Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

NVWA en politie nemen honderden wormenspuiten in beslag

 
Profiel   

Mest onderzoek is wel betrouwbaar, maar moet wel wat vaker dan 1 of 2x per jaar gedaan worden.

Iedereen moppert alleen maar over dat het duur is zo'n mestonderzoek.
Maar kopen wel met enige regelmaat dekjes, rijbroeken (waar ze er al tich van hebben).
Je kan je ook eens verdiepen erin, doe zelf de cursus mestonderzoek bijvoorbeeld.


Ik vind het een goede zaak dat deze in opgepakt. Eigen schuld, jee weet dat je met illegale handel bezig bent.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 21:33 



 
Profiel   

Ja, milbemycine is bij honden en katten in gebruik. Helaas is dat dezelfde groep als moxidectine, het ook sterk gerelateerd aan de avermectine-familie, dezelfde als ivermectine en moxidectine. En tegen hartworm werkt het minder sterk dan ivermectine of moxidectine.

Deze medicatie hebben risico op kruisresistentie:
avermectins: Abamectin, Doramectin, Emamectin, Ivermectin & Selamectin; milbemycins: Moxidectin & Milbemycin oxime.

Doramectine is wel beschikbaar voor paarden, zijnde doraquest (niet in Nederland zover ik weet). Maar ik heb nog geen enkel testresultaat gevonden (anders dan dat de paarden geen last hebben van het gebruik van orale doramectine, en het feit dat geïnjecteerde doramectine niets doet). Wie goed is in Spaans kan dit artikel proberen te ontcijferen, maar zover ik in de bronnen kan terugvinden is er alleen een runder-artikel gebruikt waarin doramectine specifiek in de titel terugkomt. Verder heel veel ivermectine.

http://www.agrovetmarket.com/en/animal- ... in-equines

En er zijn nog wel meer middelen, maar het valt toch vies tegen want uit iedere groep is er al wat beschikbaar voor paarden en dus is er altijd risico op kruisbesmetting.

En ik ga er vanuit dat ze hard op zoek zijn. Maar er is minimaal 20 jaar zicht op resistentieproblemen en die worden steeds groter, toch hebben ze de afgelopen 20 jaar geen echt nieuwe producten gevonden, dat is niet hoopvol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 21:50 



 
Profiel   

Wormenresistentie is op sommige plekken op deze wereld al een groot probleem. Waar bijv. geen schapen gehouden meer kunnen worden omdat ze massaal sterven aan resistente wormen. Ik ben blij met de strengere ontwormingregels.

En waarom je paard ontwormen, als uit de mesttest blijkt dat de besmetting met bloedwormen minimaal is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 22:28 



 
Profiel   

Maar wát is het verschil nu tussen de wormspuiten zelf kopen paar jaar terug en het nu op recept kopen? Wat is de reden hiervan? zijn de ingrediënten van de wormenkuur anders nu? meer gif erin?
Waarom zijn vlooiendruppels enzo wel gewoon te koop in winkels? dit is puur gif wat je koopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 08:51 



 
Profiel   

@gohya: paarden worden nog steeds gezien als voedselproducerende dieren. Honden en katten niet. Dat is een heel belangrijk verschil waardoor behandeling met medicijnen (en wormenkuren etc.) bij paarden veel nauwkeuriger moet worden geregistreerd dan bij honden en katten en kun je die middelen wel bij een dierenwinkel kopen. Het verschil met het op recept kopen is erop gericht dat er nu wordt verwacht dat een dierenarts goed advies geeft bij het ontwormen, met vooraf een wormonderzoek. Hierdoor wordt er gerichter ontwormd en ontstaat er minder resistentie (in de ideale situatie dan..)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:21 



 
Profiel   

Ik heb al niks met mestonderzoek.. is mij te zeer een momentopname, en te onbetrouwbaar. Laatst was ik op een ladies nigt in een ruitersportzaak, wilde een dame ook mestonderzoek promoten. Dus ik hield dat af, zei dat ik liever gewoon op bepaalde momenten in het jaar wormkuren gaf. Vertelde ze dat in wormenkuren antibiotica zat en dat het niet goed was om zomaar te geven... toen ben ik maar helemaal afgehaakt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:26 



 
Profiel   

Hoewel er geen antibiotica in zit, is het wel belastend voor de darmflora. Dus de gedachtegang is niét helemaal fout.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:37 



 
Profiel   

Ehhh tjsa kansloos zo n opmerking ab zit er natuurlijk niet in. Maar mestonderzoek werkt mits goed genomen en bij voorkeur over paar dagen gedaan of drollen van paar dagen mixen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:39 



 
Profiel   

@esmee_stip dank je wel voor de uitleg. Dat is idd. het verschil ja,honden en katten is geen voedsel en paarden idd. wel.
Ik ontworm 1 x per jaar [Sept.\ Okt. ] en volgens een onafhankelijke D.A. is dat prima omdat wij elke dag de wei uitmesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:42 



 
Profiel   

Mizora schreef
Hoewel er geen antibiotica in zit, is het wel belastend voor de darmflora. Dus de gedachtegang is niét helemaal fout.

Dat weet ik, maar daar heeft ze het absoluut niet over gehad... ze beweerde bij hoog en bij laag dat er ab inzat

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 09:52 



 
Profiel   

mestonderzoeken zijn onbetrouwbaar en je loopt altijd achter de feiten aan. Ik heb het bij mijn paard daarom nog nooit laten doen. Het is nog te duur ook. Op stal deden anderen het wel en die hadden dan wormen, met preventief 1 maal per jaar ontwormen voorkom je het. En dan kost het je 1 kuur en niet en onderzoek meerdere keren en dan bij wormen ook nog een kuur.
Kuren over datum werken ook nog wel en anders zijn ze nog prima te verkrijgen zonder mestonderzoek, veearts geeft ze gewoon mee bij inenten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 12:42 



 
Profiel   

Het vervangt voor mij niet die ene kuur (equest pramox of equimax), maar wel de tussendoor kuren die eventueel nodig zijn of de kuur tegen spoelworm of aarsmaden (waar ivermectine en moxidectine niet meer afdoende tegen werken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 12:46 



 
Profiel   

Waarom denkt iedereen dat wanneer mensen een mest onderzoek laten uitvoeren niet meer ontwormen?
Want mijn merrie krijgt gewoon standaard 2x per jaar een wormenkuur waaronder de Pramox.
Daarnaast doe ik mest onderzoek, gemiddeld zo'n 1x per maand om alles in de gaten te houden (overigens doe ik dat zelf)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 12:50 



 
Profiel   

Je zult wel moeten ontwormen, want dat mestonderzoek is zo onbetrouwbaar dat je daar niet onderuit komt.

En voor wie de opmerking moest maken, mensen kopen wel dekjes en weet ik wat, praat voor jezelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 12:53 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Je zult wel moeten ontwormen, want dat mestonderzoek is zo onbetrouwbaar dat je daar niet onderuit komt.

En voor wie de opmerking moest maken, mensen kopen wel dekjes en weet ik wat, praat voor jezelf.

Mestonderzoek op zich is niet onbetrouwbaar. Het wordt pas onbetrouwbaar als het slechts één of enkele keren per jaar wordt gedaan. Wanneer je het consequent over langere tijd volhoudt om het regelmatig uit te voeren, zijn er weinig wormbesmettingen die je zult missen.
Iedere wormensoort moet zich op de een of andere manier verspreiden, en de enige manier daarvoor is door in enige vorm (larven, eieren of als (delen van) volwassen wormen) naar buiten te komen. Dat doen veel soorten niet continu, waardoor ze gemakkelijk te missen zijn met een eenmalig onderzoek. Ze doen het echter wel allemaal ooit, dus bij voldoende dichte sampling zul je ze hoe dan ook een keer oppikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 13:01 



 
Profiel   

Maar dan moet je zelf zo'n kit kopen en het regelmatig doen. Dan vind ik het wel nut hebben. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 13:03 



 
Profiel   

Resistentie is onzin als je volgens schema ontwormd dus afwisselt qua stoffen qua jaargetijde en niet onder doseert.
En mestonderzoeken zijn totaal onbetrouwbaar. hier halen we ook de spuiten uit het buitenland. Nou denkt mijn dierenarts er weliswaar precies zo over maar scheelt ook nog in de centen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 13:06 



 
Profiel   

Ik denk dat Resistentie inderdaad vaak gekomen is door onder doseren.
Mensen kochten geen twee spuiten en deden ook een zware kwpn-er met 500 of 600 kg. Goed dat nu de 700 kg spuiten zijn gekomen.
Hier op bokt roept iedereen dat gewichten overschat worden, toch heb ik vaak het tegendeel gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 13:08 



 
Profiel   

De meeste schema's houden 3x ivermectine en 1x moxidectine met praziquantel aan. Dus dan zit er helemaal geen afwisseling in de stoffen en bestrijd je geen spoelworm en geen aarsmaden. Daarnaast zijn er steeds meer tekenen van -mectine-resistentie en is er in ieder geval een verkorte werking van deze middelen (van ivermectine zijn er na 4 weken dan al eieren aangetroffen, van moxidectine na 5 weken). Pyrantel en de 1-daagse fenbendazol-kuur werken weer niet meer tegen bloedworm (maar wel tegen spoelwormen en aarsmaden). Alleen de 5-daagse fenbendazol-kuur (panacur equine guard) heeft nog een vrijwel volledige werking (incl. ingekapselde bloedwormen, excl. lintworm zover ik weet, maar dat laatste weet ik niet zeker).

Afgelopen winter nog een paard gehad dat keurig blind ontwormt was met ivermectine en moxidectine maar toch steeds magerder werd. Bleek een gigantische spoelworm-besmetting te hebben. Dat paard had een hoop leed bespaard gebleven als er netjes mestonderzoek gedaan was, dan hadden ze het namelijk geweten.

Resistentie kan komen door onderdoseren, maar komt ook gewoon door het veelvuldig gebruik maken van een middel. Er hoeft namelijk maar 1 worm te overleven door resistentie, die kan uitgebreid eieren leggen en die eieren komen dan weer in een omgeving met weinig concurrentie doordat de andere wormen gedood zijn. Uiteraard geeft dat meer kans op dat het paard de besmetting zelf aan kan, maar wat er blijft leven, heeft meer kans om resistent te zijn. En dan komen er nog een paar wormenkuren achteraan waarbij steeds voor de meest resistente wormen een gunstige voortplantingsomgeving overblijft en heb je dus een probleem (heel simplistisch uitgelegd, uiteraard).

Maar zelfs bij dieren die met injectie op de weegschaal behandeld worden (runderen/schapen/geiten) zie je nog steeds resistentie bij de diersoorten ontstaan (resistentie is locatie-gebonden voor een deel, zeker in het begin) en dan is er (in principe) geen kans op onderdoseren of op het uitspugen van wormenkuren. Zowel het overschatten van brede kleine dieren als het onderschatten van grote dieren gebeurt.

Wat interessante gewogen! gewichten:
http://www.pferdewaage24.de/html/rassen___gewicht.html

Nog geen andalusier die boven de 500kg zit, hoe veel mensen beseffen dat denk je? (PRE heeft als zwaarste 529kg)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 13:21 



 
Profiel   

:+ is ook echt geen bekende in deze omgeving... _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 13:26 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Je zult wel moeten ontwormen, want dat mestonderzoek is zo onbetrouwbaar dat je daar niet onderuit komt.

En voor wie de opmerking moest maken, mensen kopen wel dekjes en weet ik wat, praat voor jezelf.

Voel jij je aangesproken op de opmerking dan?
Want wat ik overal lees, is dat een mestonderzoek duur gevonden word.

Nogmaals mestonderzoek is niet onbetrouwbaar, mits deze correct en veelvuldig word uitgevoerd. En ja met verse mest (max 24 uur bewaard in de koelkast).

bruintje123 schreef
Maar dan moet je zelf zo'n kit kopen en het regelmatig doen. Dan vind ik het wel nut hebben. :j

Op zich vallen de kosten ervan reuze mee hoor, en het is echt niet moeilijk. Ik was voor de cursus + microscoop + de toebehoren om de mest monsters klaar te maken net geen € 300 kwijt.
Deze kosten heb je al snel terug verdiend door regelmatig een onderzoek te doen.
Overigens is het ook wel erg leuk/interessant om te zien hoe het bij het ene paard snel vermeerderd, terwijl een ander heel langzaam stijgt in de EPG.

Waar het wel fout gaat bij mest onderzoek is dat mensen er blind op vertrouwen en dan 1 max 2x per jaar een onderzoek doen. En verder niet meer ontwormen omdat het onderzoek zei "schoon".
Het is echt een moment opname van de eitjes die op dat moment worden uitgescheiden (of juist op dat moment net niet).

Resistentie komt idd ook wel voort uit onder doseren maar ook veel te weinig afwisselen in de werkzame stoffen.
Zeker bij aarsmaden is al een aardige resistentie. Onlangs ook een paard gezien die al heel wat kuren gehad had. Eigenaar deed er echt alles aan. Dagelijks de anus schoonmaken met billendoekjes, wekelijks de stal uitsoppen (dagelijks de plekken waar er geschuurd werd).
Maar bij iedere test na de kuren wederom nog eites rond de anus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 13:52 



 
Profiel   

Ja ik vind zo'n opmerking totaal niet nodig.

Zo'n cursus zie ik inderdaad meer zitten dan de mest opsturen.
Omdat je dan veel vaker gaat testen.
Daar ga ik ik me toch nog eens in verdiepen. Maar nu door omstandigheden even niet :)

Ja 2 keer per jaar ontwormen wat de test ook zegt blijft nodig, maar misschien ben ik wel een slechte eigenaar.
Op een schone wei met steeds dezelfde paarden deed ik dat al, zonder test tussendoor. Of wormkuur tussendoor.
En ze hebben nooit echt veel wormen gehad.
Toen ook gaan testen, want ja joh, dat moet echt.
nee geldklopperij.

2 jaar terug veranderde dat toen er dus slecht ontwormde veulens kwamen. Die ik gelukkig in eerste instantie niet bij de rest had staan.
Dan is het even doorpakken met ontwormen.
Daar lijkt me zelf onderzoek wel echt fijn bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 13:59 



 
Profiel   

Het vroeger braaf ontwormen volgens schema heeft me bijna mijn oude merrie karuna gekost. Die werd letterlijk doodziek en heeft heel veel geluk gehad het te overleven. Die had een heel zware bloedworm besmetting ondanks goed regelmatig en meer dan voldoende middel ontwormen. Eerder al bijna mijn wedstrijdpony kwijt geraakt door eenzelfde geintje. Sinds die tijd zit ik er bovenop kwa ontwormen en controle.

Regelmatige controle,van de mest. En eind van het jaar altijd ontwormen voor oa lintworm en horzellarven. Heb daardoor bloedworm besmetting kunnen voorkomen bij oude tinker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 14:19 



 
Profiel   

Bruintje, zelf testen is echt de moeite wat dat betreft.
Het advies is om altijd verse mest te testen, of max 24 uur maar dan wel bij max 2 graden gekoeld. Dat ga je ooit redden bij opsturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 18:48 



 
Profiel   

Die verse mest is inderdaad geen probleem,maar dat gekoeld gaat natuurlijk nooit per post.


aar kun je die cursus doen plus aanschaf spullen?
Misschien van de lente eens gaan kijken.

Zoals het nu gaat vind ik mest onderzoek gewoon echt niks.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 18:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen