Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:58

Ik vind dit ook echt te afschuwelijk voor woorden..

Dit was vroeger mijn verzorgpony, ook een arabier.
Afbeelding

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:16

Die arabier heeft gelukkig tenminste de kans om normaal adem te halen. Ik heb niets tegen arabieren zolang ze maar niet te ver doorgefokt zijn. Quarters net zo, die halter horses zijn verschrikkelijk.

Dat filmpje maakt niets beter aan het beest... Ik hoop maar dat hij wat wild heeft gedaan en daarom zo ademt en niet dat hij dat altijd zo doet! Arm dier -O-

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:33

Gewoon lekker paarden kopen en fokken die geschikt zijn voor verschillende disciplines van de paardensport.(Zoals jaren is gedaan)

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:30


miezelke

Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:02

Potate schreef:
Die arabier heeft gelukkig tenminste de kans om normaal adem te halen. Ik heb niets tegen arabieren zolang ze maar niet te ver doorgefokt zijn. Quarters net zo, die halter horses zijn verschrikkelijk.

Ja die halter horses... Echt vreselijk. Ik snap niet goed waarom een paard te willen fokken met zo'n stijf stokjesachterbeen, wat kan daar nou het nut van zijn? Iemand uit de western-wereld die me dat mss kan uitleggen?

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:20


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:48

Cerastes schreef:
Gewoon lekker paarden kopen en fokken die geschikt zijn voor verschillende disciplines van de paardensport.(Zoals jaren is gedaan)


Er zijn in Europa net zoveel misstanden, net als er in andere continenten ook misstanden zijn in sommige fok visies...

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:59

lovelyfiefy schreef:
DarkCupid schreef:
https://www.facebook.com/superbhorses/v ... ks&fref=nf

ik zag het paard uit het nieuws artikel voorbij komen op facebook...


Het erge is nog dat daar mensen reageren die het MOOI vinden %)



Dat zijn er echter maar heel weinig...en diegene die positief reageren zijn praktisch allemaal ook Amerikanen.
Althans; dat was 2 weken terug het geval toen de foto van die mislukte arab voor het eerst op fb voorbij kwam. Kan natuurlijk zijn dat er ondertussen meer positieve reakties zijn, maar 2 weken terug waren die op 1 hand te tellen...had je nog met vuurwerk kunnen stunten ook nog en nog aan 1 hand genoeg hebben gehad :+

dat dat doorgefokte gedrocht ineens van hun site af is, geeft ook wel aan dat de meeste reacties die ze gekregen hebben negatief waren, anders stond hun trots er nog steeds op....goed; zodra die dekklaar is wordt daar gewoon mee gefokt natuurlijk; de lokale markt loopt blijkbaar wel weg met mislukte paarden.
Maar ook die trekken zich terug als hun wangedrocht de posterboy wordt van hoe het niet moet :+ , dus maar ff uit de publiciteit halen totdat die oud genoeg is om meer mislukte arabs te produceren. Er moeten natuurlijk wel domme mensen over blijven die hun toekomstige gedrochten willen kopen.



Maar ook in Europa gaat veel mis; oa bv de tendens om paarden alsmaar groter en groter te fokken. En al die paarden van dik over de 1.70 op jonge leeftijd zijn zo slap dat ze bijna wel hypermobiel lijken. Is net zo goed slecht voor het paardenbestand; die veel te grote, slappe paarden.
Zie ze wel op springwedstrijden voorbij komen; 5 jaar, dik 1.74 en zo slap dat het eigenlijk gewoon van de zotte is dat je al met zo'n paard springt; laat hem/haar op zn minst dan goed uitgroeien en sterk worden voordat je hem/haar het parcours rondrijd.

Zelfde geldt voor de huidige tendens bij de dressuurpaarden; liefst die voorbenen tot boven de oren zwaaien en och; dat de achterkant niets doet; maakt niet uit, want het publiek kijkt toch alleen naar die vliegende voorbenen, dus die ziet dat toch niet. Dat de piaffe en passage er tegenwoordig eruit ziet alsof die paarden het megamoeilijk hebben ipv de sierlijke gangen die het ooit waren; pfffft who cares, zolang die voorbenen maar de lucht ingaan.

of de shetjes die onderhand zo klein worden gefokt dat er eigenlijk niet eens meer te spreken valt over een functionele pony. Waarbij bewust met dwergen wordt gefokt om zo maar in de minimaat te blijven. De oude vertrouwde shet van weleer waar menig penny meisje de eerste ritten op maakte zijn nog amper te vinden. Gezonde shetjes van rond de 1.05/ 1.10 bedoel ik dan; die zie je amper nog.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:04

Ik vind de tendens bij de dressuurpaarden inderdaad héél eng. Zat een filmpje te kijken van paarden die ze aan hadden geleverd voor de hengstenkeuring, en werd van menig paard toch echt niet vrolijk. Los van het feit dat ik ze veel te jong vind, vind ik ze ook al veel te "spectaculair" bewegen. Zit soms geen enkel ritme meer in, doet me soms denken aan atactische Duitse Herders.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:48

Urbiezira schreef:
Ik vind de tendens bij de dressuurpaarden inderdaad héél eng. Zat een filmpje te kijken van paarden die ze aan hadden geleverd voor de hengstenkeuring, en werd van menig paard toch echt niet vrolijk. Los van het feit dat ik ze veel te jong vind, vind ik ze ook al veel te "spectaculair" bewegen. Zit soms geen enkel ritme meer in, doet me soms denken aan atactische Duitse Herders.


Hier haal je wel wat door elkaar imo..de aangeleverde hengsten zijn dieren die net zadelmak zijn. De meeste dieren die net zadelmak zijn hebben moeite met hun balans en lichaamsgebruik onder de ruiter. Wil je objectief beoordelen dan had je ze ook op de HK met los bewegen moeten volgen.

{al ben ik het wel eens met de tendens veel voorbeengezwaai, achter weinig..maar dat zie je meer bij de internet hype hengsten}

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:24

Dat kan hoor, ben geen kenner :j ik snap dat de balans bij jonge dieren niet helemaal top is. Misschien haal ik filmpjes door elkaar! (Is allemaal niet zo helder in m'n koppie de laatste tijd :+ )

Toch zie ik ook wel die tendens voor veel voorbeen, weinig achterbeen. Vind dressuurwedstrijden vaak niet meer zo prettig om naar te kijken. In ieder geval lijkt het, in de ogen van een leek, dat er steeds meer op voorbeen gefokt wordt.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:45

Maar die dressuur paarden steken dan in ieder geval nog niet ongemakkelijk in elkaar. Als je die gewoon hun ding laat doen in de wei en bij wijze van spreke bij een amateur weg zet zullen die paarden het best heel lang leuk blijven doen. Die gaan pas stuk als je dat extreme ook echt aan gaat spreken.

De paarden in de OP zijn gewoon echt al in de basis ergens verkeer gegaan. Anatomisch gezien.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 07:55

pol013 schreef:
Maar die dressuur paarden steken dan in ieder geval nog niet ongemakkelijk in elkaar. Als je die gewoon hun ding laat doen in de wei en bij wijze van spreke bij een amateur weg zet zullen die paarden het best heel lang leuk blijven doen. Die gaan pas stuk als je dat extreme ook echt aan gaat spreken.

De paarden in de OP zijn gewoon echt al in de basis ergens verkeer gegaan. Anatomisch gezien.

Nee, die gaan ook, of misschien wel juist, bij de amateur ook stuk. Die vergeet bijna nog vaker dat je elk paard netjes bij elkaar moet rijden.

Punt is alleen dat je die kapotte amateurpaarden wel op Bokt tegen komt maar de paarden die de prestatiedruk van de "profs" niet overleven, die verdwijnen stilletjes.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:26

Klopt..en ieder kan een paard stuk rijden..prof of amateur, voorbeelden genoeg gezien daarvan helaas. Maar dat is een andere discussie...

De veel voorbeen tendens bij de dressuur was vooral een aantal jaar geleden nog heel hoog. "voorbeenzwaaiers" In de internationale dressuur is die tendens in ieder geval al veranderd.

Maar goed..springpaarden gaan ook vaak stuk, hoor je niemand over..bij de paarden in deze discussie is er inderdaad al iets fundamenteels fout gegaan bij het fokken en komen ze al niet goed ter wereld.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:38

Kwam van de week een 2-jarige Franklin op een Duitse hk tegen die de hemel in geprezen werd. Kan hem helaas niet meer terug vinden. Wat mij betreft was het nog erger dan Secret. Van voor en achter gezien klopt er geen snars van de gangen, benen vliegen alle kanten op. Achterbeen leek mij erg zwak, niet duurzaam. Te fijn voor zo'n paard en enorm sabelbenig. Voorbeen bewoog alsof hij flink in de schoenen heeft gestaan.

Hoop niet dat dit soort paarden de maatstaaf gaat worden en er fokkers blijven die wel na kunnen denken.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:05

Dit is wel van alle tijden.... ook vroeger werd er gefokt op kenmerken die de bruikbaarheid niet altijd ten goede kwamen. Dat was, is en blijft zeer verwerpelijk - maar het is niet zo dat dit van de laatste jaren is.
Als je kijkt naar schilderijen uit de 18e eeuw zie je daar ook beelden waar je niet blij van wordt.
Zie bijvoorbeeld: http://www.telegraph.co.uk/culture/cult ... Ascot.html
Ongeacht of dit natuurgetrouw is nageschilderd: dit was blijkbaar het ultieme doel.

Hier zie je de 'standaard' van rond 1900, voor veel mensen een acceptabel referentiekader:
https://www.groningerarchieven.nl/histo ... o-eerelman.
Daar zie je bv. ook dat de ideale Groninger (5e foto) er toen anders uitzag dan nu.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:12


Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:28

Grappig, die ideale groninger is veel sjieker dan de hedendaagse haha..leuk om te zien. De trakhener heeft nog exact hetzelfde type..wellicht ook door de gesloten fokkerij.

Nies, was dat die van Helgstrand?