Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Drie paarden overleden na val in afgrond

 
Profiel   

Nieuwsblad
Ongeval
Ingezonden door Antonius


In het Oost-Vlaamse Maarkedal is zondag een ongeval gebeurd met een koets. Daarbij kwamen drie paarden om het leven, een ruiter raakte zwaargewond.

Een tiental ruiters waren op uitstap in de heuvelachtige gemeente. Ter hoogte van de Bossenaarstraat ging het mis. Een koets getrokken door een paard begon te slingeren en sloeg op hol op een kleine, licht dalende landweg. De koetsier kon er nog van de bok springen, de ruiters die ervoor reden proberen alles om het op hol geslagen paard te vermijden. In een zeer scherpe bocht ging het paard rechtdoor en daarbij sleurde het nog twee andere paarden mee naar beneden. Een ruiter kon nog van zijn paard springen, de andere werd meegesleurd in de afgrond. Ze eindigden een paar meter lager tegen een kasseimuur, de drie paarden waren op slag dood. De ruiter moest bevrijd worden door de brandweer. Hij liep ernstige verwondingen op en werd meegenomen naar het ziekenhuis.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 10:26 



 
Profiel   

Wat vreselijk... Ik, met mijn hoogtevrees, begrijp niet zo wat je met een koets bij een afgrond te zoeken hebt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 10:30 



 
Profiel   

pff wat heftig!
Heel veel sterkte aan alle betrokkenen, lijkt me echt vreselijk zo'n rit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 10:30 



 
Profiel   

De zwaargewonde ruiter is de schoonbroer van een collega van mij.
Hier vind je nog wat meer info
https://www.hln.be/regio/maarkedal/paar ... ~afdeb3ed/


J0anieke schreef
Wat vreselijk... Ik, met mijn hoogtevrees, begrijp niet zo wat je met een koets bij een afgrond te zoeken hebt...

Een paard op hol loopt wel wat verder weg dan de voorziene ruiterroute...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 10:32 



 
Profiel   

Die ruiter heeft dan wel 5 engeltjes gehad denk ik. Hopelijk komt hij/zij er weer helemaal bovenop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 10:34 



 
Profiel   

Antonius schreef
De zwaargewonde ruiter is de schoonbroer van een collega van mij.
Hier vind je nog wat meer info
https://www.hln.be/regio/maarkedal/paar ... ~afdeb3ed/


Even een waarschuwing erbij zetten denk ik? Ik vind die foto niet echt prettig om te zien....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 10:37 



 
Profiel   

Jeetje, wat verschrikkelijk. Heel veel sterkte aan alle betrokkenen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 10:49 



 
Profiel   

Wat een verschrikkelijk ongeluk. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 10:52 



 
Profiel   

Wat verschrikkelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 10:53 



 

Wat vreselijk!! Heel veel sterkte voord e betrokkenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 10:53 



 
Profiel   

J0anieke schreef
Wat vreselijk... Ik, met mijn hoogtevrees, begrijp niet zo wat je met een koets bij een afgrond te zoeken hebt...


Soms ontkom je er niet aan. Hier op de veluwezoom loopt er ook een smal ruiterpad boven langs de rand van een holle weg zonder enig hek of bescherming. Een andere route is er niet. Een foute handeling of bok en je ligt minimaal twaalf meter lager op het asfalt. Doodeng. Ik vermijd het meestal maar soms ontkom ik er niet aan omdat het een verbindingsroute is zonder verdere alternatieven en met hekken, dus illegaal afsnijden kan ook niet. Ik heb nog nooit gehoord dat het fout is gegaan maar ik ga er de weinige keren dat ik er kom altijd naast lopen en druk ponylief stijf tegen de bosrand aan met de nodige schietgebedjes en een ferm voorkomen. Paarden blijven toch impulsieve dieren.

Heel afschuwelijk dit ongeluk, je zal het maar zien gebeuren of slachtoffer zijn. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 10:56 



 
Profiel   

Afschuwelijk ongeluk, wat een verdrietige afloop! Hopelijk komt de gewonde ruiter er weer bovenop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 10:57 



 
Profiel   

Shalimar schreef
J0anieke schreef
Wat vreselijk... Ik, met mijn hoogtevrees, begrijp niet zo wat je met een koets bij een afgrond te zoeken hebt...


Soms ontkom je er niet aan. Hier op de veluwezoom loopt er ook een smal ruiterpad boven langs de rand van een holle weg zonder enig hek of bescherming. Een andere route is er niet. Een foute handeling of bok en je ligt minimaal twaalf meter lager op het asfalt. Doodeng. Ik vermijd het meestal maar soms ontkom ik er niet aan omdat het een verbindingsroute is zonder verdere alternatieven en met hekken, dus illegaal afsnijden kan ook niet. Ik heb nog nooit gehoord dat het fout is gegaan maar ik ga er de weinige keren dat ik er kom altijd naast lopen en druk ponylief stijf tegen de bosrand aan met de nodige schietgebedjes en een ferm voorkomen. Paarden blijven toch impulsieve dieren.

Heel afschuwelijk dit ongeluk, je zal het maar zien gebeuren of slachtoffer zijn. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Helemaal waar! In mijn ogen is het vooral onverstandig om daar dan met een koets te rijden (eigenlijk een ongeschikte weg voor een koets). Als een paard dan op hol slaat en de koets raakt dan in de afgrond, dan is de kans zoveel groter dat het paard ook de afgrond mee ingesleurd wordt...


Laatst bijgewerkt door J0anieke op 09-10-17 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 11:13 



 
Profiel   

Veel sterkte voor de ruiter en zijn familie.Wat een akelig ongeluk,je kan zoiets je niet bedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 11:16 



 
Profiel   

Wat vreselijk.
Heel veel sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 11:56 



 
Profiel   

Wat een verschrikkelijk ongeval. Veel sterkte voor de slachtoffers (en getuigen).
Zonde dat paarden in paniek totaal niet aan zelfbehoud doen maar zich letterlijk doodlopen. Vraag me af wat die paniek veroorzaakt zou kunnen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 12:22 



 
Profiel   

Mensen in paniek denken ook vaak niet aan zelfbehoud,en kunnen ook ongelooflijk stomme dingen doen.
Dit paard zal niet bewust de diepte ingelopen zijn natuurlijk,maar zijn bocht in paniek gemist hebben.....

Enorm dramatisch en jammer ongeluk.
Het is bijna een wonder dat die ruiter er nog 'zo goed' vanaf gekomen is,als alle drie de paarden door de klap dood waren....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 12:25 



 
Profiel   

Wow.. wat een vreselijk ongeluk zeg..
veel sterkte aan betrokkenen. Hopelijk hersteld de ruiter voorspoedig..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 15:24 



 
Profiel   

Thioro schreef
Wat een verschrikkelijk ongeval. Veel sterkte voor de slachtoffers (en getuigen).
Zonde dat paarden in paniek totaal niet aan zelfbehoud doen maar zich letterlijk doodlopen. Vraag me af wat die paniek veroorzaakt zou kunnen hebben.


Wat heel aannemelijk is: een of meer paarden schrokken ergens van, nog niet eens blinde paniek dus, geschrokken paard wil weglopen en sleept de soortgenoten mee in het tuig... doordat er ongecontroleerd wordt gegaloppeerd voelen en horen de paarden in het tuig van alles en nog wat rammelen en tegen zich aan klapperen en schuren, heftiger dan normaal. En op dàt moment kan de paniek uitbreken, en gaat de schrik over in blinde paniek... en dan is er dus van alles mogelijk en zijn de paarden niet te besturen.

Hoe dan ook een verschrikkelijk ongeval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 15:45 



 
Profiel   

iirrssjjee schreef
Antonius schreef
De zwaargewonde ruiter is de schoonbroer van een collega van mij.
Hier vind je nog wat meer info
https://www.hln.be/regio/maarkedal/paar ... ~afdeb3ed/


Even een waarschuwing erbij zetten denk ik? Ik vind die foto niet echt prettig om te zien....


? Wat vind je hier erg aan?
Je ziet geen wonden, geen bloed. In principe is het gewoon een liggend paard met daarnaast de kar.


Wat een triest ongeval, het is zoals te lezen is in het artikel geen afgrond maar een talud.
Beterschap voor de ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 16:15 



 
Profiel   

Oef wat een vreselijk ongeval zeg! ik denk gewoon echt heel erg pech..paarden blijven vluchtdieren. Die ruiter heeft echt een engeltje op zijn schouder gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 16:50 



 
Profiel   

Heel veel sterkte aan de betrokkenen, wat een vreselijk rot ongeluk.
En pfft, bijzonder dat de ruiter het overleefd heeft en de paarden niet, ondanks dat hij ernstig gewond is toch nog snufje geluk gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 17:56 



 
Profiel   

hoe een gezellige middag met de club goed fout kan gaan. bizar soms.

blijven levende dieren die op hol kunnen slaan. net op de verkeerde plek.

ruiter had wel een engel op zijn schouder, eind na beneden vallen tegelijk met drie paarden en een koets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 19:27 



 
Profiel   

Wat een drama voor iedereen die erbij betrokken was! Je kunt het je bijna niet voorstellen. |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 19:59 



 
Profiel   

Onali schreef
iirrssjjee schreef


Even een waarschuwing erbij zetten denk ik? Ik vind die foto niet echt prettig om te zien....


? Wat vind je hier erg aan?
Je ziet geen wonden, geen bloed. In principe is het gewoon een liggend paard met daarnaast de kar.




Wetend dat het paard hier en daar wat gebroken heeft en dood voor een kar ligt, vind ik dit geen fijne foto. Eens met Iris.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 20:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen