Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Belgische landbouwer vindt trekpaard doodgeschoten in de wei

 
Profiel   

Tingo
Overige

[ img ]
Foto door xxutopiaxx

Landbouwer Joseph Hocks uit het gehucht Ulvend in Sint-Martens-Voeren heeft een verschrikkelijke ontdekking gedaan. Hij trof zijn 5-jarige Ardenner trekpaard Amalia dood aan in de wei. "Ik merkte een stroomlekkage op en ben toen gaan kijken. Ze lag met haar hoofd in de draad. Ze moet veel afgezien hebben, want ze heeft nog gesparteld. In de stroomdraad is ze aan haar einde gekomen", zegt hij.

"Toen ik haar naar mijn boerderij haalde om te laten ophalen door de Rendac, zag ik een kogelwond in het hoofd. De kogel had een traject afgelegd van de bovenkaak tot aan het oor en is er daar weer uit gekomen. Dat duidt toch op een speciaal kaliber. Jagers gebruiken normaal kogels die in het dier een champignonvormige wond achterlaten. Dat was hier niet het geval."

Joseph diende in ieder geval een klacht in bij de politie. "Geen idee wie het geweest is. Een crimineel? Een dierenbeul? Of een verdwaalde kogel van een jager? Ik weet het niet. Verschillende buren en ook mijn zoon hebben in elk geval rond 21.30 uur een knal gehoord. Mijn zoon heeft de kogel zelfs horen suizen. Ik moet er niet aan denken dat die hem geraakt zou hebben."

"Ik begrijp wel dat dit een spijtig ongeval zou kunnen zijn. Daarom hoop ik dat de 'schutter' zich alsnog meldt. Een jager heeft toch een verzekering. Uiteraard spreekt men hier van economisch verlies, maar het is toch vooral emotionele schade. Dit is vreselijk."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 17:06 



 
Profiel   

Vreselijk Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 17:07 



 
Profiel   

Gadsie wat naar :( Het paard zal dan direct overleden zijn of wel? (gezien het spartelen in het stroomdraad)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 18:00 



 
Profiel   

Gatver! Vreselijk om je paard zo te vinden. Had een jager dat paard voor een hert aangezien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 18:02 



 
Profiel   

jeetje, wat zal dat dier hebben geleden.


sterkte voor de eigenaar.


vind trouwens wel opvallend vaak, dat een jager een paard voor een hert aanziet,
maar dat zal wel persoonlijk zo zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 18:05 



 
Profiel   

Citaat
Verschillende buren en ook mijn zoon hebben in elk geval rond 21.30 uur een knal gehoord. Mijn zoon heeft de kogel zelfs horen suizen

Jagers of stropers?
Is jacht in het donker niet verboden of heb ik dat mis?
Ik geloof dat als ik het hoorde suizen dat ik dan toch al de politie belde.

Verschrikkelijk zeg. |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 18:07 



 
Profiel   

Laatst nog een ijslanderveulen in Duitsland. Jager dacht dat 't een wild zwijn was.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 18:08 



 
Profiel   

Maar een groot, log trekpaard en een klein reetje van grote-hondformaat is toch echt een heel verschil. Zelfs met schemer en van een afstand zijn die nog te onderscheiden :=

Arm paard, heeft na het schot nog geleden in het schrikdraad... hopelijk meld de 'dader' zich, als het per ongeluk is gegaan is dat wel zo netjes :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 18:09 



 
Profiel   

Ik kan me nog zomaar bedenken dat het paard in het stroomdraad verstrikt is geraakt met het hoofd en een jager heeft gedacht het dier uit zn lijden te helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 18:12 



 
Profiel   

Nou das een lekkere dan.
Daar zijn wel andere manieren voor om hem los te krijgen en dat doe je niet op eigen houtje zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 18:13 



 
Profiel   

Een groot paard voor een hert aanzien dan mag die jager zijn vergunning wel inleveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 18:19 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ik kan me nog zomaar bedenken dat het paard in het stroomdraad verstrikt is geraakt met het hoofd en een jager heeft gedacht het dier uit zn lijden te helpen.

Dat dacht ik ook meteen, maar daarna dacht ik meteen van dan zal je toch eerst naar het bijbehorende huis gaan ipv meteen het dier af te maken? Of als je een jager bent (met een wapen dus) zal je misschien ook wel iets van een mes bij je hebben om het draad mee los te snijden.

Maarja, maakt verder ook niet uit. Arm dier :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 18:35 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ik kan me nog zomaar bedenken dat het paard in het stroomdraad verstrikt is geraakt met het hoofd en een jager heeft gedacht het dier uit zn lijden te helpen.


Dat was mijn eerste gedachte ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 19:19 



 
Profiel   

Een jager heeft volgens mij altijd een mes bij zich... lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat het paard 'uit zijn lijden' verlost is :n
Heel triest verhaal Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 21:22 



 
Profiel   

Jagen in het donker gebeurt zelfs met lichtbakken Maar goed een kogel kan zomaar verdwalen of wellicht loop je zelf een eindje verderop je hondje uit te laten en draagt de kogel toch wat verder dan gedacht. Ik vind het echt niet kunnen jagen in het donker maar het gebeurt dus wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 21:41 



 
Profiel   

Hier vaak genoeg meegemaakt dat ‘jagers’ lachend een wedstrijdje vogels afschieten deden, en daarbij richting de wei met mijn paard schoten, en zelfs richting de woonwijk die er achter lag. Er lopen genoeg idioten rond die schijnbaar gewoon een jachtvergunning krijgen en zonder na te denken op alles schieten dat beweegt _-:(
Vreselijk lijkt me dat, om je paard zo te vinden.. Ik hoop dat ze de dader nog vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 21:42 



 
Profiel   

O men! Dit is toch je ergste nachtmerrie! Dat arme arme dier heeft ook nog geleden. Verschrikkelijk. Heel veel sterkte aan de eigenaar mocht die op bokt zitten.

Hier in het weekend (Frankrijk) wordt ook zoveel gejaagd. Ik zet mijn paarden expres niet op een bepaald stuk land wat uit het zich ligt in het weekend en ook niet op woensdag. Ben altijd weer blij als het jachtseizoen voorbij is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 21:47 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Hier vaak genoeg meegemaakt dat ‘jagers’ lachend een wedstrijdje vogels afschieten deden, en daarbij richting de wei met mijn paard schoten, en zelfs richting de woonwijk die er achter lag. Er lopen genoeg idioten rond die schijnbaar gewoon een jachtvergunning krijgen en zonder na te denken op alles schieten dat beweegt _-:(
Vreselijk lijkt me dat, om je paard zo te vinden.. Ik hoop dat ze de dader nog vinden.

Niet netjes van ze, maar ook niet echt levensgevaarlijk. De hagel waarmee op vogels wordt geschoten is na enkele honderden meters niet echt meer in staat om veel schade te doen (iets met het relatief geringe gewicht van de deeltjes (zeker sinds het verbod op loodhagel) t.o.v. de luchtweerstand die ze ondervinden).
Eng is het zeker wel, en je zult het nog steeds niet in je oog moeten krijgen, maar totaal niet vergelijkbaar met de kogels waarmee op groot wild gejaagd wordt, en waarvan ook een afzwaaier of een overschot ook op flinke afstand nog dodelijk kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 21:57 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ik kan me nog zomaar bedenken dat het paard in het stroomdraad verstrikt is geraakt met het hoofd en een jager heeft gedacht het dier uit zn lijden te helpen.

Veelal hebben ze ook wel iets bij zich dat geen stroom geleid. De draad om het hoofd uit doen lijkt me dan een betere keuze. :? En dan heb ik het nog niet over het feit dat een jager die zo amateuristisch schiet geen vergunning meer zou mogen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 22:05 



 
Profiel   

Och, de ziel, wat een vreselijk einde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 23:32 



 
Profiel   

damian23 schreef
Gatver! Vreselijk om je paard zo te vinden. Had een jager dat paard voor een hert aangezien?

Een trekpaard voor een hert aanzien? Dan moet de jager in kwestie toch even een brilletje gaan kopen en niet meer gaan jagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 23:42 



 
Profiel   

In Frankrijk gebeurd het bijna elk week dat paarden of ezels doodgeschoten worden door idioten jagers!
Nog pas, 3ezels die voor hippotherapie gebruikt werden. Dood in hun wei, ze dachten aan wilden zwijnen...
Ik heb gisteren gereden met jagers in het veld naast de stal, ze hadden zeker iets groots gevonden want het schoot aan alle kanten. En de paarden maar eventjes verder, ik was wel ongerust hoor !

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 08:30 



 
Profiel   

Heleennn schreef
damian23 schreef
Gatver! Vreselijk om je paard zo te vinden. Had een jager dat paard voor een hert aangezien?

Een trekpaard voor een hert aanzien? Dan moet de jager in kwestie toch even een brilletje gaan kopen en niet meer gaan jagen


Jagen doen ze meestal in de schemer. En in de hitte van de strijd kijken die cowboys niet altijd even goed. Het gebeurd hier ook wel eens dat er per ongeluk een kat wordt doodgeschoten ipv een haas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 08:58 



 
Profiel   

ptiteblue schreef
Nog pas, 3ezels die voor hippotherapie gebruikt werden. Dood in hun wei, ze dachten aan wilden zwijnen...!

Verschrikkelijk dit. Je zou bijna een jachtvergunning gaan aanvragen. Er zijn te veel hobbyjagers, en ze veroorzaken te veel schade en overlast. Beheersjacht,heet dat

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 09:01 



 
Profiel   

Ik vraag me altijd af hoe dom je moet zijn om een paard voor een hert of zwijn aan te zien.

Helaas ook mee moeten maken dat mijn hond geschoten was.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-17 09:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen