Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 07:53

Electra63 schreef:
MairiMacBran schreef:
Wat mij betreft mag er ook wel eens gekeken worden naar de organiserende partij. Afgelopen weekend een mooi staaltje onverantwoordelijke idioterie meegemaakt van de desbetreffende manegehouder die op geen enkele manier rekening wenste te houden met de wedstrijdruiters en dat ook nog even luid en duidelijk kenbaar maakte. Het mag een godswonder heten dat er geen ernstige ongelukken zijn gebeurd.
Overigens reden ook daar de manegemeisjes doodleuk door de inrijbak.


Op de manege waar ik sta, is het voor manege- en pensionklanten verboden om in de wedstrijdbanen en losrijbak te komen tijdens de wedstrijd. In principe zijn daar andere banen voor beschikbaar (met soms beperkte tijden)die dag.


Dat komt uit het KNHS reglement, als ik me niet vergis

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:40

Handig dit nu toevallig te lezen. 8oktober voor het eerst sinds jaren weer een proefje rijden :)

Sanxjet

Berichten: 96
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Slagharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:22

Waarom moet je op en afstappen op de a-c lijn en moeten daarbij de hoofden van de paarden dezelfde kant op staan? ik heb op 2 verschillende maneges gereden en heb ik bij allebij nooit hoeven te doen

Demi_892
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:49

Ik had een snelle vraag over de rijbaanregels betreft de linkerhand. Hier zijn bij onze vereniging veel onduidelijkheden over.

Als je op de linkerhand draaft, en er galoppeert iemand op de rechterhand. Welke hand heeft dan voorrang?

Onali

Berichten: 18469
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:25

Demi_892 schreef:
Ik had een snelle vraag over de rijbaanregels betreft de linkerhand. Hier zijn bij onze vereniging veel onduidelijkheden over.

Als je op de linkerhand draaft, en er galoppeert iemand op de rechterhand. Welke hand heeft dan voorrang?


Vraag het op je rijvereniging :)*

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:34

De officiële regel is dat links voorrang heeft. Maar stappen doe je op de binnenbaan als er iemand op rechts draaft. Zijgangen hebben voorrang.

Demi_892
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:35

@onali dit heb ik gedaan, alleen geven zij mij het antwoord dat de snellere gang altijd voorrang heeft. Maar ze kunnen mijn geen antwoord geven of de snellere gang, dus in dit geval galop, dan voorrang heeft op die linkerhand (draf)...

Onali

Berichten: 18469
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:41

Demi_892 schreef:
@onali dit heb ik gedaan, alleen geven zij mij het antwoord dat de snellere gang altijd voorrang heeft. Maar ze kunnen mijn geen antwoord geven of de snellere gang, dus in dit geval galop, dan voorrang heeft op die linkerhand (draf)...


Maar dan heb je toch antwoord? Snellere gang heeft voorrang in dat geval dus de galop.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:08

Linksom heeft altijd voorrang, tenzij in stap, toch?
Ik dacht namelijk dat als iemand rechtsom zijgangen rijdt, diegene voorrang heeft op degene die linksom rijdt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:13

Demi_892 schreef:
@onali dit heb ik gedaan, alleen geven zij mij het antwoord dat de snellere gang altijd voorrang heeft.

Hoe rekent men dit eigenlijk met draf vs tölt? Wat wordt als de snellere gang gerekend?

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:49

Draf en galop zijn gelijk. De stap moet op de binnenhoefslag. Dus als je linksom draaft heb je voorrang op iemand die rechtsom galoppeert.

Als je zijgangen rijdt heb je voorrang op iedereen.

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Rijbaanregels, voorkom irritatie op het inrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:15

De snellere gang heeft voorrang, mits er op dezelfde hand wordt gereden.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:19

Bij ons is het linksom voorrang, maar als je stapt of galoppeert moet je sowieso zelf binnenhoefslag nemen, op welke hand je ook rijdt.

Edit: Tenzij je er niemand mee stoort tenminste :+ .

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:24

Als je elkaar in tegenovergestelde richting passeert, moet je elkaar de linkerhand kunnen geven. (Die miste ik nog even in rijtje).
Degene die op de linkerhand rijdt heeft voorrang (op de hoefslag). Dat gaat volgens mij boven het tempo m.u.v. stap. Stappen op de binnenhoefslag.
Paarden die slaan graag laten zien dmv rood strikje in de staart zodat anderen rekening kunnen houden met het geven van extra ruimte.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:34

Als je ook nog rekening moet gaan houden met wie draaft en galoppeert pff. Nee draf en galop zijn voor mij gelijk met inrijden en dan gaat linksom gewoon voor :j