Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:45

Hier in Zeeland zijn nog erg veel gecoupeerde dieren.
Ik ken een aantal personen die hun paarden met staart meenemen naar zojuist genoemde keuring.
Denk je dat als er hier een paard een 2e premie krijgt dat gezegd wordt bij eventuele fok of verkoop?
Nee want het dier stond immers eerste.
En was het beste in zijn soort.

Tuurlijk kunnen de gecoupeerde paarden nog gebruikt worden voor de fok.
Ik ben erg benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen.
Anyway....mocht het doorgaan (wat nog niet 100% zeker is) dan ben ik erbij (met paarden). Ben benieuwd hoe het geregeld gaat worden en wat de kwaliteit zal zijn.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:50

8nnemiek schreef:
Er wordt genoeg gefokt met trekpaarden mét staart, maar het is gewoon niet leuk om er mee naar een keuring te gaan omdat paarden zonder staart altijd vooraan komen te staan omdat de jury dat liever ziet.
Mijn belg heeft een staart, én een eerste premie. Maar het heeft gewoon geen zin om meerdere keren voor de lol er heen te gaan, want je eindigt altijd achter wat stompjes-paarden..
Als die niet meer mee mogen doen dan verwacht ik juist dat er meer en meer paarden mét staart van oa particulieren/hobbyisten mee zullen doen, waaronder ook zat dieren met mooie bouw/gangwerk etc.


Er zijn heel veel paarden met 1e premie. En als jouw paard echt veel beter is dan een gecoupeerd paard dan had deze echt wel vooraan gestaan.

Heb laatst gelezen in (ik dacht de paardenkrant) dat er meer paarden met staart 'ster' zijn geworden dan zonder.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:54

Ik vind het dan wel weer apart dat alle paarden die juist werken op het land of in het bos, juist wel een staart hebben.
Misschien is de helft eraf, of zijn ze opgebonden, maar de staart zit er nog aan.

En dan op de keuring loopt 99% zonder omdat dat vroeger zo was voor het werk.
Dan zijn ze wel ergens een beetje blijven hangen in de tijd.

Vind het fijn om te lezen dat er iig 1 organisatie gehoor geeft om de "staartloze" te weren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:55

Bij Het stamboek waar ik lid van was, stroomden alleen de 1A premies door naar het kampioenschap. Stel dat die er niet zouden zijn, is er dus ook geen kampioenschap. Niet zo heel lastig toch?

Whoopster
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 08:20

friendly schreef:
Je kan mij niet wijsmaken dat trekpaarden MET staart het slechtse deel van de trekpaarden heeft. Kwaliteit van een fokproduct kan je niet baseren op het hebben van een staart. Dus er zullen ook heus wel goede fokproducten MET staart zijn. Immers, elk paard wordt in eerste instantie met staart geboren. Die worden dus pas "goed" als de staart eraf is? :roll: Dat er de komende jaren minder deelnemers zijn is dan maar zo. Maar er wordt dan hopelijk niet meer meegewerkt aan bewuste verminking.


Wat er vaak gebeurt is dat de grotere fokkers alleen de betere van hun veulens laat couperen. De minderen die voor de verkoop zijn houden vaak wel hun staart omdat die dan richting Duitsland of Denemarken verkocht kunnen worden en daar willen ze er perse een staart aan hebben.
Zo krijg je dus wel een kleine kwaliteitsverschuiving richting de kortstaarten...

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:15

Whoopster schreef:
friendly schreef:
Je kan mij niet wijsmaken dat trekpaarden MET staart het slechtse deel van de trekpaarden heeft. Kwaliteit van een fokproduct kan je niet baseren op het hebben van een staart. Dus er zullen ook heus wel goede fokproducten MET staart zijn. Immers, elk paard wordt in eerste instantie met staart geboren. Die worden dus pas "goed" als de staart eraf is? :roll: Dat er de komende jaren minder deelnemers zijn is dan maar zo. Maar er wordt dan hopelijk niet meer meegewerkt aan bewuste verminking.


Wat er vaak gebeurt is dat de grotere fokkers alleen de betere van hun veulens laat couperen. De minderen die voor de verkoop zijn houden vaak wel hun staart omdat die dan richting Duitsland of Denemarken verkocht kunnen worden en daar willen ze er perse een staart aan hebben.
Zo krijg je dus wel een kleine kwaliteitsverschuiving richting de kortstaarten...


Dit is exact wat er veel gebeurt.
De fokkers betalen niet voor niets geld en steken er niet voor niets veel tijd in om te couperen als het een slecht paard is.

Anoniem

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:09

Dat is gek... De uitspraak van de rechter, waar de KVTH zich op beroept, zegt dat gecoupeerde honden niet van tenstoonstellingen geweerd mogen worden, omdat dit een vrije handel tussen landen in de weg staat.

Maar als ik de posts hier goed begrijp, is een trekpaard met staart juist makkelijker te verkopen naar het buitenland en zijn het vooral de trekpaarden die hier gefokt zijn en hier blijven die gecoupeerd worden.

8)7

Overigens ging die uitspraak waar de KVTH steeds mee schermt over honden en niet over paarden. En waren zij zelf dus helemaal geen partij in het verhaal. Maar dat zeggen ze er steeds niet bij. Of je moet het lezen als jurisprudentie natuurlijk. Maar het is meer zeer de vraag of je een uitspraak over honden zomaar kunt zien als jurisprudentie voor trekpaarden. http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 002:AE4672

En mocht men het toch aannemen als jurisprudentie: ik ken de hondenwereld niet zo heel goed, maar ik meen dat op Nederlandse hondententoonstellingen al heel lang geen dieren mogen komen die in Nederland gefokt zijn én gecoupeerd zijn. Dat is in ieder geval dus een regel die de KVTH ook al lang had kunnen invoeren.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:14

Safina, ja, dat vond ik ook opmerkelijk. Overigens staat er in die uitspraak dat het weren van dieren die gecoupeerd zijn 'buiten proportie' is. Inmiddels valt prima te argumenteren dat het niet buiten proportie is, omdat het overduidelijk is dat deze uitspraak gebruikt wordt om onder het coupeerverbod uit te komen. Dat verdient volgens mij een nieuwe afhandeling waar het prima mogelijk zou zijn om ook tot een andere conclusie te komen. Ik hoop dat dat ook wordt aangehaald in de rechtzaak straks.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 07:24

yvje86 schreef:
Hier in Zeeland zijn nog erg veel gecoupeerde dieren.
Ik ken een aantal personen die hun paarden met staart meenemen naar zojuist genoemde keuring.
Denk je dat als er hier een paard een 2e premie krijgt dat gezegd wordt bij eventuele fok of verkoop?
Nee want het dier stond immers eerste.
En was het beste in zijn soort.

Tuurlijk kunnen de gecoupeerde paarden nog gebruikt worden voor de fok.
Ik ben erg benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen.
Anyway....mocht het doorgaan (wat nog niet 100% zeker is) dan ben ik erbij (met paarden). Ben benieuwd hoe het geregeld gaat worden en wat de kwaliteit zal zijn.


Deze keuring gaat niet door.
Ik vermoed dat er geen keuring komt voordat de uitspraak is geweest.

Anoniem

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:19


Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:36

Ik heb er niet veel van meegekregen, maar zou die club niet veel beter af zijn met een veel daadkrachtiger en sterker bestuur dat niet zo snel wijkt voor of onder de indruk is van een stelletje ouderwetse fokkers? Dan maar een bestuurder van buiten de club als dat nodig is.

Hup, al die bedreigingen en andere ellende met de namen van de afzenders doorspelen naar politie, justitie, NVWA, departement. Als het kan openbaar maken op de site. En die keuring natuurlijk gewoon door laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:28

Boras schreef:
Ik heb er niet veel van meegekregen, maar zou die club niet veel beter af zijn met een veel daadkrachtiger en sterker bestuur dat niet zo snel wijkt voor of onder de indruk is van een stelletje ouderwetse fokkers? Dan maar een bestuurder van buiten de club als dat nodig is.

Hup, al die bedreigingen en andere ellende met de namen van de afzenders doorspelen naar politie, justitie, NVWA, departement. Als het kan openbaar maken op de site. En die keuring natuurlijk gewoon door laten gaan.


Voorbeeldje: Die voorzitter van de KVTH roept te pas en te onpas in de media dat ze er als KVTH alles doen om couperen tegen te gaan. Intussen heeft hij wel merries zonder staart op zijn eigen website staan. Relatief jonge merries, van eigen fok. Met per merrie een mooie fotoserie van geboorte tot nu, dus je kunt precies nagaan wanneer die staart is geamputeerd. Dan ben je mijn inziens sowieso niet erg geloofwaardig. En hij zal vast de enige niet zijn in dat bestuur.

Laat ze eens beginnen met een bestuur dat de standpunten die ze zegt uit te dragen ook zelf voorleeft. En als je bent bedreigd, doe je aangifte. Dat is een strafbaar feit. En als je weet van wie het komt, dan royeer je dat soort lui. Want daar wil je als club toch vanaf? Zo moeilijk is het toch niet?

Soms lijkt het wel of mensen paardenstaarten amputeren uit frustratie. Omdat ze zelf geen ballen hebben. :+

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:32

Dan nu ook nog de spaanse merries aanpakken, waarvan de manen en staart worden afgeschoren. Imo even zielig.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:37

Couperen betekent dat de hele staartwortel wordt geamputeerd, amaranth. Dat is iets heel anders dan scheren :+

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:06

Ja, maar met een geschoren staart hebben ze ook 0 afweer van de vliegen.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:15

Ik heb het nooit gezien bij spaanse paarden, maar zelfs al is dat waar, dan nog groeit zo'n geschoren staart gewoon weer aan, en beschermt een staartwortel nog steeds tegen regen en wind (een paard staat niet voor niets met de kont in de wind bij slecht weer ;) ). Maar daarnaast heb je ook nog het fenomeen fantoompijn, google it.. Een staart is meer dan alleen een vliegenmepper.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:00

safina schreef:
Boras schreef:
Ik heb er niet veel van meegekregen, maar zou die club niet veel beter af zijn met een veel daadkrachtiger en sterker bestuur dat niet zo snel wijkt voor of onder de indruk is van een stelletje ouderwetse fokkers? Dan maar een bestuurder van buiten de club als dat nodig is.

Hup, al die bedreigingen en andere ellende met de namen van de afzenders doorspelen naar politie, justitie, NVWA, departement. Als het kan openbaar maken op de site. En die keuring natuurlijk gewoon door laten gaan.


Voorbeeldje: Die voorzitter van de KVTH roept te pas en te onpas in de media dat ze er als KVTH alles doen om couperen tegen te gaan. Intussen heeft hij wel merries zonder staart op zijn eigen website staan. Relatief jonge merries, van eigen fok. Met per merrie een mooie fotoserie van geboorte tot nu, dus je kunt precies nagaan wanneer die staart is geamputeerd. Dan ben je mijn inziens sowieso niet erg geloofwaardig. En hij zal vast de enige niet zijn in dat bestuur.

Laat ze eens beginnen met een bestuur dat de standpunten die ze zegt uit te dragen ook zelf voorleeft. En als je bent bedreigd, doe je aangifte. Dat is een strafbaar feit. En als je weet van wie het komt, dan royeer je dat soort lui. Want daar wil je als club toch vanaf? Zo moeilijk is het toch niet?

Soms lijkt het wel of mensen paardenstaarten amputeren uit frustratie. Omdat ze zelf geen ballen hebben. :+


Ik kijk helemaal niet op van jouw inkijkje in het huidige bestuur.
Ik verwachtte al zoiets.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:32

assie schreef:
Maar ehm... dieren met een geldig medisch bewijs mogen niet worden uitgesloten toch?
Aangezien de meeste trekpaarden dat bewijs hebben is de dwangsom een wassen neus.

Maar blijkbaar is kvth er genoeg van geschrokken om de keuring af te lasten.
Beetje jammer. Ze zouden de keuring moeten laten doorgaan, maar dan alleen met langstaarten.



ja erg jammer dat de keuring niet doorgaat, dan zouden er hele andere kampioenen staan ;)
Tja en dan de hengsten keuring.... ik ben benieuwd daar zijn veel korte staarten :x

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:39

yvje86 schreef:
8nnemiek schreef:
Er wordt genoeg gefokt met trekpaarden mét staart, maar het is gewoon niet leuk om er mee naar een keuring te gaan omdat paarden zonder staart altijd vooraan komen te staan omdat de jury dat liever ziet.
Mijn belg heeft een staart, én een eerste premie. Maar het heeft gewoon geen zin om meerdere keren voor de lol er heen te gaan, want je eindigt altijd achter wat stompjes-paarden..
Als die niet meer mee mogen doen dan verwacht ik juist dat er meer en meer paarden mét staart van oa particulieren/hobbyisten mee zullen doen, waaronder ook zat dieren met mooie bouw/gangwerk etc.


Er zijn heel veel paarden met 1e premie. En als jouw paard echt veel beter is dan een gecoupeerd paard dan had deze echt wel vooraan gestaan.

Heb laatst gelezen in (ik dacht de paardenkrant) dat er meer paarden met staart 'ster' zijn geworden dan zonder.


Dat was laast goed zichtbaar op de hippos jubileum keuring ....veel hobbyisten en eigenlijk hele mooie "onbekende" paarden, zelfs als ze minder getoileteerd waren of niet meer extra bekapt/ beslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:42

8nnemiek schreef:
Er wordt genoeg gefokt met trekpaarden mét staart, maar het is gewoon niet leuk om er mee naar een keuring te gaan omdat paarden zonder staart altijd vooraan komen te staan omdat de jury dat liever ziet.
Mijn belg heeft een staart, én een eerste premie. Maar het heeft gewoon geen zin om meerdere keren voor de lol er heen te gaan, want je eindigt altijd achter wat stompjes-paarden..
Als die niet meer mee mogen doen dan verwacht ik juist dat er meer en meer paarden mét staart van oa particulieren/hobbyisten mee zullen doen, waaronder ook zat dieren met mooie bouw/gangwerk etc.
Zo mee eens. :j

Kijk alleen eens in de KVTH-bladen naar de aangeboden dekhengsten. :x

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:44

safina schreef:
Soms lijkt het wel of mensen paardenstaarten amputeren uit frustratie. Omdat ze zelf geen ballen hebben. :+

Aparte uitspraak.
Dus het zijn volgens jou vnl vrouwen die de staarten van hun paarden couperen begrijp ik...?
Zou het niet logischer zijn testikelnijd uit te leven dmv het castreren van hengsten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:58

Kuggur schreef:
safina schreef:
Soms lijkt het wel of mensen paardenstaarten amputeren uit frustratie. Omdat ze zelf geen ballen hebben. :+

Aparte uitspraak.
Dus het zijn volgens jou vnl vrouwen die de staarten van hun paarden couperen begrijp ik...?
Zou het niet logischer zijn testikelnijd uit te leven dmv het castreren van hengsten?


Nooit van spreekwoordelijke ballen gehoord? ;)

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 07:02

kwita schreef:
Dat was laast goed zichtbaar op de hippos jubileum keuring ....veel hobbyisten en eigenlijk hele mooie "onbekende" paarden, zelfs als ze minder getoileteerd waren of niet meer extra bekapt/ beslagen.


Hé was jij ook op de hippos keuring? De boer waar ik altijd kom had meegedaan met geweldige resultaten :)
Ik ga dan ook altijd mee om te helpen.
Ik heb inderdaad ook langstaarten zien winnen daarzo.
Dat de kortstaarten het winnen van de langstaarten omdat ze een korte staart hebben is echt niet (meer) zo.