Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Australische jockey geschorst na slaan paard

 
Profiel   

Sportnieuws
Welzijn


Een Australische jockey is voor 2 weken geschorst nadat hij zijn eigen racepaard een klap in de buik gaf. Dylan Caboche kon het niet hebben dat 'She's Reneldasgirl' tegenstribbelde toen de jockey haar naar de box wilde leiden en sloeg de merrie in de buik.

Caboche zou de race uiteindelijk nog uitrijden op She’s Renelsdasgirl, maar dat werd geen denderend succes. In een deelnemersveld van 10 combinaties werden ze achtste, met maar liefst veertien lengtes achterstand op de winnaar.

Thoroughbred Racing South Australia (TRSA), de organisatie die over de paardenrennen in Australië gaat, wachtte niet met reageren en legde Caboche meteen een schorsing van 2 weken op. "Dit gedrag kunnen we niet zomaar vergeven of tolereren", aldus TRSA.

"Hopelijk is deze zware straf, die op het strafblad van de jockey zal blijven staan en zijn eventuele racepremies zal beïnvloeden, een duidelijk signaal naar de anderen toe." In de staat South Australia krijgen de jockeys een goede 110 euro voor elke race die ze afwerken. Caboche zal tijdens zijn 2 weken durende schorsing 8 wedstrijden missen.

Voor She’s Reneldasgirl was het pas haar 3e wedstrijd. Vorige maand werd ze laatste en voorlaatste tijdens races in Port Lincoln en Gawler. Caboche, die in de stad Adelaide woont, is geen nieuweling in het racen: hij heeft al 100 keer een race gewonnen. Onlangs kreeg ook de Ierse jockey Davy Russell een schorsing van 4 dagen omdat hij een paard een stoot tegen het hoofd gaf.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 21:50 



 
Profiel   

In de draf en rensport word al jaren geschorst en hoge boetes gegeven bij dit soort gedrag of overmatig zweepgebruik.

Fijn dat dat in het nieuws komt, draagt hopelijk bij aan een positief beeld :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 21:54 



 
Profiel   

Blijft toch super geregeld in de draf en ren sport. Daar kan de rest van de sport nog een hoop van leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-17 07:29 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
Blijft toch super geregeld in de draf en ren sport. Daar kan de rest van de sport nog een hoop van leren.

Ja echt, want soms zie je op dressuur/springwedstrijden mensen hun paarden 'straffen' waar van mij meteen ook deze straffen uitgesproken kunnen worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-17 07:34 



 
Profiel   

Super! Mafketel. (Zo iemand zouden zo ook wel een forse tik in de buik mogen verkopen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-17 07:37 



 
Profiel   

Het ergste is nog dat het net vanzelf kalmeerde toen de jockey afsteeg en daarna de afstraffing ontving
Het arme dier weet niet eens waarvoor die gestraft werd(wat sowieso al fout is

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-17 08:15 



 
Profiel   

Prima dat ze er in de draf en rensport zo streng op zijn. Het is ook belachelijk, de druk staat op de lijn, begeleider houd strak vast, paard komt naar boven en jockey hangt ook nog eens flink aan de teugels. Echter, ik heb een van mijn paarden ook wel eens zo'n ram gegeven, toen hij me in gevaar bracht , dat weer wel. En wanneer ik op wedstrijden of trainingen kom zie ik zaken die nog veel onterechter en harder zijn. Amazone die een struikelend paard bijna verrot slaat bvb. In de dressuur en springsport komen meestal de grote namen er mee weg. Het zou goed zijn dat er in alle takken van de sport gestraft zou worden zonder aanzien des persoon. Echter, wat er achter gesloten deuren plaatsvind zal nog veel erger zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-17 10:06 



 
Profiel   

Een goede beslissing.
Zou inderdaad véél strenger op gecontroleerd moeten worden.
Het is op iedere willekeurig wedstrijd treffen wel raak dat de ruiters hun zenuwen en /of hun paard niet onder controle hebben en de frustraties afreageren op hun dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 07:26 



 
Profiel   

Zouden ze hier in Nederland een voorbeeld aan mogen nemen. Zie regelmatig springwedstrijdjes waarbij de ruiter achteraf (na het rondrijden van her parcour) het paard er van langst geeft omdat deze in het begin had geweigerd... In de dressuur gaat het er soms net zo erg aan toe. En geloof me, een corrigerende tik moet kunnen, een paard slaan omdat je zelf fout bent of omdat het paard iets niet snapt is niet goed te praten!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 19:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen