Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:53

CRos95 schreef:
Als ik me niet vergis zijn de foto's van t paard in de openingspost nu verwijderd van de site :?




ze hebben hem inderdaad van de site afgehaald

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:11

Hmm dat zegt ook wat ..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:18

Wel op zich is het positief. Er kwam kritiek, en dat had als effect dat ze hun reclamefoto's van dit dier hebben verwijderd.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:21

Kuggur schreef:
Wel op zich is het positief. Er kwam kritiek, en dat had als effect dat ze hun reclamefoto's van dit dier hebben verwijderd.

Tot de storm over is gewaaid vermoed ik, want die gaat wel weer liggen en wat weten die gewone mensen verder nou helemaal van het ideaalbeeld wat de elite fokkers hebben toch? :o

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:25

Wel, het waren dierenartsen die hier op wezen, en publieke opinie die het oppikte. Ik zou hier niet zo hopeloos over doen.
( hoewel ik het met je eens ben dat de fokkers en "lefhebbers" van dit soort dieren niet zo gemakkelijk te overtuigen zullen zijn).
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 17-10-17 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:27

Kuggur schreef:
Wel, het waren dierenartsen die hier op wezen, en publieke opinie die het oppikte. Ik zou hier niet zo hopeloos over doen.

Zijn ze dan ook bezig met de hondenrassen waar al jaren ophef over is?
Vraag ik me oprecht af :j

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:29

Ja, en daar zijn óók positieve ontwikkelingen aan de gang.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:31

Zie het eerder dat ze wachten tot de storm over is. daarna gaat hij er gewoon terug op.. En ze zien hem als hun "King" dus wrss een toekomst als dekhengst.
Inn zelfde met bulldogs enz. Kan me goed herinneren dat artikel waar dierenartsen vragen om te stoppen met fokken.. Nou kzie er heel wat voorbij komen. Nog een week geleden heeft een vriendin een franse gekocht: kijk hoe schattig dat hij is als hij knort.. Hmm nee hij krijgt eerder geen lucht .. >;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:03

Die instelling kun je hebben, je kunt het óók zien als stappen in de goede richting.
En ik zeg niet dat de strijd gestreden is ;)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:23

Waarschijnlijk werden ze de boze mailtjes gewoon beu en wachten ze inderdaad tot de storm over is. Zolang dit punten krijgt in de showring zullen ze sowieso niet van mening veranderen.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:15

Ook in de hondenwereld zie je positieve veranderingen. Er zijn uiteraard ook nog "traditionele" fokkers, maar steeds meer zie je ook honden die minder extreem zijn.

Afbeelding

Beide zijn Franse Bulldoggen met stamboom.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:21

Oh en die rechter ziet er nog mooier uit ook!

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:57

Mizora schreef:
Ook in de hondenwereld zie je positieve veranderingen. Er zijn uiteraard ook nog "traditionele" fokkers, maar steeds meer zie je ook honden die minder extreem zijn.

[ Afbeelding ]

Beide zijn Franse Bulldoggen met stamboom.


Die rechters is echt een stuk knapper!

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:09

Die linker hond ziet eruit alsof zijn neus eraf gevallen is :x
Helaas zijn er te veel dierenrassen die alleen op uiterlijk worden geselecteerd en niet op gezondheid. Ook kleurfokkers letten niet op (bijvoorbeeld kleurfokkers van witte dobermann pinchers, al die honden zijn producten van erge inteelt). En weinig mensen letten erop of het boeit ze niet :\

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:15

Die ziet eruit alsof hij een frontale botsing met een muur heeft gehad met 120 km per uur.
Ik begrijp ook werkelijk niet dat mensen dat mooi kunnen vinden.

Maar dat vind ik ook niet van die mislukte duitse herders van tegenwoordig met die enge rug en heupen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:46

de hondenfokkerij is idd helemaal erg.
Die Fransjes eigenaren die dat geknor zo schattig vinden, zouden eens een dag met tape over hun mond moeten lopen..en dan daarbij (om het echt realistisch te maken) ook nog tape over de neusgaten, daarin dan bij elk neusgat een gaatje prikken (ong zo groot als een smal drinkrietje), zodat ze eens een dag ervaren hoe hun knorrepot het heeft. Denk dat er nog maar weinig eigenaren zijn die het geknor van hun schatje dan nog zo schattig vinden.
Hier in het dorp heeft er ook een vrouw 2; die hoor je beide al van tientallen meters afstand knorren en rochelen naar adem....zo vreselijk sneu.

Bepaalde rassen kunnen ze ook beter uit laten sterven nu, die zijn zo verziekt (letterlijk) dat het beter zou zijn om het ras te laten verdwijnen. Scheelt heel veel dierenleed.

Zoolgangster

Berichten: 9583
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:16

xxCYNNxx schreef:
de hondenfokkerij is idd helemaal erg.
Die Fransjes eigenaren die dat geknor zo schattig vinden, zouden eens een dag met tape over hun mond moeten lopen..en dan daarbij (om het echt realistisch te maken) ook nog tape over de neusgaten, daarin dan bij elk neusgat een gaatje prikken (ong zo groot als een smal drinkrietje), zodat ze eens een dag ervaren hoe hun knorrepot het heeft. Denk dat er nog maar weinig eigenaren zijn die het geknor van hun schatje dan nog zo schattig vinden.
Hier in het dorp heeft er ook een vrouw 2; die hoor je beide al van tientallen meters afstand knorren en rochelen naar adem....zo vreselijk sneu.

Bepaalde rassen kunnen ze ook beter uit laten sterven nu, die zijn zo verziekt (letterlijk) dat het beter zou zijn om het ras te laten verdwijnen. Scheelt heel veel dierenleed.


Het geluk van paarden was altijd dat die moesten kunnen werken, waardoor het fokken met extreme afwijkingen niet gewenst was, omdat dat maakte dat ze hun werk niet kunnen doen. Helaas worden er nu ook paarden puur voor "het mooi" gehouden, voor de halterklasse, en daar hoeft een paard totaal niets voor te kunnen. Met alle gevolgen van dien.
Je ziet bij werkhonden over het algemeen dat die een normalere bouw hebben, dan puur voor de show gefokte honden. Je ziet dus dat, parallel aan de rashondenfok, ook de paardenfokkers die puur voor het uiterlijk gaan, hele rare dieren gaan fokken.

Oh ja, de arabier uit de openingspost heeft niet alleen een afwijkende snoet, maar ook voorouders die drager zijn van CA.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:29

https://www.youtube.com/watch?v=SqtgIVOJOGc

heel interessante discussie. Kijk eens naar de BBC-documentaire in deze link. Het is wel in het Engels, niet ondertiteld, maar razend interessant en erg schokkend en niet voor gevoelige zieltjes. Gaat over dezelfde discussie, maar dan bij honden. Je kunt het doortrekken naar paarden.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16134
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:57

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om ontopic te blijven reageren. Dit artikel gaat over extreem gefokt paarden. Honden of andere dieren zijn hier niet aan de orde

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 02:22

Het gaat om het extreem fokken van paarden. Ondanks dat velen van ons ook hondenliefhebber zijn, zijn er ook veel mensen die daarover niet mee kunnen, of willen praten.

Het is een interessante discussie, maar misschien is het beter deze in een apart topic voort te zetten?

Ik heb voor het gemak een nieuw topic aangemaakt; Extremen doorfokken in dieren

Wat de paarden betreft- helaas blijft er gefokt worden op 'hype'.
Het ene moment zijn het mini maatjes, het andere is een ander ras niet aan te slepen. Aan de echte broodfokkers de taak om daaraan zo snel mogelijk te voldoen, zonder te kijken naar een gezonde verbetering van een ras

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:02


lisselotje
Berichten: 711
Geregistreerd: 02-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:28

bruintje123 schreef:
Het lijkt wel een zeepaardje


daar moest ik ook meteen aan denken...brrr

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:47

Op dat filmpje ziet hij er helemaal mislukt uit.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:10

noviceh schreef:
Op dat filmpje ziet hij er helemaal mislukt uit.



Nou idd!
Zielig eigenlijk -O- geen paardwaardig leven.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:24

Ik weet niet of hij net heeft moeten rennen anders kan hij ook niet eens normaal adem halen door die neus.