[VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:07

Ik denk dat er meer aan de hand is geweest wat betreft de inbeslagname. Heb alleen de foto's van de pony's in de trailer hierboven gezien en de wei en er is wat op aan te merken, maar bar slecht kan nog heel anders lijkt me. Ik ken deze dame geheel niet, maar heb op fb veel discussies gelezen en deze vrouw wordt van heel veel meer beschuldigt door mensen en zou absoluut geen onbekende zijn van de politie. Kan me voorstellen dat geroddel na zoiets op gang komt, maar wellicht zit er op die manier meer achter deze inbeslagname dan de toestand waarin de dieren nu verkeren. Neem aan dat ze niet zomaar mee genomen worden, indien onterecht, zou deze dame haar dieren terug moeten krijgen idd. Ik ga er vanuit dat er gedegen onderzoek voor een inbeslagname gedaan wordt en dat er anders hopelijk een fijn nieuw thuis voor deze diertjes gaat komen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:21

Ook varkens mogen niet los vervoert worden. Dus nee kleine paarden ook niet.
Hoe komen jullie erbij dat het mag?

En nee dees niet gaan draaien dat ze dan maar slecht moeten staan.
Maar als er bijvoorbeeld een pit actie is is ook vooraf alles geregeld met alle instanties.
Hoe moeilijk kan hier een goede vrachtwagen regelen dan zijn?

En van mij mag elk paard in de modder verboden zijn.
Maar dat is hier nog niet het geval.
Ik denk dat mevrouw vooral de schijn tegen heeft door haar gedrag en verleden.
Maar is dat zoals het hoort?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:25


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:36

bruintje123 schreef:
En van mij mag elk paard in de modder verboden zijn.
Maar dat is hier nog niet het geval.
Ik denk dat mevrouw vooral de schijn tegen heeft door haar gedrag en verleden.
Maar is dat zoals het hoort?


Inclusief alle keren dat ze eerder gewaarschuwd en beboet is?

Ik heb verder geen idee hoor. Het zal wel blijken bij de rechter...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:04

Maar waar is ze eerder voor beboet?

Is dat bijvoorbeeld modderbende in de winter in de hele wei kun je niet nu al voor in beslag nemen. Ook al kun je op de klompen aanvoelen dat het zo gaat worden.
Dan moeten ze ingrijpen als het zover is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:17

bruintje123 schreef:
Maar waar is ze eerder voor beboet?.


Geen idee, maar politie meldt dat het een bekend adres is van zowel als de LID. En dat deze mevrouw al vaak is gewaarschuwd en beboet, ook door de bestuursrechter.

Tsja...dan zijn er dus wel heel veel mensen die vinden dat er iets mis is.

Ik zie er verder ook niks van op de foto's hoor, maar misschien vertellen die foto's toch niet het hele verhaal? Ligt het toch wat genuanceerder?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:31

Het verhaal zal best genuanceerder liggen.
MAar het is ook niet de eerste keer dat bij transport bij inbeslagname dingen ernstig fout gaan.
En die foto staat hier gewoon.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:17

Nou ik ben er even ingedoken. De meeste regels die ik kan vinden betreft vervoer (eenhoevigen, met uitzondering van merrie met veulen, met tussenschotten idd) gaan over lange afstand vervoer. Ik neem aan dat er hier geen sprake was van lange afstand vervoer.
Hoe dan ook, nood breekt wetten (als de paarden op verdrinken stonden en er moest accuut gereageerd had men ook niet gemiept over hoe, dan handel je gewoon naar wat kán) en inbeslagname is sowieso een overheidsgebeuren (toch?) dus als hun toezichthouder zegt dat het zo mag, mag het zo in die situatie op dat moment. Lijkt mij. Je ziet dit ook met vervoer van in het wild levende paarden bv.
Niet dat het altijd toe te juichen is om dieren los te vervoeren, maar er hoeft nou ook weer niet in een kramp geschoten te worden om een kudde Shetlanders die bovendien hoe dan ook helemaal niet beschadigd er af gekomen zijn voor zover na te gaan. Dus waar gaat het over.
De beschadiging ging om een groter dier dat al een beschadiging had, ook volgens de eigenaresse en de grotere dieren stonden duidelijk wel tussen schotten (op de foto).
Hoe dan ook, als aan te tonen is dat er wat mis is gegaan, of niet in orde was, moet de rechter zich daar over buigen.
Belangen moeten afgewogen. Dat de kudde in 1 keer, bij elkaar vervoerd kon worden levert in elk geval minder stress voor zo´n groep dan steeds dieren moeten vangen. Misschien was er wel niet eens een halster voor elk dier of waren ze niet allemaal halstermak... Wat ik zeg, er zal heus wel overleg geweest zijn over wat het handigste zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:12

Amen lustiana.

