Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

125 paarden op set Redbad in Friesland

 
Profiel   

Leeuwarder Courant
Entertainment
Ingezonden door bokker papagroom


De draken ontbraken, maar wie niet beter wist zou denken dat in de Alde Feanen bij Earnewâld gefilmd werd voor het nieuwe seizoen van Game of Thrones. Voor de nieuwe Nederlandse filmproductie Redbad wordt dan ook alles uit de kast getrokken.

Zo'n 600 acteurs, figuranten en 125 paarden waren zondagmiddag betrokken bij de 'Battle of Friesland', een veldslag die Redbad leverde met de Franken.

Momenteel worden in het weekend de vechtscènes opgenomen voor de film van producent Klaas de Jong uit Earnewâld. De opnames begonnen half september bij de Deense plaats Limfjord, in de buurt van Aarhus.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 22:11 



 
Profiel   

Is dit dezelfde film als waar laatst een oproep voor was? De producenten vroegen 100 "zwarte Friese hengsten" als ik me goed herinner :+
Ben benieuwd of ze hun eisen nog aangepast hebben, maar fijn dat het zo te horen wel gelukt is om aan het filmen te gaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 22:20 



 
Profiel   

Ze filmen iig in mooi gebied.
Ook achter de sanninghoeve dus rondom Oudega.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 01:38 



 
Profiel   

Ik stabjt catnip, ben reuze benieuwd of er nu 100% friese hengsten gebruikt zijn.

Kan het me niet voorstellen.

Wel gaaf dat ze tot een oplossing gekomen zijn en het filmen is gestart!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 02:58 



 
Profiel   

Zag allerlei paarden in het filmpje, waaronder een fjord en een tinker, maar zeker geen 100 friese hengsten :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 06:30 



 
Profiel   

Weet van 2 Friezen die mee lopen dat het geen hengsten zijn ;) Heb een filmpje gezien van de opnames, ziet er onwijs gaaf uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 06:39 



 
Profiel   

Grappig, een vriend van mij heeft gefigureerd als viking. Die arme vent moest daar om 3 uur 's nachts zijn. :wow: Ik zal hem eens vragen hoeveel paarden er nu daadwerkelijk waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 06:41 



 
Profiel   

Oh oh oh, wat een nepschilden. Het bordkarton is van verre herkenbaar :=
En dan al die iets te moderne zadels :+

Ik heb het vage gevoel dat deze regisseur misschien beter wat lesjes bij wat doorgewinterde LARP-ers had kunnen nemen. Wat die kunnen maken aan rekwisieten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 07:03 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Oh oh oh, wat een nepschilden. Het bordkarton is van verre herkenbaar :=
En dan al die iets te moderne zadels :+

Ik heb het vage gevoel dat deze regisseur misschien beter wat lesjes bij wat doorgewinterde LARP-ers had kunnen nemen. Wat die kunnen maken aan rekwisieten...

Nou inderdaad, net of we een Nederlandse versie krijgen van Braveheart. Twee groepen met plakbaarden, fantasieuniformen, anachronistische uitrusting en kartonnen schilden die schreeuwend op elkaar in rennen. Alleen Mel Gibsoan ontbreekt nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 07:20 



 
Profiel   

Wat slecht inderdaad :+ Die friese hengsten zijn zo te zien paarden in alle kleuren, vormen en maten geworden.. en dan die prachtige, matte, kartonnen schilden :') Daar zit nog een hoop fotoshop werk aan om het ergens op te laten lijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 07:29 



 
Profiel   

Mijn man had een uitnodiging ontvangen, al 2 keer intussen; gisteren kwam er al weer een uitnodiging.........., maar zonder reis/ onkostenvergoeding met paard helemaal naar Friesland rijden en ons paard ( zwarte Lusitano dekhengst) daar mee naar toe slepen met alle risico's van dien was het ons niet waard.
Paard had qua type en optoming wel aardig in het geheel gepast maar zo graag wilde mijn man ook niet "in de film" :o

Citaat
Reiskosten en vergoedingen:
Farmhouse Film & TV is op zoek naar enthousiaste figuranten die graag een unieke ervaring willen beleven door aan zo’n groots project mee te doen. Er zijn geen (reiskosten) vergoedingen beschikbaar.

Harnachement paarden:
Figuranten paarden worden met eigen harnachement gereden dat aangepast wordt met bijvoorbeeld een bontje eroverheen. Als je die hebt graag wollen rijdekens meenemen!

Op elke locatie en voor iedere figurant zal er catering op de set aanwezig zijn.


Jammer genoeg wordt er over verzorging/ box voor de paarden niks gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 07:35 



 
Profiel   

Heel interessant dit!!

Ik stond op het punt een topic te openen met wat vragen mbt paarden in films!

Bij mij gaan mn nekharen al overeind staan als ik zie hoe die acteurs op die paarden zitten.
En dan nog niet eens te praten over dat getrek aan het bit etc.etc.

Zijn er mensen die ervaringsdeskundige zijn op dit gebied?

En dan vraag ik me helemaal af of daar regels aan zitten wat wel en wat niet mag en of die regels internationaal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 07:44 



 
Profiel   

https://www.telegraaf.nl/nieuws/423223/ ... -friesland

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 08:00 



 
Profiel   

Sowieso bestonden Friese paarden nog niet in die tijd denk ik? of wel?

off topic cerastes wat grappig dat je pony meedeed in de reclame. Die stapel pannenkoeken was vast niet echt anders had hij ze wel opgegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 09:37 



 
Profiel   

:') is toch gewoon grappig. En wat wordt het allemaal weer serieus genomen :roll: :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 09:44 



 
Profiel   

Ow, jeetje... ze hebben wel lekker veel afgekeken bij Vikings... Terwijl even lezen op internet toch zeker een ander beeld zou geven...

Mijn reenactors oog doet erg pijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 09:49 



 
Profiel   

Zeurpiepen is altijd leuk natuurlijk..... maar hoeveel mensen durven in dit land zo'n groot project van de grond te tillen?
Bovendien zie je na de post productie natuurlijk iets volstrekt anders dan op dit 'blote' beeld...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 10:04 



 
Profiel   

Ninx schreef
Zeurpiepen is altijd leuk natuurlijk..... maar hoeveel mensen durven in dit land zo'n groot project van de grond te tillen?
Bovendien zie je na de post productie natuurlijk iets volstrekt anders dan op dit 'blote' beeld...

Moeten mensen dan wel zo'n groot project van de grond willen tillen als het van alle kanten rammelt?
Als je met volledig historisch incorrect basismateriaal begint, dan kan de postproductie dat misschien wel mooier maken, maar niet kloppend(er).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 10:12 



 
Profiel   

Ik vond de zonnebril van de producer ook erg hilarisch, het weer is zo grijs en mistig dat de arme man bijna met een zaklamp moet bijschijnen om nog wat te kunnen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 10:20 



 
Profiel   

Monique1963 schreef
Sowieso bestonden Friese paarden nog niet in die tijd denk ik? of wel?

off topic cerastes wat grappig dat je pony meedeed in de reclame. Die stapel pannenkoeken was vast niet echt anders had hij ze wel opgegeten.

Zeker wel. Alleen niet in de huidige vorm; de oproep van de filmregisseur was dan ook nogal anachronistisch. Friese paarden waren destijds fenotypisch meer als IJslanders dan huidige Friezen en in allerlei kleuren, hoewel de dominante kleuren in de late Middeleeuwen bruin en zwart waren, tot ver in de negentiende eeuw. Stokmaat van paarden in deze regio in de ME varieerde behoorlijk: tussen de 1.25 en 1.47m. Tot de dertiende eeuw doorgaans rond 140 en kleiner. Het is aannemelijk dat ook in de vroege ME bruin en zwart het meest voorkwamen, maar uit (latere) bronnen blijkt dat er ook schimmels waren, roans en zelfs bonte Friezen. :j
Het Friese paard is terug te voeren tot de Middeleeuwen, al hielden de Frisii (Romeinse tijd) in deze contreien al paarden (met een stokmaat veelal tussen de 1.25 en 1.40, gemiddeld 132)
Bron: ik heb er recent een boek over geschreven.

Ik zie hier ook meer een soort Braveheart in met weinig gevoel voor de geschiedenis, meer gevoel voor spektakel. Ziet er vooral allemaal enorm anachronistisch uit en ben erg benieuwd hoe ze die schilden er echt uit gaan laten zien, want het ziet er nu vooral een beetje komisch uit, alsof het een parodie van iets is. :=
De vergelijking met GoT op basis van deze beelden en deze schaal is ook een beetje knullig. Ik bedoel, de opnames voor de Battle of the Bastards namen bijna een maand in beslag:


Maar het is absoluut bijzonder dat er zo'n grote productie is voor een in essentie Nederlands/Fries verhaal. Afwachten hoe het zich vertaalt naar film, want de aankleding ziet er idd nogal nep en anachronistisch uit. Punt is natuurlijk dat er niet enorm veel bekend is over het leven van de Friezen in deze periode of over Redbad, waarbij een groot deel uit bijv. de Lex Frisionum komt die rond 800 zou zijn opgesteld. Veel van wat we weten komt naast archeologische opgravingen uit wetteksten en boeteregisters bijv. die veelal een latere overlevering zijn van oudere bronnen. Er zijn niet veel geschreven bronnen en archeologie beantwoordt ook (nog) lang niet alle vragen. Dan zit je dus sowieso met een stuk giswerk en dan nog heb je met een budget te maken dat ook bepaald niet met GoT is te vergelijken. Dan wil je wel wat vergevingsgezinder zijn, al steken o.a. de schilden wel heel erg af...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 10:37 



 
Profiel   

1 van onze Friezen van stal gaat erin spelen:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 18:55 



 
Profiel   

Cerastes schreef
Heel interessant dit!!

Ik stond op het punt een topic te openen met wat vragen mbt paarden in films!

Bij mij gaan mn nekharen al overeind staan als ik zie hoe die acteurs op die paarden zitten.
En dan nog niet eens te praten over dat getrek aan het bit etc.etc.

Zijn er mensen die ervaringsdeskundige zijn op dit gebied?

En dan vraag ik me helemaal af of daar regels aan zitten wat wel en wat niet mag en of die regels internationaal zijn.


Deze productie heeft ervoor gekozen om geen professionals in te huren, maar met vrijwilligers te werken. Er stond enige tijd geleden ook een oproep op Bokt voor ruiters. :o

Aan het werken met filmdieren zijn wel regels verbonden, maar volgens mij zijn die afhankelijk van het land waarin gefilmd wordt en zijn deze niet internationaal bepaald.

In het algemeen is bepaald stuntwerk wel aan banden gelegd. Vroeger bijvoorbeeld werden valstunts gedaan met tripwires, struikeldraden, en gebeurden er veel ongelukken (soms met dodelijke afloop voor stuntruiter/paard). Dat soort dingen mogen gelukkig niet meer.

Er zijn wel stallen die zich professioneel met filmpaarden bezig houden en die dieren getraind hebben om bijvoorbeeld op commando te vallen, als kunstje zeg maar. In Europa wordt dat gedaan door o.a Mario Luraschi, in Frankrijk, en Atkinson's Action Horses in Engeland. Maar die komen natuurlijk niet voor een appel en een ei werken. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 19:43 



 
Profiel   

Mijn vorige paard doet mee, hij is t paard van 1 van de hoofdrolspelers. Ze zijn begonnen met filmen in Duitsland, nu Friesland en volgende week Ameland. [ img ]
[ img ]

Mochten jullie m herkennen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 19:49 



 
Profiel   

Ok interessant zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-17 12:22 



 
Profiel   

Monique1963 schreef
Sowieso bestonden Friese paarden nog niet in die tijd denk ik? of wel?

off topic cerastes wat grappig dat je pony meedeed in de reclame. Die stapel pannenkoeken was vast niet echt anders had hij ze wel opgegeten.


Hihi, ja grappig he.
Nee waren niet echt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-17 12:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen