paarden hebt gewerkt, is dat bij mij 1x geweest. Dat was overigens een KWPNér en géén Trekpaard. En dan heb ik het over 1 op duizenden paarden.

Met een paard met een kapotte pees door trauma kan je niet meer springen, met een paard met een gecoupeerde staart door trauma kan je niet meer showen. Heel jammer maar helaas.

Goede ontwikkeling!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 13:00 



 
Profiel   

Ik moet ook heel diep nadenken, maar ik ken één voorbeeld van een paard waarbij vanwege melanomen op een gegeven moment de staart is gecoupeerd. Dat paard was op een dusdanige leeftijd (en ook geen trekpaard) dat showen al lang verleden tijd was.

Medisch noodzakelijk couperen komt echt héél weinig voor. De trekpaardenwereld wil ons anders doen geloven, omdat ze DA's kennelijk zo gek kunnen krijgen zo'n verklaring af te geven.
Behalve melanomen (die sowieso op latere leeftijd verschijnen) en misschien eens een aanrijding met een auto (en dan vraag je je af als het zo erg is dat een staart er af moet, wat er dan nog meer voor schade is), zou ik echt geen medische reden weten voor couperen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 13:05 



 
Profiel   

Goede ontwikkeling, jammer dan als je paard een trauma aan zijn staart heeft. Ook een trauma aan het oog of aan de hals is jammer, dan kan je niet meer showen. Dat is voor mij het risico nou eenmaal :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 13:06 



 
Profiel   

Zullen ze in het buitenland cliënten kwijt raken(hoera)waar ze nu de operatie uit voeren, daar gaan de malafide(ja zo noem ik ze) houders van deze paarden nu heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 13:09 



 
Profiel   

nine1987 schreef
Ja en nee..

Ik ben helemaal tegen het couperen van staarten "omdat dat zo hoort/mooier uitziet.."

Maar als je showdier een trauma aan de staart krijgt, waardoor medisch noodzakelijk is om te couperen, dsn mag je ineens niet meer showen..

Moeilijk..

Hiervoor zou dan een medische verklaring van een Nederlandse dierenarts bij gevoegd kunnen worden.
Hoeveel zouden er dan op een keuring of show rondlopen? 1 of 2?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 13:11 



 
Profiel   

Wat goed...!!!

Humor is las staarts secretaris...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 13:12 



 
Profiel   

@Gillbo: Het is volgens mij wel gebleken, bij allerlei vergelijkbare zaken, dat je altijd wel een dierenarts kunt vinden die de regels wel wil verbuigen. (Nee, dit is geen beschuldiging aan alle dierenartsen, maar je hebt er gewoon maar een paar nodig die het papierwerk wel willen leveren.) Lijkt me dus absoluut geen goed idee. Gewoon niet - jammer dan pech gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 13:14 



 
Profiel   

Eigenlijk moet het op Europese schaal worden verboden, maar dit is al een mooie stap vooruit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 13:15 



 
Profiel   

Keep on dreaming. Gaat nooit gebeuren. Ze zullen altijd een .. smoes verzinnen om die staart te mollen.
Beter zou zijn om al die keuringsmeneertjes en keuringscommissies de deur te wijzen met een levenslang verbod om zich met dit soort zaken bezig te houden. Maar dat is hetzelfde als iemand poogt om de zon in het westen op te laten komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 13:17 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
@Gillbo: Het is volgens mij wel gebleken, bij allerlei vergelijkbare zaken, dat je altijd wel een dierenarts kunt vinden die de regels wel wil verbuigen. (Nee, dit is geen beschuldiging aan alle dierenartsen, maar je hebt er gewoon maar een paar nodig die het papierwerk wel willen leveren.) Lijkt me dus absoluut geen goed idee. Gewoon niet - jammer dan pech gehad.

Als de straf maar hoog genoeg is......

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 13:18 



 
Profiel   

Niet opgeven, door blijven discussiëren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 13:23 



 
Profiel   

Gillbo schreef
Als de straf maar hoog genoeg is......


Nope, als de kans op handhaving maar groot genoeg is. Maar 1. wij zijn in Nederland echt beroerd slecht in dat soort handhaving, 2. het is een bijzondere hoop geldverspilling alleen om het een paar dwarsliggende fokkers naar de zin te maken.

Ze hebben hun kans gehad, die is nu verspeeld, jammer voor die paar uitzonderlijke paarden die echt iets hebben, maar voor hun geen showcarriere. Soms heb je gewoon pech, risico van het leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 13:25 



 
Profiel   

nine1987 schreef
Ja en nee..

Ik ben helemaal tegen het couperen van staarten "omdat dat zo hoort/mooier uitziet.."

Maar als je showdier een trauma aan de staart krijgt, waardoor medisch noodzakelijk is om te couperen, dsn mag je ineens niet meer showen..

Moeilijk..


Ja joh, dat komt ook zó vaak voor, dat een paard een trauma aan de staart krijgt... :n


Ben 51 jaar en heb nog maar 1 paard op club meegemaakt dat een staart door trauma volledig was kwijtgeraakt... en dat was een warmbloed.


Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 02-04-16 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 13:25 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Gillbo schreef
Als de straf maar hoog genoeg is......


Nope, als de kans op handhaving maar groot genoeg is. Maar 1. wij zijn in Nederland echt beroerd slecht in dat soort handhaving, 2. het is een bijzondere hoop geldverspilling alleen om het een paar dwarsliggende fokkers naar de zin te maken.

Ze hebben hun kans gehad, die is nu verspeeld, jammer voor die paar uitzonderlijke paarden die echt iets hebben, maar voor hun geen showcarriere. Soms heb je gewoon pech, risico van het leven.



*\o/* Precies!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-16 13:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen