Dierenarts laat het verkeerde paard inslapen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:42

Dat krijg je ervan als je het aan iemand anders overlaat die de dieren niet goed kennen.

En de dierenarts had ook beter moeten controleren, maar ja als iemand het dier komt brengen bij de dierenarts met de opdracht het in te laten slapen dan neemt de dierenarts aan dat de persoon het weet.

Ik vind niet dat de dierenarts hier de grote schuldige is, maar de eigenaar.
Die had op zijn minst de dieren klaar moeten zetten op stal ofzo, zodat een vergissing niet mogelijk is.

Er is geen sprake van opzet.
Maar een beetje dom is het wel.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Dierenarts laat het verkeerde paard inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:46

Die DA mogen ze voor mij zijn diploma terug intrekken hoor, paspoort of chip hadden hier gewoon gecontroleerd moeten worden.

Wat ontzettend triest deze situatie :n

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Dierenarts laat het verkeerde paard inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:48

Even de bron erbij gepakt om te kijken of er niet 1 april bij stond := niet te geloven zeg. Serieus, echt heel sneu :(

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:50

Ragdollcat schreef:
Dat krijg je ervan als je het aan iemand anders overlaat die de dieren niet goed kennen.

En de dierenarts had ook beter moeten controleren, maar ja als iemand het dier komt brengen bij de dierenarts met de opdracht het in te laten slapen dan neemt de dierenarts aan dat de persoon het weet.

Ik vind niet dat de dierenarts hier de grote schuldige is, maar de eigenaar.
Die had op zijn minst de dieren klaar moeten zetten op stal ofzo, zodat een vergissing niet mogelijk is.

Er is geen sprake van opzet.
Maar een beetje dom is het wel.


Dit dus. Het zijn gewoon meerdere ongelukkige factoren bij elkaar. Het zou inderdaad een regel moeten zijn dat de chip en paspoort gecontroleerd moeten worden. Degenen die ooit een paard in moesten laten slapen, heeft jullie DA eerst naar het paspoort gevraagd? Volgens mij gebeurt dat zelden. In dit geval dus ook niet maar puur door een extra factor van onkunde van de moeder, is er samen voor een grote fout gezorgd.

De ene is niet meer schuldig dan de andere, maar samen is het gewoon niet goed te praten. Laten we er allemaal iets van leren, dat wij als DA's altijd gaan controleren en wij als eigenaren ook ervoor zorgen dat het juiste paard ingeslapen wordt.

Anoniem

Re: Dierenarts laat het verkeerde paard inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:57

Hier nog nooit naar een paspoort gevraagd bij inslapen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Dierenarts laat het verkeerde paard inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:01

Wat sneu voor de eigenaresse :\ Het zal je toch overkomen zeg :\

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:13

DeMolenhoek schreef:
Hier nog nooit naar een paspoort gevraagd bij inslapen.

Maar dat is eigenlijk toch te gek voor woorden?
Dan kan een pensioneigenaar die k*tbok waar hij vanaf wil eigenlijk gewoon "per vergissing" laten inslapen als een ander paard ingeslapen moet worden... Er zit een chip in, controleer die even voor je hem dood maakt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dierenarts laat het verkeerde paard inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:18

Ik weet zeker als ik hier een paard aanbied er ook geen chip gecontroleerd word.
Nu zal het vast anders zijn als er 50 of zo staan.
Nee ik vind het meer de eigenaar zijn schuld dan dat van de dierenarts.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dierenarts laat het verkeerde paard inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:26

Hier werd door een nieuwe DA zelfs de chip en het paspoort gecontroleerd bij een gewone enting. :)
Inmiddels kent hij mijn paarden zelf maar als er een nieuwe bij komt kijkt hij altijd even de chip en het paspoort na. En zo hoort het IMO.

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:28

Bizar dat zoveel mensen zeggen dat de dierenarts de chip had moeten controleren.
Een paard laten inslapen is zo’n moeilijk en verdrietig besluit, dat je er als dierenarts toch wel vanuit mag gaan dat de eigenaar zijn eigen paard kent en met de juiste aan komt. Als de moeder in dit geval twijfels had geuit, moest er uiteraard gecontroleerd worden, maar anders...?

Ayasha : bij een nieuw paard wordt de pas uiteraard gecontroleerd om te zien of het papier correct is en of de inentingen correct uitgevoerd zijn. Dat is een totaal andere situatie.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dierenarts laat het verkeerde paard inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:30

Hier gaat een nieuwe da (wel zelfde praktijk) ook geen gegevens controleren met enten of wat anders.
Ik geef hem daarna de boekjes en hij plakt zijn stickertje.
Nee gelukkig zijn ze hier niet zo achterdochtig.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:32

bruintje123 schreef:
Hier gaat een nieuwe da (wel zelfde praktijk) ook geen gegevens controleren met enten of wat anders.
Ik geef hem daarna de boekjes en hij plakt zijn stickertje.
Nee gelukkig zijn ze hier niet zo achterdochtig.


Had ik hier wel, paspoorten werden gecontroleerd, entingen. Was me nog nooit gebeurd.
Werd ze later via FB voorgesteld als zijnde net afgestudeerd en nieuw bij de praktijk.

Toen snapte ik het wel :') Ze is trouwens erg fijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:34

Nee hoor, hier werd echt de identiteit gecontroleerd want dat zijn entingen niet in orde waren had ik al gezegd. :+

Waarom zou je de identiteit niet controleren alvorens je een dier dood maakt? Bij zo'n onherroepelijke beslissing wil je toch zeker zijn van je stuk? :?
Nee, ik heb hier nul begrip voor. IMO hoort deze DA gewoon op het matje geroepen te worden. Hij heeft een fout gemaakt. Klaar. Daar zal hij zich hopelijk, vast schuldig om voelen, maar het blijft een fout in mijn mening.

Als je besluit tot inslapen is dat sowieso al moeilijk en ik veronderstel dat ie dan ook sowieso het boekje wil zien (eigenlijk wordt dat boekje hier standaard boven gehaald als de dierenarts komt, is een gewoonte, Het ligt gewoon klaar. :') ). Als ie even met een apparaatje er over gaat maakt het echt niet moeilijker dan het al is. Tenzij de DA de paarden zelf kent (zoals bij mij het geval is inmiddels) en hij dus zelf ziet welk paard welk is, moet hij gewoon controleren. :)

Heeft niks met achterdochtig te maken maar met geen fouten maken. Zoals ik al zei; waarom moet die chip er in als niemand er naar kijkt. :? De chip kan júist een middel zijn om dit soort triestige gebeurtenissen te voorkomen. Het ding kost geld, laat het dan ook z'n werk doen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-10-17 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:35

En aan de mensen die zeggen dat je zo een paard ban een ander kan laten inslapen als je hem beu bent : komaan zeg, dat is gewoon pure misdaad . Wat een bizarre ideeën...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:36

Ayasha schreef:
DeMolenhoek schreef:
Hier nog nooit naar een paspoort gevraagd bij inslapen.

Maar dat is eigenlijk toch te gek voor woorden?
Dan kan een pensioneigenaar die k*tbok waar hij vanaf wil eigenlijk gewoon "per vergissing" laten inslapen als een ander paard ingeslapen moet worden... Er zit een chip in, controleer die even voor je hem dood maakt.

Waarom zou de eigenaar een onhandelbaar paard niet mogen ( laten) inslapen?
Ik heb dat wel eens gedaan. Met dat verschil dat we hier gewoon zelf mogen schieten. In ons geval schoot de buurman, ik heb persoonlijk de hals geopend, niet een fijne klus, maar het is imo óók een deel van je verantwoordelijkheid als dierenhouder.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:36

Tuurlijk is het misdaad, maar het kan dus wel op deze manier. En juist dat soort dingen kan de chip voorkomen maar niet als de DA niet de moeite doet om 'm even uit te lezen.

Kuggur; de eigenaar doet er mee wat ie wil, maar ik zou het toch waarderen als het ook de EIGENAAR is die het beslist en niet degene die de stal verhuurd. Als ik mijn valse knol wil laten afmaken is dat mijn zaak, maar ik hoop toch dat de buurman dat recht van jou niet in eigen handen mag nemen. En zoals deze situatie mooi bewijst, kan dat dus blijkbaar wel gewoon bij veel DA's.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:51

Citaat:
En zoals deze situatie mooi bewijst, kan dat dus blijkbaar wel gewoon bij veel DA's.


OK gevalletje stemmingmakerij :roll:

Titel is verkeerd, stalhouder laat verkeerde paard inslapen want die biedt DA verkeerde paard aan. Wel iets om nachtmerries van te krijgen, stel dat een dier op je stal wordt ingeslapen wat lijkt op jouw paard...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:02

Nee de moeder van de stalhouder biedt het verkeerde paard aan, de stalhouder was niet aanwezig.

Anoniem

Re: Dierenarts laat het verkeerde paard inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:07

Raar verhaal...

Eerst staat er zijn moeder, later gaat het over haar dochter? Vind het maar erg vaag. Komkommer tijd?

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:12

Los van dat het een raar verhaal is, wat had de dierenarts dan gekund met het paspoort? Dan had hij ook het verkeerde paspoort aangeboden gekregen en aangezien de dieren er hetzelfde uitzagen, kun je ook geen conclusies trekken uit het exterieur.

Het gaat om een Brits paard. Kan ook best dat dit dier überhaupt niet gechipt was. Het is sinds 2009 verplicht als ik snel google, maar dat betekent niet dat iedereen dat ook doet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:16

Ze leken op elkaar, maar voor een leek lijken alle paarden met dezelfde kleur op elkaar. Ze zullen heus andere aftekeningen gehad hebben en die staan normaal gewoon in het paspoort omschreven.
Heb twee bruinen gehad die op elkaar leken tot je de aftekeningen ging vergelijken. Maar dan moet je, wederom, wel het paspoort controleren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dierenarts laat het verkeerde paard inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:51

Ik heb 2 bruine gehad, beide 1,72.
Beide een kolletje en geen aftekeningen op de benen.
Dan zul je toch echt de chip moeten lezen. Paspoort kun je dan controleren wat je wilt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:04

bruintje123 schreef:
Ik heb 2 bruine gehad, beide 1,72.
Beide een kolletje en geen aftekeningen op de benen.
Dan zul je toch echt de chip moeten lezen. Paspoort kun je dan controleren wat je wilt.

Jep, en daar zijn die dingen voor he.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dierenarts laat het verkeerde paard inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:06

Ja daar zijn ze voor. Maar je opmerking paspoort controleren op aftekeningen gaat dus niet op.
En geen dierenarts die ook maar bedenkt dat er mensen zo suf zijn het verkeerde paard te brengen bij euthanasie.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Dierenarts laat het verkeerde paard inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 15:35

Dus Jan-en-alleman kan dan zomaar een paard aanbieden omdat er op die dag een euthanasie staat geplant?
Vind het ronduit slordig en vreselijk dat een dierenarts zonder te controlen om welk paard het gaat er een dodelijke spuit in zet!
Die mogen ze van mij de papieren meteen afpakken, als men zo laks is hoort men geen arts te zijn ook geen dierenarts!