Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 11:57

*Bokt.nl / Novalues
Afbeelding


Na de eerste blogger, Jeroen van Geenpaardhaar, verwelkomen we als Bokt nu een tweede blogger. Bokker Novalues heeft in 2014 meegedaan aan de Mongol Derby en schrijft samen met de deelnemers van dit jaar een reeks blogs voor Bokt. Hieronder staat het eerste blog van Novalues over de Mongol Derby 2016.

Blog:
1008km. Dat is de lengte van de Mongol Derby dit jaar: de langste en zwaarste paardenrace ter wereld. Na deelname van Frederique Schut en Ronald van der Velde (2011), Kirsten Melis (2013), Chris Berkers (2014, de schrijfster van de blogs op Bokt), Catherine Gudde (2015) is het dit jaar twee Nederlanders gelukt een plekje te bemachtigen in deze uitdagende race en ook daadwerkelijk af te reizen naar Mongolië. Eerder werd er namelijk gesproken van drie deelnemers dit jaar, maar helaas moest één amazone zich al snel terugtrekken vanwege een langdurige blessure.

Dit jaar zijn het Babs Ketelaar en Josefine Schopman die de strijd aangaan met de Mongoolse paarden, de steppe, de cultuur en vooral zichzelf. Navigerend op GPS en met slechts 5kg bagage moeten zij zien te overleven en hun weg zien te vinden door het uitgestrekte landschap van Mongolië. Overleven mag je letterlijk nemen want uitdroging, oververhitting, vermoeidheid en blessures zoals schuurplekken en botbreuken liggen op de loer. In de afgelopen jaren zijn er zelfs mensen lichaamsdelen kwijt geraakt dus een beetje lef moet je wel hebben!

Afbeelding
Op de startlijst voor dit jaar zien we enkele namen voorbij komen die we al eerder hebben gezien. De Deense Anna De Jonquieres nam in 2014 deel maar moest na enkele dagen al stoppen omdat ze, naar eigen zeggen totaal niet voorbereid was op wat er komen ging. Dit jaar is zij vast besloten de finish te bereiken. Ook Amerikaanse Loden Burton was deelnemer in 2014. Na één dag hield hij het al voor gezien. Hopelijk heeft hij dit jaar meer geluk. De Britse Sian Dyson maakte deel uit van de crew in 2014, reed zelf in 2015 maar belandde binnen enkele dagen in het ziekenhuis en staat dit jaar weer op de startlijst. Maar of zij daadwerkelijk is afgereisd, is nog maar de vraag, want enkele dagen geleden kwam er een foto van haar voorbij op Facebook met haar been in het gips. Net als in 2014 heeft de Household Cavalry weer een groep van 5 moedige mannen gevonden om deel te nemen aan de langste en zwaarste paardenrace ter wereld. Zullen zij weer in team vertrekken én finishen zoals in 2014 of heeft dit onderdeel van het Britse leger dit jaar een andere tactiek?

Afbeelding
In Mongolië is het acht uur vroeger dan hier in Nederland en inmiddels zullen de eerste testritten met én zonder bagage gedaan zijn op de steppe. De eerste ruiters zullen de grond van dichtbij hebben bekeken en hopelijk heeft niemand zijn handdoek in de ring gegooid.
Zoals te lezen in op de Bokt Wiki wordt de daadwerkelijk race voorafgegaan aan een zogenaamde Pre-race training waarin zaken zoals etiquette, noodgevallen en de veterinaire kaart worden besproken. Babs en Josefine waren maar nét op tijd voor de bespreking vanwege een vertraagde vlucht waardoor ze hun aansluitende vlucht in Moskou miste. Hierdoor zaten zij maar liefst 24 uur vast in Moskou dus de stress zal er flink ingezeten hebben.
Hoe dan ook waren zij net op tijd, en hebben ze gelukkig ook de bus naar de steppe op dinsdagmorgen niet gemist. Tijdens een rit van zo'n tien uur zijn Babs en Josefine in een touringbus met interessante printjes en gordijntjes naar de startlijn van de Mongol Derby gereden: een weg over zandpaden, hobbels en kuilen, dus hun billen zullen al blauw zijn, nog voor ze zijn begonnen. Hoe de route dit jaar exact zal zijn, is nog niet bekend. Tot 2014 werd er een rondje gereden zo'n 600km ten westen van de hoofdstad Ulaanbaatar, maar in 2015 zijn de ruiters via een omweggetje naar het Noordelijk gelegen Khovsgol meer bij de Russische grens.

Op donderdag 4 augustus zal 's morgens het startschot worden gegeven voor de Mongol Derby. De komende tien dagen zal ik, Chris Berkers, jullie via dit blog op de hoogte houden van het verloop van de Mongol Derby op basis van de officiële kanalen en informatie die ik krijg van crew ter plekke.

Naast dit blog op bokt is de wedstrijd ook te volgen via de volgende, andere kanalen:

Live tracking van de ruiters tijdens de Derby
Twitter Mongol Derby Live
Facebook Mongol Derby

Daarnaast zullen er waarschijnlijk ook updates verschijnen via de persoonlijke facebookpagina van Team Holland

Meer informatie over de Mongol Derby is te vinden via:
Mongol Derby Bokt Wiki
Mongol Derby/The Adventurist
Mongol Derby op Wikipedia

En diegene die naast het volgen van stipjes écht geen genoeg van de verhalen van de steppe kunnen krijgen, kunnen altijd het verslag van Chris Berkers van de derby in 2014 lezen, Catherines belevenissen uit 2015 opnieuw bekijken of het boek van Frederique Schut van haar avonturen in 2011 kopen.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Blog: Mongol Derby 2016: Volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:04

Wat leuk dat je gaat bloggen Chris! Ik volg de Mongol Derby vanaf 2011 en heb jou toen ook gevolgd.
Ik wil Josefine en Babs heel veel succes wensen in dit avontuur!

