Informatieavond projectgroep 'Fokker zoekt ruiter'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Informatieavond projectgroep 'Fokker zoekt ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 21:26

KWPN
Fokkerij, KWPN
Afbeelding
Veulen in de wei. Foto: Amanda


In maart 2017 vond in Sevenum het symposium ‘Samenwerking fokker en ruiter is topsport’ plaats. In de forumdiscussie met onder andere bondscoach Rob Ehrens kwam duidelijk naar voren dat fokkers in Nederland moeite hebben om ruiters te vinden voor hun paarden en ruiters moeite hebben met het vinden van kwaliteitsvolle dressuur- en springpaarden.

Naar aanleiding van het symposium, dat werd geïnitieerd door Stichting Limburgse Veulenveiling, is de projectgroep ‘Fokker zoekt ruiter’ ontstaan. Op maandagavond 23 oktober wordt de eerste bijeenkomst georganiseerd in Panningen. Alle geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd om mee te praten over dit onderwerp.

Het project ‘Fokker zoekt ruiter’ heeft als doel om ruiters en eigenaren bij elkaar te brengen en vervolgens het volledige opleidingstraject te begeleiden. Tijdens de bijeenkomst in Panningen kunnen de aanwezigen kennismaken met de werkwijze zoals de projectgroep die voor ogen heeft. Na de inleiding, die verzorgd wordt door de projectleider Nico Schulpen, vindt ook een overleg plaats met ruiters en eigenaren van paarden die zich inmiddels hebben aangemeld.

Aanvang: 20.00 uur
Locatie: De Houbereij, Kerkstraat 68-70, 5981 CH Panningen (Limburg)

De toegang is gratis. Kijk voor meer informatie op de Facebookpagina 'Fokker zoekt ruiter'.

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Informatieavond projectgroep 'Fokker zoekt ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:20

Woon zelf in deze omgeving en ik vind dit echt belachelijk. En zijn zooooo enorm veel opleidingmogelijkheden hier in de buurt. Van duurdere tot minder duure en zelfs bijna gratis.

Weet nu al weer hoe dit uit gaat draaien, ruiters die nu al een goed paard onder kont hebben een nóg beter paard eronder schuiven.

Dit gaat echt niks bijdragen aan jonge talenvolle ruiters die op dit moment niet aan hun top gaan komen door omstandigheden of wat dan ook. Beroepsruiters spekken is dit :)

IPs
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Informatieavond projectgroep 'Fokker zoekt ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:24

Het probleem is niet dat veel ruiters geen kwaliteit paard hebben. Je moet al blij zijn als je sowieso een paard heb. Ik zelf wil graag verder komen in de sport, maar mijn ouders kunnen een "gewoon" paard al niet betalen. Laat staan een "top" paard.

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:49

IPs schreef:
Het probleem is niet dat veel ruiters geen kwaliteit paard hebben. Je moet al blij zijn als je sowieso een paard heb. Ik zelf wil graag verder komen in de sport, maar mijn ouders kunnen een "gewoon" paard al niet betalen. Laat staan een "top" paard.



Dit bedoelde ik dus!
Zou jou bijvoorbeeld van harte gunne om bijv. Alleen al 1 jaar ofs onder begeleiding een top paard te laten rijden. ( of beter paard) ik ken je paard en jou niet maar dit zijn wel de mensen die ik vind dat het verdienen!

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Re: Informatieavond projectgroep 'Fokker zoekt ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:08

Het zou een erg goed plan zijn als het inderdaad de talentvolle jonge ruiters, die geen mogelijkheden hebben om een eigen paard aan te schaffen, zou helpen verder te groeien. En niet de paar gelukkige ruiters die genoeg geld hebben om een goed paard te kopen en zo naar de top konden groeien.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:50

Leuk initiatief. Ik zie nergens waar staat dat het om ruiters gaat die al een goed paard hebben? Iedereen mag zich volgens mij aanmelden. Minimaal B/L niveau. Dat is toch niet teveel gevraagd denk ik?

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:54

paardje schreef:
Leuk initiatief. Ik zie nergens waar staat dat het om ruiters gaat die al een goed paard hebben? Iedereen mag zich volgens mij aanmelden. Minimaal B/L niveau. Dat is toch niet teveel gevraagd denk ik?



Dat staat er ook niet in haha. Maar ik ken mensen die meewerken, en heb er al meer over gehoord. Maar er worden dadelijk gewoon mensen uitgezocht en daaruit zei ik van dit gaan sowieso geen B ruiters worden.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:00

Dit project is in eerste instantie opgezet vanuit de fokkers en heeft niet als eerste doel om talentvolle ruiters te voorzien van een paard. Er is een probleem ontstaan waarbij fokkers hun jonge paarden niet meer aanhouden omdat het onbetaalbaar is geworden deze te laten opleiden/eventueel uitbrengen. Er zijn professioneel meer dan voldoende mogelijkheden inderdaad maar voor de meeste fokkers is 700 euro/maand om een 3/4 jarige te laten rijden gewoon niet reeel. Anderzijds zijn de ruiters die leuk kunnen sturen maar zichzelf nog wat moeten laten zien er niet mee gebaat als ze iedere keer een paard maar voor een paar maanden kunnen rijden. Dit initiatief brengt mensen bij elkaar en brengt de mogelijkheden in kaart, ik denk dat dat een hele goede zaak is. Er zijn genoeg fokkers die niet bekend zijn met de mogelijkheden om bijvoorbeeld via facebook een geschikte ruiter te vinden en er zijn genoeg ruiters die niet de contacten hebben om rechtstreeks bij de fokkers terecht te komen. Volgens mij moet je het vooral zien als het samenbrengen van mensen en dat varieert van hobbyfokkers met 1 of 2 veulens tot grote stallen en van ruiters zonder eigen paard tot profs. Dat selecteert zichzelf, denk ik, wel uit en de mensen die er hetzelfde instaan/een match zouden kunnen zijn komen hopelijk zo met elkaar in contact.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Informatieavond projectgroep 'Fokker zoekt ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:09

Ik vind een verbintenis van maar een half jaar relatief kort, ik snap ook wel dat wanneer het de ruiter en fokker goed bevalt ze langer kunnen blijven samenwerken.
Maar zeker omdat het voornamelijke jonge paarden zal betreffen had ik een wat langere tijdsduur verwacht.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:13

DiscoDipp schreef:
IPs schreef:
Het probleem is niet dat veel ruiters geen kwaliteit paard hebben. Je moet al blij zijn als je sowieso een paard heb. Ik zelf wil graag verder komen in de sport, maar mijn ouders kunnen een "gewoon" paard al niet betalen. Laat staan een "top" paard.



Dit bedoelde ik dus!
Zou jou bijvoorbeeld van harte gunne om bijv. Alleen al 1 jaar ofs onder begeleiding een top paard te laten rijden. ( of beter paard) ik ken je paard en jou niet maar dit zijn wel de mensen die ik vind dat het verdienen!


En dan? Dan ben je goed, heb je een goed paard, en wat dan?
Het kost bakken vol geld om in de top te rijden, wie gaat dat betalen?

Allemaal hartstikke leuk en aardig om jonge ruiters de kans te geven, maar kijk dan wel naar mensen bij wie het ook dusdanig haalbaar is. Helaas is dat bij de meeste mensen niet het geval.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Informatieavond projectgroep 'Fokker zoekt ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:16

Het gaat hier helemaal niet over de top. Het gaat hier om het klaarmaken van een IBOP of de basissport. Het is namelijk bijna niet te doen om een ruiter met wat ervaring te vinden die een paard fijn kan klaarmaken tot zeg M/Z niveau voor een beetje normaal geld. Dat paard waarvan je verwacht dat hij GP gaat lopen, daar kan je eens goed in investeren eventueel. Maar ook de andere jonge dieren moeten worden opgeleid en dat hoeft niet vanaf dag 1 bij een subtopruiter, dat kan een goede basisruiter ook prima. Maar die zijn er niet, of hebben onvoldoende capaciteiten, of missen contacten en begeleiding. Dat laatste gaat deze projectgroep aanpakken, tenminste zo heb ik het begrepen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Informatieavond projectgroep 'Fokker zoekt ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:19

Voor alle duidelijkheid, hoeveel ruiters die b of l rijden zijn goed genoeg om een jong dier, alleen zadelmak, binnen vier a vijf maanden klaar te stomen voor een Ibob oid. Dat zijn er maar heel weinig.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:23

bigone schreef:
Voor alle duidelijkheid, hoeveel ruiters die b of l rijden zijn goed genoeg om een jong dier, alleen zadelmak, binnen vier a vijf maanden klaar te stomen voor een Ibob oid. Dat zijn er maar heel weinig.

Als ik het zo lees wordt er vooraf de "kwaliteiten" van de ruiter getest, dus hopelijk wordt er op die manier het kaf van het koren gescheiden en er geen ongelukken gebeuren door mensen die hun eigen kwaliteiten overschatten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:27

Leuk initiatief.

Ik heb ook voor een fokker 2 jaar een paard gereden. Ik had een fijn paard en zij had een keurmerrie na afloop.

IPs
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Informatieavond projectgroep 'Fokker zoekt ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:45

Maar iemand van B/L niveau kan toch nooit een jong paard berijden. Ik zelf zou dat echt niet kunnen. Niet omdat ik het niet kan, maar gewoon omdat áls je iets fout aan leert krijg je dat er heel moeilijk uit. Ik zou de hele tijd moeten blijven denken: Goh wat heeft deze manier voor gevolgen voor de rest van de loopban van een paard, hoeveel last zou het hier nog mee krijgen. Het rijden van jonge paarden is een risico en ik denk dat je dat beter door ervaren mensen kan laten doen.
Zo denk ik er tenminste over.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:59

IPs schreef:
Maar iemand van B/L niveau kan toch nooit een jong paard berijden. Ik zelf zou dat echt niet kunnen. Niet omdat ik het niet kan, maar gewoon omdat áls je iets fout aan leert krijg je dat er heel moeilijk uit. Ik zou de hele tijd moeten blijven denken: Goh wat heeft deze manier voor gevolgen voor de rest van de loopban van een paard, hoeveel last zou het hier nog mee krijgen. Het rijden van jonge paarden is een risico en ik denk dat je dat beter door ervaren mensen kan laten doen.
Zo denk ik er tenminste over.


Ik snap wat je bedoelt, er wordt ook "maar" 1 keer in de 3 weken een training geregeld, dus voor veel ruiters zal tussendoor extra lessen volgen niet verkeerd zijn.
Ik verwacht niet de gemiddelde manegeruiter de juiste ruiter zal zijn voor dit project. Hopelijk is de screening doeltreffend.

Ik heb zelf 2 jonge paarden nog onbeleerd staan omdat ik zelf wegens medische redenen niet kan rijden en ik nog geen geschikte ruiter ben tegen gekomen om een leuke "deal"/"overeenkomst" mee aan te gaan.
Dan is het veiliger ze lekker onbeleerd in de wei te laten dan te verpesten door de verkeerde ruiter.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Informatieavond projectgroep 'Fokker zoekt ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:13

Dit is geloof ik enkel nog voor Limburg op dit moment.

Heb mij wel al opgegeven voor provincie Zuid-Holland Zuid. Geen idee of ik aan de eisen voldoe, maar heb stalletje vrij dus niet geschoten altijd mis. :P
Heb wel al ervaring met jonge paarden. :')

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:41

Ik denk er ook wel eens over om naar een kwalitatief goed paard te gaan kijken om erbij te gaan rijden, maar dan wel op dezelfde stal als waar mijn eigen paard staat. Heb denk ik wel de nodige ervaring en hoef er opzich niets meer aan te verdienen, maar zou graag leuk mee willen doen in de sport, ook op hoger niveau. Nadeel is vaak dat als ze het goed gaan doen, ze toch een keer verkocht worden en daarom houd ik het voorlopig bij mijn eigen, ook hele leuke, 4 jarige.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:57

IPs schreef:
Maar iemand van B/L niveau kan toch nooit een jong paard berijden. Ik zelf zou dat echt niet kunnen. Niet omdat ik het niet kan, maar gewoon omdat áls je iets fout aan leert krijg je dat er heel moeilijk uit. Ik zou de hele tijd moeten blijven denken: Goh wat heeft deze manier voor gevolgen voor de rest van de loopban van een paard, hoeveel last zou het hier nog mee krijgen. Het rijden van jonge paarden is een risico en ik denk dat je dat beter door ervaren mensen kan laten doen.
Zo denk ik er tenminste over.



Hier ben ik het niet mee eens. Er zijn zeker ruiters die veel jonge paarden mak maken en beleren en B/L hiermee starten maar zodra de paarden op dat niveau zijn schuiven de paarden door naar een betere ruiter of worden verkocht.

Zelf heb ik dit ook een tijd full-time gedaan. Als voorbeeld: een 5 jarige die ik L mocht starten, verkocht wordt en zich binnen twee weken kwalificeerde voor het WK. Lijkt me dat de basis dan wel goed zit. Echter heb ik nooit hoger dan M gestart, en dat pas nadat dit paard verkocht was.

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Informatieavond projectgroep 'Fokker zoekt ruiter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:38

Ook ik heb hier een e-mail naar verzonden, helaas nooit iets terug gehad. Ik vrees dat ik niet interessant genoeg ben. :+ Ik ben benieuwd of er bokkers zijn die hier wel aan meedoen. Het concept is goed bedacht, en wie weet de uitvoering tzt steeds beter. :)

xfloorremy

Berichten: 60
Geregistreerd: 02-11-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:46

DiscoDipp schreef:
Woon zelf in deze omgeving en ik vind dit echt belachelijk. En zijn zooooo enorm veel opleidingmogelijkheden hier in de buurt. Van duurdere tot minder duure en zelfs bijna gratis.

Weet nu al weer hoe dit uit gaat draaien, ruiters die nu al een goed paard onder kont hebben een nóg beter paard eronder schuiven.

Dit gaat echt niks bijdragen aan jonge talenvolle ruiters die op dit moment niet aan hun top gaan komen door omstandigheden of wat dan ook. Beroepsruiters spekken is dit :)



En beter omschrijven kan niet! Helemaal mee eens :j

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:36

xfloorremy schreef:
DiscoDipp schreef:
Woon zelf in deze omgeving en ik vind dit echt belachelijk. En zijn zooooo enorm veel opleidingmogelijkheden hier in de buurt. Van duurdere tot minder duure en zelfs bijna gratis.

Weet nu al weer hoe dit uit gaat draaien, ruiters die nu al een goed paard onder kont hebben een nóg beter paard eronder schuiven.

Dit gaat echt niks bijdragen aan jonge talenvolle ruiters die op dit moment niet aan hun top gaan komen door omstandigheden of wat dan ook. Beroepsruiters spekken is dit :)



En beter omschrijven kan niet! Helemaal mee eens :j

Volgens mij is het ook bedoeld om fokkers te helpen. Het is geen talentenplan oid... Tenminste, voor zover ik begrijp.