Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Asdis uit IJsland moet paard achterlaten door strenge regels

 
Profiel   

ed.nl
Overige

[ img ]
Asdis Brynja Jònsdòttir met Sleipnir. Foto door melody7

Asdis Brynja Jònsdòttir uit IJsland komt tijdens het WK IJslandse Paarden uit voor Nederland. Haar paard mag vanwege de strenge invoerregels in IJsland niet met haar mee terug.

Asdis Brynja Jònsdòttir doet met haar IJslander Sleipnir mee met dit WK. Maar het meenemen van je paard naar een wedstrijd buiten IJsland heeft ook een keerzijde. ,,De regels op IJsland bepalen dat je géén paarden mag invoeren. Dat geldt ook voor paarden die maar voor korte tijd het land uit gaan. De regels zijn er om te voorkomen dat een ziekte uit het buitenland wordt overgebracht.

Lees het volledige artikel op de site van het Eindhovens Dagblad.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 21:39 



 
Profiel   

Dit is toch al heel erg lang bekend allemaal en gebeurd toch met elke wedstrijd buiten IJsland?..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 21:41 



 

En wat is precies de nieuwswaarde van dit artikel? Zelfs ik weet dat ijsland dat stricte beleid hanteert en voor haarzelf was het ook geen verrassing en een ingecalculeerd 'verlies'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 21:41 



 
Profiel   

Dat is algemeen bekend bij paarden in IJsland, eruit is niet meer erin. Heb niet het heke artikel gelezen verder. Het is heel zuur als je paard niet meer mee terug kan maar ik neem aan dat je dat van tevoren wel weet toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 21:45 



 
Profiel   

"Dat geldt ook voor paarden die maar voor korte tijd het land uit gaan"... 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 21:46 



 
Profiel   

Dat weet ze ook.. ze ziet dit als een eenmalige kans en neemt dus toch het paard mee en er zijn al mogelijke kopers staat er.

Lijkt mij een lastige keuze. Ze heeft aan nooit eerder zin paard gehad te hebben.
Maar goed. Ik hecht me enorm aan mijn dieren. Dat is voor mij belangrijker dan rijden. Dus ik ben bevooroordeeld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 21:53 



 
Profiel   

Dat wist ze tevoren en het is haar eigen keuze om toch mee te doen met de wedstrijden buiten IJsland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 21:55 



 
Profiel   

Ze is zo gek op haar paard maar ze rijdt toch liever een "belangrijke" wedstrijd waarbij je je vriendje achter moet laten, dan deze wedstrijd over te slaan en haar paard te houden. Echt ik snap niks van zo'n beredenatie. >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 22:00 



 
Profiel   

Lizzyy schreef
Ze is zo gek op haar paard maar ze rijdt toch liever een "belangrijke" wedstrijd waarbij je je vriendje achter moet laten, dan deze wedstrijd over te slaan en haar paard te houden. Echt ik snap niks van zo'n beredenatie. >;)
inderdaad voor de meeste die gek zijn op hun paard gingen echt niet op wedstrijd na het buitenland..met deze regels. Die kende ik al toen ik nog een Penny was _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 22:05 



 
Profiel   

Lizzyy schreef
Ze is zo gek op haar paard maar ze rijdt toch liever een "belangrijke" wedstrijd waarbij je je vriendje achter moet laten, dan deze wedstrijd over te slaan en haar paard te houden. Echt ik snap niks van zo'n beredenatie. >;)

Ze is een wedstrijdruiter met ambitie,dan moet je soms keuzes maken. Niet iedereen heeft dezelfde doelstellingen in de paardensport. Dat maakt alleen niet dat het er leuker op wordt natuurlijk, maar zoals je kunt lezen heeft ze er alle vertrouwen in dat hij een goed baasje krijgt. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 22:07 



 
Profiel   

gekvanfleur schreef
Lizzyy schreef
Ze is zo gek op haar paard maar ze rijdt toch liever een "belangrijke" wedstrijd waarbij je je vriendje achter moet laten, dan deze wedstrijd over te slaan en haar paard te houden. Echt ik snap niks van zo'n beredenatie. >;)

Ze is een wedstrijdruiter met ambitie,dan moet je soms keuzes maken. Niet iedereen heeft dezelfde doelstellingen in de paardensport. Dat maakt alleen niet dat het er leuker op wordt natuurlijk, maar zoals je kunt lezen heeft ze er alle vertrouwen in dat hij een goed baasje krijgt. :)


Zeker, ik snap het ook wel. En enerzijds is dit hetzelfde als een gewone verkoop alleen dan in een ander land en vooraf een wedstrijd. Maar toch, op mij komt het een beetje gek over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 22:10 



 
Profiel   

Christiene schreef
Lizzyy schreef
Ze is zo gek op haar paard maar ze rijdt toch liever een "belangrijke" wedstrijd waarbij je je vriendje achter moet laten, dan deze wedstrijd over te slaan en haar paard te houden. Echt ik snap niks van zo'n beredenatie. >;)
inderdaad voor de meeste die gek zijn op hun paard gingen echt niet op wedstrijd na het buitenland..met deze regels. Die kende ik al toen ik nog een Penny was _O-


Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord :') ik moet er echt niet aan denken. Ik neem aan dat je hier wel goed over geïnformeerd word? Zou geen leuke verrassing zijn als je het niet van te voren weet :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 22:11 



 
Profiel   

Tsja, dit is ook niet zomaar een wedstrijdje natuurlijk. Dit is een wereld kampioenschap.

En ze weten dat allemaal van te voren inderdaad. Is een keuze en zoals ze zegt krijgt ze deze kans mss wel nooit meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 22:27 



 
Profiel   

Het paard is ook speciaal aangekocht om mee te doen aan deze wedstrijd, ze hebben hem nog niet zo lang.

Verder hebben ze zelf een vrij grote fokkerij, paarden genoeg nog thuis.
En uiteraard wist ze op voorhand dat hij weer verkocht zou worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 23:10 



 
Profiel   

Mensen de bron is het Eindhovens dagblad, mensen die niks ermee hebben vinden dat wellicht iets interessants om te weten.

Boktnieuws? Nee maar, het is komkommertijd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 05:05 



 

mvdbijl schreef
Mensen de bron is het Eindhovens dagblad, mensen die niks ermee hebben vinden dat wellicht iets interessants om te weten.

Boktnieuws? Nee maar, het is komkommertijd..


Dat zal vast, maar ik lees het boktnieuws op bokt, niet het ED / AD :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 06:32 



 

Tsja, in komkommertijd nemen mensen tijd om de zeuren over voor hen oninteressante nieuwsberichten.... :+

Als je het allemaal al weet of het boeit je niet, dan sla je het toch lekker over? :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 07:09 



 
Profiel   

Ik vind het eigenlijk wel interessant. Niet zozeer het bericht over dit meisje en paard maar wel wat er achter zit.


Want Ijsland gaat zichzelf zo toch gigantisch in de vingers snijden....

Er zijn 2 mogelijkheden OF je beste combinaties gaan niet omdat ze hun paard niet kwijt willen OF ze gaan wel en dat betekent dat de beste paarden Ijsland gaan verlaten.

Uiteindelijk beide een slechte zaak voor het land waar de paarden en de sport vandaan komen.
En dat in een tijd waar uitstekende quarantaine mogelijkheden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 08:13 



 
Profiel   

Cyrina schreef
Ik vind het eigenlijk wel interessant. Niet zozeer het bericht over dit meisje en paard maar wel wat er achter zit.


Want Ijsland gaat zichzelf zo toch gigantisch in de vingers snijden....

Er zijn 2 mogelijkheden OF je beste combinaties gaan niet omdat ze hun paard niet kwijt willen OF ze gaan wel en dat betekent dat de beste paarden Ijsland gaan verlaten.

Uiteindelijk beide een slechte zaak voor het land waar de paarden en de sport vandaan komen.
En dat in een tijd waar uitstekende quarantaine mogelijkheden zijn.


Precies dit. Bovendien vraag ik me af hoe lang ze dit kunnen volhouden met hun fokprogramma. Uiteindelijk moet er vers bloed uit het buitenland worden gehaald...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 08:14 



 
Profiel   

Het werkt al honderden jaren zo. Deze discussie is al eerder op bokt geweest, maar tot noch toe lijkt het er niet op dat de IJslanders binnen korte tijd in de problemen gaan komen met hun beschikbare genenpoel.


Laatst bijgewerkt door Molfre op 10-08-17 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 08:19 



 
Profiel   

emilyslaluna schreef
Cyrina schreef
Ik vind het eigenlijk wel interessant. Niet zozeer het bericht over dit meisje en paard maar wel wat er achter zit.

Want Ijsland gaat zichzelf zo toch gigantisch in de vingers snijden....

Er zijn 2 mogelijkheden OF je beste combinaties gaan niet omdat ze hun paard niet kwijt willen OF ze gaan wel en dat betekent dat de beste paarden Ijsland gaan verlaten.

Uiteindelijk beide een slechte zaak voor het land waar de paarden en de sport vandaan komen.
En dat in een tijd waar uitstekende quarantaine mogelijkheden zijn.


Precies dit. Bovendien vraag ik me af hoe lang ze dit kunnen volhouden met hun fokprogramma. Uiteindelijk moet er vers bloed uit het buitenland worden gehaald...


Ze houden het toch zeker al een duizend jaar vol zonder vers bloed, volgens mij gaat dat prima :D
En quarantaine lijkt hartstikke leuk maar werkt dus niet, kijk maar naar de laatste uitbraak van moeraskoorts bij polopaarden in Utrecht, waren heus in quarantaine geweest maar toch heel gek komt het je land binnen.

IJsland heeft groot gelijk, dis is echt de beste manier om ziekten buiten de deur te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 08:20 



 
Profiel   

Darvoor hebben sturen we diepvriessperma de wereld over... Vers bloed zoeken en je wordt op je wenken bediend. Mochten ze daar unberhaupt behoefte aan hebben gezien ze het daar al jaren en jaren op deze manier doen. En ik geef ze groot gelijk dat ze import buiten de deur houden.

emilyslaluna schreef
Cyrina schreef
Ik vind het eigenlijk wel interessant. Niet zozeer het bericht over dit meisje en paard maar wel wat er achter zit.


Want Ijsland gaat zichzelf zo toch gigantisch in de vingers snijden....

Er zijn 2 mogelijkheden OF je beste combinaties gaan niet omdat ze hun paard niet kwijt willen OF ze gaan wel en dat betekent dat de beste paarden Ijsland gaan verlaten.

Uiteindelijk beide een slechte zaak voor het land waar de paarden en de sport vandaan komen.
En dat in een tijd waar uitstekende quarantaine mogelijkheden zijn.


Precies dit. Bovendien vraag ik me af hoe lang ze dit kunnen volhouden met hun fokprogramma. Uiteindelijk moet er vers bloed uit het buitenland worden gehaald...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 08:20 



 
Profiel   

mvdbijl schreef
Boktnieuws? Nee maar, het is komkommertijd..

Ach, ik vind dit artikel en hoe dat meisje er in staat een stuk interessanter om te lezen dan dat Edward misschien ooit weer een bepaalde score rijdt of een scheet laat.
Bovendien gaat het weer eens over een niet mainstream tak van de paardensport, ik vind die diversiteit juist leuk om terug te zien :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 08:21 



 
Profiel   

emilyslaluna schreef
Cyrina schreef
Ik vind het eigenlijk wel interessant. Niet zozeer het bericht over dit meisje en paard maar wel wat er achter zit.


Want Ijsland gaat zichzelf zo toch gigantisch in de vingers snijden....

Er zijn 2 mogelijkheden OF je beste combinaties gaan niet omdat ze hun paard niet kwijt willen OF ze gaan wel en dat betekent dat de beste paarden Ijsland gaan verlaten.

Uiteindelijk beide een slechte zaak voor het land waar de paarden en de sport vandaan komen.
En dat in een tijd waar uitstekende quarantaine mogelijkheden zijn.


Precies dit. Bovendien vraag ik me af hoe lang ze dit kunnen volhouden met hun fokprogramma. Uiteindelijk moet er vers bloed uit het buitenland worden gehaald...

Dit beleid hebben ze al ruim 800 jaar. Als de populatie maar groot genoeg is, is het niet invoeren van vers bloed een veel kleiner probleem voor het ras dan het bovenmatig veel (1200+ nakomelingen) gebruiken van één of enkele hengsten. Dat laatste kan in veel minder generaties veel meer kapot maken dan het fokken en selecteren binnen een grote maar gesloten populatie.

Overigens valt dat in de vingers snijden wel mee. Het land draait zo ongeveer op de export van paarden (en schapen en vis, en de import van toeristen). Een paard uitbrengen op een wk is een mooie verkoopadvertentie voor dat paard en kan de prijs een stukje leuker maken. Sterker nog, de meeste paarden zijn allang verkocht voordat ze überhaupt op het wk verschijnen.

Dat de beste paarden zo het land verlaten valt ook wel mee. Die kunnen ze ook heel goed thuis bewaren voor de Landsmót.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 08:27 



 
Profiel   

Women2 schreef
Darvoor hebben sturen we diepvriessperma de wereld over... Vers bloed zoeken en je wordt op je wenken bediend. Mochten ze daar unberhaupt behoefte aan hebben gezien ze het daar al jaren en jaren op deze manier doen. En ik geef ze groot gelijk dat ze import buiten de deur houden.

Ik geloof niet dat diepvriessperma het land wel in mag, maar ik kan het mis hebben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 08:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen