Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:55

Ik vraag me ook af of het paard zichzelf niet zo gruwelijk verwondt heeft. Inderdaad dat geval van het veulen wat hier vermeldt wordt, die was van een vriendin. Hele zware verwonding (kaak verbrijzeld), en toch echt door een ongeluk en ook op een manier dat je het niet zou kunnen bedenken. Een paard in paniek blijft een dier van gemiddeld 450 kilo met explosieve spierkracht, dat kan echt heel hard gaan helaas. Ik 'hoop' dat het echt een ongeval was en geen misdrijf.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:07

damian23 schreef:
suffie schreef:
Dit keer is er iemand die autopsie heeft laten doen en nog wordt het rapport van de onderzoekend arts niet geloofd >;)

Weet jij wat er in het autopsierapport staat? Paard is mishandeld en geslagen?


Regelmatig komen er berichten op internet dat er een paard is mishandeld. Vaak wordt er dan "geroepen" dat zo'n snee geen mishandeling kan zijn, een paard kan zich ook openhalen aan een spijker o.i.d. Bijna nooit wordt er autopsie gedaan, maar stelt een DA het vast aan de hand van wat hij aantreft op de locatie. Dit keer heeft iemand wel zijn paard ingestuurd voor autopsie en wordt dit vastgesteld. Nee, ik weet niet wat erin staat, maar wat hebben ze eraan om de halve waarheid naar buiten te brengen?

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:30

Misschien heeft het paard zichzelf zo verwond, maar... er bestaan wel degelijk lieden die paarden mishandelen. Er is, inmiddels al weer wat jaren terug, een idioot betrapt terwijl hij met een stok het paard van een vriendin van me op het hoofd sloeg. Knul deed notabene een agrarische opleiding, en zijn familie had paarden. Dus, alles kan, er bestaan echt foute mensen die er niet voor terugdeinzen paarden te mishandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:40

damian23 schreef:
suffie schreef:
Dit keer is er iemand die autopsie heeft laten doen en nog wordt het rapport van de onderzoekend arts niet geloofd >;)

Weet jij wat er in het autopsierapport staat? Paard is mishandeld en geslagen?


Mensen denken vaak dat dat in een autopsierapport staat. Maar in zo'n rapport staat alleen wat men objectief ziet bij de lijkschouwing. "Trauma door stomp voorwerp" bijvoorbeeld. Maar niet "hij is geslagen met een ijzeren staaf". Dat laatste is slechts een aanname. Het eerste is een objectief feit.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:43

Wat verschrikkelijk om je paard zo te verliezen.

Over het wel of niet mishandelen: er zijn gekken op de wereld en er zijn ook bewezen gevallen van mishandeling maar ik vind ook dat men 'tegenwoordig' snel mishandeling roept bij verwondingen die ook door pure pech ontstaan kunnen zijn.
Hier op stal ook eens een paard gehad die zichzelf heel netjes gescalpeerd had aan z'n hooiruif. Het is dat een stalgenootje het zag gebeuren, geen spatje bloed op hooiruif, geen bizarre uitsteeksels, geen pluk haar, enkel een puntgave hooiruif en een bloedend paard.
Paarden zijn zo handig in zichzelf verwonden op de meest onmogelijke manieren.

Of het hier nu wel of geen mishandeling was maakt ook niet uit. Paard is er niet meer en eigenaar heeft daar verdriet van. Het is ook gewoon verschrikkelijk.

Popstra
Berichten: 13730
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:10

Wat een vreselijk triest einde voor dit dier. Als het waar is dat hij mishandeld is, wat bestaan er dan toch een verschrikkelijke wrede idioten op deze wereld!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:42

In het autopsierapport stond ook dat het paard steekwonden tussen ogen en op de neus had.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:26

san87 heb jij zelf het autopsierapport gezien en gelezen?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:18

_San87_ schreef:
In het autopsierapport stond ook dat het paard steekwonden tussen ogen en op de neus had.


Ik ben gek op mensen die zaken in een topic neergooien die erop duiden dat ze meer weten als de rest, maar vooral verder niets zeggen. :roll:

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 04:03

gekvanfleur schreef:
_San87_ schreef:
In het autopsierapport stond ook dat het paard steekwonden tussen ogen en op de neus had.


Ik ben gek op mensen die zaken in een topic neergooien die erop duiden dat ze meer weten als de rest, maar vooral verder niets zeggen. :roll:


Het staat in het artikel wat je kunt aanklikken in de openingspost. En daar zie je ook de foto's waar die lage balk goed op te zien is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:18

connie64 schreef:
san87 heb jij zelf het autopsierapport gezien en gelezen?

Ja.

Nee Connie. Ik kan lezen.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 15-08-17 07:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:26

gekvanfleur schreef:
_San87_ schreef:
In het autopsierapport stond ook dat het paard steekwonden tussen ogen en op de neus had.


Ik ben gek op mensen die zaken in een topic neergooien die erop duiden dat ze meer weten als de rest, maar vooral verder niets zeggen. :roll:

Ik ben gek op mensen die niet goed lezen om vervolgens anderen ervan te betichten meer informatie te hebben die niet gedeeld wordt.

Maar omdat je het zo lief vraagt, hier een linkje naar de Facebookpost van een vriedin van eigenaresse:

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0613403178

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:34

In de link in de OP spreekt men van schaafwonden tussen de ogen en een snijwond aan het oog.

Die volgens mij ook kunnen ontstaan wanneer een paard z'n hoofd hard stoot en daardoor neervalt.

Ik zie niets over steekwonden tussen de ogen.

Bovendien is die tekst geen letterlijk citaat uit het autopsie rapport.

Edit:
De autopsie is in Gent uitgevoerd, als de rapportages daar net zo wollig zijn als de rapporten die een Belgische collega van mij opstelt, kan ik me voorstellen dat men 3x moet lezen voor er duidelijk is wat er echt staat.
Ook kunnen termen in Belgiƫ en Nederland soms net iets verschillen van betekenis.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 15-08-17 07:38, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:38

Hoe weet jij dat? Heb jij het autopsieverslag gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:40

_San87_ schreef:
gekvanfleur schreef:
Ik ben gek op mensen die zaken in een topic neergooien die erop duiden dat ze meer weten als de rest, maar vooral verder niets zeggen. :roll:

Ik ben gek op mensen die niet goed lezen om vervolgens anderen ervan te betichten meer informatie te hebben die niet gedeeld wordt.

Maar omdat je het zo lief vraagt, hier een linkje naar de Facebookpost van een vriedin van eigenaresse:

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0613403178


Ik snap het niet helemaal. Je zegt dat je het autopsierapport gelezen hebt en nu kom je met een link naar een facebookpost?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:41

Ik zie ook in die facebook post alleen maar een verhaal van iemand die het weer van de eigenaresse heeft

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:44

Ik heb het autopsierapport niet gelezen. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die het gelezen hebben.

Maar goed, blijkbaar maakt het niet uit wie welke informatie deelt, iemand die het autopsierapport wel heeft gelezen en namens de Facebookloze eigenaresse informatie deelt, of degene die de facebookpost met die info deelt. Eerst moet er bewijs komen dat het autopsierapport is gelezen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:46

Iedereen speculeert hier.

Maakt de oorzaak eigenlijk uit? Maakt het dan minder erg als de oorzaak anders zou zijn? Is het paard dan minder dood?

Vind het vrij respectloos om over de doodsoorzaak te gaan discussieren.
Over tijd stond heel bokt op zijn kop omdat iemand het overlijden van een kind in twijfel trok.
Vind dit even respectloos naar de eigenaren van het paard toe.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:50

Zoals ik me al eerder afvroeg, hoe kan een dierenarts in Gent aan de hand van de verwondingen vaststellen dat het mishandeling is geweest?

En hoe kan deze uitsluiten dat de laaghangende balken niet in de weg hingen toen het paard ergens van schrok?
Als een paard het hoofd omhoog tegen zo'n balk gooit, blijven er misschien 3 haartjes hangen, dat valt nauwelijks op.

De dierenartsen daar zijn voornamelijk opgeleid om zieke dieren beter te maken en dit is bijna detective werk.
Zijn ze dan ook in de stal van het paard komen kijken?

Ze kunnen spreken van trauma door een stomp voorwerp, maar hoe hoofd en dat stompe voorwerp elkaar gevonden hebben, dat kunnen zij toch niet vaststellen?

Dit is pure interesse van mijn kant :)
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 15-08-17 07:57, in het totaal 2 keer bewerkt

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:53

Ik heb ook al in een nieuwsbericht voorbij zien komen dat het paard op zijn hoofd is geslagen met een stalen buis. Maar de politie had verder niks kunnen vinden. Het is menselijk om zelf conclusies te trekken. En de pers neemt dat verhaal dan weer over als zijnde een feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:15

Ik vind het ook niet leuk voor een eigenaar als er gediscussieerd wordt over de doodsoorzaak van een paard. Maar ik vind het ook niet goed als er overhaaste conclusies worden getrokken en er onnodig paniek wordt gezaaid. Best een dilemma....

Maar San87, je geeft het nu eerlijk toe en dat waardeer ik. Maar zeggen dat je het autopsierapport hebt gelezen terwijl dat niet zo is vind ik wel erg...

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:18

Maar zouden jullie het geloven als de eigenaar hier het komt zeggen wat er in dat rapport staat?

Je vindt die zogenaamde overhaaste conclusies niet fijn, maar je doet het zelf en dan nog zonder de eigenlijke feiten te kennen?

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:20

Pff wie doet nou zoiets, echt verschrikkelijk. Arm dier van geen kwaad bewust..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:23

dromertje2 schreef:
Maar zouden jullie het geloven als de eigenaar hier het komt zeggen wat er in dat rapport staat?


Het gaat niet om geloven of niet. Het gaat om scheiding van objectieve feiten en aannames. Het autopsierapport bevat als het goed is alleen de objectieve waarnemingen die bij de autopsie zijn gedaan. Een eigenaar kan daar vervolgens een interpretatie aan geven van hoe dat is gebeurd. Dat zijn aannames.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:36

Ik zou het rapport wel eens in willen zien. Meestal staat daar namelijl alleen medische feiten in. Zoals trauma door stomp voorwerp en wonden aan het hoofd door scherp voorwerp. Het is daarna aan de politie om hier conclusies aan te verbinden, zoals geslagen met een stalen buis of gesneden door een mes. De politie heeft volgens mij niks gevonden en niemand heeft wat gezien. Maar gezien de foto waarbij het paard in een plas bloed ligt onder een lage balk zou het ook zo maar eens een ongeluk zijn geweest. Want hoe uitgebreid was de autoptie? Is er in zijn hersens gekenen, naar zijn hart? Is het paard onwel geworden, omhoog gekomen, zijn hoofd hard gestoten en daarna met zijn hoofd op het beton geklapt.