[HE] Op bezoek bij... Nikki van Olst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

[HE] Op bezoek bij... Nikki van Olst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 05:34

*Bokt.nl
Bokt community, Horse event


Hoi!
Op vrijdag 8 september mogen Ricardo (ricie) en ik, Melissa (LoveUggs), live verslag voor jullie doen van Horse Event 2017! Wij hebben er al ontzettend veel zin in!

Horse Event is een erg groot evenement. Er komen veel clinic gevers en er gaat heel veel werk aan vooraf. Daarom zijn wij langs gegaan bij Nikki van Olst. Om jullie er dit jaar meer bij te betrekken hebben we jullie dit jaar de gelegenheid gegeven jullie vragen in te sturen zodat wij deze voor jullie konden stellen. Er zijn een aantal leuke vragen voorbij gekomen.

Eenmaal op stal bij Nikki werden wij hartelijk ontvangen. De sfeer was gezellig en we hebben even zitten kletsen om elkaar een beetje te leren kennen. Hierna zijn we begonnen met het interview en Nikki heeft onze vragen uitgebreid beantwoord.

Nikki houdt zich naast vrijheidsdressuur en de roofvogels ook veel bezig met de klassieke dressuur. "Naast het vrijheidsdressuur is het natuurlijk ook heel belangrijk om je paard recht en fit te houden", vertelt ze ons. Ze houdt zich daarvoor ook veel bezig met recht richten, longeren en werken in de hand. Daarnaast begint Nikki 17 september aan een opleiding tot instructeur klassieke dressuur en revalidatie trainer. Ze vindt het dus heel belangrijk om mensen ook te kunnen helpen hun eigen paard fit en gezond te houden.
Afbeelding

Nadat Nikki haar vorige paard Silke verkocht, kwam Django op haar pad. Ze heeft hem over laten komen vanuit het buitenland. In eerste instantie was ze nog niet direct toe aan een nieuw eigen paard omdat ze nog volop studeerde. Ze kreeg een bericht van Mariette Stegwee, die op een hele fijne manier mensen aan paarden koppelt. Django was echt typisch wat voor Nikki, Zei ze. "Daarna kreeg ik foto’s en toen was ik verliefd! Een maand later stond Django bij mij", zegt Nikki.

Nikki vond het toch wel even een omschakeling van Silke naar Django. Django is een paard met een heel ander verleden. Maar inmiddels heeft Nikki naar eigen zeggen haar gouden paard gevonden.

Met Django is ze heel anders begonnen met het vrijheidsdressuur dan met haar andere paarden. Bij haar anderen paarden was ze gefocust om ze zo veel mogelijk dingen aan te leren en gekke dingen met ze te doen. Met Django is het eigenlijk alleen maar gebleven met het spelen met haar paard en het spelenderwijs dingen aanleren. Ze vindt het belangrijk dat er geen druk op zit en zowel Django als zijzelf het leuk vinden. Omdat Django zelf al zo speels is zijn ze best een eind gekomen.

Afbeelding

Nikki vindt het belangrijk dat haar demo’s en clinics interessant zijn voor de mensen. "Kan ik een aantal spectaculaire dingen laten zien? Maar kan ik ook voldoende informatie geven zodat mensen er thuis ook wat aan hebben. Mijn motto is; Vrijheidsdressuur is meer dan een kunstje", zegt ze. Met vrijheidsdressuur kun je je paard mentaal en fysiek heel goed trainen en ondersteunen, maar het moet ook vooral leuk en speels zijn.

Een paard kun je bijvoorbeeld heel goed trainen door oefeningen te gebruiken. Zo maakt bijvoorbeeld de spaanse pas de schouderspieren vrij, dit kan heel goed zijn voor een dressuurpaard tijdens een uitgestrekte draf of een gestrekte stap. De berggeit kan de rug permanent een stukje omhoog halen omdat het paard de buikspieren aanspant. Op deze manier laat ze mensen zien dat je je paard er ook echt mee kunt trainen.
"Ik probeer mensen dus echt te laten zien dat het wel meer is dan alleen een leuk kunstje."
Afbeelding
Wij vroegen naar haar reactie toen zij voor het eerst gevraagd werd voor een clinic of show op een evenement als Horse Event. “Mijn vriend high fiven!” Zegt ze lachend.

Nikki is begonnen met vrijheidsdressuur door Cavalia. Als klein meisje heeft zij dit eens gezien en toen is zij zelf begonnen met spelen en puzzelen. Ze wist niet wat ze aan het doen was op dat moment. Het was toen voornamelijk het aanleren van trucjes en kunstjes.
Afbeelding

Nikki ziet de filmtrainers als een heel groot voorbeeld omdat zij echt hele bijzondere dingen met hun dieren kunnen doen, onder best wel heftige omstandigheden. Daarnaast vindt ze dat ze van alle trainers wel inspiratie kan opdoen en dingen mee kan nemen in haar eigen dagelijkse trainen.

Als Nikki niets met paarden had gedaan, had ze waarschijnlijk een dood normaal dagelijks leventje gehad. "Dan zou ik naar concerten gaan, gamen en daar zou het dan wel een heel eind ophouden" zegt ze lachend.

Een belangrijk doel voor Nikki is gelukkig zijn in het leven. Alles wat daaraan bijdraagt is heel mooi mee genomen. Momenteel is ze ook veel bezig met de roofvogels. Wat ze echt heel graag zou willen is een hele gave demo neerzetten met meerdere paarden en meerdere vogels. Het allerliefste zou ze zelf ooit nog eens een grote show organiseren. Ze hoeft er zelf niet Aan mee te doen, maar de hele organisatie ervan lijkt haar leuk om te doen.

Binnen 5 jaar hoopt Nikki zelf weer lekker op Django te kunnen gaan rijden. Ook wil ze haar opleiding hebben afgerond en wil ze graag als fulltime instructeur aan de gang gaan. En ja, over 5 jaar… Huisje, boompje beestje! Trouwen? Kindje? Over 5 jaar mag dat inmiddels wel. Ze hoopt dus eigenlijk op een lekker normaal burgerlijk leventje.

Afbeelding
Ook namens bokt hebben wij Nikki een aantal vragen gesteld.

Bokker Leo wilde graag weten:
Wat maakte dat je het paardenmens bent geworden dat je vandaag de dag bent? En wat is je drijfveer?
Er volgt een diepe zucht. "Ik denk vooral het omgaan met allerlei verschillende paarden en hun baasjes, het zien van problemen en het kunnen oplossen daarvan, maar ook het kunnen zien van de groei die mensen met hun paard samen doormaken. Bij je eigen paard zie je dit namelijk minder snel, want je bent gewoon lekker bezig, maar als je iemand gaat begeleiden met hun paard en wekelijks terug komt zie je de combinatie samen groeien als ze hun huiswerk goed doen", vertelt ze. "Verder ook de vele inspirerende paardenmensen die ik heb mogen spreken. Zo groei ik naar wie ik ben zodat ik mijn eigen weg in kan slaan."

Bokker Jans vroeg:
Hoe ga je om met het enorme kritiekgehalte wat mensen soms durven te leveren via internet?
"Internet is maar lettertjes. Als mensen echt iets tegen mij hebben mogen ze het mij komen vertellen en uitleggen waarom ze iets niet goed vinden, maar ook onderbouwen. Mensen kunnen nog zo hard dingen roepen op internet, maar als ze de achtergrond niet weten, of niet weten hoe het zit, wat is dan eigenlijk kritiek?" Vraagt ze. "Kritiek doet me eigenlijk vrij weinig. Ik check wel dingen extra, doe er wel wat mee maar ik lig er zeker niet van wakker."

Afbeelding

Bokker Marjoow vroeg zich af:
Welk paard is het makkelijkst te trainen? Dominant/onderdanig zeker/onzeker?
"Eigenlijk is elk paard te trainen op zijn eigen manier, maar als showpaard is bijvoorbeeld een Django perfect. Hij heeft heel veel arrogantie en is heel gevoelig voor aandacht. Wanneer een paard gevoelig is voor aandacht willen ze al sneller iets voor je gaan doen, of je aandacht vragen. Het paard dat dus het meest ideaal is voor vrijheidsdressuur is een paard dat zichzelf heel erg leuk vindt", vertelt ze. Maar hoe merk je dan of een paard zichzelf echt heel leuk vindt? "Dat laat hij jou wel merken. Wanneer hij zichzelf niet heel leuk vindt, zoekt hij geen aandacht op."

Afbeelding

Django is een geboren showkikker dus heeft Nikki niet veel voorbereiding meer nodig. Een week of 2 van te voren speelt ze wat vaker met Django zodat de dingen die hij al kent weer even opgefrist worden. Zelf neemt ze lekker rust, zorgt dat ze er zelf klaar voor is en een beetje weet wat ze wil laten zien.

Afbeelding

Meestal komt alles er op show heel anders uit dan thuis!

Nikki sluit af dat ze graag mensen wilt laten nadenken over wat ze doen. "Vrijheidsdressuur is namelijk meer dan een kunstje". Ze wil de mensen meegeven om weer zelf te gaan nadenken over wat ze doen en niet zomaar opvolgen wat een instructeur zegt. Lekker zelf onderzoeken.
Afbeelding