Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden lijden op bloedboerderijen in Zuid-Amerika

 
Profiel   

boeddhistisch dagblad
Overige


Op zogenaamde bloedboerderijen in Zuid-Amerika worden van drachtige merries grote hoeveelheden bloed ‘geoogst’. De hormonen in het bloed worden gebruikt om de vruchtbaarheid van Nederlandse varkens en koeien te verhogen. Op undercover beeldmateriaal zijn dode, gewonde en ernstig vermagerde paarden te zien. In de EU is het aftappen van bloed bij paarden voor dit doel verboden. Farmaceutische bedrijven als CEVA, IDT Biologica en HIPRA importeren daarom hun hormoonproducten uit Argentinië en Uruguay. Dat stelt de Nederlandse dierenrechtenorganisatie Dier&Recht.

Let op de video bevat schokkende beelden.


Bloed van drachtige merries bevat PMSG (Pregnant Mare Serum Gonadotropine), een hormoon dat in de Europese veehouderij gebruikt wordt om de vruchtbaarheid van zeugen en melkkoeien te verhogen. Deze ingreep is niet alleen medisch onnodig – er zijn ook synthetische alternatieven voor PMSG.

Zieke, kreupele en dode merries

Van tienduizenden drachtige merries wordt 2 tot 3 maal per week tot wel 10 liter bloed per keer afgenomen om PMSG te onttrekken. Het gevolg is dat de paarden ernstige bloedarmoede hebben en door een verlaagde weerstand veel infecties oplopen. Bovendien worden de dieren mishandeld tijdens het aftappen van het bloed en creperen zieke en kreupele dieren zonder enige zorg. De weiden liggen vaak vol kadavers van paarden die de mishandelingen niet overleefden.

Dier&Recht start een e-mailactie en roept varkenshouders, melkveehouders en dierenartsen op helemaal te stoppen met het gebruik van middelen die PMSG bevatten, en te vragen naar synthetische alternatieven. Verder moet de Nederlandse politiek aandringen op een importverbod voor de EU.



Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 05-10-17 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Waarschuwing toegevoegd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 11:17 



 
Profiel   

Jeetje, dit wist ik niet. Ik heb geen problemen met het feit dat er op deze manier medicijnen gewonnen worden maar natuurlijk wel met de manier waarop de merries behandeld worden. Maar dat is met alle dieren zo. Op slachterijen of op deze boerderijen, de dieren moeten goed worden behandeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 11:35 



 
Profiel   

Ik had hier ook nog nooit van gehoord, het filmpje vind ik erg moeilijk om naar te kijken, heb het niet uitgekeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 11:37 



 
Profiel   

Ach dit werd/word in Nederland ook gedaan. Ik kan mij wel heugen dat je vroeger op de markten uitgemergelde merries had staan met veulens aan de voet en Tja die kwamen van een tapperij af. Er zaten ook kreupele dieren tussen helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 11:39 



 
Profiel   

Heb het filmpje helemaal gekeken, en ik kan me zo voorstellen dat sommige mensen dit schokkende beelden vinden. Misschien is het goed om hiervoor een waarschuwing boven het filmpje te zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 11:40 



 
Profiel   

Ik ga er een waarschuwing bijzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 11:42 



 
Profiel   

Het is ongelofelijk dat mensen de overtuiging hebben dat ze de natuur en alles maar met dieren mogen doen voor hun eigen gewin. Dat mensen dat 'gewoon' zijn gaan vinden en dan hun schouders ophalen. Het is toch 'normaal' dat mensen dieren produceren en gebruiken. Dat dierenlevens alleen maar in dienst staan voor de mensen?
Het is een ethische vraag of de mens zo mag heersen over de natuur. Ik zeg van niet. Ik vind de mens een afschuwelijk wezen hoe ze dier en natuur misbruikt. En een dier alleen fokken voor het leveren van bloed en/of vlees en dan praten over 'goed behandelen'.... een dier alleen maar in dienst van de mens, zelf heeft het dus geen waarde, alleen maar voor de mens om een product te leveren. Ik kan daar in ieder geval niet mee instemmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 11:48 



