[BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Re: [BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 07:04

Inmiddels wel. Wat hij doet is 30km galopperen en dan net lang genoeg stil staan buiten het zicht van de Urtuu en aanbieden. Hierdoor lijkt een paard fitter dan hij is. Dus hij heeft geen echte tijdstraffen vanwege hartslag omdat de hartslag inderdaad op de Urtuu onder de 30 minuten 56 (of 58?) of lager is, maar in werkelijkheid heeft het paard daarvoor al een kwartier of 20 minuten stil gestaan. Hij heeft nu dus een twee uur straf + een hele grote waarschuwing aan zijn broek hangen voor 'unconservative riding'.

Anoniem

Re: [BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 07:17

:oo is dit jaar een echte strijd, 30km in galop op een in principe ongetraind dier. Dan mat je hem lekker af , niet de manier :n

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 07:30

30 km galopperen :wow: 8)7
Wat jammer dat er zo gereden wordt zeg

Doet Marie dit ook? Aangezien ze constant samen is met Ed
Laatst bijgewerkt door Nessa op 14-08-17 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

AfricanLady

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 07:31

Novalues schreef:
Inmiddels wel. Wat hij doet is 30km galopperen en dan net lang genoeg stil staan buiten het zicht van de Urtuu en aanbieden. Hierdoor lijkt een paard fitter dan hij is. Dus hij heeft geen echte tijdstraffen vanwege hartslag omdat de hartslag inderdaad op de Urtuu onder de 30 minuten 56 (of 58?) of lager is, maar in werkelijkheid heeft het paard daarvoor al een kwartier of 20 minuten stil gestaan. Hij heeft nu dus een twee uur straf + een hele grote waarschuwing aan zijn broek hangen voor 'unconservative riding'.


Jemig meen je dat nou niet normaal

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:10

Jeetje dan ben je toch echt verkeerd bezig zeg! 30 km galopperen .
Jammer dat dit gebeurd.
Daar mogen ze best hard tegenop treden.

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Re: [BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 08:57

Wat betreft Marie is het mij niet helemaal helder. Volgens de stipjes rijden ze behoorlijk samen. Vandaag even goed kijken als ze urtuus naderen.

Overigens zijn deze paarden niet compleet ongetraind. Ze worden natuurlijk gedurende het jaar ingezet voor het normale werk, wat dus ook veel rijden inhoudt. De systematische manier van trainen zoals wij hier kennen, kennen ze daar natuurlijk niet omdat wij paarden puur houden voor de sport en het plezier. Daar is het een vervoersmiddel (maar niet in de negatieve zin van het woord) en daarbij lopen ze enorm veel om bij water te komen etc. Ik heb wel eens gehad dat ze smorgens nog even de kudde met paarden moesten ophalen.. vijf kilometer bij de Urtuu vandaan. Dus op een normale dag, zonder te werken, leggen ze al een enorme afstand af.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:22

Maar ik denk dat, als de afstanden het issue niet zijn, het dan met name om de snelheid gaat. Of werken de locals ook veel in galop met de paarden?

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Re: [BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 09:29

Ze werken heel erg met galop! Voornamelijk zelfs. Google maar eens op nadaam. Veel van deze paarden zijn racepaarden en rijden kilometers lang galop. Paarden hebben natuurlijk maar een basisconditie nodig om 30km in een ontspannen draf uit te rijden, en dat hebben deze paarden absoluut, maar 30km galop aan één stuk door is voor veel paarden natuurlijk te veel gevraagd.

Ik heb het filmpje maar halfhalf bekeken (want ik zit op mijn werk..) maar volgens mij geeft dit wel aardig weer hoe een Mongools paard gereden wordt: https://www.youtube.com/watch?v=gKjz2ae3mYU

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:32

Nee de afstand zal het niet zijn maar de manier van het rijden, teveel je paard afjakkeren.
Daar mogen ze best de regels in aanscherpen!
Want 30 km galopperen en dan het paard laten rusten buiten het zicht van de Urtuu dat vind ik de boel voor de gek houden.
Dat is ook niet waar deze derby om draait.