Joltsje

Berichten: 9033
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:09

Ja spannend.. in 2014 echt gevolgd. Respect voor iedereen.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:19

Yes ik volg weer!

Een grote wens om ooit ook aan de start te mogen staan.

anitas1994

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:31

Wat leuk dat je dit jaar de blog bijhoud! Heb je het jaar dat je meedeed ook gevolgd! Zeker ga ik volgen!

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:38

Hartstikke leuk dat er weer nederlandse deelnemers zijn, maakt het toch net wat leuker om de "bolletjes" te volgen +:)+.

Ik wens ze heel veel succes en een supermooie tijd!

Edit; typefout.
Laatst bijgewerkt door Grit op 02-08-16 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Berichten: 13688
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:45

Super gaaf dat we de deelnemers weer mee kunnen volgen! :D

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:50

Leuk weer een topic/blog! Ik volg mee
Erg benieuwd hoe ze het gaan doen dit jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:55

Super leuk, ga weer zoveel mogelijk volgen, super uitdaging/ervaring moet het zijn!

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:59

Interessant om te volgen! Heel veel succes voor de deelnemers, respect voor überhaupt al de poging := Ik zou al dood zijn na een halve dag ben ik bang :')

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:12

Leuk Chris dat jij gaan bloggen. Ik heb jou destijds ook gevolgd en ik vond je vorig jaar al zo'n leuke manier van schrijven hebben. Ik kijk uit naar je blogs. Josefine en Babs heel veel succes en geniet van dit spannende maar o zo zware avontuur.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:22

Leuk dat je blogt Chris!

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:41

Leuk dat er geblogt word, ik ga volgen.Vind dit altijd zo facinerend.

Anoniem

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 00:16

Wat leuk dat je bloggen gaat! , volg de derby graag weer dit jaar

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 02:41

Superleuk *\o/*

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 05:49

Yeehaaw! Go girls!

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:48

Ik volg ook weer! Leuk dat je dit doet ^__^

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:39

Wat leuk Chris dat je dit gaat doen. Jij bent de eerste die ik gevolgd heb en je zusje heeft heel goed de beschrijvingen gedaan. Het was hier in huis zo spannend dat ik familie gasten die niets met paardrijden hebben maar wel alles met sport, aangestoken heb en we de kaart met waar iedereen nu ook al weer precies zat, op de computer hadden open staan. Hoefden we alleen maar te verversen. Kon iedereen het volgen. Dus zo gauw de gasten uit de caravan en tent kwamen was het hoppakee Chris zoeken in de Derby. Er werd regelmatig over gesproken.
dus ik ga zeker dit jaar weer de live tracking volgen net als vorig jaar en je blog ook.

Ik denk dat het normaal is omdat vannacht pas de race begint, maar bij mij doet de link van het tracking system nog helemaal niets. Ik merk het wel alvast op, want vorig jaar heb ik een stuk gemist, modat ik niet de kaart kreeg te zien waarop ik alles kon volgen. Lieve bokkers hebben me toen geholpen want ik was te onhandig om zelf de ruiters in het vizier te krijgen :o . Vond ik zo zonde toen.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:41

Eerste jaar dat ik het echt ga volgen, super benieuwd!

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:57

Unseen schreef:
Yes ik volg weer!

Een grote wens om ooit ook aan de start te mogen staan.

Hier is het ook een stiekem bucketlist item inderdaad. :j

Erg leuk dat de blog hier te volgen is! Het boek van Frederique is ook echt een aanrader.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:20

ik ga volgen!

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:22

Ik volg ook weer! Heel leuk

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:36

classic_life schreef:
Yeehaaw! Go girls!


Bij jou ook nog steeds heimwee rond deze tijd van het jaar? :)

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 10:22

pien_2010 schreef:
Wat leuk Chris dat je dit gaat doen. Jij bent de eerste die ik gevolgd heb en je zusje heeft heel goed de beschrijvingen gedaan. Het was hier in huis zo spannend dat ik familie gasten die niets met paardrijden hebben maar wel alles met sport, aangestoken heb en we de kaart met waar iedereen nu ook al weer precies zat, op de computer hadden open staan. Hoefden we alleen maar te verversen. Kon iedereen het volgen. Dus zo gauw de gasten uit de caravan en tent kwamen was het hoppakee Chris zoeken in de Derby. Er werd regelmatig over gesproken.
dus ik ga zeker dit jaar weer de live tracking volgen net als vorig jaar en je blog ook.

Ik denk dat het normaal is omdat vannacht pas de race begint, maar bij mij doet de link van het tracking system nog helemaal niets. Ik merk het wel alvast op, want vorig jaar heb ik een stuk gemist, modat ik niet de kaart kreeg te zien waarop ik alles kon volgen. Lieve bokkers hebben me toen geholpen want ik was te onhandig om zelf de ruiters in het vizier te krijgen :o . Vond ik zo zonde toen.


Blijft leuk om te horen! Hier doet de kaart het inmiddels ook niet meer. Gister deed hij het wel maar sinds de route oneline is gezet, staat de kaart op zwart. Overigens niet alleen voor de derby maar ook voor de rally.. Hoop dat ze het snel oplossen!

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:51

Bij mij doet de kaart het gewoon. Ik zie al stipjes enzo.