Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Auteursrecht mogelijk geschonden tijdens Kür in Geldrop

 
Profiel   

Schelstraete Advocaten
Juridisch

[ img ]
Foto door Lifaya

Auteursrechten zijn er in verschillende soorten. Voor muziek, films en boeken maar ook in de dressuursport. De Auteurswet is in het leven geroepen om makers van een originele creatie te beschermen want als iemand iets origineels heeft gemaakt, is het natuurlijk niet de bedoeling dat iemand anders daar zomaar mee aan de haal kan gaan. Toch gebeurt het vaak dat auteursrechten geschonden worden. De dressuursport staat bekend om zijn competitieve freestyle classes en het werk erachter om het perfecte stuk te componeren wat bij paard en ruiter past nu de muziek het belangrijkste onderdeel is van de kür op muziek.

Joost Peters uit Hooge Mierde is een bekende componist die allerlei stukken heeft gecomponeerd voor grote namen als Edward Gal en Hans Peter Minderhoud. Deze muziek is beschermd door de Auteurswet. De heer Peters was dan ook erg verrast dat zijn freestyle, gecreëerd voor het paard TC Champ of Class DVB, gebruikt werd tijdens de kür op muziek in Geldrop zonder toestemming van hem of de eigenaar van de paard TC Champ of Class DVB.

Dit soort inbreuk op auteursrecht kan resulteren in aansprakelijkheid op basis van onrechtmatige daad als dit in strijd is met de Auteurswet. Tevens kan dit een negatieve invloed op het imago en het product van de maker hebben. Niet te vergeten dat in deze situaties het harde werk van de componist niet wordt vergoed. Ruiters en trainers worden geadviseerd om zich te onthouden van het kopiëren van de muziek van het internet en het te gebruiken zonder de toestemming van de maker. Dit geldt ook voor het delen van foto’s en video’s.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 17:50 



 
Profiel   

Ehm, waarom is dit voorpagina nieuws?
Kijk ik snap de reden, ik snap zelfs dat nog niet iedereen dit weet. Maar gelijktijdig denk ik tijdens het lezen van het gehele artikel; boejah...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 20:51 



 
Profiel   

Joh, en al die ruiters die op Sting, David Bowie of Michael Jackson rijden hebben allemaal braaf toestemming gevraagd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 20:54 



 
Profiel   

Vervelend, maar wat een poeha. Gekwetst ego ruikt geld. :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 20:57 



 
Profiel   

Gekwetst ego? Ik kan me wel voorstellen dat je pissig bent als iemand iets gebruikt dat speciaal voor een specifiek iemand is ontworpen. Diegene heeft er namelijk wel voor betaald, is het een beetje suf als je als gierigaard het zo even jat.

Met nummers van Bowie etc. vind ik het toch een andere nuance.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 21:01 



 
Profiel   

Ik denk ik ken die pony haha dat is mijn Heaven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 21:02 



 

senna21 schreef
Vervelend, maar wat een poeha. Gekwetst ego ruikt geld. :roll:
Zo werkt het niet. :n

Iemand anders verdient geld met JOUW werk... dat heeft niks met een gekwetst ego te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 21:04 



 
Profiel   

Een speciaal voor jou gecomponeerde kür op maat kost al snel rond de 1500 euro, dan ben je echt niet blij als iemand anders er mee aan de haal gaat...
Ik vind dat compleet anders dan bekende stukjes muziek die aan elkaar worden geplakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 21:25 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Joh, en al die ruiters die op Sting, David Bowie of Michael Jackson rijden hebben allemaal braaf toestemming gevraagd?

Daar betaal je normaal gesproken ook voor, ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 21:34 



 
Profiel   

Inderdaad, maar dan via andere instanties als buma/stemra :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 21:42 



 
Profiel   

chamion schreef
Ehm, waarom is dit voorpagina nieuws?
Kijk ik snap de reden, ik snap zelfs dat nog niet iedereen dit weet. Maar gelijktijdig denk ik tijdens het lezen van het gehele artikel; boejah...


Voorpagina nieuws bestaat niet echt meer, al het nieuws komt op de voorpagina in rubrieken, dus wat je zegt raakt kant noch wal.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-17 13:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen