Maikel van der Vleuten derde in LGCT Grand Prix Valkenswaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Maikel van der Vleuten derde in LGCT Grand Prix Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 12:31

*persbericht LGCT
Springen

Afbeelding
Harrie Smolders en Emerald N.O.P. Foto door GCL / Stefano Grasso

De Longines Global Champions Tour Grand Prix van Valkenswaard leverde met de Italiaan Lorenzo de Luca een intens gelukkige winnaar op terwijl de strijd om het kampioenschap richting een spannende eindsprint gaat.

Tijdens het stormachtige weer kwamen de 25 beste ruiters uit de vorige rubriek, de Global Champions League van Valkenswaard, weer terug in de ring om te proberen de prestigieuze LGCT Grand Prix van Valkenswaard op hun naam te zetten. Toeschouwers dromden samen op de tribunes en rondom de arena. Zij werden getrakteerd op een staaltje top horsemanship van de allerbeste van de wereld. Onder de toeschouwers waren ook Bruce en Patti Springsteen vanaf de VIP Hospitality.

Met een supersnelle barrage trok de Italiaan Lorenzo de Luca de overwinning naar zich toe terwijl de Nederlanders Maikel van der Vleuten en de LGCT leider van het algemeen klassement Harrie Smolders in de achterhoede meeliftten. Smolders houdt de leiding met 268 punten, maar Christian Ahlmann (DLD) komt dichterbij en heeft ook zicht op de titel met 257 punten. Slechts twee punten daarachter staat Alberto Zorzi (ITA) met 255 punten. En dat betekent dat met nog twee rondes te gaan de strijd om het kampioenschap een intense wordt.

Smolders over de strijd om de titel: “Er zijn nog twee wedstrijden te gaan. Het wordt steeds spannender en zenuwslopender, want ik ben er vrij zeker van dat alle zes ruiters aan de top de mogelijkheid hebben om te winnen. De barrage vandaag was snel en spannend en dat is wat we willen zien en het is prachtig voor de sport. Om daar deel van uit te kunnen maken is geweldig.”

Twee weken voor de wedstrijd was de hoofdring getransformeerd van een gras- naar een zandarena. Jan Tops over die beslissing: “Ik vond de graspiste altijd geweldig maar als je ziet dat bij dit weer niet een paard is gaan glijden of zich niet prettig voelde ben ik blij met deze beslissing. In slechts twee weken tijd is de nieuwe boden erin gelegd. Dat was geweldig en de condities vandaag waren perfect.”

Persconferentie
Jan Tops, grondlegger en president van de Longines Global Champions Tour: “Harrie doet het erg goed. Christian, Alberto, Maikel en Lorenzo zitten hem op de hielen. Tussen Christian en Alberto zitten maar twee punten en Maikel zit er direct achter dus alles ligt open.”

Lorenzo de Luca, LGCT Valkenswaard winnaar: “Mijn paarden springen heel consistent. Ik ken mijn paarden en ze doen hun best voor me. Ensor houdt van grote pistes dus ik wist dat hij het hier goed zou kunnen doen. Na de finish wist ik dat ik snel was maar ik had niet gedacht dat het snel genoeg zou zijn, er kwamen nog meer goede ruiters die gevaarlijk kunnen zijn.”

Christian Ahlmann, LGCT Valkenswaard tweede prijswinnaar: “Ik ben heel blij met mijn positie nu, het is nog niet voorbij. Er komen nog twee wedstrijden en er zijn zeker zes ruiters die kans maken op de overwinning. Om Harrie te verslaan is heel erg moeilijk. Hij is in een ongelooflijke vorm. Hij weet niet eens meer wat het is om een balk te laten vallen. Maar we blijven het proberen.”

Maikel van der Vleuten, LGCT Valkenswaard derde prijswinnaar: “Dat Verdi bijna stopte had ik niet verwacht. Ik dacht, ik moet blijven gaan, en hij sprong geweldig vandaag. Ik verloor wat tijd en dat is jammer als je zo dichtbij de overwinning bent, maar ik ben blij met de derde plaats.”

De volgende wedstrijd is in Rome van 21 tot 24 september. Het is de voorlaatste van de strijd om het kampioenschap waarvan de ontknoping uitermate spannend belooft te worden.

Klik hier voor de volledige uitslag.