Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:46

Kan allemaal zijn, maar vind jullie compleet respectloos.
Je kan je bedenkingen hebben, maar hou die voor je eigen.
Doe je dit bij een bokker wiens paard is gestorven, krijg je heel bokt over je heen...

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:01

dromertje2 schreef:
Kan allemaal zijn, maar vind jullie compleet respectloos.
Je kan je bedenkingen hebben, maar hou die voor je eigen.
Doe je dit bij een bokker wiens paard is gestorven, krijg je heel bokt over je heen...


Want? Er mag alleen gezegd worden

Ahh wat zielig
Die persoon moeten ze hetzelfde aan doen
Hoop dat blablabla.

Wat een onzin, er wordt hier gewoon netjes gediscussieerd, en ja, er kunnen dan ook dingen gezegd worden waar de eigenaar het niet mee eens is.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:04

Ik vraag me ook af of een mens zo sterk is dat hij dat in 1 klap voor elkaar krijgt.
Als ik dan zie hoe dom paarden kunnen doen. Een keer zien gebeuren hoe een paard in een perfect veilige stal haar tanden eruit trok en van schrik achterover kiepte, met zulke lage balken had dat precies zo kunnen aflopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41579
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:50

safina schreef:
Ik vind het ook niet leuk voor een eigenaar als er gediscussieerd wordt over de doodsoorzaak van een paard. Maar ik vind het ook niet goed als er overhaaste conclusies worden getrokken en er onnodig paniek wordt gezaaid. Best een dilemma....

Maar San87, je geeft het nu eerlijk toe en dat waardeer ik. Maar zeggen dat je het autopsierapport hebt gelezen terwijl dat niet zo is vind ik wel erg...

Nou, dat was sarcastisch omdat je blijkbaar geen vastgestelde feiten mag benoemen zonder dat daar de vraag 'heb jij het autopsierapport gelezen?' op komt. Kakirritant.

Volgens mij wordt zelfs de dierenarts niet geloofd wanneer deze hier uitleg zou komen geven. Zo sceptisch is iedereen.

Rocamor

Berichten: 10847
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:05

_San87_ schreef:
safina schreef:
Ik vind het ook niet leuk voor een eigenaar als er gediscussieerd wordt over de doodsoorzaak van een paard. Maar ik vind het ook niet goed als er overhaaste conclusies worden getrokken en er onnodig paniek wordt gezaaid. Best een dilemma....

Maar San87, je geeft het nu eerlijk toe en dat waardeer ik. Maar zeggen dat je het autopsierapport hebt gelezen terwijl dat niet zo is vind ik wel erg...

Nou, dat was sarcastisch omdat je blijkbaar geen vastgestelde feiten mag benoemen zonder dat daar de vraag 'heb jij het autopsierapport gelezen?' op komt. Kakirritant.

Volgens mij wordt zelfs de dierenarts niet geloofd wanneer deze hier uitleg zou komen geven. Zo sceptisch is iedereen.


Ik mag toch hopen dat die dierenarts er niet bij heeft gestaan toen het gebeurde... Dus hoeveel feit is het dan? Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een arts in het autopsierapport opneemt dat het door toedoen van menselijk handelen is gebeurd (feit). Ik kan me wel voorstellen dat er zoiets kan staan als: "(Dodelijk) letsel ten gevolge van inslag met een stomp voorwerp, mogelijk een ijzeren pijp / honkbalknuppel oid".

Indien de arts er niet bij geweest is ten tijde van het gebeuren EN het letsel-veroorzakend voorwerp zit niet aan het dier vast, dan zou ik het verhaal van zo'n arts ook niet op zijn blauwe ogen geloven als ie dingen als een feit brengt, terwijl het een ernstig vermoeden betreft.

De Trieste dood van dit dier wordt nu door iemand toegeschreven aan het toedoen van een mens. Maar zolang niemand het heeft zien gebeuren, is dat "slechts" een optie. Een andere optie is dat het dier om een of andere reden tegen de balken is geklapt.

Maar linksom of rechtom, het feit blijft dat het dier het helaas niet heeft overleefd. Mocht de eigenaresse meelezen: heel veel sterkte met dit verlies

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41579
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:10

Ik doelde op de steekwonden tussen ogen en op de neus. Waar de reactie 'heb jij het rapport gelezen' op kwam.

Dat een arts niet met zekerheid kan zeggen wat het voorwerp was weet ik ook, daar hoor je mij niet over. Maar steekwonden kan een arts zeker wel feitelijk vaststellen. En dat is volgens eigenaresse dus gebeurd. Maar ja, wat weet die nu, ze heeft slechts het rapport gelezen :+.

Snap je waar ik heen wil?

Rocamor

Berichten: 10847
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:20

_San87_ schreef:
Ik doelde op de steekwonden tussen ogen en op de neus. Waar de reactie 'heb jij het rapport gelezen' op kwam.

Dat een arts niet met zekerheid kan zeggen wat het voorwerp was weet ik ook, daar hoor je mij niet over. Maar steekwonden kan een arts zeker wel feitelijk vaststellen. En dat is volgens eigenaresse dus gebeurd. Maar ja, wat weet die nu, ze heeft slechts het rapport gelezen :+.

Snap je waar ik heen wil?


Dan begreep ik je verkeerd, excuus.

Maar zelfs die steekwonden kunnen meerdere oorzaken hebben. Jaren terug (nog voor de "paardenmishandelarenhype) hadden wij op stal ook een merrie met een flinke "steekwond" naast de vulva. Beestje had een knal gegeven aan een ander paard, dat op zijn beurt ook zijn achterpoten uithaalde, met als gevolg die "steekwond".

Ook de oorzaak van de steekwonden zijn (tenzij er een mes uitsteekt of een stuk van de hooiruif bijvoorbeeld) niet fatsoenlijk te achterhalen. Dat het beessie steekwonden heeft, tja, dat lijkt me voor zo'n arts redelijk simpel waar te nemen.

Anoniem

Re: Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:30

Als eerste veel sterkte voor de eigenaresse.

Als eigenaar nu zegt dat er een autopsie is geweest en daar kwamen dus o.a. steekwonden uit, mag je dat toch wel geloven. Ik vind het ook niet echt respectvol dat er sommigen hier denken het beter te weten dan eigenaar en autopsie arts bij elkaar en het verhaal dan ook in twijfel trekken.

Bokker of niet, ze krijgt dit vermoed ik wel t.z.t. te lezen, zou dat zelf ook echt niet trekken, als dan alles wat je in de openheid hebt proberen te brengen om eventueel anderen te waarschuwen, ondanks je gruwelijke verdriet, als niet waar wordt bestempeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:47

_San87_ schreef:
safina schreef:
Ik vind het ook niet leuk voor een eigenaar als er gediscussieerd wordt over de doodsoorzaak van een paard. Maar ik vind het ook niet goed als er overhaaste conclusies worden getrokken en er onnodig paniek wordt gezaaid. Best een dilemma....

Maar San87, je geeft het nu eerlijk toe en dat waardeer ik. Maar zeggen dat je het autopsierapport hebt gelezen terwijl dat niet zo is vind ik wel erg...

Nou, dat was sarcastisch omdat je blijkbaar geen vastgestelde feiten mag benoemen zonder dat daar de vraag 'heb jij het autopsierapport gelezen?' op komt. Kakirritant.


Sorry, ik had t anders opgevat. Sarcasme is vrij lastig uit zo'n tekstje te halen als je er geen intonatie bij hoort of gezichtsuitdrukking kunt zien.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:53

Niemand zegt dat het niet waar is... Er is gewoon geopperd dat er ook een andere oorzaak kan zijn en zolang er niemand bekend of er een video opduikt is zowel een ongeval als misdrijf niet te bewijzen...
Snijwonden of steekwonden in het hoofd hoeft niks te betekenen. Hoe dom is een paard dat zich eerst in zijn hoofd laat steken en daarna nog op zijn hoofd laat slaan...
Het is bekend dat paarden de raarste kwetsuren kunnen oplopen zonder kwaad opzet maar door de massahysterie van de laatste jaren is alles direct een misdrijf...

Autopsie stelt de biologische doodsoorzaak vast evenals kwetsuren en mechanism of injury. Niet meer, niet minder.
Zelfs bij dermate onnatuurlijke doodsoorzaak als een schotwonden, gaat een autopsie enkel vaststellen dat de schotwonde de dood veroorzaakt heeft. En niet of de schutter per ongeluk of doelbewust geschoten heeft.
Het is geen CSI en die mensen zijn daar niet voor opgeleid, net zoals alle dorpsdierenartsen die te pas en te onpas "paardenbeul" schreeuwen hier ook niet voor opgeleid zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:59

Ik vermoed dat het woord steekwonden niet zal voorkomen in een autopsierapport. Wel "letsel door inwerking van scherp voorwerp" of iets in die zin. Steekwonden impliceert namelijk dat er iemand gestoken heeft en mij lijkt dat ze dat niet objectief kunnen vaststellen als ze er zelf niet bij waren.

En verder: we weten alleen wat erin zou staan van horen zeggen. Maar tussen wat er letterlijk staat en hoe de lezer van het rapport het interpreteert en vervolgens onder woorden brengt kan een wereld aan ruis zitten. Je kunt er eindeloos over speculeren, maar het heeft geen zin. Je komt altijd op hetzelfde uit: Het enige dat je kunt constateren is dat de berichtgeving vraagtekens oproept over de toedracht.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:19

Ten eerste , heel veel sterkte voor de eigenaresse :(:)

Natuurlijk hoopt iedereen dat dit paard zichzelf heeft verwond.
Het idee dat er een of andere mafketel rond loopt die dit op zijn geweten heeft, dat wenst niemand.
Zeker niet diegene die enigsinds in de buurt wonen, liever loop je dan met het idee dat het paard het zelf gedaan heeft zodat je je geen zorgen hoeft te maken om je eigen dieren.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:24

Heel veel sterkte voor de eigenaren, ongeacht de oorzaak, ontzettend sneu dat het paard met zulke verwondingen aan zijn einde moest komen.

Ik weet hoe autopsie rapporten er uit zien en de bewoordingen op fb en die in het artikel zijn niet de bewoordingen die doorgaans gebruikt worden in een autopsie verslag, zoals velen hier correct opmerken.
Dingen zoals stomp trauma staan er wel in, maar de interpretation van hoe het dan verder ontstaan is staat er doorgaans niet in, daar zal je dan nog naar moeten gaan zoeken.
Maar aangezien niemand hier het rapport gelezen heeft, zal het voor ons altijd een raadsel blijven en voor de media is alleen een mishandeling interessant, eventuele paard stoot hoofd tegen balk is niet interessant.

Maar goed blijft triest voor eigenaren en paard.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:45

bruintje123 schreef:
Maar dan zit er weer haar aan de balk lijkt me.

1e klap is gratis van wat ik weet. Als alles nog heel is blijft er nl niets aan plakken. Pas klap 2 geeft bloed, etc. aan het voorwerp, mits de huid dan stuk is gegaan door klap 1.

Mij lijkt gschrokken tijdens het grazen (gras in de mond), stal in gerend, bij hoofd omhoog om te stoppen tegen balk geknald en daardoor samen met restsnelheid neus hard op de grond (ziet er uit als verharde ondergrond) geslagen. Zo met de weinige feiten die hier staan een waarschijnlijk scenario. Vreselijk, maar enkel een stom en zeer verdrietig ongeluk.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:56

Waar zien jullie die foto's?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:58

spatter schreef:
Waar zien jullie die foto's?

als blauwe link PZC in de OP
Geen leuke foto.

@tamary.
Ik heb toch wel paarden zich zien stoten en direct haren achter zien laten.
Gelukkig niet met ernstige verwondingen.
Maar soms wel met snee of lapje huid missend.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:15

Dank je, die had ik niet gezien.

PFF inderdaad wel erg lage stevige balken.

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:42

maximuss schreef:
Snijwonden of steekwonden in het hoofd hoeft niks te betekenen. Hoe dom is een paard dat zich eerst in zijn hoofd laat steken en daarna nog op zijn hoofd laat slaan...


Als het paard daadwerkelijk in het hoofd is gestoken lijkt het me eerlijk gezegd een logischere verklaring dat hij bij een paniek reactie daarop het hoofd heeft gestoten dan dat hij zich daarna nog laat slaan ook.

Ik denk persoonlijk dat het heel moeilijk moet zijn om te achterhalen of er in zo'n geval sprake is van een misdrijf of niet. Er is dan wel autopsie gedaan maar ik neem eerlijk gezegd aan dat een dierenarts die autopsie doet dat doorgaan veel vaker doet om een oorzaak als ziekte, aneurysma etc. te achterhalen en die niet perse echt forensisch onderlegd zijn om vast te stellen of verwondingen door een ongeluk veroorzaakt kunnen zijn of niet?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:56

De link in de OP heeft het over schaafwonden tussen de ogen en een snee aan 1 oog.

Het bericht op Facebook spreekt van steekwonden tussen de ogen.

Voor het paard maakt het allemaal niet meer uit, maar ik denk wel dat het goed is dat we kritisch kijken naar dit soort gevallen en zo dicht mogelijk bij de feiten blijven.

Ik snap de woede over dat dit mogelijk een bewuste mishandeling zou kunnen zijn, maar we moeten ook zeker niet onderschatten wat een paard zichzelf aan kan doen.
Of elkaar.
Bijna chirurgisch rechte snijwonden kunnen toch echt door een ander paard veroorzaakt worden.
En zelfs de best onderhouden wei en stal kunnen net ergens dat splintertje hebben wat uitsteekt.

Er lopen gekken vrij rond die dieren wat aan doen, maar soms kunnen de meest onschuldig ogende voorwerpen en materialen in de leefomgeving van een paard net zo gevaarlijk zijn, ook als het al jaren goed ging.

Bij schrik of paniek zijn het heel veel kilo's met enorm veel spierkracht die ineens snelheid kunnen maken.
Blinde paniek is niet voor niets een vaak gehoorde uitdrukking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:18

liedje89 schreef:
Ik denk persoonlijk dat het heel moeilijk moet zijn om te achterhalen of er in zo'n geval sprake is van een misdrijf of niet. Er is dan wel autopsie gedaan maar ik neem eerlijk gezegd aan dat een dierenarts die autopsie doet dat doorgaan veel vaker doet om een oorzaak als ziekte, aneurysma etc. te achterhalen en die niet perse echt forensisch onderlegd zijn om vast te stellen of verwondingen door een ongeluk veroorzaakt kunnen zijn of niet?


Een jaar terug was er bij Pauw een interview met de eerste forensisch patholoog voor dieren in Nederland. Dat vak bleek nog helemaal in de kinderschoenen te staan. Dus ik denk dan je gelijk hebt.
https://pauw.vara.nl/gasten/monique-verkerk