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Re: [BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 09:36

Mee eens hoor. Hier zal door de organisatie zeker niet het laatste over gezegd zijn tegen de ruiters.

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:39

Novalues schreef:
Wat een bende dit jaar. Het feit dat Katy zich zo negatief uit over Ed op Twitter zegt mij al genoeg. Ongenuanceerd: wat mij betreft mogen ze er echt wel iemand uitgooien (diskwalificeren) om een teken af te geven.

+1
Het werpt direct een ander licht op EF. Tegelijkertijd vind ik het fijn om te zien dat het absoluut niet getolereerd wordt.

MP heeft sinds U11 6 uur tijdstraf opgelopen waar EF dat niet deed. Ik stel het dit jaar alleen met de tweets en reports, niet met de tracking dus ik heb geen idee van de gereden lijnen. Zou het kunnen dat EF en MP op het einde van de leg hun 'eigen weg' gaan, MP zich laat meeslepen, te laat begint met 'cooling down' en daardoor toch vetpen oploopt en EF's race-and-stop strategie (op korte termijn) beter uitpakte en penalty vrij bleef?

@Novalues Zou jij inzicht kunnen geven in de gewenste 'cooling down'? Ik zie veel ruiters naast het paard bij de HS aankomen (neem ik aan, ik zie iig foto's van ruiters naast paard). Waar ligt de (ruwe) grens tussen incorrect doelbewust treuzelen en correct vóór de Urtuu beginnen met je paard voorbereiden op het aanbieden?

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 09:45

Naborah schreef:
Novalues schreef:
Wat een bende dit jaar. Het feit dat Katy zich zo negatief uit over Ed op Twitter zegt mij al genoeg. Ongenuanceerd: wat mij betreft mogen ze er echt wel iemand uitgooien (diskwalificeren) om een teken af te geven.

+1
Het werpt direct een ander licht op EF. Tegelijkertijd vind ik het fijn om te zien dat het absoluut niet getolereerd wordt.

MP heeft sinds U11 6 uur tijdstraf opgelopen waar EF dat niet deed. Ik stel het dit jaar alleen met de tweets en reports, niet met de tracking dus ik heb geen idee van de gereden lijnen. Zou het kunnen dat EF en MP op het einde van de leg hun 'eigen weg' gaan, MP zich laat meeslepen, te laat begint met 'cooling down' en daardoor toch vetpen oploopt en EF's race-and-stop strategie (op korte termijn) beter uitpakte en penalty vrij bleef?

@Novalues Zou jij inzicht kunnen geven in de gewenste 'cooling down'? Ik zie veel ruiters naast het paard bij de HS aankomen (neem ik aan, ik zie iig foto's van ruiters naast paard). Waar ligt de (ruwe) grens tussen incorrect doelbewust treuzelen en correct vóór de Urtuu beginnen met je paard voorbereiden op het aanbieden?


Ga ik straks even uitgebreid op reageren in mijn lunchpauze! Moet ook even een beetje werken. :)

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 10:09

Ok. Lastig werken. Maar ondertussen is Olivia Wood (Liv) naar UB gebracht om een xray van haar rug en voet te maken na een val. Blijkbaar alles goed, want ze is weer op weg naar de steppe. En Gigi Kay heeft twee gebroken ribben. Nu 7 ruiters uitgevallen.
Laatst bijgewerkt door Novalues op 14-08-17 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:14

Marie zit nu zo'n 17 km achter Ed.
Jakkie nog aan kop.
Barry heeft Marie ingehaald.

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Re: [BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 11:55

"1749 WC WS in and out of U23 in a flash. That shows good riding when they can trot right up to the station and clear vet immediately"

Zo mogen we het horen.

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:10

Dat is netjes ja !!

Kan me van de vorige keer nog wel herinneren dat sommige echt behoorlijke schaafplekken hadden van het rijden. Zijn die nu ook al gesignaleerd of valt het nog mee ?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:10

Fijn bericht :)

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:11

Op die manier lijkt het mij ook veel mooier om te rijden. En kost een aardige duit om mee te doen dus ik zou zo lang mogelijk willen genieten en zo min mogelijk risico's willen nemen :D
Winnen is mooi zou mijn doel niet zijn. Proberen uit te rijden met gezonde paarden zou wel een doel zijn.

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:13

Zijn er ergens foto's te vinden ?

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Re: [BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 12:22


RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:57

Mondy schreef:
Dat is netjes ja !!

Kan me van de vorige keer nog wel herinneren dat sommige echt behoorlijke schaafplekken hadden van het rijden. Zijn die nu ook al gesignaleerd of valt het nog mee ?


ja op Instagram, maar dat was al na dag 2 (de hele dag met een natte kont in je zadel schuren... auw)

Ik schrik wel als ik zo de techniek van Ed hoor, te fanatiek rijden en dat ten kosten laten gaan van je paard. Dat vind ik niet kunnen en dat is ook niet hoe je deze race mag winnen!

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:59

Novalues schreef:
Wat een bende dit jaar. Het feit dat Katy zich zo negatief uit over Ed op Twitter zegt mij al genoeg. Ongenuanceerd: wat mij betreft mogen ze er echt wel iemand uitgooien (diskwalificeren) om een teken af te geven.

+1
Het werpt direct een ander licht op EF. Tegelijkertijd vind ik het fijn om te zien dat het absoluut niet getolereerd wordt.

MP heeft sinds U11 6 uur tijdstraf opgelopen waar EF dat niet deed. Ik stel het dit jaar alleen met de tweets en reports, niet met de tracking dus ik heb geen idee van de gereden lijnen. Zou het kunnen dat EF en MP op het einde van de leg hun 'eigen weg' gaan, MP zich laat meeslepen, te laat begint met 'cooling down' en daardoor toch vetpen oploopt en EF's race-and-stop strategie (op korte termijn) beter uitpakte en penalty vrij bleef?

@Novalues Zou jij inzicht kunnen geven in de gewenste 'cooling down'? Ik zie veel ruiters naast het paard bij de HS aankomen (neem ik aan, ik zie iig foto's van ruiters naast paard). Waar ligt de (ruwe) grens tussen incorrect doelbewust treuzelen en correct vóór de Urtuu beginnen met je paard voorbereiden op het aanbieden?[/quote]

Ga ik straks even uitgebreid op reageren in mijn lunchpauze! Moet ook even een beetje werken. :)[/quote]

Ik ben ook heel benieuwd naar je reactie! :) en is het bijvoorbeeld toegestaan om zelf met Polar (hartslagmeter) te rijden?

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 13:19

Naborah schreef:
Novalues schreef:
Wat een bende dit jaar. Het feit dat Katy zich zo negatief uit over Ed op Twitter zegt mij al genoeg. Ongenuanceerd: wat mij betreft mogen ze er echt wel iemand uitgooien (diskwalificeren) om een teken af te geven.

+1
Het werpt direct een ander licht op EF. Tegelijkertijd vind ik het fijn om te zien dat het absoluut niet getolereerd wordt.

MP heeft sinds U11 6 uur tijdstraf opgelopen waar EF dat niet deed. Ik stel het dit jaar alleen met de tweets en reports, niet met de tracking dus ik heb geen idee van de gereden lijnen. Zou het kunnen dat EF en MP op het einde van de leg hun 'eigen weg' gaan, MP zich laat meeslepen, te laat begint met 'cooling down' en daardoor toch vetpen oploopt en EF's race-and-stop strategie (op korte termijn) beter uitpakte en penalty vrij bleef?

@Novalues Zou jij inzicht kunnen geven in de gewenste 'cooling down'? Ik zie veel ruiters naast het paard bij de HS aankomen (neem ik aan, ik zie iig foto's van ruiters naast paard). Waar ligt de (ruwe) grens tussen incorrect doelbewust treuzelen en correct vóór de Urtuu beginnen met je paard voorbereiden op het aanbieden?


Wat betreft de tacktiek van Ed en Marie denk ik het volgende: ik denk dat Marie en Ed samen (of apart reden) en Ed Marie uitdaagde om mee te gaan in het tempo en haar dan vlak voor de Urtuu liet gaan, zodat hij zijn eigen plan kon trekken (lange tijd stilstaan), en zij met een te hoge hartslag binnen kwam. Althans, ik kan me voorstellen dat het zo ging en dat op deze manier het verschil in straffen kan worden verklaard, maar goed, ik was er natuurlijk niet bij dus dit is enkel speculeren.

Wat betreft cooling down: om te beginnen gaat dat heel anders daar in Mongolië dan in de Nederlandse (Westerse) endurance. In Nederland koelen we met water. Dat is in Mongolië niet in plastic flessen aanwezig. ;)
Wat volgens mij de tactiek is, is onderweg gewoon lekker doorrijden, danwel in draf danwel in galop en stappen wanneer je paard het aangeeft. Wat ik altijd deed is als ik een paar kilometer voor de Urtuu was tempo terugnemen. Dat wil zeggen, dat als ik een gemiddeld paard had, waarmee ik een draf van 12 km/u haalde en dat afwisselde met een galop van ongeveer 18km/u, ik twee kilometer van de Urtuu terugging naar een draf van zo'n 10km/u. Dan kan het paard alvast herstellen. Afhankelijk van hoe het paard voelde deed ik 1km tot 500m voor de urtuu stappen en evt. zelfs afstappen. In mijn ogen is dat niet treuzelen om het treuzelen, maar een hele reguliere tactiek uit de Endurance die ik nu (met tien jaar endurance ervaring) nog steeds toepas.
Als ik even kijk naar mijn endurancewedstrijden van afgelopen jaar, dan zie ik vaak andere combinaties in draf de vetgate binnenkomen, terwijl ik 500m van tevoren ging stappen. Daarmee ben ik wel een minuut of 3 later binnen in de vetgate, maar kon ik vaak sneller aanbieden dan de dravende combinaties. En dat is niet omdat ik treuzel, maar omdat ik weet hoe ik het makkelijkste de hartslag van mijn paard kan laten zakken + het is gunstiger voor de spieren want die staan niet plotsklaps stil.
Vaak is het ook heel zinloos om te hard te rijden, omdat je aanbiedtijd daardoor ook enorm lang wordt. Soms kost dat zelfs meer tijd dan 2km/u minder hard rijden.

Wat betreft hartslagmeter: dat lijkt me niet noodzakelijk en ook niet werkend. Het opzadelen gebeurt door de herders en die hebben al moeite met de singels die gebruikt worden voor de zadels. Laat staan het correct plaatsen van een elektrode. Daarbij, maar dat is mijn mening, zijn hartslagmeters zeker niet noodzakelijk om een inschatting te maken van de hartslag. Het is een handig hulpmiddel, maar ik heb nog nooit in mijn leven een hartslagmeter gebruikt tijdens mijn endurancewedstrijden (nu t/m120km) en slechts 1x problemen gehad met de hartslag omdat ik eea niet zo handig had aangepakt. Door te luisteren naar de ademhaling, de kracht in de passen en de looplust kun je heel goed voelen hoe het paard zich voelt en op het oog weet je wel ongeveer wat de hartslag is, zeker als je al zo'n 700km in het zadel hebt gezet daar in Mongolië.

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Re: [BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:54

Dankjewel voor de uitgebreide toelichting!

Wat betreft EF, MP en penalties denk ik dat ik als buitenstaander nooit het ware verhaal zal weten, maar het blijft een boeiend geval.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:35

Even een vraag: op de tracking site zag ik lijnen lopen waarbij 1 tot meerdere urtuu's zijn overgeslagen. In hoeverre is dit toegestaan, of waren dit 'reddingsacties'?