Hoe moeilijk het kan zijn om zo snel een vrachtwagen te regelen waar 15 pony's achter schot kunnen staan? Ik denk best moeilijk als dit op dezelfde dag of de dag daarna klaar moet zijn. Natuurlijk zijn er acties waarbij meer tijd is maar als de gewonde pony de druppel is geweest dan handelen ze snel gelukkig. Ik ben alleen maar blij dat ze dan niet nog eerst alle luxe willen hebben voordat ze iets doen.

Anoniem

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:43

Ik snap de ophef over dat vervoeren ook niet zo, eerlijk gezegd. Veulens worden ook vaak los vervoerd. Zo rampzalig is dat nou ook weer niet.

Al zou ik er nooit een pony tussen zetten die op drie benen staat. Dat kan echt niet. Maar het is maar de vraag of dat gebeurd is. Dat weten we verder niet, want we waren er niet bij.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:02

Goed dan denken jullie dat zoiets altijd goed gaat volgens de regels :)
We weten uit eerdere berichten van een paar jaar terug dat instanties dus hard op de vingers zijn getikt toen vervoer (huisvesting) alles behalve goed ging door klunzen eerste klas.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:37

bruintje123 schreef:
Goed dan denken jullie dat zoiets altijd goed gaat volgens de regels :)
We weten uit eerdere berichten van een paar jaar terug dat instanties dus hard op de vingers zijn getikt toen vervoer (huisvesting) alles behalve goed ging door klunzen eerste klas.


Ik nergens dat iemand schrijft dat altijd alles goed gaat en volgens de regels. Jij?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:48

Jawel, want er zijn inspecteurs en zo. En de politie doet alles volgens de wet heb ik eerder gelezen.

Grappig als de politie je aanhoud met je trailer en je rijd met rijbewijs B snappen ze het al niet.
Tot zover hun wet kennis....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:16

bruintje123 schreef:
Jawel, want er zijn inspecteurs en zo. En de politie doet alles volgens de wet heb ik eerder gelezen.

Grappig als de politie je aanhoud met je trailer en je rijd met rijbewijs B snappen ze het al niet.
Tot zover hun wet kennis....


Ik denk altijd: als er een keer iets op een bepaalde manier gebeurt, wil dat nog niet zeggen dat het altijd zo gaat. Elke situatie is een nieuwe situatie. Ervaringen in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Dus om op basis van waar je allemaal mee komt allerlei aannames te doen over deze specifieke situatie, in welke richting dan ook, lijkt me voorbarig.

Ik zie zelf in de foto in die vrachtwagens en het verhaal eromheen geen directe aanleiding om te concluderen dat er dingen fout zijn gegaan. Ook geen aanleiding om te constateren dat het allemaal goed is gegaan trouwens. Ik heb simpelweg geen idee van. En volgens mij niemand hier, dus ik neem elke uitspraak hier daarover niet al te serieus.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:44

Dan zou het je ook sieren te quoten waar mensen schrijven dat de politie alles volgens de wet doen :)*

Hoe dan ook, paarden los op een wagen kwakken met zoveel ruimte is geen goed vervoer. Dat er dan geen ongelukken mee gebeuren is wat anders.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:54

Het gaat hier helemaal niet om paarden, maar Shetlandponies, met benen van tientallen cm en geen lange staken. Dit maakt veel uit wat betreft omval risico. Het gewicht zit laag bij de grond en is dus een stuk stabieler dan een hogere pony of een paard. De grotere dieren stonden, op de foto althans, wel gewoon tussen schotten.
Daarbij was die ruimte er toen er nog mensen bij stonden en de foto is genomen (dus ook nog een fotograaf erbij). Wellicht is er daarna nog een schot dichtgegaan dat ze tegen elkaar heeft gedrukt voordat de wagen is gesloten.

En nogmaals er is toch niks gebeurd met die ponies, waar gaat het in hemelsnaam over.

Als een en ander onterecht is geweest krijgt mevrouw haar dieren gewoon terug. Als er werkelijk wat bij het veroer mis is gegaan komt er wel schadeloosstelling als ze dat aanvecht. Ze heeft toch een advokaat in de hand genomen? Laat die het maar uitvechten.

Jullie mogen blij zijn dat er in Nederland het vermogen is om verwaarloosde en mishandelde dieren in beslag te nemen. Hier in Portugal maken we zeer schrijnende gevallen mee die paarden met de dood moeten bekopen na enorm, soms wekenlang, lijden, omdat de instanties zeggen dat ze van alles niet mogen/kunnen of ze durven niet (bij zigeuners bv). Het komt hier vaak aan op particulier initiatief.

Beter 10 keer achteraf onterecht en wat knullig geladen en bewaard en weer teruggegeven, dan 1 keer te laat, zou ik zeggen.
De intentie is er om paarden te redden. Dat is op zich een goede zaak.
In hoeverre er sprake is van redden in deze zaak, heb ik geen zicht op, maar ik blijf herhalen dat ze in elk geval niet veilig waren voor vandalisme en dat vind ik al genoeg om ze niet meer daar te willen. Ik zou als ik haar was dan toch echt op zoek gaan naar een betere plek.

FennyPower

Berichten: 1488
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:17

Ik wil hier toch nog op reageren..
Ik vond de pony's er ook niet zeer slecht uit zien.. zoals ik hier lees was er ook een pony die maar op 2 benen kon staan? Omdat die gevallen was?
16 pony's erg veel.. -O-
Ik vindt het een vreemd/vaag verhaal.. maar ze zouden er toch niet zomaar weggehaald worden?
Heb zostraks wel een video gezien van veel verwaarloze pony's ik vraag me af of het er mee te maken zou hebben.. Zoja... arme dieren.. arme.. maar dit kan ik natuurlijk niet weten. ik hoop dat deze pony's nu in goede handen zijn. -O-

Athosje
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:25

Ik ben benieuwd hoe het afloopt

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:34

Staan er niet een paar bij paard zoekt baas? .Kwam wel erg overeen met dit verhaal. Shetjes leken dik, maar waren zwaar ondervoed en paard met gebroken been(was oude fractuur!) zat er ook tussen en verder brood magere paarden. Als dat zo is waren die paarden wel erg slecht eraan toe en ben ik blij dat ze weggehaald zijn bij die vrouw.

FennyPower

Berichten: 1488
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:43

Soraya10 schreef:
Staan er niet een paar bij paard zoekt baas? .Kwam wel erg overeen met dit verhaal. Shetjes leken dik, maar waren zwaar ondervoed en paard met gebroken been(was oude fractuur!) zat er ook tussen en verder brood magere paarden. Als dat zo is waren die paarden wel erg slecht eraan toe en ben ik blij dat ze weggehaald zijn bij die vrouw.

Ik wou juiste de naam niet noemen in mijn bericht maar dit was precies mijn vermoeden..

Rizette
Berichten: 4415
Geregistreerd: 11-06-09

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 01:14

Paard zoekt baas had toch een paar gezonde shetlanders gekocht op de Zuidlaarder Markt voor de handel? Die waren toch niet mager of slecht in orde?

Anoniem

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 01:22

Er staat wel een video op YouTube van deze paarden. Ik ga hier verder geen namen noemen. Maar pony bleek die heupfractuur al twee maand te hebben...

Koper

Berichten: 30346
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 02:04

Samenvatting: er zijn alleen maar verliezers in dit verhaal.

Celine_Famke

Berichten: 6740
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 02:48

Ik moest ook meteen aan de paarden denken die nu bij Paard Zoekt Baas staan ja! Paardje met heupfractuur is inderdaad ingeslapen, arm beessie.. Verder waren er inderdaad ook wat flink magere paardjes. Maar ze mochten niet herkenbaar in beeld gebracht worden nog, voor hun eigen veiligheid ofzo.