 
Profiel   

Fransje_70 schreef
Het is ongelofelijk dat mensen de overtuiging hebben dat ze de natuur en alles maar met dieren mogen doen voor hun eigen gewin. Dat mensen dat 'gewoon' zijn gaan vinden en dan hun schouders ophalen. Het is toch 'normaal' dat mensen dieren produceren en gebruiken. Dat dierenlevens alleen maar in dienst staan voor de mensen?
Het is een ethische vraag of de mens zo mag heersen over de natuur. Ik zeg van niet. Ik vind de mens een afschuwelijk wezen hoe ze dier en natuur misbruikt. En een dier alleen fokken voor het leveren van bloed en/of vlees en dan praten over 'goed behandelen'.... een dier alleen maar in dienst van de mens, zelf heeft het dus geen waarde, alleen maar voor de mens om een product te leveren. Ik kan daar in ieder geval niet mee instemmen.


Ik kan het alleen maar met je eens zijn.

Jammer genoeg denken de meeste mensen niet na en zijn ze alleen maar uit op gemak en luxe en de farmaceutische bedrijven alleen maar op ( nog meer) winst. Het is niet voor niets dat deze wereld zo'n KL** zooi is .

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 11:52 



 
Profiel   

Daks schreef
Ach dit werd/word in Nederland ook gedaan. Ik kan mij wel heugen dat je vroeger op de markten uitgemergelde merries had staan met veulens aan de voet en Tja die kwamen van een tapperij af. Er zaten ook kreupele dieren tussen helaas


Nou idd! ik heb ook een ex-bloedtappertje gehad,beestje mankeerde van alles. Ontstoken uier wat haar heel veel pijn deed! als je er alleen al naar wees dan schopte ze zo van: kom er niet aan!
Ook haar huid was slecht,werd helemaal zwart en haren vielen uit.De ene abces na de andere.
Ze hadden haar niet meer nodig omdat ze een dood geboren veulen had gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 11:53 



 
Profiel   

Pfffff het zoveelste geval van uitbuiterij en mishandeling van dieren voor menselijk (geld)gewin.... Mottig wordt ik ervan van dat mensenras :r

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 11:54 



 

Weet iemand welke medicijnen dit spul bevatten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 11:54 



 
Profiel   

Wat een afschuwelijke "business"..hoog tijd dat er hier wat aan gedaan word. Is er ergens een petitie om te tekenen en delen misschien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 12:00 



 
Profiel   

https://www.dierenrecht.nl/bloedboerderijen

Petitie gevonden, laten we vooral tekenen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 12:05 



 
Profiel   

Ik las het vanochtend al op de site van de Hoefslag, vreselijk.
Daarna gelijk de petitie getekend :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 12:08 



 
Profiel   

Dit gebeurt ook in Nederland. Vreselijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 12:10 



 
Profiel   

Getekend en gedeeld op Twitter!

Bah, wat een ellende..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 12:10 



 
Profiel   

Leest iedereen er nou overheen dat dit ook vooral in de Europese veehouderij wordt gebruikt?

Citaat
Bloed van drachtige merries bevat PMSG (Pregnant Mare Serum Gonadotropine), een hormoon dat in de Europese veehouderij gebruikt wordt om de vruchtbaarheid van zeugen en melkkoeien te verhogen. Deze ingreep is niet alleen medisch onnodig – er zijn ook synthetische alternatieven voor PMSG.

Walgelijk :r

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 12:25 



 
Profiel   

Dus toch allemaal geen vlees of biologisch vlees.

Hier ook nog een interessant artikel, iets ouder, maar deze praktijk bestaat dan ook al decennia: https://www.volkskrant.nl/archief/de-sp ... ~a3447571/

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 12:27 



 
Profiel   

Amy schreef
Weet iemand welke medicijnen dit spul bevatten?

In Nederland wordt PMSG ook wel gebruikt onder de naam eCG (equine chorionic gonadotropin). I.c.m. hCG (human chorionic gonadtropin) wordt het o.a. gebruikt bij varkens die niet, niet op tijd of onvoldoende duidelijk berig (=vruchtbaar) worden. Het heeft dezelfde effecten als LH.

Is dit niet wat oud nieuws? Niet dat er geen aandacht aan mag worden geschonken, maar ik kan me herinneren dat hier wat jaar terug ook al ophef over was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 12:30 



 
Profiel   

Kaka schreef
Dus toch allemaal geen vlees of biologisch vlees.

Ik zie hier niet aan af dat het bij biologische houderijen niet gebeurt... (Het toedienen van het vruchtbaarheidsmiddel dus, niet het bloed tappen)
Het is een illusie om te denken dat ook dit soort zaken automatisch geweerd worden in de biologische houderij. Geldt niet alleen hiervoor maar ook met andere dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 12:35 



 
Profiel   

In de biologische veehouderij mogen geen hormonen gebruikt worden, dus in dit geval worden deze hormoonpreparaten echt niet gebruikt in de biologische varkenshouderij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 13:19 



 
Profiel   

Kaka schreef
Dus toch allemaal geen vlees of biologisch vlees.

Hier ook nog een interessant artikel, iets ouder, maar deze praktijk bestaat dan ook al decennia: https://www.volkskrant.nl/archief/de-sp ... ~a3447571/

En melk/kaas, want het gaat dus ook om melkkoeien..
Als ik kijk naar de berichten die ik eerder gezien heb verbaasd het me niet zo veel dat dit gebeurt.
Ik vind het wel goed dat mensen wat minder de andere kant op kijken, aan de andere kant is het wel weer zo dat zolang we perse zo goedkoop mogelijk willen eten dit soort praktijken waarschijnlijk blijven bestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 13:27 



 
Profiel   

Tot 2004 was dit ook toegestaan in Nederland.
Toen werd het verboden, maar niet verboden te importeren en dan krijg je deze toestanden.
Dat is wel echt typisch Nederland we doen iets maar half en denken dat het dan iets oplost.
Maar eigenlijk maken we het juist erger, meer dierenleed.

In Nederland werden de merries nog goed behandeld en kregen ze gewoon het veulen, werd dat niet afgeknepen. Ga je naar dat soort landen weet je dat dierenwelzijn niet bestaat.

Was het overigens niet zo toen het nog in Nederland bestond het ook voor vrouwen met een kinderwens werd gebruikt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 13:36 



 
Profiel   

Daks schreef
Ach dit werd/word in Nederland ook gedaan. Ik kan mij wel heugen dat je vroeger op de markten uitgemergelde merries had staan met veulens aan de voet en Tja die kwamen van een tapperij af. Er zaten ook kreupele dieren tussen helaas


In NL en andere EU landen mag het niet meer
Vandaar dat t nu in van die ongecontroleerde omdstandigheden gebeurd
Triest
En alleen maar opdat varkens nog vaker kunnen gaan biggen
Alle dieren lijden onder de vraatzucht van de mensen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 13:44 



 
Profiel   

_Reneee schreef
Dit gebeurt ook in Nederland. Vreselijk.


Nee hoor. Is sinds 2013 geloof ik verboden in de EU. Tot die tijd waren er wel een aantal bloedtapperijen in NL, waarvan denk ik van der Rakt / Kantjes in Nistelrode en Ponyland in Friesland de grootste waren. Ik ken een stel handelaren die daar regelmatig pony’s en veulens vandaan hadden. En die pony’s en veulens zagen er echt niet rot uit, kan me herinneren dat die van v/d Rakt nogal eens erg mollig waren zelfs. V/d Rakt hand ook nogal eens leuke sportpony’s, werden gedekt door hun eigen hengsten, 3 maanden bloed getapt en daarna verkocht.
Ponyland had vooral pony’s in aparte kleurtjes en bonten en verkochten veulens voor een paar honderd euro, het fokkerijprincipe daar was niet echt briljant, maar ook geen schrijnende toestanden, goed verzorgde pony’s.
Hier in NL kregen de merries tenminste gewoon medische zorg en werden goed gevoerd. De dracht werd niet afgebroken. De gemiddelde melk of vleeskoe had het slechter denk ik zo.

Maar in de EU mag het intussen niet meer, maar het mag wel geïmporteerd worden en volop gebruikt worden. Ik weet ook nog dat er toentertijd zelfs het argument gebruikt werd dat het in Z-Amerika diervriendelijker zou zijn vanwege de ruimere weidemogeljjkheden daar.
En de bedrijven die het daar produceren hebben gewoon volop subsidie ontvangen van de EU hoor. Dus hier verbieden, want dat soort dingen zien we hier in het de beschaafde EU natuurlijk liever niet, vervolgens wel importeren want levert geld op, en als EU jezelf een schouderklopje geven dat je dierenleed zo goed aanpakt....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-17 13:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen