Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Belgische landbouwer vindt trekpaard doodgeschoten in de wei

 
Profiel   

Misschien ben ik blond maar men verwacht toch juist dat het NIET een jager was? Vanwege het kaliber en het soort kogel dat op het dier afgeschoten is?
Wie dit ook gedaan heeft of hoe het ook gebeurd is, je zou je diertje zo maar vinden.
Je lieve paardje zou maar zo aan zijn/haar einde komen.
Hoe dan ook erg sneu.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 10:16 



 
Profiel   

Als ik dus nagaat dat ik en mijn buurman terwijl we op de moestuin bezig waren eens een lading naar beneden vallend hagel op ons kregen (ik bovenbeen / buurman op zijn hoofd). Van mij mogen er wel strengere regels betreffende jacht. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 10:39 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Citaat
Verschillende buren en ook mijn zoon hebben in elk geval rond 21.30 uur een knal gehoord. Mijn zoon heeft de kogel zelfs horen suizen

Jagers of stropers?
Is jacht in het donker niet verboden of heb ik dat mis?
Ik geloof dat als ik het hoorde suizen dat ik dan toch al de politie belde.

Verschrikkelijk zeg. |(


In Nederland zijn de regels weer anders dan in België mbt het jagen. Geen idee aan welke tijden ze in België verbonden zijn. Nederland is meestal een half uur voor of na zonsondergang afhankelijk van de datum en wat er geschoten wordt volgens mij.

Enorm triest om je dier zo te vinden zeker als je kan zien dat ze nog zo gesparteld hebben.
Vreselijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 10:45 



 
Profiel   

Welke regels er zijn maakt niks uit als ze zich er niet aan houden. :r

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 10:55 



 
Profiel   

En in België wordt de wet constant overtreden. En durf je wat zeggen of aangifte doen, word je half bedreigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 10:57 



 
Profiel   

Half? :D
Zeg maar helemaal. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 11:21 



 
Profiel   

damian23 schreef
Het gebeurd hier ook wel eens dat er per ongeluk een kat wordt doodgeschoten ipv een haas.

Dat gebeurt echt zelden per ongeluk.
Katten die loslopen door het jachtveld worden vaak als verwilderd beschouwd en heel bewust geschoten. Als je kijkt naar wat tamme en verwilderde katten jaarlijks voor impact hebben in veel gebieden op de populaties van (kleine) vogels en zoogdieren, dan is dat nog niet eens zo'n vreemde keuze, ook al mag het niet altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 11:24 



 

oomens schreef
damian23 schreef
Het gebeurd hier ook wel eens dat er per ongeluk een kat wordt doodgeschoten ipv een haas.

Dat gebeurt echt zelden per ongeluk.
Katten die loslopen door het jachtveld worden vaak als verwilderd beschouwd en heel bewust geschoten. Als je kijkt naar wat tamme en verwilderde katten jaarlijks voor impact hebben in veel gebieden op de populaties van (kleine) vogels en zoogdieren, dan is dat nog niet eens zo'n vreemde keuze, ook al mag het niet altijd.


Wilde katten en vossen behoren van oudsher tot onze roofdieren, hun prooien zijn dan ook qua leven aan hen aangepast. Omdat wij het habitat van de prooien vernielen, zijn ze hun bescherming kwijt. Ipv onze verantwoordelijkheid te nemen, knallen we nog liever de roofdieren af ook al zijn het huisdieren. Wij hebben hier in Limburg trouwens terug wilde katten, deze zijn beschermd maar ik denk niet dat jagers ze gaan herkennen als ze zelfs een paard en een ree niet uit mekaar kunnen houden.

Wat België betreft, onder invloed van de jachtlobby zijn sommige jachtgebieden vergroot. Is een deel van je tuin toevallig geen woongebied, kan nu zelfs je tuin tot een jachtgebied behoren en mag er dus zelfs in je tuin gejaagd worden. Moet zelf ook naar het gemeentenhuis gaan horen hoe het zit met mijn plekje. Veel mensen weten dit niet en ik vind het echt not done dat men zomaar zulke stappen neemt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 11:54 



 
Profiel   

SVRL schreef
Wilde katten en vossen behoren van oudsher tot onze roofdieren, hun prooien zijn dan ook qua leven aan hen aangepast. Omdat wij het habitat van de prooien vernielen, zijn ze hun bescherming kwijt. Ipv onze verantwoordelijkheid te nemen, knallen we nog liever de roofdieren af ook al zijn het huisdieren. Wij hebben hier in Limburg trouwens terug wilde katten, deze zijn beschermd maar ik denk niet dat jagers ze gaan herkennen als ze zelfs een paard en een ree niet uit mekaar kunnen houden.

Wilde en verwilderde katten zijn wat impact betreft totaal niet te vergelijken. Waar verwilderde huiskatten in zeer hoge dichtheden kunnen voorkomen en een daarmee evenredige predatiedruk op populaties vogels en kleine zoogdieren veroorzaken, zijn wilde katten zeer territoriaal, met relatief grote jachtgebieden per individu. Waar wilde katten (weer) voorkomen kan voor veel dieren de predatiedruk zelfs afnemen, doordat de grotere, stevigere wilde katten de veel talrijkere huiskat uit hun gebied weren.
Mooi voorbeeld daarvan is het Vijlenerbos in Zuid-Limburg, waar sinds de vestiging van de wilde kat nauwelijks meer huiskatten uit de omliggende gebieden worden gesignaleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 12:13 



 
Profiel   

Een kat is nog iet of wat even groot als een haas. Maar een trekpaard is wel wat groter dan een hert. Dat zie je ook in de schemer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 12:48 



 
Profiel   

Heleennn schreef
Een kat is nog iet of wat even groot als een haas.
Ja, dat is zo. Verder qua vorm, kleur en gedrag niet te verwarren met elkaar. Gebeurt dus ook vrijwel niet. Katten worden niet vaak per vergissing geschoten, terwijl er toch heel wat katten geschoten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 12:56 



 
Profiel   

Zullen we dan de boeren die jaarlijks verantwoordelijk zijn voor de dood van vele weidevogels die mee worden geoogst ook maar afschieten?

Als het niet per ongeluk gebeurd vind ik het nog triester.

Precies SVRL, we lossen niks op door huisdieren af te knallen. Investeer in het verbeteren van de natuurlijke habitat.

Ik denk dat je je wel kan vergissen in het donker (het is gebeurd rond 21.30). Dan zie je echt geen verschil tussen een bruin paard of een bruin hert. Ik weet niet of daar edelherten voorkomen maar die zijn flink aan de maat. Maar het blijft verschrikkelijk. Als het een ongeluk is geweest hoop ik dat degene zich nog meldt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 13:00 



 
Profiel   

Katten worden geschoten om dezelfde reden als dat er vossen en roofvogels worden vergiftigd.. Omdat de jagers bang zijn dat er niet genoeg wild over blijft voor hen zelf om op te schieten. Dan zijn ze hun hobby kwijt, boehoe..
Er worden zelfs fazanten gefokt om ze later uit te zetten zodat erop gejaagd kan worden..
Maar goed, dat gaat weer erg offtopic.

Het erge is dat een jager eigenlijk vaak niet eens zomaar reeën mag afschieten, en ze eerst moeten kijken of het geen vrouwtje is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 13:03 



 
Profiel   

damian23 schreef
Zullen we dan de boeren die jaarlijks verantwoordelijk zijn voor de dood van vele weidevogels die mee worden geoogst ook maar afschieten?

Als het niet per ongeluk gebeurd vind ik het nog triester.

Precies SVRL, we lossen niks op door huisdieren af te knallen. Investeer in het verbeteren van de natuurlijke habitat.

Ik denk dat je je wel kan vergissen in het donker (het is gebeurd rond 21.30). Dan zie je echt geen verschil tussen een bruin paard of een bruin hert. Ik weet niet of daar edelherten voorkomen maar die zijn flink aan de maat. Maar het blijft verschrikkelijk. Als het een ongeluk is geweest hoop ik dat degene zich nog meldt.

als ze niet 100% zeker zijn, mogen ze niet schieten. En deze persoon kan onmogelijk 100% zeker geweest zijn.
Ook een trekpaard heeft geen gewei en zelfs een fiks edelhert heeft toch echt een heel andere bouw dan een trekpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 13:09 



 
Profiel   

Ik ben altijd bang in de herfst in de bossen. Eigenlijk vind ik dat er enkel op bepaalde tijden mag geschoten worden. Op dat moment moet er een verbod om in het bos te komen zijn voor andere gebruikers van het bos. Dit dier dat zomaar is neergeschoten bewijst dat de jacht best gevaarlijk kan zijn voor wandelaars en mensen die in de buurt wonen/lopen. Hopelijk wordt dit voorval heel serieus genomen. Sterkte aan de boer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 13:09 



 
Profiel   

Als ze niet mogen jagen in je bos komen ze toch. Heb er al zoveel weggestuurd en ben al zo vaak bedreigd geweest door stoere heren. :r
Zoals ik al zei; regels zijn enkel mooi als ze zich er aan houden en dat doen ze niet. Want behalve dat mijn gebied geen jachtgebied is, is het sowieso onmogelijk om daar rechtmatig te schieten ivm huizen in alle richtingen die te dichtbij liggen. En toch gok ik dat ze daar niet wandelen met hun geweer voor het uitzicht. En nee, op de plekken waar ik ze tegen kom is ook geen "doorgang" naar een gebied waar jagen wel kan.
Ze kruipen verdomme onder mijn draad door of maken 'm volledig los. :r En terug binden, ho maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 13:14 



 
Profiel   

Vreemd het jachtseizoen is nog maar van deze morgen weer open, dus als het een jager was was die bij mijn weten illegaal bezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 14:48 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Als ze niet mogen jagen in je bos komen ze toch. Heb er al zoveel weggestuurd en ben al zo vaak bedreigd geweest door stoere heren. :r
Zoals ik al zei; regels zijn enkel mooi als ze zich er aan houden en dat doen ze niet. Want behalve dat mijn gebied geen jachtgebied is, is het sowieso onmogelijk om daar rechtmatig te schieten ivm huizen in alle richtingen die te dichtbij liggen. En toch gok ik dat ze daar niet wandelen met hun geweer voor het uitzicht. En nee, op de plekken waar ik ze tegen kom is ook geen "doorgang" naar een gebied waar jagen wel kan.
Ze kruipen verdomme onder mijn draad door of maken 'm volledig los. :r En terug binden, ho maar.
Gewoon politie bellen als je iets hoort/ziet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 14:50 



 
Profiel   

Riel: die verwijzen je door naar de plaatselijke opzichter of jachtbeheer of hoe het ook noemt, die wat toezicht houdt op de jagers en het was die wat ik op mijn weide had. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 16:51 



 
Profiel   

Nog eens melden? Jagen op een plek waar het niet mag lijkt mij een strafbaar feit.

Dat is geen zaak voor een jachtbeheerder maar voor de politie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 17:12 



 
Profiel   

Je kunt via de website ook klacht indienen! Daar horen ze wel degelijk iets van. Dan heb je wel geen blije jachtmeester. Maffia is het.

Uitzetten van fazanten mag trouwens niet al gebeurt het constant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 17:31 



 
Profiel   

jachtmeester is sowieso niet blij met me. Heb het clubje daar nl. ook al gemeld bij natuur en bos omdat ze buiten het seizoen ook aan het jagen waren. }:)
En toen kwam ééntje dreigen en dat viel ook even tegen. :) Dus blij zijn ze sowieso niet. Heb ze nu al even niet meer kunnen betrappen maar zag gisteren wel weer dat de draad omhoog gehangen was (ze hangen de middelste draad dan in het bovenste oogje maar ze hangen 'm niet terug. En ik heb zo'n duivelin die dan dus er uit raakt. :\
Maar de oplossing komt er aan. Er komt gewoon overal schapengaas rondom rond. Aan de kant waar schapengaas staat doen ze het nl. niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 17:50 



 
Profiel   

Ayasha schreef
[...] Heb ze nu al even niet meer kunnen betrappen maar zag gisteren wel weer dat de draad omhoog gehangen was (ze hangen de middelste draad dan in het bovenste oogje maar ze hangen 'm niet terug. En ik heb zo'n duivelin die dan dus er uit raakt. :\ [...]

Dan zou ik de politie ook verwittigen. Als jouw paard ontsnapt en een ongeluk veroorzaakt ben jij wel verantwoordelijk. Wat zij doen is ronduit gevaarlijk. Als ze jou bedreigen, ook melding van maken. Wat zijn dat nu voor een manieren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 18:23 



 

Ayasha schreef
jachtmeester is sowieso niet blij met me. Heb het clubje daar nl. ook al gemeld bij natuur en bos omdat ze buiten het seizoen ook aan het jagen waren. }:)
En toen kwam ééntje dreigen en dat viel ook even tegen. :) Dus blij zijn ze sowieso niet. Heb ze nu al even niet meer kunnen betrappen maar zag gisteren wel weer dat de draad omhoog gehangen was (ze hangen de middelste draad dan in het bovenste oogje maar ze hangen 'm niet terug. En ik heb zo'n duivelin die dan dus er uit raakt. :\
Maar de oplossing komt er aan. Er komt gewoon overal schapengaas rondom rond. Aan de kant waar schapengaas staat doen ze het nl. niet.


Kijk ook even de nieuwe plannen na op je gemeenthuis. Er zijn nl nieuw jachtplannen en het zou zomaar kunnen dat oiv de jachtlobby jou wei nu jachtgebied is. Als dat is, moet je hier officieel protest tegen indienen.

Edit: was blijkbaar toch geen jager.
https://m.hln.be/wetenschap-planeet/die ... ~a382c6e3/

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 18:32 



 
Profiel   

SVRL schreef
Ayasha schreef
jachtmeester is sowieso niet blij met me. Heb het clubje daar nl. ook al gemeld bij natuur en bos omdat ze buiten het seizoen ook aan het jagen waren. }:)
En toen kwam ééntje dreigen en dat viel ook even tegen. :) Dus blij zijn ze sowieso niet. Heb ze nu al even niet meer kunnen betrappen maar zag gisteren wel weer dat de draad omhoog gehangen was (ze hangen de middelste draad dan in het bovenste oogje maar ze hangen 'm niet terug. En ik heb zo'n duivelin die dan dus er uit raakt. :\
Maar de oplossing komt er aan. Er komt gewoon overal schapengaas rondom rond. Aan de kant waar schapengaas staat doen ze het nl. niet.


Kijk ook even de nieuwe plannen na op je gemeenthuis. Er zijn nl nieuw jachtplannen en het zou zomaar kunnen dat oiv de jachtlobby jou wei nu jachtgebied is. Als dat is, moet je hier officieel protest tegen indienen.

Edit: was blijkbaar toch geen jager.
https://m.hln.be/wetenschap-planeet/die ... ~a382c6e3/

Ze mogen niet meer in tekenen zonder toestemming in Belgie en ik heb het eerste jaar al de plannen op gevraagd en geëist dat het definitief uitgetekend werd. :) heb daar ook per post een bevestiging van gehad.

Zelfs toen het ingetekend was konden ze daar niet veilig schieten. Ze mogen niet binnen x aantal meter in de richting van huizen schieten en er is geen richting waarin ze kunnen schieten ivm huizen, fietsroute (officiële van de gemeente) enz. Dus ze kunnen op die weide hoe dan ook niet rechtmatig schieten. Zeker niet als mijn paarden er staan. :+ ik begrijp ook niet wat ze daar zoeken want de omliggende bos is van een vrouw die nog een stuk enger is dan ik ben. _O- dat is ook écht geen jachtgebied. Dusja... En voor de politie te bellen moeten ze er ook willen op wachten he, anders is het mijn woord tegen het hunne. Maar ik kan wellicht wel melding maken van het probleem met de draad daar.. Maar helpt dat? Ik kan niks bewijzen he.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 19:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen